• Ankissen

Skulle du rekommendera ditt jobb till ditt barn?

Som i rubriken: skulle du rekommendera ditt barn att i framtiden jobba med det du gör? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Skulle du rekommendera ditt jobb till ditt barn?
  • Vinterankan
    ITpappan skrev 2016-05-05 09:18:39 följande:

Är Civilingenjör. Jobbar som Systemutvecklare och IT-konsult.

Civilingenjör skulle jag definitivt rekommendera.

Dock ej att jobba som IT-konsult. Det ger en okej lön (40 - 80 000kr/mån), men det är en smutsig bransch där det enda som betyder något är pengar.

Jag är också it-konsult och skulle absolut rekommendera det till mina barn. Bra lön, flexibla arbetstider och en bransch som (iaf de företag jag haft kontakt med) ligger långt fram vad gäller jämställdhet. Sedan kan man ju välja om man vill jobba på företag med hög provisionsbaserad lön och långa dagar eller ett som har balans mellan familjeliv och arbete som ett rekryteringsargument.
  • athanatos
    Mrs Green skrev 2016-05-05 13:43:22 följande:

Jag skulle rekommendera min dotter att plugga till systemvetare som jag är, men jag skulle inte rekommendera henne att halka in på projektledarspåret som jag gjort, utan stanna kvar närmare tekniken.

Hur kan du rekommendera det? Fast ni kanske bor i Indien?
  • Mrs Green
    athanatos skrev 2016-05-05 22:13:53 följande:
    Hur kan du rekommendera det? Fast ni kanske bor i Indien?
    Jag tror att främsta anledningen att många köper utvecklare i Indien är att de inte går att få tag på i Sverige i tillräcklig mängd (alltså inte i första hand för att de är billigare). Jag vet många företag som mycket hellre vill ha sina utvecklare på plats, om det bara gick. Alltså tycker jag att vi ska uppmuntra fler ungdomar i Sverige att bli utvecklare.
  • athanatos
    Mrs Green skrev 2016-05-05 22:57:11 följande:
    Jag tror att främsta anledningen att många köper utvecklare i Indien är att de inte går att få tag på i Sverige i tillräcklig mängd (alltså inte i första hand för att de är billigare). Jag vet många företag som mycket hellre vill ha sina utvecklare på plats, om det bara gick. Alltså tycker jag att vi ska uppmuntra fler ungdomar i Sverige att bli utvecklare.
    Jag har arbetat mycket med just Indien och min erfarenhet är att det visst handlar om pengar. När folk säger att de hellre vill ha utvecklare i Sverige och att de nu måste köpa den från Indien tycker jag är ganska genomskinligt. Det ser självklart mycket bättre ut att säga så än att öppet erkänna att man vill ha billigare personal.

Sen är det är väl ingen hemlighet att ett av de stora konsultbolagen införde en strategi förra året att så mycket som möjligt ska utvecklas i Indien. Och jag tror de flesta konsultjättar i Sverige tänker lika nu. Många affärer går nu också direkt till dom indiska konsultfirmorna,  t ex Wipro och HCL. Just HCL köpte ju hela Volvo IT nyligen och lär flytta all den verksamheten pö om pö till Indien-

Jag tycker att många inom IT-branschen är lite naiva. Visst är det brist på utvecklare i Sverige men även det är ju en prisfråga, att det helt enkelt börjar bli lite för dyrt idag att anställa utvecklare.
    Jag förstår inte varför utvecklare tror att just dom av alla branscher skulle vara förskonade från arbetsgivare som vill ha billig arbetskraft?
  • Mrs Green
    athanatos skrev 2016-05-05 23:17:18 följande:
    Jag har arbetat mycket med just Indien och min erfarenhet är att det visst handlar om pengar. När folk säger att de hellre vill ha utvecklare i Sverige och att de nu måste köpa den från Indien tycker jag är ganska genomskinligt. Det ser självklart mycket bättre ut att säga så än att öppet erkänna att man vill ha billigare personal.

Sen är det är väl ingen hemlighet att ett av de stora konsultbolagen införde en strategi förra året att så mycket som möjligt ska utvecklas i Indien. Och jag tror de flesta konsultjättar i Sverige tänker lika nu. Många affärer går nu också direkt till dom indiska konsultfirmorna,  t ex Wipro och HCL. Just HCL köpte ju hela Volvo IT nyligen och lär flytta all den verksamheten pö om pö till Indien-

Jag tycker att många inom IT-branschen är lite naiva. Visst är det brist på utvecklare i Sverige men även det är ju en prisfråga, att det helt enkelt börjar bli lite för dyrt idag att anställa utvecklare.
    Jag förstår inte varför utvecklare tror att just dom av alla branscher skulle vara förskonade från arbetsgivare som vill ha billig arbetskraft?
    Jag har inte forskat i saken så jag vet inte hur statistiken ser ut, jag tänker bara på de företag jag känner till själv som valt det dyrare konsultföretaget för att få utvecklare i Sverige istället för i Indien, och på min egen arbetsgivare som fasar ut en av de ukrainska konsulterna varje gång vi lyckas på tag på en utvecklare att anställa i Sverige istället. Men jag antar att det beror på vad det är man utvecklar och typ av projekt. Ju mer kunden vill vara delaktig i projektet desto närmare vill de förmodligen ha projektteamet.
  • ITpappan
    athanatos skrev 2016-05-05 23:17:18 följande:

Visst är det som du säger - många jobb går till Indien.

Sen finns det ju projekt som aldrig skulle fungera att lägga i Indien. Likaså finns det kultur- och kvalitetsproblem.

Sitter du som råkodade internt med ingen eller vanlig högskoleingenjörsexamen och aldrig har någon kundkontakt - ja då skandu nog vara orolig för Indien.

Sitter du med en civ.ing, har mkt kundkontakt, hög kompetens och IQ, är med i hela processen från krav till förvaltning - då behöver du nog inte vara så orolig.
  • Iarwain
    ITpappan skrev 2016-05-06 08:48:31 följande:
    Visst är det som du säger - många jobb går till Indien. Sen finns det ju projekt som aldrig skulle fungera att lägga i Indien. Likaså finns det kultur- och kvalitetsproblem. Sitter du som råkodade internt med ingen eller vanlig högskoleingenjörsexamen och aldrig har någon kundkontakt - ja då skandu nog vara orolig för Indien. Sitter du med en civ.ing, har mkt kundkontakt, hög kompetens och IQ, är med i hela processen från krav till förvaltning - då behöver du nog inte vara så orolig.
    Om det är processtyrning man vill ha som kund (intern eller extern), är det ju inte det yrket man utbildats för, om man riktat in sig mot uveckling.
    IT-konsult är en ganska otydlig beskrivning.

Jag tror att mer och mer "hands-on" utveckling läggs i de länder som massutbildar, sedan kommer styrning ske från lokala kontor i de länder kunden finns.
    Lönerna kommer sjunka därefter.

Kan du garantera att ditt barn besitter de färdigheter du beskriver, innan de sats på prov?
  • buggi

Är läkare och skulle rekommendera det till 100% om man är intresserad, men avråda om man inte är genuint intresserad.Det är lång utbildning och ett svårt jobb.

• athanatos
    ITpappan skrev 2016-05-06 08:48:31 följande:
    Visst är det som du säger - många jobb går till Indien.

Sen finns det ju projekt som aldrig skulle fungera att lägga i Indien. Likaså finns det kultur- och kvalitetsproblem.

Sitter du som råkodade internt med ingen eller vanlig högskoleingenjörsexamen och aldrig har någon kundkontakt - ja då skandu nog vara orolig för Indien.

Sitter du med en civ.ing, har mkt kundkontakt, hög kompetens och IQ, är med i hela processen från krav till förvaltning - då behöver du nog inte vara så orolig.
    Så högskoleingenjörer och systemvetare som just Mrs Green pratar om är körda i menar du?
  • ITpappan
    athanatos skrev 2016-05-06 19:16:36 följande:
    Så högskoleingenjörer och systemvetare som just Mrs Green pratar om är körda i menar du?
    Nej. Däremot så blir det nog tuffare framöver om man inte har/ kan ha/ vill ha även de andra delarna i systemutveckling, utöver det rena råkodandet.
Svar på tråden Skulle du rekommendera ditt jobb till ditt barn?