• Anonym (orolig)

Kan socialen ta mina barn?

För nästan 8 månader sedan separerade jag och barnens pappa. Ett par månader efter blev jag så gott som utkastad från lägenheten trots att jag har lika stor rätt till den, då lagen säger att om man bott på samma adress i över tror det är 10 år så har båda rätt till lägenheten. Dock står bara han på kontraktet.
    Jag flyttade hem till mina föräldrar och jag och mitt ex hade barnen varannan vecka. Träffade en ny kille som dock inte bor i Sverige, men vi träffades då och då. 
    Försökte ta lån för att överleva varenda månad, försökte även timvika inom barnomsorgen för att få en extra inkomst. Åkte till min pojkvän innan påsk under veckan som mitt ex hade barnen. Dagen innan jag skulle åka tillbaka hem får jag ett meddelande från mina föräldrar att jag inte längre kan bo hos dem pga min pappas sjukdom. Han kan inte vara nära barn alls. Utan inkomst stod jag där, i ett annat kand, plötsligt hemlös. Min pojkvän sa att jag kunde bo hos honom tills allt ordnat upp sig för honom ekonomiskt, han väntar pengar från sitt företag.
    Jag kontaktade mitt ex över telefon och förkarade situationen, att jag är hemlös och inga pengar, och om han kunde ta hand om barnen tills allt ordnat upp sig.

Först trodde han att jag skulle leva lyxliv här, att jag med vilje ville strunta i barnen, men efter ett tag lugnade han ner sig och gick med på att ta barnen.Jag sa också att jag skulle skicka hela barnbidraget till honom så att han har råd att köpa mat till barnen. Och att när allt ordnat upp sig så kan jag ta barnen några veckor så han kan ordna upp sitt liv.
    Han gick på a-kassa, försökte få lite jobb, men verkade trögt för honom.
    Jag skickade hela barnbidraget till honom nu i april. Några dagar senare gnäller han att han bara har 38 kronor kvar, att han trodde att han skulle få a-kassa den veckan, istället hade han fått ett meddelande från a-kassan att han enbart kommer att få 450 kr nästa månad. Så istället för att köpa mat till barnen så betalade han räkningar.....Han är i samma situation som mig, inkassokrav etc. Hade jag vart han så hade jag prioriterat barnen istället för räkningar....

Föreslog för honom att försöka få aktivitetsstöd eller ta ut resterande sgi-dagar som han har kvar för vårt barn. Han sa att han hade kontaktat socialen och att de skulle kontakta honom och boka en tid för ekonomiskt bistånd (som jag förstod det från han).

Idag skrev han till mig at han SKA kontakta socialen för att få hjälp med barnen, att han kontaktat rektorn och kuratorn och att de tyckte det var en bra ide, samt att barnen mår skit och att kanske ett ombyte skulle hjälpa dem.
    Jag tog det som att han menar att han vill släppa vårdnaden av barnen och få dem till fosterfamilj.

Skrev ett mail till socialen och förkarade sammanfattat situationen.

Vad skall jag göra i allt detta? Är helt hjälplös....

• Svar på tråden Kan socialen ta mina barn?
  • Anonym (*))

Istället för att betala din resa och ditt uppehälle sedan i påskas, så borde din kille hjälpt dig på hemmaplan istället. Han har ju tydligen råd.

• Anonym (??)

Jag tycker du beter dig egoistiskt! Du ljuger dessutom, soc hjälper visst till vid sådana här situationer. Men de gör inte det när du är på semester i ett annat land och gottar dig medan dina barn får betala det verkliga priset för ditt ansvarslösa beteende!

Hur tänkte du när du åkte utomlands, du hävdar att din kille betalade resan, men hur tänkte du? Istället för att aktivt söka hjälp och boende och jobb i Sverige så ska du sticka och unna dig saker.

I mina ögon har du valt din kille framför dina barn.....

• Anonym (k)
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:08:48 följande:

Jag betalade inte resan, det gjorde min pojkvän. Vi hade inte setts på fem veckor och vi ville fira påsk tillsammans. Och jag trodde att när jag kom tillbaka att jag skulle fortsätta vara hos mina föräldrar med barnen och fortsätta jobba.

