• Zlatan2

Äldsta barn i förskola på sommaren?

Jag är föräldraledig med vårt yngsta barn, den stora går i allmän förskola dvs 15 h per vecka och ledig på loven. Kan man ändra den förskoleplatsen till en betalande plats så den får vara där på sommaren de veckor då en av oss förälder jobbar?

• Svar på tråden Äldsta barn i förskola på sommaren?
  • Holma
    Malla1 skrev 2016-04-30 13:33:56 följande:

I våran kommun så betalar man för platsen fram tills barnet är 3 år, innan dess betalar man samma summa (inkomstberäknat) även om barnen går 15h eller full tid. Jag tex betalar just nu för min 1 årings plats men ja är föräldraledig för tillfället så hon går bara 15h men jag betalade samma summa innan.

Efter 3 år betalar man allt över 15 Tim i v
  • Vanja
    Malla1 skrev 2016-04-30 13:33:56 följande:

I våran kommun så betalar man för platsen fram tills barnet är 3 år, innan dess betalar man samma summa (inkomstberäknat) även om barnen går 15h eller full tid. Jag tex betalar just nu för min 1 årings plats men ja är föräldraledig för tillfället så hon går bara 15h men jag betalade samma summa innan.

Men båda mina barn kommer då vara över tre år, yngsta fyllde i Feb och nästa kommer i Oktober. Men vad jag har förstått så är Allmän förskola (15-20h beroende på var man bor) gratis. Men att man även kan ha en plats man betalar för fast bara dra ner den till 15h och då betala mindre. Allmän förskola=bestämda tider på när barnet får komma. 3h om dagen 5dagar i v. Medans 15-timmars barn kan man själv bestämma dagar och tider efter vad som passar en bäst. Tex. 5h 3 dagar i veckan. Men jag kanske är helt ute och cyklar? Mina var skolade in samtidigt så jag har aldrig varit föräldraledig med barn på fsk tidigare.
  • mammalovis

Det här står på hemsidan för vår kommun:

Allmän förskola 3-5 år

Förskola för tre-femåringar bedrivs under skolans terminstider, fem dagar i veckan, tre timmar per dag kl. 08.30-11.30.

Vi reducerar avgiften för samtliga tre- femåringar som är inskrivna inom all förskoleverksamhet. Avgiftsreduceringen är 25 procent av maxtaxan och görs varje månad, alla tolv månader.

Ett kombinerat utnyttjande av förskola för tre- femåringar och förskoleplats till föräldralediga/arbetssökande kan inte göras.

Den allmänna förskolan för tre- femåringar samordnas med förskolan för ett- femåringar (det många kallar "dagis").

Om ditt barn redan går på förskolan, men du önskar enbart allmän förskola för barnet, så måste nuvarande plats sägas upp. Uppsägningstiden är två månader. .

Mer fakta

Sedan 1 juli 2010 har alla barn från tre års ålder rätt till avgiftsfri allmän förskola tre timmar per dag, fem dagar i veckan under grundskolans läsårstider.

• mammalovis
    Vanja skrev 2016-04-30 13:07:01 följande:
    Lite OT!!
    Om man går över till allmän förskola (gratis, 15h) medan man är föräldraledig med nytt syskon, kan det då bli problem sen att gå tillbaka till gamla tider (betala för heltid) när man ska börja jobba igen? Måste man köa igen på nytt?
    I vår kommun måste du köa på nytt, så kolla upp det för säkerhets skull. Likaså om båda syskonen får samma ködatum, d v s äldsta förskolebarnets datum eller om de får sina respektive då ingen är inskriven "på riktigt" utan bara har gratistiden. Rent teoretiskt är det inte självklart att man får en plats på samma förskola, men jag tror man försöker lösa det i praktiken för barnets skull, om man inte aktivt visar att man vill ha en förflyttning.
  • Callo

På sommaren slås i regel förskolor ihop med andra för att många föräldrar har semester och självklart spenderar denna tid med sina barn. Pedagogerna vill också ha semester, men nekas ibland sina önskemål under specifika veckor pga antalet barn anmälda att komma till fsk. Sedan visar det sig ofta att hälften inte dyker upp ändå, så personal har blivit nekad sommarsemester helt i onödan. Respektlöst av föräldrar.

Menar bara att det känns lite märkligt att ni då ska ha ert barn där när en av er arbetar och en är f-ledig under sommaren. Precis då verksamheten strävar efter att minska barnantalet.

• Mellanmjölkens land

Vi valde att fortsätta betala medan vi var föräldralediga, dels eftersom tiderna var bättre men även eftersom vi hade lika stort/litet omsorgsbehov under loven som annars eftersom vi inte har 16v semester per år... Var bägge föräldrarna hemma var självklart även det äldre barnet hemma men inte annars (undantaget de värsta hopslagningsveckorna men då försökte vi ändå vara lediga tillsammans)

Vår yngsta sov knappt när jag var ensam hemma med storasyskonet så de där 15h tillbringades till största delen med sömn för att orka med måndag, fredag och eftermiddagarna. Sömnbehovet försvann ju inte magiskt för att det var lov...

• cosinus

Hos oss kan man det, där kan man köpa till loven s a s för barn över 3år.

Osäker på om man kan göra det för de 4 veckorna på sommaren då fsk slår ihop men jag vet å andra sidan ingen som någonsin har försökt.

