• Forsström

9åring och Facebook

Har en bonus son som kommer och säger att hans mamma har skaffat Facebook och instagram till honom. Facebook har en åldersgräns på 13år.Min första tanke är vad ska en 9åring facebook och instagram till. Om de ens ska ha telefon när de är så små, så tycker jag de ska vara för att spela spel på och att föräldrarna ska kunna få tag på dom. Men tycker inte de har nåt på socialamedier och göra. Eller tycker ni att jag har fel?

Bonusmamma
  • Svar på tråden 9åring och Facebook
  • volvo142
    volvo142 skrev 2016-05-27 22:21:44 följande:
    Tycker också att man är för liten o sådär men håller man koll så är det väl ändå ok? Facebook har mer en rekommendation kan jag tycka annars skulle dom ju krävt legg eller minsta lilla nått som försvårade för att skapa ett konto,,,
    foodforclouds skrev 2016-05-27 23:00:53 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att mamman ordnat med sociala medier till barnet utan att låta pappan vara med och bestämma. Om han är negativt inställd tycker jag att det är den åsikten som väger tyngst. 

Åldersgränsen finns just för att barn är utsatta på nätet och inte kan avgöra vad som inte bör delas/läggas upp och vilka konsekvenser det kan få. Jag förstår inte varför någon vill utsätta sitt barn för den risken, samt den sociala press och hets som sociala medier innebär.
    Fast åldersgräns är det ju inte riktig.t en rekommendation / policy, är vad det är.. som med spel sociala medier engydricka åldersgräns är det på tobak alkohol

• Asirna

Bör vara åldersgräns på FB på 16 år för att förhindra mobbing på nätet.

• foodforclouds
    volvo142 skrev 2016-05-30 23:46:22 följande:
    Fast åldersgräns är det ju inte riktig.t en rekommendation / policy, är vad det är.. som med spel sociala medier engydricka åldersgräns är det på tobak alkohol

Fast en åldersgräns är det likafullt, även om det inte är i lagens mening utan endast en rekommendation. En åldersgräns satt, i det här fallet av Facebook (som även äger Instagram), just på grund av de orsaker jag nämnde - ett sätt att varna för att det kan vara olämpligt.

• Anonym (orolig)
    Asirna skrev 2016-05-31 02:50:24 följande:

Bör vara åldersgräns på FB på 16 år för att förhindra mobbing på nätet.

Är det inte i den åldern det är störst risk för mobbing?
  • Anonym (A)
    Holma skrev 2016-05-28 13:17:50 följande:
    Spelar ingen roll om man är en engagerad bonusförälder eller inte så ligger i alla fall besluten hos föräldrarna sen är det bra att man är engagerad förälder .
    Med den inställningen dödar man allt engagemang. 
    Vill man ha engagemang, får man allt lov att också ge lite inflytande till personen ifråga.
    Inte beslutanderätt, men inflytande och att ens åsikt efterfrågas och tas på allvar och inte avfärdas med att det är inte ditt beslut. 
    Har man den attityden kan man räkna med att bonusföräldern ledsnar, ett effektivt sätt att ta kål på allt engagemang från bonusförälder.
    Snacka om att skjuta sig själv i foten. 
  • Anonym (Bio)
    Holma skrev 2016-05-28 11:04:41 följande:

Det är fortfarande ett beslut som föräldrarna ska ta inte du , deras barn , deras beslut .

Vad lider du av att en bonus har Fb o instagram ?

Här är vi 3 föräldrar, varav en bonusförälder givetvis. Tillsammans engagerar vi oss i, hjälper till med, beslutar kring och tar hand om barnen. Det är så vi har bestämt att ha det i vår familj, och det är vi alla glada och nöjda med.

Vem är du att diktera för andra familjer hur deras familjer ska se ut och vara? Om ts är en engagerad bonusförälder, så är det inte upp till dig eller någon annan här att ifrågasätta det.
  • Linelime
    Forsström skrev 2016-05-27 21:50:59 följande:

Har en bonus son som kommer och säger att hans mamma har skaffat Facebook och instagram till honom. Facebook har en åldersgräns på 13år.Min första tanke är vad ska en 9åring facebook och instagram till. Om de ens ska ha telefon när de är så små, så tycker jag de ska vara för att spela spel på och att föräldrarna ska kunna få tag på dom. Men tycker inte de har nåt på socialamedier och göra. Eller tycker ni att jag har fel?

Jag håller med dig. Så små barn ska helst bara vara uppkopplade på nätet tillsammans med en vuxen! 