Även om det hade vart jag som hade lagt de pengarna på resan, så hade jag oavsett vart hemlös, då jag blev utsparkad av mina föräldrar pga min fars dåliga hälsa. Jag hade kommit tillbaka utan bostad för mig eller mina barn.

Om du hade stannat hemma hade du kunnat jobba och söka lgh medan barnen är hos pappan. Att du inte betalade själva resan är irrelevant. Du måste planera bättre och tänka framåt.
  • Anonym (!)

Jag kanske är trög men varför har du inga pengar? Du jobbar ju? Har du ens frågat soc om försörjningsstöd? " Försörja dig med mat" , va? Du är väl vuxen? Menar du att innan du åkte så försörjde dina föräldrar både dig och barnen med allt?? Hur sjutton har du hamnat i denna situation? Varför tar du inte ett till jobb, typ tidningsbud, mc donalds, eller har du spädbarn? Går barnen på förskola? Varför är du inte hemma och söker jobb? Du väntar på att din NYA pojkvän ska få in pengar? Så nu ska han försörja dig? Vad sägs om att prova jobba ihop till din EGNA försörjning och bli vuxen??

• Anonym (Jisses)

Visst kan man hamna i jobbiga situationer men hur man kan tro att man kan lösa dessa genom att placera sig långt borta är ju mycket svårt att fatta?!

Du sitter alltså utomlands och väntar på att saker och ting kommer lösa sig av sig självt eller??? Som genom ett under så uppenbarar sig en lägenhet och jobb som du kan återvända till........eller? Och då när du kommer hem till allt detta så ska du och barnen ha det sååååååå roligt! Hur jävla ansvarslös får en förälder vara? Åk hem gör om gör RÄTT.

• EnAnonumius
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:03:44 följande:
    Så vad kommer att hända? För här sitter jag superorolig och vet inte vad jag skall göra.....
    Om du prioritera fina barn som DU hävdar så frågar du din pojkvän om att fixa fram pengar så du kommer hem till Sverige.
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:08:48 följande:
    Jag betalade inte resan, det gjorde min pojkvän. Vi hade inte setts på fem veckor och vi ville fira påsk tillsammans. Och jag trodde att när jag kom tillbaka att jag skulle fortsätta vara hos mina föräldrar med barnen och fortsätta jobba.
    Även om det hade vart jag som hade lagt de pengarna på resan, så hade jag oavsett vart hemlös, då jag blev utsparkad av mina föräldrar pga min fars dåliga hälsa. Jag hade kommit tillbaka utan bostad för mig eller mina barn.
    Ja du. Du får skylla dig själv om du är hemlös. Du kunde ju söka lägenhet och forsätta jobba  i stället för att sticka till don pojkvän utomlands.
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:20:21 följande:
    Jag har ju ingenstans att bo? smile4.gif ...
    Min pojkvän väntar pengar närsomhelst och då är tanken att vi skall hitta ny bostad.
    Om inte socialen kanske överlåter lägenheten till mig och hjälper mig med ekonomiskt bistånd?
    Vad har du fått den konstiga iden i från att socialen skulle kunna "skriva över kontrakt" för lägenheter?

Socialen är inte en Bostadsbolag.
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:46:29 följande:
    för att mina föräldrar kunde inte försörja mig med mat.
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:48:48 följande:
    för att mina föräldrar kunde inte försörja mig med mat. och hur skulle jag ta mig till jobb utan pengar? den här situationen är fruktansvärd för mig....varje dag gråter jag av saknad av mina barn...
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:52:46 följande:
    alla vänner jag har, har jag frågat om hjälp och stöd, men de säger att de inte har någon plats.samt hur skall de försörja mig med mat? smile4.gif
    jag har kontakt med mina barn via skype och jag har sagt att när jag kommer tillbaka så kommer vi att ha det såååå roligt tillsammans och att vi kommer att hitta ett nytt boende och allt kommer att lugna sig.

Du jobbade du hade två barn fixa din egna mat i stället för att kräva att föräldrarna skall mata dig din jävla snyltare.

