• Anonym (Clara)

Har fått avslag på sjukersättning- vilka andra bidrag finns det?

Jag har ansökt om sjukersättning på 50 % och fått avslag. Innan har jag haft aktivitetsersättning på 100%. Vad ska jag göra nu? Vilket bidrag ska jag ansöka om istället? Sjukpenning är helt uteslutet. Jag är försäkrad för fyra timmar om dagen och får alltså bara jobba 2 timmar/dag, den lilla inkomsten kommer jag inte klara mig på. Jag är inte berättigad till sjukpenning i särskilda fall eftersom jag har en SGI.

Bör jag överklaga? Är det någon som har fått rätt vid en överklagan? Läkarintyget jag skickade in var (enligt min handläggare) ett av de bästa han har sett, så det är inget fel på det.

Jag måste ha en inkomst på ca 10 000 kronor/månad (efter skatt) för att gå runt. Jag borde kunna tjäna 6000 kronor/månad om jag jobbar i alla fall. Bidraget ska alltså vara på mest 4000 kronor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-01 14:27
    Som minst 4000 kronor/månad ska det stå.

• Svar på tråden Har fått avslag på sjukersättning- vilka andra bidrag finns det?
  • Anonym (Ryggdunkar)
    Anonym (Fia) skrev 2016-06-03 22:35:01 följande:

Du verkar ha missförstått vad de menar, det de pekar på har inget med academic work eller liknande och dina (och andras) tidigare erfarenheter är inte riktigt längre giltigt då det handlar om nya regler/avtal. Har jag förstått det hela rätt så vore det nog väldigt dumt för arbetsgivaren att ge ett sådant utan att kontrollera, då kan de nog råka illa ut. Naturligtvis kan de fortfarande ge "vanliga" anställningar på deltid, men det är då dyrare och på andra sätt mindre fördelaktigt för dem så färre och färre vart efter de får reda på mer om det kommer ge det utan istället vilja anställa på det sättet och då sitter de med 50% sjukersättning i en rejält sämre chans att få jobb än tidigare. 

• Anonym (asdf)
    Anonym (Clara) skrev 2016-06-03 22:39:49 följande:

Jag har 2,0 på högskoleprovet och hoppas det räcker. Jag förstår inte riktigt intagningsstatistiken. Annars har jag kollat på kemist, det går att få jobb inom industrin och arbetsmarknaden är helt okej. Djursjukvårdare är en backup, där har jag inte tittat på statistik och lön än.

Det låter ju toppen! Du kommer ju i princip in på vilken utbildning som helst och kan välja och vraka.

Rent spontant låter ju kemist också som ett vettigt alternativ. Ett brett och konkret yrke med bra möjligheter. Kontorstider, inte alltför stressigt och bra lön. Civil- och högskoleingenjör är förmodligen ett annat vettigt alternativ. Breda möjligheter, bra arbetsmarknad och relativt hög lön.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Clara) skrev 2016-06-02 16:09:03 följande:
    Jag har djur och skulle därför ha svårt att leva på normen, inte har jag haft råd att åka på kryssning heller, utan kanske legat 2000 kronor över normen. Tydligen så kräver socialen att man ska kunna se in i framtiden och veta tre månader innan hur ens ekonomi kommer se ut.

Där jag bor måste man gå igenom en förnedrande process där man visar konoutdrag tre månader bakåt i tiden och redogör för varje liten utgift. Skönt att du slapp det.
    Det är inte orimligt eller något behov att vara synsk för att ha lite koll på om man riskerar finansiella svårigheter snart och även försöka ha lite buffert (vilket inte är omöjligt om man ligger rejält över normen). Skulle något hända som var helt omöjligt att förutse och dessutom raderat ut ens buffert precis innan är de inte heller omöjligt att få hjälp ändå, fast då får man nog naturligtvis visa det i detalj då man i normalfallet förväntas ha en framförhållning i ekonomin. 

Det är ingen "förnedrande process" med att lämna in kontoutdragen. Inte heller behöver man redogöra för varje liten utgift, de tittar efter inkomster på kontot samt att saker man får beviljat "at cost" (som t ex hyra och el) så att de verkligen är betalda (man kan dock även om man vill ta ut alla pengar kontant och betala och med t ex kvitton som visar det visa att hyran etc. är betald). 
    Var tvungen att leva på försörjningsstöd i ca 4.5 år då jag hamnat utanför socialförsäkringssystemen under studier. Visst var det stressande att behöva göra ansökan med alla papper osv varje månad, men de gjorde det aldrig någonsin förnedrande. Den enda gången jag behövde reagera var när det med ca 2 månader till jag inte längre skulle behöva hjälp därifrån var nära att hamna hos kronofogden trots att jag alltid hållit mig därifrån trots tidigare skulder gjort jag levt ca 2000 kr under normen (så jo det går även om det inte är så kul) för att undvika det. De hade då ingen förståelse för det alls utan tyckte jag skulle bara strunta i att betala dem och därmed "i onödan" levt långt under normen i många år. Nu löste det sig i alla fall med ett uppskov, men då kände jag mig arg och ledsen på min handläggare och dennes oförstående. Fortfarande dock inte förnedrande. 

