• LillaLinan80

Ni hästmänniskor: Är det mentalitet att kränka barn?

Jag avskyr verkligen ordet kränkt! Men nu måste jag tyvärr erkänna att jag betalar dyrt för att min dotter ska bli kränkt under ridlektionen varje vecka. Ridfröken påpekar enbart alla fel barnen gör och inte på ett trevligt och pedagogiskt sätt. Hon skriker/hånar/ är irriterad. Jag har försökt pratat med ridfröken men det gjorde bara saken värre.

Det är inte bara jag som är känslig utan fler föräldrar känner precis samma sak! Tyvärr är även alla de andra ridfröknarna exakt likadana. Jag undrar om det är mentaliteten i ridsporten? I andra sporter brukar man ju pusha å uppmuntra...inte trycka ner...

absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Svar på tråden Ni hästmänniskor: Är det mentalitet att kränka barn?
  • Vinterankan
    LillaLinan80 skrev 2016-05-03 12:05:45 följande:

Jag försöker förklara för min dotter att ridfröken nog är sträng för att hon vill det bästa. Min dotter stör sig mer på att hon inte är rättvis. Vissa barn är det benhårt mot och mot andra är det fritt fram. Idag är det teori så ingen ridning, puh??????

Försök att byta till ett annat ställe, stränghet funkar så länge det är rättvist. Men när man känner sig annorlunda behandlad så är det nedbrytande. Det är ju samma för oss vuxna om man märker att chefen på arbetsplatsen behandlar folk olika utan att det beror på skillnad i arbetsuppgifter eller insats.
  • Inteutanproblem
    LillaLinan80 skrev 2016-05-03 12:05:45 följande:

Jag försöker förklara för min dotter att ridfröken nog är sträng för att hon vill det bästa. Min dotter stör sig mer på att hon inte är rättvis. Vissa barn är det benhårt mot och mot andra är det fritt fram. Idag är det teori så ingen ridning, puh??????

Det är ju inget bra. Men jag undrar, vad exakt är det som är "fritt fram" för några utav eleverna men inte för andra? Är det tal om att ridläraren inte är petig med hur en elev gör skänkelvikning (tex) men jätte noggrann och påig hur en annan gör det? Om det handlar om någonting sådant så kan det röra sig om en ridlärare som selekterar. Dvs hon lägger krut på eleverna som verkligen vill lära sig rida, och struntar i dom som inte verkar försöka ens. Finns ju faktiskt dom elever som är så, och även om det inte är "rättvist" så kan jag faktiskt förstå om man som ridlärare prioriterar eleverna med ett genuint intresse.
  • LillaLinan80

Nej jag har förstått (är inte från stan) att vissa familjer prioriteras. Tex är det helt ok för vissa barn att inte hålla avstånd mellan hästarna medan hon påpekar samma sak direkt när det gäller andra barn. Sist lektion skulle de öva på tvåpunktsridning (?) under trav. Det tyckte de flesta barnen va jättesvårt (de är ju runt 7-10 år). Till min dotter skrek ridfröken "DU SKA STÅ UPP FATTAR DU VÄL!" Jag sprang bredvid å försökte förklara för min dotter vad hon skulle göra men hon hittade liksom inte balansen. Då tittar ridfröken på mig å säger med hånfull stämma. "Alltså fattar hon inte vad hon ska göra eller?" Allt som oftast känns det som att hon försöker "frysa" ut somliga av oss. Att vi verkligen är så irriterande. Hon kan även skrika på mig saker i stil med "Men Englas mamma måste faktiskt försöka få Molly att travla på volten." Känns helt absurt!

• pyssel

Men va faaan .... Det där är ju ett helt vidrigt beteende.

Nog att jag skrev om stränga tränare förr om åren, men vad är det där för en olämplig liten människa? Av alla tränare från ridskoleinstruktör till elittränare när jag höll på, och alla timmar jag suttit på läktaren då och nu har jag aldrig hört något liknande. Och då har jag haft mindre lysande tränare som stod med långpisk i manegen, men att de skulle låta så i munnen, nä aldrig.

