• Ankissen

Skulle du rekommendera ditt jobb till ditt barn?

Som i rubriken: skulle du rekommendera ditt barn att i framtiden jobba med det du gör? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Skulle du rekommendera ditt jobb till ditt barn?
  • Vinterankan
    ITpappan skrev 2016-05-05 09:18:39 följande:

Är Civilingenjör. Jobbar som Systemutvecklare och IT-konsult.

Civilingenjör skulle jag definitivt rekommendera.

Dock ej att jobba som IT-konsult. Det ger en okej lön (40 - 80 000kr/mån), men det är en smutsig bransch där det enda som betyder något är pengar.

Jag är också it-konsult och skulle absolut rekommendera det till mina barn. Bra lön, flexibla arbetstider och en bransch som (iaf de företag jag haft kontakt med) ligger långt fram vad gäller jämställdhet. Sedan kan man ju välja om man vill jobba på företag med hög provisionsbaserad lön och långa dagar eller ett som har balans mellan familjeliv och arbete som ett rekryteringsargument.
  • athanatos
    Mrs Green skrev 2016-05-05 13:43:22 följande:

Jag skulle rekommendera min dotter att plugga till systemvetare som jag är, men jag skulle inte rekommendera henne att halka in på projektledarspåret som jag gjort, utan stanna kvar närmare tekniken.

Hur kan du rekommendera det? Fast ni kanske bor i Indien?
  • Mrs Green
    athanatos skrev 2016-05-05 22:13:53 följande:
    Hur kan du rekommendera det? Fast ni kanske bor i Indien?
    Jag tror att främsta anledningen att många köper utvecklare i Indien är att de inte går att få tag på i Sverige i tillräcklig mängd (alltså inte i första hand för att de är billigare). Jag vet många företag som mycket hellre vill ha sina utvecklare på plats, om det bara gick. Alltså tycker jag att vi ska uppmuntra fler ungdomar i Sverige att bli utvecklare.
  • athanatos
    Mrs Green skrev 2016-05-05 22:57:11 följande: