• Andy22

Fördelning under föräldraledighet

Jag är pappa till tre barn och jag och min fru är relativt jämlika i det avseendet hur vi tar ut ex föräldraledighet. Så just nu är jag pappaledig med vårt tredje barn. När vi båda jobbar så delar vi jämt på ex hämtning/lämning på förskola/skola men nu när jag är föräldraledig så är det snarare så att jag tar ett betydligt större ansvar när det kommer till barn, hemmet och fritidsaktiviteter. Att jag gör det tycker jag är okej men tycker kanske att hon lite för mycket lämnar allt detta över till mig. Mycket pga att hon jobbar extremt mycket.

Min fundering och fråga är egentligen vad er partner gör när ni är föräldraledig? Är det så att den som är hemma skall rodda all planering och markservice och att den som jobbar umgås med barnen(efter jobbet) och jobbar? 

Jag blir också ibland irriterad över att jag försöker optimera så att vi alla fem (som en familj) hittar på saker genom att jag aktivt tackar nej till att träffa mina vänner men samtidigt så har min fru inga som helst problem att boka in sig själv på en massa aktiviteter.

Är föräldraledighet att ta hand om barn + markservice 24 timmar om dygnet eller är det att vara närvarande förälder till sitt barn under tiden som den andre är på jobbet?

• Svar på tråden Fördelning under föräldraledighet
  • sportpappa

Formellt så är man ju föräldraledig från sitt jobb och de timmar man jobbar där. Övrig tid är "vanlig" tid precis som när båda föräldrarna jobbar så personligen skulle jag inte acceptera att vara den som roddar allt dygnet runt. Vidare så skulle min sambo som jobbar heltid inte acceptera det heller för hon vill ju träffa sina barn, se dem utvecklas osv.

Ingen av oss skulle aldrig boka in oss på något som påverkar familjelivet utan att kolla av med varandra om det är ok.

• Andy22

Missuppfatta mig inte. Min fru umgås absolut med våra barn när hon kommer hem från jobbet tills dess att de går och lägger sig. Frågan är mer om man när den ena föräldern är föräldraledig kan utgå ifrån att den som är hemma får vardagen att gå ihop med ex tvätta, fritidsaktiviteter, räkningar, diska, packa matsäck mm om man i vanliga fall(då båda jobbar) delar på dessa sysslor. 

Ville mest veta hur det funkar hos andra när den som jobbar kommer hem. Tar man endast barnen eller försöker man multiaska och göra en del av sysslorna också och vara involverad i den dagliga planeringen.

• Gladskit

Det tycker jag absolut inte att man kan eller ska utgå ifrån.
    Utan när du är föräldraledig, alltså på dagen innan din fru kommer hem, så är ditt största fokus att ta hand om barnet. Allt det som man annars normalt sett delar på, eller det mesta i alla fall, det fortsätter man att dela på. Just jämfört med om båda hade jobbat eller båda hade varit f-lediga, hur hade det sett ut då. Om båda hade varit f-lediga, hade ingen betalat räkningarna då?

Det finns inte en sportmössa (anser jag) att hinna med att ta hand om barnet och allt kring det med rutiner osv OCH rodda tvätt, städ, födelsedagspresenter till släkten, ha koll på barnens gympapåsar osv.
    Och gällande att hon bokar upp aktiviteter medan du ställer in saker för att skapa tid för familjen så tror jag helt enkelt att hon är fartblind eller så har ni inte talat om just det här kapitlet. Hur ni ser på den gemensamma tiden, vad ni vill använda den till, hur ni prioriterar, vad som är viktigt osv.

Där kanske det är enklast om man faktiskt bestämmer ett antal tillfällen.
    Att du har två kvällar per månad då du får göra vad du vill, väljer du att gå på AW så går det jättebra, eller om du vill fika inne hos grannen. Huvudregeln är att den andre har ansvaret. Vad man gör är strunt samma. Men man kan inte komma sen och vill ha tid för en AW också ovanpå detta för att man valde att gå och träna eller faktiskt stanna hemma. Utan två kvällar per månad är liksom det man har att spela på. Och sen kanske att man bestämmer att hela familjen ska göra två gemensamma utflykter per månad. Hälsa på mormor, gå på bio eller vad det nu är man tycker om.

