• Vanja

När stora börjar förskoleklass..

Hej! Jag har funderat lite. Det är så att jag idag har två barn som går på förskolan. Dom är idag hemma 1-2dagar i veckan när jag själv inte jobbar. Vad jag funderar över är när äldsta börjar i förskoleklass. Vad jag har förstått så är det skollagen som gäller, han måste alltså gå fast jag är hemma. Blir det inte konstigt då att ha lillasyster hemma från förskolan fast storebror snällt måste gå.. Det kanske är en självklarhet att det är såhär det är och blir när dom blir större men jag tänker att det kommer kännas så väldigt "orättvist" mot storebror. :(

• Svar på tråden När stora börjar förskoleklass..
  • Fins Mamma

Jag är lärare i förskoleklass och jag rekommenderar inte någon att ha barnet hemma 1-2 dagar i veckan. Det är stor risk att hen kommer efter de andra rätt snabbt då. 

förhoppningsvis gillar  barnet verksamheten och ser det inte som något konstigt att lillasyster är hemma?  Är det långa dagar på förskoleklassen eller korta? i höst har vi 8-11.45 tex  det är en kortdag för många!

• cosinus
    Holma skrev 2016-05-09 15:18:28 följande:
    Fast går man i 6 års o har lov är man ju på fritids när föräldrarna jobbar
    Nä det har inte våra varit. Min pappa har oftast kommit upp och hjälpt till och då har han tagit skolbarnen medan dagisbarn fått gå. Detta för att både göra det enklare för pappa men också för att det faktiskt går att hitta på helt andra saker med skolbarn än dagisbarn.

Sen har de ibland också varit hemma enstaka dagar själva med äldre syskon. 1-2 dagar är inga problem. Eller så har de varit med oss på jobbet och där är det också en djäkla skillnad på att ha med en 6-åring mot att även låta småsyskon från dagis hänga på.

Så nej, finns inget likamedtecken mellan lov och fritids bara för att föräldrar jobbar även om det givetvis är så för en del.
  • Holma
    cosinus skrev 2016-05-09 19:02:58 följande:
    Nä det har inte våra varit. Min pappa har oftast kommit upp och hjälpt till och då har han tagit skolbarnen medan dagisbarn fått gå. Detta för att både göra det enklare för pappa men också för att det faktiskt går att hitta på helt andra saker med skolbarn än dagisbarn.

Sen har de ibland också varit hemma enstaka dagar själva med äldre syskon. 1-2 dagar är inga problem. Eller så har de varit med oss på jobbet och där är det också en djäkla skillnad på att ha med en 6-åring mot att även låta småsyskon från dagis hänga på.

Så nej, finns inget likamedtecken mellan lov och fritids bara för att föräldrar jobbar även om det givetvis är så för en del.
    Så kan man ju oxå göra om man har möjligheten men förstår inte riktigt varför men alla gör dom dom vill
  • pigglet

Jag har haft barnen hemma 1 dag/vecka. På vår skola har det inte varit något problem, men jag har hört andra skolor som "kräver" att barnen ska komma varje dag i förskoleklass. Så det är visst olika från skola till skola.

Inget av barnen har på något som helst sätt "hamnat efter". De har ändå legat i framkant "skolämnesmässigt" och mest suttit av tiden första åren. De har inte heller haft problem att komma in i rutinerna, eller i gruppen.

Det är ju sista året man kan ta det lite soft, passa på att njuta av den lediga tid man har tillsammans.

• Fru Ve

Jag ser inget konstigt i att det yngre barnet är hemma ibland fast den äldre är på förskoleklass. Det är ju så det är om man har barn i olika åldrar. Min äldsta tyckte absolut att det var orättvist att lillebror fick vara hemma med mig medan han fick gå till f-klass och senare skolan. Men jag har tyckt att det är viktigt att han går dit varje dag om han inte är sjuk, även om lagen inte säger att han måste. De lär sig mycket på f-klassen och det kan vara svårare att komma in i klassen om barnet är borta mycket. Dessutom har jag tyckt att det är lika bra att han lärt sig redan från f-klass att man ska gå varje dag med tanke på att skolplikten gäller året efter. 

• Rockstar

Det är väl frivilligt? Min äldsta har nu snart gått klart året i förskoleklass och hon älskar det! Dom får börja förbereda sig inför "riktiga" skolan, åkt till badhuset och börjat lära sig simma, hon har fått nya kompisar, dom har börjat räkna, har gympa och hon har lärt sig läsa lättare böcker (hon läser för mig på kvällen istället för att jag läser innan läggdags). Hon har blivit sur när hon inte fått gått pga sjukdom tex. Så vi ser de bara som positivt, dessutom går dom ju inga långa dagar.

