• Tina81

    Kejsarsnitt första barnet, blir det snitt vid andra?

    Ni som gjort kejsarsnitt med första barnet, fick ni även det med andra? Vad var rekommendationen? Svårt att få igenom ett snitt till om ni ville det?

    Tack!

  • Svar på tråden Kejsarsnitt första barnet, blir det snitt vid andra?
  • Annica71

    Då första dottern skulle födas gick vattnet 3 dgr innan förlossningen startade. Vi kämpade i 17 timmar men så blev det snitt då jag hade 40 graders feber. Då dottern kom hade hon en infektion och det blev massa provtagningar med stick i fötter, händer och huvud och medicinering. En följd av för tidig vattenavgång
    Jag bad om kejsarsnitt när andra dottern skulle födas för jag ville absolut inte gå igenom samma igen och det var inga större problem att få igenom men de påtalade att vaginal förlossning var att föredra.


    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Nykär15

    Glömde svara på frågan om möjlighet till ett andra snitt. Jag fick faktiskt välja om jag ville prova eller ej. Men jag ville gärna föda vanligt så sa att jag gärna testar.

  • Hildegaard

    Lowika

    #10 Idag 12:59

    Akutsnittad med första, men det berodde på barnet, inte på mig och min förmåga att föda. Så andra barnet är fött vaginalt. Som flera skrivit; det beror ju på VARFÖR du blev snittad första gången.

    Blev snittad med första för att dom misstänkte att han va så stor, vilket han också va. Men fick inte alls välja en vaginal förlossning då. Andra barnet fick jag välja men valde snitt då. Nu tredje så vill jag verkligen prova på en vaginal men får absolut inte det då jag är snittad 2 ggr tidigare, kanske det är olika var i landet man bor..

  • Lowika
    Hildegaard skrev 2016-05-31 21:03:45 följande:

    Lowika

    #10 Idag 12:59

    Akutsnittad med första, men det berodde på barnet, inte på mig och min förmåga att föda. Så andra barnet är fött vaginalt. Som flera skrivit; det beror ju på VARFÖR du blev snittad första gången.

    Blev snittad med första för att dom misstänkte att han va så stor, vilket han också va. Men fick inte alls välja en vaginal förlossning då. Andra barnet fick jag välja men valde snitt då. Nu tredje så vill jag verkligen prova på en vaginal men får absolut inte det då jag är snittad 2 ggr tidigare, kanske det är olika var i landet man bor..


    Tror att om du driver det så får du visst, men de är nog lite "lata". Det kan nog vara väldigt olik, från att man självklart ska föda vaginalt efter tv snitt, till att man självklart ska snittas efter två snitt. Men VILL du försöka så kan de ju inte tvinga dig till operationsbordet.
  • Anonym (Bm)
    Lowika skrev 2016-05-31 12:59:46 följande:

    Akutsnittad med första, men det berodde på barnet, inte på mig och min förmåga att föda. Så andra barnet är fött vaginalt. Som flera skrivit; det beror ju på VARFÖR du blev snittad första gången.

    VILL man försöka vaginalt efter två snitt så får man, dock med extra övervakning. Men det är nog lätt att få igenom ett snitt ja.


    Detta stämmer säkert på vissa sjukhus. Där jag jobbar får man inte föda vaginalt efter två snitt.
  • Anonym (Bm)
    Lowika skrev 2016-06-01 09:14:20 följande:

    Tror att om du driver det så får du visst, men de är nog lite "lata". Det kan nog vara väldigt olik, från att man självklart ska föda vaginalt efter tv snitt, till att man självklart ska snittas efter två snitt. Men VILL du försöka så kan de ju inte tvinga dig till operationsbordet.


    Det har såklart inte med lathet att göra utan att det anses som en alltför stor risk för uterusruptur att föda vag efter två snitt.
  • Lowika
    Anonym (Bm) skrev 2016-06-01 09:20:05 följande:
    Det har såklart inte med lathet att göra utan att det anses som en alltför stor risk för uterusruptur att föda vag efter två snitt.
    Kan du då förklara för mig varför risken anses fullständigt försumbar efter ett snitt, men rasar i taket efter två snitt? Rutin och lite lathet. Tycker det är konstigt hur en del vägras snitt pga rädsla mm, medan en del tvingas halvt ogrundat till snitt. Samma med att föda i säte; det går, men låt det vara upp till mamman, boka inte snittet per automatik, lämna frågan öppen.

    Vad gör ni när en kvinna som snittats två gånger kommer in och vägrar åka upp på operation då? klubbar ner henne?
  • Anonym (Bm)
    Lowika skrev 2016-06-01 10:59:53 följande:

    Kan du då förklara för mig varför risken anses fullständigt försumbar efter ett snitt, men rasar i taket efter två snitt? Rutin och lite lathet. Tycker det är konstigt hur en del vägras snitt pga rädsla mm, medan en del tvingas halvt ogrundat till snitt. Samma med att föda i säte; det går, men låt det vara upp till mamman, boka inte snittet per automatik, lämna frågan öppen.

    Vad gör ni när en kvinna som snittats två gånger kommer in och vägrar åka upp på operation då? klubbar ner henne?


    Varför så otroligt otrevlig?

    Det är väl rätt självklart att risken för ruptur ökar ju fler snitt man gör? Den ses absolut Inte som försumbar då det är betydligt mer övervakning vid en förlossning av en tidigare snittad mamma som du säkert vet. Sen är det upp till varje klinik att bestämma var de vågar dra gränserna.

    Jag har personligen aldrig varit med om en mamma som vägrat snitt efter två tidigare snitt så jag kan inte svara på hur det handläggs. Troligen blir hon i alla fall inte nedklubbad.

    Föda i säte kommer mer och mer och blir vanligare där jag arbetar så där har jag inte heller så mycket att säga. Förutom att man ska vara väldigt påläst om riskerna både med att föda i säte och snittas. Och ta beslut därefter.

    Det är ju såklart positivt att i möjligaste mån försöka undvika ett snitt vid första förlossningen. Det är ju en vid skillnad på det och att inte rekommenderas vaginal förlossning efter redan två snitt.
  • Lowika

    Otrevlig? Öm tå? Jag undrar för jag förstår verkligen inte.

    Mig övervakade de inte överhuvudtaget extra för att jag var snittade innan. Så nej "det vet du ju säkert" som du uttrycker det vet jag inget om.

    Det är så mycket som man har rutiner på utan fakta. Som man sedan ändrar. Så var lite ödmjuk.

  • Gladskit
    Lowika skrev 2016-06-01 23:09:08 följande:

    Otrevlig? Öm tå? Jag undrar för jag förstår verkligen inte.

    Mig övervakade de inte överhuvudtaget extra för att jag var snittade innan. Så nej "det vet du ju säkert" som du uttrycker det vet jag inget om.

    Det är så mycket som man har rutiner på utan fakta. Som man sedan ändrar. Så var lite ödmjuk.


    Ytterligare en anledning till att jag aldrig kommer ge mig på vaginal förlossning. Om de inte rutinmässigt övervakar en mer när man blivit snittad sedan tidigare.

  • Anonym (Bm)
    Lowika skrev 2016-06-01 23:09:08 följande:

    Otrevlig? Öm tå? Jag undrar för jag förstår verkligen inte.

    Mig övervakade de inte överhuvudtaget extra för att jag var snittade innan. Så nej "det vet du ju säkert" som du uttrycker det vet jag inget om.

    Det är så mycket som man har rutiner på utan fakta. Som man sedan ändrar. Så var lite ödmjuk.


    Då hade du troligen inte syntodropp för det är då man har speciell övervakning med intrauterin tryckmätare.

    Tycker att det säger sig självt att uterus blir tunnare och tunnare ju fler snitt man gör. Har själv varit med om rupturer och det är inte trevligt.

    Öm tå? Ödmjuk? Det var du som gick på otrevligt med en gång och uttryckte dig som att det var jag personligen som skrivit klinikens pm. Tycker att du diskuterar så konstigt och överlägset så lägger inte ner mer tid på dig. Ger ingenting då du verkar vara en sådan som tror sig veta allt och lite till ändå.
  • Lowika
    Anonym (Bm) skrev 2016-06-02 14:00:10 följande:
    Då hade du troligen inte syntodropp för det är då man har speciell övervakning med intrauterin tryckmätare.

    Tycker att det säger sig självt att uterus blir tunnare och tunnare ju fler snitt man gör. Har själv varit med om rupturer och det är inte trevligt.

    Öm tå? Ödmjuk? Det var du som gick på otrevligt med en gång och uttryckte dig som att det var jag personligen som skrivit klinikens pm. Tycker att du diskuterar så konstigt och överlägset så lägger inte ner mer tid på dig. Ger ingenting då du verkar vara en sådan som tror sig veta allt och lite till ändå.
    Man är inte otrevlig för att man ifrågasätter. Det vet du va?

    Nej jag hade inget dropp av något slag, och inga tryckmätare. Men då borde det alltså vara "lugnt" så länge man inte har något dropp? Eller vad är det du säger? Jag kan också förstå att livmodern blir svagare. Men att det är "helt" ofarligt efter ett snitt och "fullständigt livsfarligt" efter två?

    Jag vet ju inte allt, men jag vill gärna förstå. Inte bara acceptera PM.
Svar på tråden Kejsarsnitt första barnet, blir det snitt vid andra?