• Freya1

Nyanställd men föräldraledig

Hej!

Behöver lite hjälp.har en son på 8månader innan han föddes jobbade jag inom äldrevården för kommunen. Var ej fastanställd. Nu har jag jobbat lite extra och har ni fått hem brev på att jag blivit "Lasad" som vi kallar det. Jag har alltså första tjing på nästa fastanställning på min tidigare arbetsplats. Men de kräver att man blir anställd inom 9 månader. Jag har inte tänkt att börja jobba redan om 9 månader, min fråga är då om dom kan anställa mig nu men att jag är föräldraledig ändå? Alltså att jag inte börjar jobba ännu? Eller har man inte rätt till de ? Någon som vet ? :)

• Svar på tråden Nyanställd men föräldraledig
  • Birgitta02

Det är ju på samma sätt som andra anställningar: De söker folk och vill ha in folk. Om en tjänst blir ledig och du säger att du vill ha den så kan de säga antingen att "du får vara föräldraledig och du är välkommen om ett halvår". Eller så säger de att du inte då kan komma ifråga. Problemet blir ju då att efter 9 månader så är du inte lasad längre och får söka jobb med samma förutsättningar som alla andra.

• Anonym (Katja)
    Freya1 skrev 2016-05-26 14:36:31 följande:

Hej!

Behöver lite hjälp.har en son på 8månader innan han föddes jobbade jag inom äldrevården för kommunen. Var ej fastanställd. Nu har jag jobbat lite extra och har ni fått hem brev på att jag blivit "Lasad" som vi kallar det. Jag har alltså första tjing på nästa fastanställning på min tidigare arbetsplats. Men de kräver att man blir anställd inom 9 månader. Jag har inte tänkt att börja jobba redan om 9 månader, min fråga är då om dom kan anställa mig nu men att jag är föräldraledig ändå? Alltså att jag inte börjar jobba ännu? Eller har man inte rätt till de ? Någon som vet ? :)

Kan inte den andra förälderna ta över ledigheten så du få en fast tjänst då?
  • Anonym (Himla)

Försök få tag i en kunnig person på lönekontoret eller personalavdelningen.
    Du ska absolut kunna tacka ja till en tjänst och vara föräldraledig på den tjänsten. Man får inte missgynna föräldralediga!
    Alternativt om du kommer ihåg att anmäla att du vill ha den här tjänsten innan de nio månaderna har gått.
    Oavsett vilket så kommer ju arbetsgivaren att behöva ta in en vikarie.
    Om du tackar ja idag men är f-ledig > vikariebehov
    Om du avvaktar med att tacka ja > har fortfarande en vakans > vikariebehov
    Så jag kan inte se varför du inte skulle kunna vara föräldraledig?

• Anonym (Katja)

Fast om man som arbetsgivare behöver anställa så vill man ha personal som kan arbeta nu, inte om ett halvår eller ett år.
    Man vill inte anställa för att direkt leta efter en vikarie.

Jag undrar ännu om inte den andra förälderna kan överta ledigheten så det där med jobbet löser sig.

• Freya1
    Anonym (Katja) skrev 2016-05-26 17:00:44 följande:

Fast om man som arbetsgivare behöver anställa så vill man ha personal som kan arbeta nu, inte om ett halvår eller ett år.

Jag undrar ännu om inte den andra förälderna kan överta ledigheten så det där med jobbet löser sig.

Det finns ingen möjlighet att han skall kunna göra det. För det första vill jag vara hemma med vårat barn, för det andra så är det han som försörjer oss, skulle han vart hemma så skulle vi förlorat alldeles för mycket pengar. Då är jag hellre utan ett fast jobb
  • Freya1

[quote=76661153][quote-nick]Anonym (Himla) skrev 2016-05-26 16:51:17 följande:[/quote-nick]Försök få tag i en kunnig person på lönekontoret eller personalavdelningen.

Du ska absolut kunna tacka ja till en tjänst och vara föräldraledig på den tjänsten. Man får inte missgynna föräldralediga!

Alternativt om du kommer ihåg att anmäla att du vill ha den här tjänsten innan de nio månaderna har gått.

Oavsett vilket så kommer ju arbetsgivaren att behöva ta in en vikarie.

Om du tackar ja idag men är f-ledig > vikariebehov

Om du avvaktar med att tacka ja > har fortfarande en vakans > vikariebehov

Så jag kan inte se varför du inte skulle kunna vara föräldraledig?[/

Jag ska försöka göra det! Eller så ringer jag o pratat med chefen på arbetsplatsen. Tack för hjälpen :)

• cosinus

Kan han inte ens ta två månader? Du kan ju ta det fasta jobbet och direkt ansöka om föräldraledigt som du är skyldig meddela 2 månader innan.

Då får du både ett fast jobb vilket är mycket värt och vara ledig större delen av tiden.

