Fördelning under föräldraledighet
Jag är pappa till tre barn och jag och min fru är relativt jämlika i det avseendet hur vi tar ut ex föräldraledighet. Så just nu är jag pappaledig med vårt tredje barn. När vi båda jobbar så delar vi jämt på ex hämtning/lämning på förskola/skola men nu när jag är föräldraledig så är det snarare så att jag tar ett betydligt större ansvar när det kommer till barn, hemmet och fritidsaktiviteter. Att jag gör det tycker jag är okej men tycker kanske att hon lite för mycket lämnar allt detta över till mig. Mycket pga att hon jobbar extremt mycket.
Min fundering och fråga är egentligen vad er partner gör när ni är föräldraledig? Är det så att den som är hemma skall rodda all planering och markservice och att den som jobbar umgås med barnen(efter jobbet) och jobbar?
Jag blir också ibland irriterad över att jag försöker optimera så att vi alla fem (som en familj) hittar på saker genom att jag aktivt tackar nej till att träffa mina vänner men samtidigt så har min fru inga som helst problem att boka in sig själv på en massa aktiviteter.
Är föräldraledighet att ta hand om barn + markservice 24 timmar om dygnet eller är det att vara närvarande förälder till sitt barn under tiden som den andre är på jobbet?