En familj med tre barn kräver rätt mycket logistik kan jag tänka mig så man kanske får lägga ribba rätt lågt och så får allt det andra som man hinner med (och är överens om) bli en bonus!

• sportpappa
    Andy22 skrev 2016-05-26 14:29:30 följande:

Missuppfatta mig inte. Min fru umgås absolut med våra barn när hon kommer hem från jobbet tills dess att de går och lägger sig. Frågan är mer om man när den ena föräldern är föräldraledig kan utgå ifrån att den som är hemma får vardagen att gå ihop med ex tvätta, fritidsaktiviteter, räkningar, diska, packa matsäck mm om man i vanliga fall(då båda jobbar) delar på dessa sysslor. 

Ville mest veta hur det funkar hos andra när den som jobbar kommer hem. Tar man endast barnen eller försöker man multiaska och göra en del av sysslorna också och vara involverad i den dagliga planeringen.

Det man hinner göra under dagen är ju bra så man slipper tvätta, handla etc. på kvällar och helger, men om det inte hinns med så hinns det inte. Primärt tar man hand om sitt barn.
    Det som inte hunnits med på dagtid får man hjälpas åt med på kvällstid och på helger.
  • Anonym (Dela)

Hos oss gör vi så att den som är föräldraledig tar hand om barnet samt den disk, stök och kladd som uppstår under den tid den andra jobbar. Så fort den andra kommer hem är vi båda lika mycket ansvariga både för barn och hem.

Dock är det nästan alltid den som är f-ledig som lagar kvällsmat och diskar, så att den som jobbat får tid att umgås med barnet. Eftersom vi delar f-ledigheten lika så blir det att vi gör lika mycket. Ungefär.

Helger försöker vi göra de flesta aktiviteter tillsammans. Nån kväll då och då träffar nån av oss vänner, men det sker inte så ofta.

För oss är det viktigt att försöka dela och avlasta varandra, och att ha tid tillsammans. Hellre att vi får ta två timmar av lördagen till att städa än att en ska behöva göra allt. Har dock bara ett barn.

• mammalovis

Här jobbar sambon. I princip kan han gå upp när klockan ringer, ta på sig kläderna och åka. Barnen ser oftast på Barnkanalen på morgonen fram till ca 8. Jag sköter frukost, påklädning, tandborstning mm. På helgerna kan jag få hjälp, om han orkar upp när barnen är hungriga.
    När han kommer hem slappar han i soffan och sedan lagar han maten. Jag försöker ta upp proteinvaran ur frysen under dagen. Jag tar hand om resterna och sätter igång en disk. Han hamnar oftast i soffan, men uppmanar barnen att byta om till pyjamas, sedan borstar vi tänderna på ett barn var. Vem som byter flest blöjor på lilleman varierar. Han bollas runt mellan oss båda och golvet. Jag matar lilleman oftast och han ger de andra två mat vid lunch och middag.

På måndagar och fredagar kan vi gå till öppna förskolan, sedan lunch och middagsvila för mellanbarnet. Lilleman ammas fortfarande.
    På tisdag till torsdag har de två äldre 5 timmars förskola, under tiden passar jag på att gå en sväng på stan typ Netto, Lindex, H&M och KappAhl och se om jag hittar något fint på rea. På hemvägen handlar jag mjölk och liknade vi inte fått plats i kylskåpet med eller missat. På onsdagar har vi babycafé.
    Vardagarna äter vi rester till lunch och jag tömmer och fyller diskmaskinen.
    På lördagarna gör vi matsedel och jag eller hela familjen veckohandlar t o m fredagens mat i alla fall.
    På söndagarna tvättar jag min och barnens tvätt, sambon får fixa sin maskin själv. Han gör en extra röjning i köket.
    Städningen görs när jag hinner på dagen eller på helgen främst, mer dammsugning blir det när minste börjar förflytta sig.

