• Anonym (Upprörd)

Hon vägrar låna ut pengar till mig!

En gång frågade jag en klasskamrat (vi går i gymnasiet) om hon ville låna ut 100 kr till mig för jag var akut behov av det. Hon svarade "ja, om jag får tillbaka dom". Jag svarade att hon såklart skulle få tillbax pengarna. Jag betalade dock inte tillbaka de 100 kronorna jag hade lånat. Dock en månad senare behövde jag verkligen låna 100 kronor av samma tjej igen för jag skulle på viktigt soc-möte. Samma tjej börjar ifrågasätta mig och jag behöver verkligen pengarna. Hon vägrade låna ut eftersom hon aldrig fick tillbaka sina förra 100 kronor. Jag skrev till henne att jag lovar verkligen att hon skulle få tillbaka sina pengar. Jag tjatade ganska mycket på henne så tillslöt gav hon med sig, men hon verkade sur och skrev att hon ska ha tillbaka pengarna senast om två veckor. Har dock inte betalat tillbaka de pengarna heller för jag har lagt mycket pengar på rökning eftersom jag röker, så hade inte råd att betala tillbaka. Men då behöver jag låna pengar igen så totalvägrar hon och hon blockade mig på Facebook där vi skrev till varandra. Hon har ingen som helst empati för andra tycker inte jag. Hon blev vansinnig en gång när jag och några andra kompisar till mig satt och åt pizza och hon kommer förbi. Hon börjar ifrågasätta en massa saker. Som till exempel hur jag har råd att äta ute, varför jag inte betalar tillbaka till henne och då sa jag att jag blev bjuden på pizza (vilket iofs inte är sant). Hon säger då att hon inte tror på mig. Men alltså nu kommer jag säkert få massa skit för detta men måste man bli så arg över pengar? Lite empati kan man väl ha särskilt när jag har sagt att jag ska på soc-möte. Ville bara skriva av mig här för jag är väldigt ledsen för hennes överreagerande.

• Svar på tråden Hon vägrar låna ut pengar till mig!
  • Anonym ("Banken")
    Anonym (Upprörd) skrev 2016-05-17 08:18:45 följande:

En gång frågade jag en klasskamrat (vi går i gymnasiet) om hon ville låna ut 100 kr till mig för jag var akut behov av det. Hon svarade "ja, om jag får tillbaka dom". Jag svarade att hon såklart skulle få tillbax pengarna. Jag betalade dock inte tillbaka de 100 kronorna jag hade lånat. Dock en månad senare behövde jag verkligen låna 100 kronor av samma tjej igen för jag skulle på viktigt soc-möte. Samma tjej börjar ifrågasätta mig och jag behöver verkligen pengarna. Hon vägrade låna ut eftersom hon aldrig fick tillbaka sina förra 100 kronor. Jag skrev till henne att jag lovar verkligen att hon skulle få tillbaka sina pengar. Jag tjatade ganska mycket på henne så tillslöt gav hon med sig, men hon verkade sur och skrev att hon ska ha tillbaka pengarna senast om två veckor. Har dock inte betalat tillbaka de pengarna heller för jag har lagt mycket pengar på rökning eftersom jag röker, så hade inte råd att betala tillbaka. Men då behöver jag låna pengar igen så totalvägrar hon och hon blockade mig på Facebook där vi skrev till varandra. Hon har ingen som helst empati för andra tycker inte jag. Hon blev vansinnig en gång när jag och några andra kompisar till mig satt och åt pizza och hon kommer förbi. Hon börjar ifrågasätta en massa saker. Som till exempel hur jag har råd att äta ute, varför jag inte betalar tillbaka till henne och då sa jag att jag blev bjuden på pizza (vilket iofs inte är sant). Hon säger då att hon inte tror på mig. Men alltså nu kommer jag säkert få massa skit för detta men måste man bli så arg över pengar? Lite empati kan man väl ha särskilt när jag har sagt att jag ska på soc-möte. Ville bara skriva av mig här för jag är väldigt ledsen för hennes överreagerande.

Du är både en skithög och en lögnare. Lägg ner. Om du hade varit uppriktig och hållit dig till att högakta din snälla vän hade du kunnat ha en vän för livet.

Jag har flera gånger om varit den "snälla" tjejen som lånat ut. I flera fall har jag aldrig sett röken av några pengar att få tillbaka. De är inte mina vänner idag...

