• Anonym (ok?)

Inte bjuda det 15åriga "barnet"?

Tänkte bjuda hem mina kollegor + respektive på grillning hos oss. Av 5 kollegor är vi 3 som har hemmavarande barn. Våra (2 och 5 år) kommer ju självklart vara med. En kollega har en bebis som kommer vara ca 5 mån när vi tänkte oss grillningen och en annan kollega har en 15åring.

Är det ok att inte bjuda 15åringen trots att bebisen får komma? Inte för att jag tror att många 15åringar frivilligt följer med mamma/pappa för att grilla med folk från jobbet

Anledningen till varför jag frågar är att vi får plats 10 pers runt vårt utebord. Våra barn kan sitta vid ett eget lägre bord och bebisen kan sitta i barnstol med bricka. Blir vi 11 "vuxna" måste vi ta ut ett extrabord.

Det handlar om eftermiddag/tidig kväll en lördag. Inget festande till midnatt alltså

• Svar på tråden Inte bjuda det 15åriga "barnet"?
  • Anonym (Dumheter)
    Anonym (ok?) skrev 2016-05-22 21:27:03 följande:

Bordet är tänkt för 8 så för att få in 10 är det redan trångt. Ja, vi kan ställa dit ett extra bord men då får inte borden plats under tak = mindre kul vid fuktigt väder Om 1-2 år ska vi bygga om uteplatsen och då får vi plats med massor med folk under tak men det är ju om 1-2 år och inte nu. Pyttebordet går att tränga in i ett hörn men inte ett vanligt bord.

Hade inte bebisen varit just en bebis hade den inte heller bjudits.

Jag känner inte 15åringen men vet att det inte varit några problem att vara ensam hemma på lov etc. Tiderna vi pratar om är typ 15-19 och 4h en lördagseftermiddag brukar väl de flesta normalstörda 15åringar klara sig själva?

Skulle jag bli bjuden på motsvarande skulle jag inte förvänta mig att mina barn var välkomna. Jag skulle i första hand försöka ordna barnvakt, gick inte det skulle jag förklara läget och säga att antingen kom jag själv eller så fick vi ta med barnen.

Alternativet är att bara bjuda kollegorna och då får vi ju plats utan problem.

Man bjuder inte allas hela familjer utom en om man är socialt kompetent. Det är riktigt fult att göra så.
  • Anonym (Dumheter)
    Ordinär Man skrev 2016-05-22 21:35:11 följande:

Hej TS våra gemensamma vänner!

Vi bjuder er och era familjer på grillning på lördag. Al välkomna med ett undantag. TS kan vi tyvärr inte bjuda, därför att då blir det för trångt runt bordet.

Ser fram emot en riktigt trevlig kväll i glada vänners lag!

Haha där satte du det! Mycket fyndigt skrivet och helt sant.
  • vindruvan

Bordet är tänkt för 8 så för att få in 10 är det redan trångt. Ja, vi kan ställa dit ett extra bord men då får inte borden plats under tak = mindre kul vid fuktigt väder Om 1-2 år ska vi bygga om uteplatsen och då får vi plats med massor med folk under tak men det är ju om 1-2 år och inte nu. Pyttebordet går att tränga in i ett hörn men inte ett vanligt bord.

Jag känner inte 15åringen men vet att det inte varit några problem att vara ensam hemma på lov etc. Tiderna vi pratar om är typ 15-19 och 4h en lördagseftermiddag brukar väl de flesta normalstörda 15åringar klara sig själva?

Skulle jag bli bjuden på motsvarande skulle jag inte förvänta mig att mina barn var välkomna. Jag skulle i första hand försöka ordna barnvakt, gick inte det skulle jag förklara läget och säga att antingen kom jag själv eller så fick vi ta med barnen.

Men jag tolkade det som att alla barn var bjudna och då är det ju udda att inte bjuda in 15-åringen? Det handlar väl om god ton och att vara en trevlig bra värd, antingen är det bara för de vuxna eller så för alla tänker jag.

Finns det hjärterum finns det stjärterum!

• vindruvan

Äsch nu läste jag igen och lite bättre. Det var bara ni som hade "stora" barn och så finns det då en bebis och en 15-åring. Hur som helst så tycker jag att ni bör bjuda även 15-åringen som sagt, för att vara hövlig. Hen kanske inte ens vill komma med men det är ju att vara väldigt oartig att inte bjuda med den anser jag.

• Anonym (Hur svårt kan det vara?)
    "Anledningen till varför jag frågar är att vi får plats 10 pers runt vårt utebord."

Så med ett större bord hade denna tråd aldrig skapats, och 15-åringen hade blivit bjuden?
  • Anonym (Lol)

Ja just det. Bordet är det som bör diskuteras mer ingående.
    Mått på bordet?
    Ungefärliga mått på de inbjudna?