Samma är det med dina kompisar. Det är inte deras skyldighet att försörja dig med mat.
    Har du jobb om så på timvic så skall du komplicera med socialbidrag och det är DIN egna skyldighet att skaffa mat till dig själv och ge fan i att snylta mat av andra och hävda att "kompisar skall försörja dig med mat" om de hade varit sjysta och låtit dig bo hos dem.
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:55:24 följande:
    socialen hjälper inte till med lägenhet, de sa det till mig.
    Nej det är ditt jobb att fixa lägenhet. Socialen kan hjälpa dig med hyran.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ansvar)

Har du helt seriöst inte fixat en bostad än? Ring alla bovärdar som finns, du får acceptera ytterområden.

Du måste flytta hem idag? Barnen riskerar att bli omhändertagna för att du och pappan struntar i att ta hand om dem! Lös problemet genast!!!!

• lengon
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 20:55:10 följande:

För nästan 8 månader sedan separerade jag och barnens pappa. Ett par månader efter blev jag så gott som utkastad från lägenheten trots att jag har lika stor rätt till den, då lagen säger att om man bott på samma adress i över tror det är 10 år så har båda rätt till lägenheten. Dock står bara han på kontraktet.
    Jag flyttade hem till mina föräldrar och jag och mitt ex hade barnen varannan vecka. Träffade en ny kille som dock inte bor i Sverige, men vi träffades då och då. 
    Försökte ta lån för att överleva varenda månad, försökte även timvika inom barnomsorgen för att få en extra inkomst. Åkte till min pojkvän innan påsk under veckan som mitt ex hade barnen. Dagen innan jag skulle åka tillbaka hem får jag ett meddelande från mina föräldrar att jag inte längre kan bo hos dem pga min pappas sjukdom. Han kan inte vara nära barn alls. Utan inkomst stod jag där, i ett annat kand, plötsligt hemlös. Min pojkvän sa att jag kunde bo hos honom tills allt ordnat upp sig för honom ekonomiskt, han väntar pengar från sitt företag.
    Jag kontaktade mitt ex över telefon och förkarade situationen, att jag är hemlös och inga pengar, och om han kunde ta hand om barnen tills allt ordnat upp sig.

Först trodde han att jag skulle leva lyxliv här, att jag med vilje ville strunta i barnen, men efter ett tag lugnade han ner sig och gick med på att ta barnen.Jag sa också att jag skulle skicka hela barnbidraget till honom så att han har råd att köpa mat till barnen. Och att när allt ordnat upp sig så kan jag ta barnen några veckor så han kan ordna upp sitt liv.
    Han gick på a-kassa, försökte få lite jobb, men verkade trögt för honom.
    Jag skickade hela barnbidraget till honom nu i april. Några dagar senare gnäller han att han bara har 38 kronor kvar, att han trodde att han skulle få a-kassa den veckan, istället hade han fått ett meddelande från a-kassan att han enbart kommer att få 450 kr nästa månad. Så istället för att köpa mat till barnen så betalade han räkningar.....Han är i samma situation som mig, inkassokrav etc. Hade jag vart han så hade jag prioriterat barnen istället för räkningar....

Föreslog för honom att försöka få aktivitetsstöd eller ta ut resterande sgi-dagar som han har kvar för vårt barn. Han sa att han hade kontaktat socialen och att de skulle kontakta honom och boka en tid för ekonomiskt bistånd (som jag förstod det från han).

Idag skrev han till mig at han SKA kontakta socialen för att få hjälp med barnen, att han kontaktat rektorn och kuratorn och att de tyckte det var en bra ide, samt att barnen mår skit och att kanske ett ombyte skulle hjälpa dem.
    Jag tog det som att han menar att han vill släppa vårdnaden av barnen och få dem till fosterfamilj.

Skrev ett mail till socialen och förkarade sammanfattat situationen.

Vad skall jag göra i allt detta? Är helt hjälplös....

Förstår inte riktigt läget. Har du inte heller något jobb? Du skriver att du försökte ta timvik. Fungerade inte det? Varför försöker du inte få heltidsjobb - om nu barnen är i skolåldern? Eller de är kanske väldigt små så att du är hemma med dem bara?

Det måste gå att ordna en ny bostad. Det borde också socialen kunna hjälpa dig med!