Jag betalar gemensamma räkningarna oavsett. Jag håller koll på barnens kläder och tar fram och bort efter säsong. Jag fixar mest med bvc, tandläkare mm även när jag jobbar. Jag köper oftast presenter.

Ingen av oss prioriterar umgänge med andra utanför familjen eller motion just nu, mer än att sambon har två hemvärnsövningar per år på 4 dagar och jag har två terminsfester på jobbet.

• Darimna

Nej, vi delar nästan lika även när den ena jobbar. Att vara hemma med barn hela dagen är ju typ lika jobbigt som att jobba.

Vi tar bebisen varannan natt så att man alltid får sova ut varannan natt (vet att många tycker att den lediga ska ta alla nätter, men det tycker jag är helt galet. Man klarar ju jobbet bra även om man får lite för lite sömn varannan natt och att orka ta hand om barnen är ju också jätteviktigt) 

I mån av tid och ork kan ju den som är hemma göra lite mer av tvätt och städning och matlagning. (vissa dagar är barnen lugna och man kan hinna med hur mycket som helst, andra är det kaos och det blir inte ett enda dugg gjort medan andra är på jobbet) Kanske också logiskt att den som inte träffat barnen på hela dagen vill ha dem lite mer på kvällen och tvärtom att den andra kanske faktiskt tycker det är skönt att gå ifrån barnen en stund och t ex laga middagen. 

Men i stort sätt anser vi nog att ansvaret för hem m.m. är lika stort på den som jobbar som på den som är föräldraledig

• sina

För oss var det självklart att den som var föräldraledig tog det största lasset i hemmet. Den som jobbade ville ju umgås med barnet/barnen när hon kom hem. På helger och semester delade vi förstås på både barn och hushållsarbete.

• Anonym (Inez)
    Andy22 skrev 2016-05-26 13:48:31 följande:

Jag är pappa till tre barn och jag och min fru är relativt jämlika i det avseendet hur vi tar ut ex föräldraledighet. Så just nu är jag pappaledig med vårt tredje barn. När vi båda jobbar så delar vi jämt på ex hämtning/lämning på förskola/skola men nu när jag är föräldraledig så är det snarare så att jag tar ett betydligt större ansvar när det kommer till barn, hemmet och fritidsaktiviteter. Att jag gör det tycker jag är okej men tycker kanske att hon lite för mycket lämnar allt detta över till mig. Mycket pga att hon jobbar extremt mycket.

Min fundering och fråga är egentligen vad er partner gör när ni är föräldraledig? Är det så att den som är hemma skall rodda all planering och markservice och att den som jobbar umgås med barnen(efter jobbet) och jobbar? 

Jag blir också ibland irriterad över att jag försöker optimera så att vi alla fem (som en familj) hittar på saker genom att jag aktivt tackar nej till att träffa mina vänner men samtidigt så har min fru inga som helst problem att boka in sig själv på en massa aktiviteter.

Är föräldraledighet att ta hand om barn + markservice 24 timmar om dygnet eller är det att vara närvarande förälder till sitt barn under tiden som den andre är på jobbet?

Har din fru varit FL? Hur såg fördelningen ut under den tiden i så fall?

Om du tagit huvuddelen av FL kanske det är dags för henne att vara hemma ett tag!
  • Anonym (Teddy)

Allt beror på hurdana barn man har och hur pigg och frisk respektive förälder är.

Vi har gjort så att den som är hemma gör det den orkar och hinner med. Resten hjälps man åt med. Det får inte bli så att hemmaföräldern sliter häcken av sig hela dagen och jobbföräldern bara leker och tar det lugnt när hen kommer hem. Men som hemmaförälder kan det också vara skönt ibland att få vara ifred och laga mat när den andra kommer hem.

Jag vill också ha det så att planering, tex av gemensam fritid, utförs tillsammans.

Jag kan varmt rekommendera att jobbföräldern går ner i arbetstid. Att någon vill jobba extremt mycket när den har småbarn är för mig helt obegripligt.

Svar på tråden Fördelning under föräldraledighet