• Jennie med ie
    Skollagen gäller - ja.

Men man har inte skolplikt förrän det är dags för årskurs 1. Det innebär att man kan välja bort förskoleklassen om man vill. Men verksamheten är i regel uppbyggd på att eleverna är där "alltid" (ja såvida de inte är sjuka och så såklart) på ett annat sätt än förskolans verksamhet är. Hur man hanterar detta på skolorna kan skilja sig åt.
  • cosinus
    Holma skrev 2016-05-09 19:51:51 följande:
    Så kan man ju oxå göra om man har möjligheten men förstår inte riktigt varför men alla gör dom dom vill
    För att de vill vara hemma och inte på fritids när de är lediga. Inte svårare än så :)
  • Betty Boop
    Holma skrev 2016-05-09 15:18:28 följande:
    Fast går man i 6 års o har lov är man ju på fritids när föräldrarna jobbar
    Hur menar du nu? De elever som har fritidshemsplats går på fritids ja, men det är ju inte alla. Bara för att man går i 6 års/förskoleklass så har man inte automatiskt en fritidshemsplats.
  • Vanja

Apropå nåt helt annat! :) Kostar fritids lika mycket som förskolan lr skiljer det sig?

• AnkiC
    Vanja skrev 2016-05-10 18:39:55 följande:

Apropå nåt helt annat! :) Kostar fritids lika mycket som förskolan lr skiljer det sig?

Barnomsorgtaxan gäller både förskola och fritids så det är samma.
  • Vanja
    AnkiC skrev 2016-05-10 18:55:57 följande:

Tack!
  • Jennie med ie
    AnkiC skrev 2016-05-10 18:55:57 följande:
    Nej taxan är lägre för fritidshem än förskola.(främst eftersom skoltiden är avgiftsfri skulle jag tro). T ex är maxtaxan för förskola 1313 kr och för fritidshem 875.
  • narie24

Nu har jag inte läst alla svar i tråden men som sagt så är förskoleklass inte obligatoriskt. Ni kan välja när han är där, utifrån hans behov. Dock kan jag tycka att det är bäst för barnen att vara med regelbundet, det är mkt man missar annars. Vissa elever jag haft har t ex varit lediga fredagar, alt gått hem kl 12 viss dagar.
    /arbetar i f-klass i 8 år.

• narie24
    Jennie med ie skrev 2016-05-10 19:20:25 följande:
    Nej taxan är lägre för fritidshem än förskola.(främst eftersom skoltiden är avgiftsfri skulle jag tro). T ex är maxtaxan för förskola 1313 kr och för fritidshem 875.
    Det stämmer! Det skiljer lite i avgiften.
    Du kan ju fundera på hur du vill göra med fritids. För mig känns det självklart att eleverna även ska få ta del av det fritidsverksamheten erbjuder, trots att man har f-ledig förälder. Dock kortare dagar.
    Men jag vet att i vissa kommuner får barnen inte gå på fritids i de fallen.
  • tobbe01
    Vanja skrev 2016-05-09 11:55:54 följande:

Hej! Jag har funderat lite. Det är så att jag idag har två barn som går på förskolan. Dom är idag hemma 1-2dagar i veckan när jag själv inte jobbar. Vad jag funderar över är när äldsta börjar i förskoleklass. Vad jag har förstått så är det skollagen som gäller, han måste alltså gå fast jag är hemma. Blir det inte konstigt då att ha lillasyster hemma från förskolan fast storebror snällt måste gå.. Det kanske är en självklarhet att det är såhär det är och blir när dom blir större men jag tänker att det kommer kännas så väldigt "orättvist" mot storebror. :(

Kan ju lika gärna bli så att lillasyster blir avundsjuk på storebror som går i skolan!
  • Vanja
    tobbe01 skrev 2016-05-11 05:38:20 följande:

Kan ju lika gärna bli så att lillasyster blir avundsjuk på storebror som går i skolan!

Sant! Så kan det ju faktiskt bli! :)
  • gbgumman

Du får ha barnet hemma om du vill. Jag hade det ibland men såg att hon mådde bättre av att få börja frigöra sig. Hon gillade inte att hon missa kul saker som de gjorde.

Svar på tråden När stora börjar förskoleklass..