Jag kan inte se någon anledning till att någon av er skulle förlora era barn av den information du givit här i trådstarten. Tror inte du ska oroa dig för det! :) Däremot tycker jag i övrigt att situationen låter lite märklig och oansvarlig. Försök få ihop detta nu och se till att få den hjälp du behöver för att kunna ordna upp det med ekonomi och bostad! Barn behöver trygghet, inte hafsas fram och tillbaka mellan olika ställen.
  • SoulsWillRise

Åtminstone borde du få mat pengar om du kan ordna nånstans att vara medans du försöker styra upp situationen. Då behöver inte nån polare eller förälder försörja dig som du säger. Eller kan det vara så att du har jobbat och lönen du fått har gått till resan till din pojkvän? Med andra ord, har du prioriterat helt galet och att det är DÄRFÖR soc vägrar hjälpa dig? Som sagt, stackars barn som blir lidande för sina föräldrars misstag :(

• Anonym (Eld)

Ok ts, gör såhär:

Låt barnen bo hos sin pappa ett tag. Ge honom hela barnbidraget och säg åt honom att söka underhåll, bostadsbidrag och hjälp av socialen om a-kassan inte räcker till. Så länge han gör det han är skyldig till, dvs aktivt söker jobb och gör det arbetsförmedlingen ber honom om, så kommer han få ekonomisk hjälp.

Åk hem till dina föräldrar igen. Det var ju barnen som inte kunde bo där, men du kan nog få bo där ett litet tag till om du frågar. Skriv in dig på arbetsförmedlingen, sök alla jobb du kan hitta och gå även du till socialen. Dina föräldrar behöver inte försörja dig på varken mat eller hyra, du kommer få hjälp till detta.

När ni nu löst den ekonomiska biten (fortsätt söka jobb stenhårt!) för både dig och barnens pappa, är det dags att du söker lägenhet. Sök allt och överallt, första och andrahand.

(Är det en hyreslägenhet din sambo har? Isåfall kunde du eventuellt ha haft rätt till den, men, det finns flera men, bara om du hade störst behov. Och eftersom du kunde flytta hem till dina föräldrar i det läget, låter det som att din sambo hade störst behov redan då. Och nu har han det, eftersom barnen bor med honom. Så glöm den lägenheten, du kommer inte få den.)

Under tiden du söker jobb, förhoppningsvis jobbar, och söker lägenhet, så ser du till att få umgänge med barnen.

och skit i nya killen ett tag, det du behöver göra på hemmaplan är mycket viktigare i dagsläget. Vill han ställa upp och hjälpa dig, fine, men då får han komma till Sverige och göra det.

• micromat

Alltså åker man inte hem, hämtar sina saker eller packar det man kan om man får veta att man inte får bo kvar.

Man åker väl hem, packar sina saker och tar kontakt med socialen. I din sits hade dom fått gå in och betala till exempel vandrarhem om man inte hittar lägenhet.

Varför stannar du kvar utomlands? Tror du att det är lättare att fixa jobb och bostad där? Vad tror du dina barn känner när deras mamma inte kommer hem?

• Anonym (bobis)

Ts, både du och ditt ex är i ett utsatt läge. Men ni har ett gemensamt mål - att era barn ska må bra. Mitt förslag är därför att du snackar med ditt ex. Kanske kan du flytta in hos honom igen tillfälligt så kan ni hjälpas åt att ta hand om era barn tills du (eller ni båda) tagit upp dig på fötter igen. Om ni kan lägga era konflikter åt sidan och samarbeta som vänner. Tror ditt ex har det rätt tufft just nu och det kan vara så att han skulle uppskatta din hjälp. Och du har det tufft. Tror att ni båda skulle ha nåt att vinna på ett sånt arrangemang.

Men för guds skull. Kom hem. Du kan bara förbättra din situation genom att komma tillbaka hem.

• Brumma
    SoulsWillRise skrev 2016-05-04 18:46:18 följande:

Sorgligt nog är inte ts barn de enda barnen som blivit lämnade av sina föräldrar. Det räcker med att mamma eller pappa blir kär och träffar den rätte och vips så sätts barnens behov sist.

Ts ÄR egoistisk, men jag tänker inte kalla henne dum i huvudet. Det är lågt. Som nån skrev kan man hålla god ton och uppföra sig ordentligt.

