• modsey

Ledighet utanför lov

Het fråga på många håll. Nästan lika het som att vara ledig utan att barnen är lediga. Och här kommer paradoxen: I år var sista gången min man kan ta mer ledigt än den tilldelade juni, juli eller augusti semestern. Så nästa år kommer han ha semester två veckor innan våra skolbarn och bara vara ledig med dem två veckor.
    Vi kommer ansöka om ledigt utanför barnens skollov en vecka eller kanske till och med två och jag är rätt säker på att vi kommer få nej eller ett ogillande ja.
    Hur gör ni andra som inte kan styra er semester och får ledigt före eller efter att barnen slutar skolan?

• Svar på tråden Ledighet utanför lov
  • Alexi
    modsey skrev 2016-06-07 20:13:52 följande:
    Hur bemöttes ni i det?
    Tja, inte alls. Rektor meddelade i november att alla ledigheter from januari skulle nekas. Vi ansökte, fick avslag, åkte. Läraren kommenterade inte frågan utan skickade bara hem en bunt läxor att göra. Hon går i ettan kan tilläggas. 
  • modsey
    Alexi skrev 2016-06-07 20:15:43 följande:
    Tja, inte alls. Rektor meddelade i november att alla ledigheter from januari skulle nekas. Vi ansökte, fick avslag, åkte. Läraren kommenterade inte frågan utan skickade bara hem en bunt läxor att göra. Hon går i ettan kan tilläggas. 
    Det är ungefär så jag tänker att vi kan hamna i något liknande i framtiden.
  • Quexxet

Jag har aldrig sommarsemester, det jag har o välja på är innan juni eller from sista veckan i aug. Sambon har sommarsemester men max tre veckor. Så när sambon är hemma är såklart barnen också hemma men när jag har semester går äldsta i skolan. Obestämd

• modsey
    Quexxet skrev 2016-06-07 20:27:59 följande:

Jag har aldrig sommarsemester, det jag har o välja på är innan juni eller from sista veckan i aug. Sambon har sommarsemester men max tre veckor. Så när sambon är hemma är såklart barnen också hemma men när jag har semester går äldsta i skolan. 

Är det ett frivilligt upplägg hos er ni trivs med eller skulle ni vilja ha ledighet tillsammans i familjen ?
  • Quexxet
    modsey skrev 2016-06-07 22:23:35 följande:
    Är det ett frivilligt upplägg hos er ni trivs med eller skulle ni vilja ha ledighet tillsammans i familjen ?
    Helt frivilligt är det inte, men vi har vetat om att det är så här det kommer bli så länge vi har våra jobb kvar. Vi brukar få ihop några dagar under jullovet tillsammans, men visst skulle det vara skönt med kanske en långhelg när det är sommarlov Flört men vi vet båda två att det är omöjligt (under sommaren), så gå o sukta efter det gör mer skada än nytta.
    Vi försöker att utnyttja höstlov o jullov som sagt. Solig 
  • Alexi

Quexxet:Men alltså, vad gör era barn hela sommaren? Får de aldrig mer än tre veckor ledigt? Hur upplever de att alla andra barn har långa semestrar ihop med båda föräldrarna på sommaren? Sommarlov är ju trots allt en rätt stor grej i skolvärlden.

• modsey
    Quexxet skrev 2016-06-08 00:14:13 följande:
    Helt frivilligt är det inte, men vi har vetat om att det är så här det kommer bli så länge vi har våra jobb kvar. Vi brukar få ihop några dagar under jullovet tillsammans, men visst skulle det vara skönt med kanske en långhelg när det är sommarlov Flört men vi vet båda två att det är omöjligt (under sommaren), så gå o sukta efter det gör mer skada än nytta.
    Vi försöker att utnyttja höstlov o jullov som sagt. Solig 
    nej har man inget val så har man såklart inte. Nu kan vi förändra det även om jag vet att maken inte är helt pigg på att byta jobb. Men för oss är det viktigt att vara lediga mycket tillsammans.
    Jag kan förvisso ta ledigt höst och jullov också, men maken har inte per automatik enkelt att få ledigt ett helt jullov heller, i bland kan det fungera men det kan lika gärna vara nej.
  • Gladskit

Min man har rullande schema juni-juli-augusti så vi vet varje år hur sommaren kommer se ut.

Juni är värdelöst eftersom skolan slutar två veckor in i månaden. Återstår två veckor som han kan ha semester med resten av oss i familjen.
    Augusti likaså eftersom skolan börjar ungefär halvvägs in.
    Juli såklart bäst förutsatt att jag också får ledigt då men det brukar jag få eftersom jag jobbat de två föregående åren.

Vi har dock aldrig haft en tanke på att söka ledigt från skolan för detta, det känns inte seriöst eftersom det skulle bli så regelbundet i så fall. Två år av tre.
    Utan vi tar de veckor vi får, sen brukar maken försöka göra strukturerade byten (han har sånt jobb) så att vi får loss i varje fall en vecka till = tre veckor tillsammans.