Alla hästar hemma
  • Inteutanproblem
    LillaLinan80 skrev 2016-05-03 16:09:46 följande:

Nej jag har förstått (är inte från stan) att vissa familjer prioriteras. Tex är det helt ok för vissa barn att inte hålla avstånd mellan hästarna medan hon påpekar samma sak direkt när det gäller andra barn. Sist lektion skulle de öva på tvåpunktsridning (?) under trav. Det tyckte de flesta barnen va jättesvårt (de är ju runt 7-10 år). Till min dotter skrek ridfröken "DU SKA STÅ UPP FATTAR DU VÄL!" Jag sprang bredvid å försökte förklara för min dotter vad hon skulle göra men hon hittade liksom inte balansen. Då tittar ridfröken på mig å säger med hånfull stämma. "Alltså fattar hon inte vad hon ska göra eller?" Allt som oftast känns det som att hon försöker "frysa" ut somliga av oss. Att vi verkligen är så irriterande. Hon kan även skrika på mig saker i stil med "Men Englas mamma måste faktiskt försöka få Molly att travla på volten." Känns helt absurt!

Men herregud, det där låter ju helt sinnessjukt! Kan ni inte gå ihop er? Ni föräldrar som reagerat på hur ridläraren beter sig. Prata med stallchefen i samlad trupp. Eller är det kanske hon som är det?
  • Inteutanproblem

Är hon den snällaste?! Och andra ridskolor i området ska ha minst lika dåliga? Ja jösses i så fall. Verkar som ridskolorna där ni bor attraherat alla landets sämsta ridlärare i så fall :/

• Miafiastina

Absolut inte! Byt ridskola om du inte tycker att det fungerar. Jag har bara goda och positiva saker att säga om den ridskola min dotter tillhör sedan ett knappt år tillbaka. Fokus på säkerhet och disciplin, oerhört kompetenta lärare, välskött stall, god stämning och supertrevliga barn och föräldrar. Den ridskolan hon tillhörde tidigare var inte alls lika bra i något avseende.

• LillaLinan80

Så skönt att ni inte tycker detta är ett "normalt" beteende. Är som sagt uppvuxen med hästar och från en släkt där de flesta har häst. Min erfarenhet av stall/ridskola/hästmänniskor har tidigare varit snälla, omtänksamma människor. Under min ridskoletid minns varken jag (eller mina föräldrar) att det var såhär. Min styvdotter är skötare på en häst på det här stallet, hon är några år äldre än min dotter och jag tror att ridlärarna har "lättare" för lite äldre barn. Vi har pratat om att gå ihop men alla är vi rädda för att förstöra för våra barn, sjukt då det är mkt pengar!

• Inteutanproblem
    LillaLinan80 skrev 2016-05-04 22:08:41 följande:

Så skönt att ni inte tycker detta är ett "normalt" beteende. Är som sagt uppvuxen med hästar och från en släkt där de flesta har häst. Min erfarenhet av stall/ridskola/hästmänniskor har tidigare varit snälla, omtänksamma människor. Under min ridskoletid minns varken jag (eller mina föräldrar) att det var såhär. Min styvdotter är skötare på en häst på det här stallet, hon är några år äldre än min dotter och jag tror att ridlärarna har "lättare" för lite äldre barn. Vi har pratat om att gå ihop men alla är vi rädda för att förstöra för våra barn, sjukt då det är mkt pengar!

Ja det är mycket pengar. Vilket nog faktiskt är till er fördel. I regel har inte ridskolor råd att förlora elever, särskilt inte om det handlar om flera stycket på en och samma gång. Ur finansiell synpunkt måste dom ta det på allvar.... Annars kommer dom gå under.

Samt, det är ju knappast så att ni och andra som upplever situationen obehaglig och ohållbar kommer rekommendera ridskolan till andra. Att släpa dit lokaltidningen kan vara ännu en sak ni kan göra. Finns säkert en journalist på tidningen som är intresserad av att kika på förhållandena.. Är ju bara så att man får se till att ridskolan inte är medveten om att journalisten kollar på ett par stycken ridlektioner innan denne ställer frågor till ridskolechefen och ridlärarna.
  • LillaLinan80

Sedan jag skrev här har det blivit mkt bättre!! Vi fick fylla i en enkät och det verkar som att de tagit åt sig av kritiken. Hoppas det fortsätter så.