Men ts får räkna med att möta på motstånd när hon startar en sån här tråden för det gör ont i allas våra hjärtan när vi tänker på barnen som är oskyldiga i det här. Jag kommer aldrig att förstå hur man kan göra så mot det bästa man har. Det viktigaste i våra liv är våra barn och jag skulle aldrig kunna göra som hon och många andra gör. Snacka om att svika sina barn. Det jag hoppas på nu är att hon tar sitt förnuft till fånga och återvänder till Sverige och fokuserar på sina barn. Det kommer definitivt inte se bra ut om det blir en vårdnadstvist och jag hoppas hon tänker på det.

Klart man får räkna med motstånd. Även mina tidigare inlägg är ngt hårdare i tonen än normalt (trots att det var jag som skrev om "God ton").

Men att inte hålla med, ifrågasätta och ge konstruktiv kritik är en sak, en annan att slänga ur sig en del av de saker som skrivits här. Det är lågt.
  • Anonym (Skärp till dig!!)
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:52:46 följande:
    alla vänner jag har, har jag frågat om hjälp och stöd, men de säger att de inte har någon plats.samt hur skall de försörja mig med mat?
    jag har kontakt med mina barn via skype och jag har sagt att när jag kommer tillbaka så kommer vi att ha det såååå roligt tillsammans och att vi kommer att hitta ett nytt boende och allt kommer att lugna sig.

Du får faktiskt hjälp från socialen om du inte har någon som helst inkomst och är i en sån desperat situation. Du måste komma hem och gå till soc och be om hjälp helt enkelt. Dina föräldrar behöver inte försörja dig med mat och husrum du kan få hjälp!

Fast ok de kommer inte godkänna att du åker utomlands istället för är hemma och AKTIVT söker jobb.... Så det kräver att du tar ansvar för att du är förälder!

• Anonym (Moa)

Du väljer att resa bort istället för att fokusera på att ha en bostad o kunna försörja dina barn??

Du anser att du inte ska betala underhåll när barnens pappa har barnen på heltid? Ingen av verkar ha råd med barnen, så jäkla sorgligt.

Du fixa pojkvän snabbt, men skiter i allt annat. Du träffar inte ens barnen nu??

Jag hoppas att soc sätter in åtgärder o ser till att barnen får den trygghet o stabilitet de behöver o förtjänar.

• Anonym (Åk hem!)

Åk hem till dina barn! Du löser inga problem där du är nu. Hos dina föräldrar kan du väl bo utan barnen om jag inte missförstog  dig. Börja med att fixa fler timmar, prata med soc om soc bidrag. Ta det därifrån, men åk hem nu!

• Anonym (Åk hem!)
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-03 21:55:24 följande:
    socialen hjälper inte till med lägenhet, de sa det till mig.
    De kan hjälpa dig med pengar eller hur? Sa du att du åkte utomlands strax före påskt. Det är ju Kristi flygare nu, är inte det 40 DAGAR EFTER PÅSK! Varför har du inte åkt hem. Har du varit utomlands i mer än 1,5 månader? Hur tänker du? Vill du inte se dina barn?
  • Anonym (Mnm)
    Anonym (bobis) skrev 2016-05-04 18:57:13 följande:

Ts, både du och ditt ex är i ett utsatt läge. Men ni har ett gemensamt mål - att era barn ska må bra. Mitt förslag är därför att du snackar med ditt ex. Kanske kan du flytta in hos honom igen tillfälligt så kan ni hjälpas åt att ta hand om era barn tills du (eller ni båda) tagit upp dig på fötter igen. Om ni kan lägga era konflikter åt sidan och samarbeta som vänner. Tror ditt ex har det rätt tufft just nu och det kan vara så att han skulle uppskatta din hjälp. Och du har det tufft. Tror att ni båda skulle ha nåt att vinna på ett sånt arrangemang.

Men för guds skull. Kom hem. Du kan bara förbättra din situation genom att komma tillbaka hem.

Precis! Om ingen klarar av att ensam ta hand om barnen så får man ju med gemensamma krafter se till att rädda situationen! Det viktigaste här och nu är ju att se till att barnen får en trygg situation!!!
  • SoulsWillRise

Ts, vart har du tagit vägen och mår du bra? Får lite obehagskänslor nu och måste fråga. I vilket land befinner du dig och kan du ta dig hem eller är du helt styrd av pojkvännen och hans pengar? Håller han dig kvar på något vis? Tänker på det du skrev att han väntar på sina pengar och att dom borde komma när som helst och att du först då kan åka hem.

Svar på tråden Kan socialen ta mina barn?