Kan socialen ta mina barn?
För nästan 8 månader sedan separerade jag och barnens pappa. Ett par månader efter blev jag så gott som utkastad från lägenheten trots att jag har lika stor rätt till den, då lagen säger att om man bott på samma adress i över tror det är 10 år så har båda rätt till lägenheten. Dock står bara han på kontraktet.
Jag flyttade hem till mina föräldrar och jag och mitt ex hade barnen varannan vecka. Träffade en ny kille som dock inte bor i Sverige, men vi träffades då och då.
Försökte ta lån för att överleva varenda månad, försökte även timvika inom barnomsorgen för att få en extra inkomst. Åkte till min pojkvän innan påsk under veckan som mitt ex hade barnen. Dagen innan jag skulle åka tillbaka hem får jag ett meddelande från mina föräldrar att jag inte längre kan bo hos dem pga min pappas sjukdom. Han kan inte vara nära barn alls. Utan inkomst stod jag där, i ett annat kand, plötsligt hemlös. Min pojkvän sa att jag kunde bo hos honom tills allt ordnat upp sig för honom ekonomiskt, han väntar pengar från sitt företag.
Jag kontaktade mitt ex över telefon och förkarade situationen, att jag är hemlös och inga pengar, och om han kunde ta hand om barnen tills allt ordnat upp sig.
Först trodde han att jag skulle leva lyxliv här, att jag med vilje ville strunta i barnen, men efter ett tag lugnade han ner sig och gick med på att ta barnen.Jag sa också att jag skulle skicka hela barnbidraget till honom så att han har råd att köpa mat till barnen. Och att när allt ordnat upp sig så kan jag ta barnen några veckor så han kan ordna upp sitt liv.
Han gick på a-kassa, försökte få lite jobb, men verkade trögt för honom.
Jag skickade hela barnbidraget till honom nu i april. Några dagar senare gnäller han att han bara har 38 kronor kvar, att han trodde att han skulle få a-kassa den veckan, istället hade han fått ett meddelande från a-kassan att han enbart kommer att få 450 kr nästa månad. Så istället för att köpa mat till barnen så betalade han räkningar.....Han är i samma situation som mig, inkassokrav etc. Hade jag vart han så hade jag prioriterat barnen istället för räkningar....
Föreslog för honom att försöka få aktivitetsstöd eller ta ut resterande sgi-dagar som han har kvar för vårt barn. Han sa att han hade kontaktat socialen och att de skulle kontakta honom och boka en tid för ekonomiskt bistånd (som jag förstod det från han).
Idag skrev han till mig at han SKA kontakta socialen för att få hjälp med barnen, att han kontaktat rektorn och kuratorn och att de tyckte det var en bra ide, samt att barnen mår skit och att kanske ett ombyte skulle hjälpa dem.
Jag tog det som att han menar att han vill släppa vårdnaden av barnen och få dem till fosterfamilj.
Skrev ett mail till socialen och förkarade sammanfattat situationen.
Vad skall jag göra i allt detta? Är helt hjälplös....