Antingen är inbjudningen barnfri dvs ni skaffar barnvakt eller så är alla inbjudna.

Det handlar knappt om vett och etikett utan om vanligt folkvett!

Hur hade ni tänkt framföra till föräldrarna att 15-åringen inte är inbjuden?
    Risk för dålig stämning bland er kollegor om det hanteras klumpigt.
    Men men..

• scanmia

I min bekantskapskrets är det ganska vanligt att bjuda in endast de barn som inte är stora nog att vara hemma själva. En enstaka femtonåring skulle inte förväntas hänga med sina föräldrar på middag hos jobbarkompisar om det inte var så att det skulle vara flera ungdomar närvarande eller att femtonåringen själv var kompis med värdparet.

• FuckGoggleAskMe

Bjud alla utom den som tar upp mest plats, dvs är tjockast, längst eller biffigast, så får ni andra bättre plats runt bordet. Eller, ni kan bjuda alla och sedan leker ni hela havet stormar, musical chairs. Alla går runt bordet till musik, när musiken stannar ska alla skynda sig att hitta en stol, och den som inte hann får då gå hem.

• Utflykt i verkligheten
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-05-23 08:57:34 följande:

Bjud alla utom den som tar upp mest plats, dvs är tjockast, längst eller biffigast, så får ni andra bättre plats runt bordet. Eller, ni kan bjuda alla och sedan leker ni hela havet stormar, musical chairs. Alla går runt bordet till musik, när musiken stannar ska alla skynda sig att hitta en stol, och den som inte hann får då gå hem.

Hepp!

Ts, givetvis bjuder man inte alla utom en. Hade de övriga haft barn som de hade fått lämna hemma så hade det varit en annan sak, men då hade även ni fått lämna era barn till barnvakt.
  • Kyss

TS skämtar ju, ämnet ligger ju i "Ironi och satir".

• Lord Hans

Nu växte svansen några cm till. Hejaheja, du är riktigt på gång nu!
  • EnAnonumius
    Ordinär Man skrev 2016-05-22 21:35:11 följande:
    Hej TS våra gemensamma vänner!
    Vi bjuder er och era familjer på grillning på lördag. Al välkomna med ett undantag. TS kan vi tyvärr inte bjuda, därför att då blir det för trångt runt bordet.
    Ser fram emot en riktigt trevlig kväll i glada vänners lag!
    Klockrent, absolut klockrent. Skål

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Björnmossa

Tycker inte att TS fundering är så orimlig som de flesta verkar tycka. Att ta med en femmånaders på vuxenfest är inget konstigt. Inte heller att de barn som bor i hushållet får vara kvar hemma trots att de vuxna har fest. Vet att jag inte har Ribbing med mig här, men när jag har fest bjuder jag dem JAG känner. Det kan betyda att jag bjuder mina föräldrar utan att för den sakens skull bjuda alla andras föräldrar. Omvänt så kan det i framtiden ibland komma att betyda att min son är bjuden, men inte alla andras barn. (Idag gör vi inte så eftersom alla vi känner har så små bebisar.)

TS: Troligen löser sig detta genom att femtonåringen inte vill komma, och om det rör sig om den sortens osäkra tonåring som inte vill vara ensam hemma hade det hur som helst varit hyggligast att bjuda med henom. Du kan ju säga till föräldern att du förstår om tonåringen hellre stannar hemma och att du inte blir ledsen i så fall, så att hen inte blir medtvingad av föräldrarna "i onödan".

• EnAnonumius
    Björnmossa skrev 2016-05-23 10:14:45 följande:
    Tycker inte att TS fundering är så orimlig som de flesta verkar tycka. Att ta med en femmånaders på vuxenfest är inget konstigt. Inte heller att de barn som bor i hushållet får vara kvar hemma trots att de vuxna har fest. Vet att jag inte har Ribbing med mig här, men när jag har fest bjuder jag dem JAG känner. Det kan betyda att jag bjuder mina föräldrar utan att för den sakens skull bjuda alla andras föräldrar. Omvänt så kan det i framtiden ibland komma att betyda att min son är bjuden, men inte alla andras barn. (Idag gör vi inte så eftersom alla vi känner har så små bebisar.)

TS: Troligen löser sig detta genom att femtonåringen inte vill komma, och om det rör sig om den sortens osäkra tonåring som inte vill vara ensam hemma hade det hur som helst varit hyggligast att bjuda med henom. Du kan ju säga till föräldern att du förstår om tonåringen hellre stannar hemma och att du inte blir ledsen i så fall, så att hen inte blir medtvingad av föräldrarna "i onödan".
    Ja men.. Jag tror ingen ser det som konstigt att man inte bjuder vissa om man inte känner för detta.

Dock så skrev ju TS "Har ingen plats runt bordet".
    Det är många som vänder sig emot den/de dumma förklaringen/-arna hon ger.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Inte bjuda det 15åriga "barnet"?