• pigglet
    Freya1 skrev 2016-05-26 18:33:18 följande:
    Det finns ingen möjlighet att han skall kunna göra det. För det första vill jag vara hemma med vårat barn, för det andra så är det han som försörjer oss, skulle han vart hemma så skulle vi förlorat alldeles för mycket pengar. Då är jag hellre utan ett fast jobb
    Finns uträkningar som visar att man inte alls förlorar så mycket på att pappan är hemma. Är han högavlönad tror jag ofta det är så att jobbet går in och betalar typ 10% av lönen när man är föräldraledig. Och så finns ju jämställdhetsbonusen.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/50435297-hur-mycket-tror-ni-man-forlorar-pa-att-pappan-ar-hemma
  • Freya1
    pigglet skrev 2016-05-26 20:04:30 följande:

Finns uträkningar som visar att man inte alls förlorar så mycket på att pappan är hemma. Är han högavlönad tror jag ofta det är så att jobbet går in och betalar typ 10% av lönen när man är föräldraledig. Och så finns ju jämställdhetsbonusen.

www.familjeliv.se/forum/thread/50435297-hur-mycket-tror-ni-man-forlorar-pa-att-pappan-ar-hemma

Jämställdhets bonus får man ta del utav först när pappan varit hemma sina egna 60dagar och börjar ta på dem gemensamma, och det är inget alternativ. De högsta man kan få på en dag är ca 700kr, plus 10% vilket inte är i närheten utav vad han tjänar.

Men är de någon som vet exakt vad för rättighet man har när de gäller ett sådant här ärende ?
  • Paddi1984

När jag gick hem på föräldraledighet från förra jobbet som vikarie fick jag ett papper där jag skrev att jag ville skjuta på anställningsförturen som jag jobbat mig till genom att vara anställd en viss tid hos arbetsgivaren.

Nu nyttjade jag inte det, hittade en annan arbetsgivare som anställde mig 4månader innan jag ville börja jobba pga barnet var så litet.

• Seven Costanza

Du får väl ringa ditt fackförbund och fråga. Med tanke på hur svårt det kan vara att få tillsvidaretjänst bör du ju verkligen kolla vilka alternativ som finns. Är det en tjänst ledig så att de vill att du ska börja jobba så snart som möjligt eller kan det vara när som helst inom nio månader? Jag hade prioriterat en tillsvidaretjänst före att vara föräldraledig längre, om de var svåra att få i branschen.

• Anonym (Himla)
    Anonym (Katja) skrev 2016-05-26 17:00:44 följande:

Vad en arbetsgivare vill eller inte är inte relevant när det kommer till LAS.
    Har man låtit en person arbeta så pass länge att hen ska bli konverterad så får man stå sitt kast. Och anställa en vikarie för vikarien om så skulle behövas.
  • Anonym ringen

Hej.

detta hände mig för ca 3 månader sedan. Hade en tillsvidareanställning på jobbet men vikarierat en längre tid på en "högre" position. 3 månader in i föräldraledigheten ringde företaget och erbjöd mig en tillsvidaretjänst på den "högre" tjänsten. Självklart fick jag fortsätta min föräldraledighet tiden ut som redan var planerad.

Enligt lag får företag inte missgynna föräldralediga så du har rätt till tjänsten "trots" att du är ledig just nu :)

• Freya1

Tack för ditt svar !!:)

Anonym ringen skrev 2016-05-27 15:14:33 följande:

Hej.

detta hände mig för ca 3 månader sedan. Hade en tillsvidareanställning på jobbet men vikarierat en längre tid på en "högre" position. 3 månader in i föräldraledigheten ringde företaget och erbjöd mig en tillsvidaretjänst på den "högre" tjänsten. Självklart fick jag fortsätta min föräldraledighet tiden ut som redan var planerad.

Enligt lag får företag inte missgynna föräldralediga så du har rätt till tjänsten "trots" att du är ledig just nu :)

• Seven Costanza
    Freya1 skrev 2016-05-27 20:24:20 följande:

Tack för ditt svar !!:)

Du kanske ändå ska fråga ditt fack om samma gäller för dig som lasad, för den andra som skrev hade ju redan en tillsvidaretjänst där men blev erbjuden en befordran. Det stämmer ju att man inte får diskriminera föräldralediga men jag hade ändå frågat för att vara helt säker
  • Amto

Om du blivit "inlasad" så är tjänsten din (om du vill ha den) Sen söker du bara föräldraledigt den första tiden. 2 månader före ledigheten början (3 månader inom kommun) ELLER, om det inte

kan ske, så snart som möjligt. (I ditt fall är det ju inte möjligt beroende på när tjänsten börjar.)

Ring chefen och förklara läget och kom ihåg att de absolut inte har rätt att neka dig tjänsten pga föräldraledigheten.

Grattis till tjänsten och lycka till!

• Amto

Jag var nog för snabb och tolkade ditt inlägg som att du blivit erbjuden en tjänst vilket inte verkar fallet när jag läser igen. Vet du hur många lasdagar du har?

• Mammatillw

Jag blev lasad mitt i min sjukskrivning under graviditet. Gick sen direkt på 1,5års fl ledighet. Var ingen som sa något om det. Dom satte in vikarie för mig under tiden bara.

• Freya1

Vad menar du?? Nästa lediga tjänst på arbetsplatsen är min, om jag vill ha den. Inga lasdagar?

Amto skrev 2016-05-28 07:35:05 följande:

Jag var nog för snabb och tolkade ditt inlägg som att du blivit erbjuden en tjänst vilket inte verkar fallet när jag läser igen. Vet du hur många lasdagar du har?

Svar på tråden Nyanställd men föräldraledig