• Flygfotogen
    Zlatan2 skrev 2016-04-30 09:06:54 följande:

Jag är föräldraledig med vårt yngsta barn, den stora går i allmän förskola dvs 15 h per vecka och ledig på loven. Kan man ändra den förskoleplatsen till en betalande plats så den får vara där på sommaren de veckor då en av oss förälder jobbar?

Har barnet stort behov av det?
    Innan du gör det så kolla upp om någon av barnets kamrater är på plats, om någon ordinarie personal arbetar och om det är sammanslaget med andra förskolor.
  • ARRJ

I vår kommun får man betala för att få 15h på sommaren.

• Jennie med ie
    Natulcien skrev 2016-04-30 11:42:04 följande:

Oavsett om du har allmän förskola eller en vanlig plats så är du ju föräldraledig och då har man inte rätt att ha barnen på förskola på loven. I alla fall inte i vår kommun.

Jo, har man en "vanlig" plats som man betalar för får barn till föräldralediga gå även under skolans lov (så länge den andra sammanboende vårdnadshavaren inte är ledig). Förskolan har ingen rätt att neka det, oavsett kommun. Vilket inte betyder att de inte försöker...

Hur det funkar att byta från bara allmän förskola till "vanlig" plats varierar däremot. Som syns i tråden finns det kommuner där man måste ansöka om plats som vanligt och har då ingen regelmässig garanterad plats förrän eter 3 månader (eller hur ligger platsgaratin nu?), i andra kommuner behöver man bara anmäla samtidigt som sommarledigheterna ska lämnas in och så får man rätt till det (så fungerade det i den kommun jag jobbade tidigare t ex) och får betala från skolterminens slut till nästa termins, och så finns det andra varianter däremellan. Så det är inte säkert att TS har rätt att ändra till betalad plats innan sommaren, men OM hon får det så har barnet rätt att vara det när man är f-ledig med annat barn (som sagt om inte andra sammanboende vårdnadshavaren är ledig).
  • Holma
    Jennie med ie skrev 2016-05-08 14:59:40 följande:
    Jo, har man en "vanlig" plats som man betalar för får barn till föräldralediga gå även under skolans lov (så länge den andra sammanboende vårdnadshavaren inte är ledig). Förskolan har ingen rätt att neka det, oavsett kommun. Vilket inte betyder att de inte försöker...

Hur det funkar att byta från bara allmän förskola till "vanlig" plats varierar däremot. Som syns i tråden finns det kommuner där man måste ansöka om plats som vanligt och har då ingen regelmässig garanterad plats förrän eter 3 månader (eller hur ligger platsgaratin nu?), i andra kommuner behöver man bara anmäla samtidigt som sommarledigheterna ska lämnas in och så får man rätt till det (så fungerade det i den kommun jag jobbade tidigare t ex) och får betala från skolterminens slut till nästa termins, och så finns det andra varianter däremellan. Så det är inte säkert att TS har rätt att ändra till betalad plats innan sommaren, men OM hon får det så har barnet rätt att vara det när man är f-ledig med annat barn (som sagt om inte andra sammanboende vårdnadshavaren är ledig).
    Här finns inga vanliga platser eller platser för fl , är man fl får man inte ha barnen på loven
  • Jennie med ie
    Holma skrev 2016-05-08 16:04:51 följande:
    Här finns inga vanliga platser eller platser för fl , är man fl får man inte ha barnen på loven
    Har ni bara ovanliga platser?

Som sagt, betalar man sin plats har barnet rätt till förskolevistelse vid föräldraledighet för annat barn även under tid som skolan har lov. Något alla kommuner inte vill kännas vid men de har ingen laglig rätt att neka.
  • Natulcien
    Jennie med ie skrev 2016-05-08 14:59:40 följande:
    Ok. Jag har själv inte haft barn på förskola som f-ledig, men mina vänner här i kommunen som har haft det har inte fått nyttja platsen på loven.
  • Holma
    Jennie med ie skrev 2016-05-08 16:24:46 följande:
    Har ni bara ovanliga platser?

Som sagt, betalar man sin plats har barnet rätt till förskolevistelse vid föräldraledighet för annat barn även under tid som skolan har lov. Något alla kommuner inte vill kännas vid men de har ingen laglig rätt att neka.
    Nä vi har en sorts plats o den är när man jobbar eller studerar , är man fl så är det 15 Tim/v o inga lov . Sen när man börjar jobba igen så är det dom tider man jobbar o restid
  • Flygfotogen
    Holma skrev 2016-05-08 17:39:25 följande:
    Nä vi har en sorts plats o den är när man jobbar eller studerar , är man fl så är det 15 Tim/v o inga lov . Sen när man börjar jobba igen så är det dom tider man jobbar o restid
    Vilken kommun är det?
  • Holma
    Flygfotogen skrev 2016-05-08 21:30:53 följande:
    Vilken kommun är det?
    Hör det hit ?
  • Flygfotogen
    Holma skrev 2016-05-08 21:34:01 följande:
    Hör det hit ?
    Det hör till förståelsen för de speciella platserna.
  • Holma
    Flygfotogen skrev 2016-05-09 20:24:05 följande:
    Det hör till förståelsen för de speciella platserna.
    Tror faktiskt dom flesta kommuner har så , Gävle kommun o även Sandvikens kommun o även Falun har så har jag fått reda på nu
  • Flygfotogen

I Gävle får barn till föräldralediga gå 8-11 måndag till fredag under jul- och sommarlov.

Svar på tråden Äldsta barn i förskola på sommaren?