• vinterbebis12
    LillaLinan80 skrev 2016-05-03 16:09:46 följande:

Låter inte klokt! I det läget skulle jag inte försvara ridläraren inför min dotter. Det är aldrig ok att prata med någon på det sättet. Skulle byta ridgrupp asap om jag vore er
  • ulliiz

Jag är själv ridlärare och så som du beskriver ska de verkligen inte vara,jag är väldigt noga med att berömma men även såklart berätta vad de ska tänka på, ALDRIG säga att de gör fel utan istället be de testa/försöka göra på ett annat sätt och känna efter hur skillnaden blir och att de går lättare. mitt råd är att byta ridskola!

• Mimmla

Folk här protesterade när jag skrev att jag tycker att det ofta är lite "mobbingstämning" i stallet och att hästtjejer ofta är lite stroppiga. Den här ridläraren är ju ett typiskt exempel på "förvuxen hästtjej". Har inte fått lära sig hyfs eller vett och etikett gentemot människor men är säkert jätteduktig när set gäller hästar...Detta förekommer lika ofta bland hund- och kattmänniskor. Det känns som att många djurägare anser att djur är viktigare än människor...

• Vinterankan
    Mimmla skrev 2016-06-11 20:23:58 följande:

Folk här protesterade när jag skrev att jag tycker att det ofta är lite "mobbingstämning" i stallet och att hästtjejer ofta är lite stroppiga. Den här ridläraren är ju ett typiskt exempel på "förvuxen hästtjej". Har inte fått lära sig hyfs eller vett och etikett gentemot människor men är säkert jätteduktig när set gäller hästar...Detta förekommer lika ofta bland hund- och kattmänniskor. Det känns som att många djurägare anser att djur är viktigare än människor...

Jag håller med dig om det du skriver om mobbing vilket verkar vara vanligt på alla ställen där vuxennärvaron är låg (vilket den varit i alla fall i de stall och på de läger jag varit). Men det di skrev som folk protesterade mot var att du sa att hästtjejer var bortskämda små brats då det inte stämmer alls enligt min och vad det verkar de flesta andras upplevelser. Kanske många med en del pengar då det är dyrt (även om jag under alla år bara träffat på en som haft uppenbart bra med pengar) men inte snobbiga och bortskämda utan snarare personer som inte är rädda för att ta i och få lite skit under naglarna.

Mobbing hör inte ihop med hur bortskämd man är. Vad jag såg som ung var att det ofta var folk som ansågs som töntar och kunde vara lite utstötta i skolan som sedan kom in och var högst på skalan i stallet och då betedde sig lika illa mot andra som de själva blev utsatta i skolan.
  • Mimmla
    Vinterankan skrev 2016-06-12 05:56:54 följande:

Jag håller med dig om det du skriver om mobbing vilket verkar vara vanligt på alla ställen där vuxennärvaron är låg (vilket den varit i alla fall i de stall och på de läger jag varit). Men det di skrev som folk protesterade mot var att du sa att hästtjejer var bortskämda små brats då det inte stämmer alls enligt min och vad det verkar de flesta andras upplevelser. Kanske många med en del pengar då det är dyrt (även om jag under alla år bara träffat på en som haft uppenbart bra med pengar) men inte snobbiga och bortskämda utan snarare personer som inte är rädda för att ta i och få lite skit under naglarna.

Mobbing hör inte ihop med hur bortskämd man är. Vad jag såg som ung var att det ofta var folk som ansågs som töntar och kunde vara lite utstötta i skolan som sedan kom in och var högst på skalan i stallet och då betedde sig lika illa mot andra som de själva blev utsatta i skolan.

Många vuxna som håller på med djur är inte ett dugg bättre, det kanske förklarar varför barnen är som de är.
Svar på tråden Ni hästmänniskor: Är det mentalitet att kränka barn?