Så gjorde vi förra året, då hade han juni.
    Lediga tillsammans från skolavslutningen och tre veckor.
    Sen hade vi hjälp av far-och morföräldrar samt lite fritids under resten av lovet. I augusti kunde jag ta ledigt ytterligare några dagar så att vi fick loss två "långhelger". Och det blev en väldigt fin sommar ändå.

• modsey
    Gladskit skrev 2016-06-08 14:19:55 följande:

Min man har rullande schema juni-juli-augusti så vi vet varje år hur sommaren kommer se ut.

Juni är värdelöst eftersom skolan slutar två veckor in i månaden. Återstår två veckor som han kan ha semester med resten av oss i familjen.

Augusti likaså eftersom skolan börjar ungefär halvvägs in.

Juli såklart bäst förutsatt att jag också får ledigt då men det brukar jag få eftersom jag jobbat de två föregående åren.

Vi har dock aldrig haft en tanke på att söka ledigt från skolan för detta, det känns inte seriöst eftersom det skulle bli så regelbundet i så fall. Två år av tre.

Utan vi tar de veckor vi får, sen brukar maken försöka göra strukturerade byten (han har sånt jobb) så att vi får loss i varje fall en vecka till = tre veckor tillsammans.

Så gjorde vi förra året, då hade han juni.

Lediga tillsammans från skolavslutningen och tre veckor.

Sen hade vi hjälp av far-och morföräldrar samt lite fritids under resten av lovet. I augusti kunde jag ta ledigt ytterligare några dagar så att vi fick loss två "långhelger". Och det blev en väldigt fin sommar ändå.

Ja kan man med byten få in tre veckors ledigt tillsammans känns det mer ok än bara två. Här är det snarare mer jobb pga beordrad övertid för befintliga i personal gruppen.

Att någon gång då under skolåren ta en extra ledig vecka ser jag iofs inte som ett stort problem ändå.
  • Gladskit
    modsey skrev 2016-06-08 15:46:12 följande:
    Ja kan man med byten få in tre veckors ledigt tillsammans känns det mer ok än bara två. Här är det snarare mer jobb pga beordrad övertid för befintliga i personal gruppen.

Att någon gång då under skolåren ta en extra ledig vecka ser jag iofs inte som ett stort problem ändå.
    Ja vi har fått nöja oss med tre veckor rätt många somrar. Sen är min man (skiftarbetande) ledig inne i veckorna ändå så att han och sonen kan hitta på saker. Men det går inte att åka bort och JAG jobbar ju så de där tre veckorna får man verkligen njuta av.

Hittills har vi inte "behövt" söka ledighet, vi har klarat oss från det med att pussla med semestrarna. Men om vi säger att vi skulle vilja göra det nästa år när maken har augusti och året efter det när han har juni så tror jag ändå inte att vi gör det eftersom sonen börjar fyran till hösten och tiden i skolan blir mer och mer värdefull. Då får vi nog hellre bita i det sura äpplet och åka bort på höst-påsk-eller sportlov, även om det kostar mer.
  • Quexxet
    Alexi skrev 2016-06-08 06:24:32 följande:

Quexxet:Men alltså, vad gör era barn hela sommaren? Får de aldrig mer än tre veckor ledigt? Hur upplever de att alla andra barn har långa semestrar ihop med båda föräldrarna på sommaren? Sommarlov är ju trots allt en rätt stor grej i skolvärlden.

Förra året var de yngsta lediga tre veckor, men med mycket hjälp utifrån samt att sambon "bara" jobbar fram till 13.15 så blir det inte så långa dagar på förskolan (9-13.30/14). Äldsta var hos farmor (nästan granne) under tre veckor o med sambon tre veckor, resten pusslade vi ihop allt eftersom.
    Än så länge har vi inte hört något ang hur andra gör av sonen, men det beror nog mycket på att här där vi bor finns det inte många som är lediga hela sommaren. Glad
  • Quexxet
    modsey skrev 2016-06-08 06:44:50 följande:
    nej har man inget val så har man såklart inte. Nu kan vi förändra det även om jag vet att maken inte är helt pigg på att byta jobb. Men för oss är det viktigt att vara lediga mycket tillsammans.
    Jag kan förvisso ta ledigt höst och jullov också, men maken har inte per automatik enkelt att få ledigt ett helt jullov heller, i bland kan det fungera men det kan lika gärna vara nej.
    Nej jag älskar mitt jobb o det finns inga jobb i närheten så att byta är inte ett alternativ för någon utav oss. 

Sambon har dessutom så bra arbetstider så om jag är ledig hinner jag sköta marktjänsten medan han är på jobbet o sen när han kommer hem så har vi fortfarande hela dagen tillsammans. Flört
Svar på tråden Ledighet utanför lov