Jag önskar att fler kunde förstå hur utsatt barn är så fort de är uppkopplade. Men på något vis är folk nästan lite avtrubbade när det kommer till internet? Hur många föräldrar sitter med och LÄR barnet hur man ska agera och hantera internet? - nästan inga. Barnen får liksom lära sig internetklimatet själva, därav mobbning och hat..
  • Asirna
    Anonym (orolig) skrev 2016-05-31 05:11:54 följande:
    Är det inte i den åldern det är störst risk för mobbing?
    Mobbing finns i alla åldrar.
    Om barnen är mobbare eller inte visas i låg ålder redan som vid 6 år när de börjar skolan eller om inte redan på dagis.

När barnen börjar bli äldre så kan man inte längre styra de på samma sätt som man gör med yngre barn. Därför är de upp till föräldrarna att uppfostra sina barn på rätt sätt så de inte mobbar andra.
  • volvo142
    foodforclouds skrev 2016-05-31 04:01:53 följande:

Fast en åldersgräns är det likafullt, även om det inte är i lagens mening utan endast en rekommendation. En åldersgräns satt, i det här fallet av Facebook (som även äger Instagram), just på grund av de orsaker jag nämnde - ett sätt att varna för att det kan vara olämpligt.

Jo men det är inte en rekommendation eller policy så att säga väldigt stor skillnad. Även om det kan vara olämpligt.
  • foodforclouds
    volvo142 skrev 2016-06-03 21:19:27 följande:
    Jo men det är inte en rekommendation eller policy så att säga väldigt stor skillnad. Även om det kan vara olämpligt.
    Det går inte att förstå hur du menar.

Det är en åldersgräns satt av ex Facebook = det är deras policy och rekommendation att barn under 13 år inte ska ha ett konto.
  • Anonym (Lisa)
    fjanten skrev 2016-05-27 21:57:43 följande:

Som diskussionfråga huruvida en 9-åring har på sociala medier att göra tycker jag nej.

Men du har ingenting att säga till om när det kommer till din sambos/mans barns användande eller icke-användande av sociala medier.

Lite komiskt å läsa denna sida av tyckande när det i vissa trådar blir ramaskri å man är egocentrisk som 'bonusmamma' om man inte vill ta ett föräldraansvar Som att ta ansvar över bonus under lov osv om man är fl med eget barn. Eller skjutsa å laga mat bara till bonus osv.
  • volvo142
    foodforclouds skrev 2016-06-03 22:26:20 följande:
    Det går inte att förstå hur du menar.

Det är en åldersgräns satt av ex Facebook = det är deras policy och rekommendation att barn under 13 år inte ska ha ett konto.
    Hade det varit åldersgräns så hade det varit legg kontroll. som med tobak och alkohol spel tex. det är bara en rekommendation/policy så det finns INGEN LAG bakom det hela.. med andra ord att säga att det är en åldersgräns stämmer inte. det är en rekommendation och föräldern får helt enkelt bestämma hur "fel" det än är.
  • foodforclouds
    volvo142 skrev 2016-06-03 22:41:53 följande:
    Hade det varit åldersgräns så hade det varit legg kontroll. som med tobak och alkohol spel tex. det är bara en rekommendation/policy så det finns INGEN LAG bakom det hela.. med andra ord att säga att det är en åldersgräns stämmer inte. det är en rekommendation och föräldern får helt enkelt bestämma hur "fel" det än är.
    Jag skrev också i ett tidigare inlägg att det inte är lag, jag har aldrig påstått att det skulle vara det. Dock KALLAS det fortfarande åldersgräns.
    Det är dock inte enbart upp till föräldrarna att bedöma, det går emot ex Facebooks regler om minderåriga har konton och det kan därmed plockas bort.
  • Anonym (Mamma till 9åring)

Min grabb fick eget Facebookkonto för nått år sen. Mest för att kunna spela lite olika spel vilket han älskar. Jag har mail + lösenord och loggar in honom. Ev vänförfrågningar tar jag hand om och även pm. För att kunna kontrollera vem som vill bli vän och vad folk ev skriver. När han blir 13 kommer han få ett större ansvar över sitt konto men jag ska ändå ha tillgång till det. När han blir 15 har han förhoppningsvis större kunskap mm om nätet och får då fullt ansvar över sitt konto. Nej skulle aldrig låta honom härja fritt själv nu på facebook och även om det är en 13 års regel där så anser jag ändå att barn ska kunna ha möjligheten till det forumet under ansvar av en eller båda föräldrarna samt ev bonusar. Rätt eller fel är upp till varje förälder själv att avgöra. Jag dömer inte de som inte vill att deras barn ska ha konton där.

Svar på tråden 9åring och Facebook