(Om jag nu ska utgå ifrån att du menar allvar.)
  • Anonym (suck)

Antar Ts lider av någon slags psykosocial blockering, för detta beteendet är så icke okej - från ts sida. Vänskap omfattar ingen som helst skyldighet att låna ut pengar, men att vara låntagare inkluderar definitivt en skyldighet att betala tillbaka. Du betalar tillbaka det första du gör när du har pengar, du köper f-n inte cigg först. Vidrigt agerande.  

• Holma

Skriv ditt mobilnummer ts så kan vi Swisha lite bidrag till dig , synd om dig som inte har pengar till cigg o utemat

• Anonym (nopp)
    Anonym (Upprörd) skrev 2016-05-17 08:39:37 följande:

Ibland undrar jag om folk här kan svenska. Jag har skrivit att jag vill ha RÅD och inte idiot kommentarer som TROLL, FÖRSTÅR HENNE och PARASIT!! Är det så jävla svårt att fatta set? Och ni är vuxna människor?! Eran läsförståelse är väl?noll.

Råd. Lämna så fort du bara kan tillbaka pengarna du lånat. Och i fortsättningen lånar du aldrig pengar om du inte är helt 100% säkert på att du kan lämna tillbaka som på utsatt tid. Dags för dig att väx upp och rätta dina utgifter efter dina inkomster och prioritera bättre.
  • Anonym (Tjejen)

Någon har anmält tråden, som jag tyvärr inte ser som någon trolltråd då jag har varit i en liknande situation faktiskt. Man är den snälla som lånar ut men blir utnyttjad istället. Det är fruktansvärt tråkigt.

• Holma
    Anonym (Tjejen) skrev 2016-05-17 09:13:47 följande:

Någon har anmält tråden, som jag tyvärr inte ser som någon trolltråd då jag har varit i en liknande situation faktiskt. Man är den snälla som lånar ut men blir utnyttjad istället. Det är fruktansvärt tråkigt.

Inte så konstigt att denna tråd anmäls eller hur ?
  • MammAmma
    Kyss skrev 2016-05-17 08:59:04 följande:

Ni som är vuxna här inne, kan ni inte hålla god ton? Två fel gör inte ett rätt.

Nopp.
  • Anonym (Tjejen)
    Holma skrev 2016-05-17 09:15:09 följande:

Inte så konstigt att denna tråd anmäls eller hur ?

Jo för det borde tas på större allvar då det faktiskt finns sånna här människor på riktigt. Det är synd om de som blir utnyttjade. För övrigt tycker jag det ropas troll för minsta lilla på FL nu förtiden.
  • Klickerträna
    Anonym (Tjejen) skrev 2016-05-17 09:18:10 följande:
    Jo för det borde tas på större allvar då det faktiskt finns sånna här människor på riktigt. Det är synd om de som blir utnyttjade. För övrigt tycker jag det ropas troll för minsta lilla på FL nu förtiden.
    Men hur seriöst är det att TS skriver att hon sa till sin vän att hon blev bjuden på pizzan när hon vart påkommen och sen lägger till inom parenteser att det var lögn? Och öppet skriver att hon lånat utan att betala tillbaks, och inte ens tycks ha för avsikt att göra det? Inte en enda gång har TS skrivit att hon ämnar betala sina skulder. DET _påstår_ man väl iaf att man har tänkt göra om man är normalt funtad. Särskilt om man ber om råd.
  • Holma
    Anonym (Tjejen) skrev 2016-05-17 09:18:10 följande:
    Finns det så sjuka människor ?
  • ica
    Anonym (suck) skrev 2016-05-17 09:11:55 följande:

Antar Ts lider av någon slags psykosocial blockering, för detta beteendet är så icke okej - från ts sida. Vänskap omfattar ingen som helst skyldighet att låna ut pengar, men att vara låntagare inkluderar definitivt en skyldighet att betala tillbaka. Du betalar tillbaka det första du gör när du har pengar, du köper f-n inte cigg först. Vidrigt agerande.  

Håller med. Alla förstår inte det dock. Har egen erfarenhet.
  • Egon den stora
    Holma skrev 2016-05-17 10:13:16 följande:

Finns det så sjuka människor ?

Ja visst går det det. Tråkigt nog så finns det dom som bara verkar ha kompisar för att utnyttja dom till max.
  • viseversa

Suck du har fel. Hon har rätt. Lånar man pengar betalar man FAN tillbaka också.

• zZzZz

Du är verkligen en skitstövel, felet hon gjorde var att ens låna ut ytterligare pengar till dig när du inte ens betalade tillbaka första gången..

Betala tillbaka pengarna och sluta låna av folk, eftersom du verkar tycka ett par slantar är värt och förstöra en vänskap för...

Svar på tråden Hon vägrar låna ut pengar till mig!