Kraven kring försörjningsstöd finner jag fullkomligt rimliga även om jag då blivit "utsatt" för det under lång tid, är istället väldigt glad och tacksam att jag lever i ett land som faktiskt har den sortens sista skyddsnät. Det enda som skulle vara mer "mänskligt" och mindre jobbigt vore sk "medborgarlön" vilket har ganska stora effekter på hur samhället fungerar (både positivt och negativt). Enda andra alternativet utöver de två är "sucks to be you" - hoppas du har generösa och mindre fattiga vänner och familj - det om något skulle jag inte finna hemma i ett modernt samhälle. Det är inte möjligt samhällsekonomiskt om sista skyddsnätet gavs helt utan prov på om man kan försörja sig på annat sätt (om man då inte går "medborgarlön"- vägen).
    Att ha inställningen att man hellre tar livet av sig är seriöst tonårig dramaqueen inställning, det är ett generöst system som Sverige har. Det finns ju dock folk som begår självmord för alla möjliga och omöjliga anledningar och ska inte gå in på det. Kan dock inte hjälpa att jag blir ganska upprörd om man samtidigt antyder att det vore rättfärdigat och samhällets fel. 

Hoppas det löser sig din sjukersättning om du behöver den dock, kan inte säga mycket om överklagande processen då min 50% gick igenom direkt även om det luftats att det kanske skulle vara 75% men jag vill fortfarande försöka lyckas jobba 50%. 
    Det är bra att du undersöker dispenser gällande CSN och studietakt innan du börjar, jag sökte aldrig hjälp innan jag inte kunde få mer studiemedel. Hade jag fått möjligheten att läsa på deltid hade jag nog lyckats slutföra mer - men jag lyckas alltid överskatta vad jag kommer klara av. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Clara) skrev 2016-06-03 22:48:56 följande:
    Academic work var ett exempel taget från luften. De förmedlar studentjobb därför tog jag det som exempel.

Har de ändrat reglerna i år? Menar du att det inte finns vikariepooler alls längre? En kompis till mig är undersköterska och jobbar på ett äldreboende. De har massor av timvikarier och visst finns de personer som pluggar, men en hel del är arbetslösa också. Som timvikarie har arbetsgivaren aldrig haft något rehabansvar eller andra skyldigheter. De ringer in vid behov och kan man inte så kan man inte.

Tidsbegränsade anställningar och liknande jobb har inget rehabansvar heller. Är man borta mycket får man inte jobba kvar nästa säsong helt enkelt.

Jag har aldrig haft ett jobb där arbetsgivaren har betalat ut någon sjuklön. Är man sjuk, vill ha semester eller av annan anledning vara borta så får man se till att ha sparade pengar.
    Vet inte exakt hur ny, men den är en ny möjlighet de har. Naturligtvis kommer det finnas kvar i viss mån, men det blir mindre och kommer nog mer försvinna i framtiden. Försvinner ju inte över natt och än mindre för de som redan är "inne" i det. Det är i alla fall det de refererar till och då måste man ha mer än 50% annan sysselsättning. 
    Jag ligger också i riskzonen för det problemet om jag inte måste acceptera att gå upp till 75% sjukersättning. Fast i mitt fall är det "rent tekniskt" då arbetsgivaren har tillgång till betydligt mer fördelaktiga specialanställningar för mig än standard varianterna - jag kommer troligen aldrig mer få en anställning på helt vanligt reguljärt sätt och då jag verkligen inte hör till rätt "klientel" för samhall och liknande lösningar på "gruppnivå" kommer det alltid vara fråga om en individuell förhandling om det hela. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (asdf) skrev 2016-06-03 22:13:11 följande:
    Veterinär är nog ett superbra och stabilt yrke. Så länge du kommer in. Då har du förmodligen också läshuvud nog för att klara av utbildningen. Och med den utbildningen kommer du alltid ha ett välbetalt jobb :)

Vad är det för andra utbildningar du funderat på?
    Anonym (asdf) skrev 2016-06-03 23:04:13 följande:
    Det låter ju toppen! Du kommer ju i princip in på vilken utbildning som helst och kan välja och vraka.

Rent spontant låter ju kemist också som ett vettigt alternativ. Ett brett och konkret yrke med bra möjligheter. Kontorstider, inte alltför stressigt och bra lön. Civil- och högskoleingenjör är förmodligen ett annat vettigt alternativ. Breda möjligheter, bra arbetsmarknad och relativt hög lön.

Det handlar inte bara om huruvida man har läshuvud nog för att klara en heltidsutbildning om man inte har full "arbetsförmåga" - hade också 2.0 och började på en utbildning som jag både hade intresse för och inom ett område jag har fallenhet för men det gick inte ändå, blir oftast väldigt struligt och dåligt resultat att försöka med en heltidsutbildning om man egentligen inte riktigt klarar den takten. 

Däremot finns ganska goda möjligheter om man har funktionsnedsättningar att få speciallösningar gällande studietakt bara man ansöker om det redan innan man börjar. Jag sökte inte hjälp och blev därmed inte diagnostiserad ordentligt innan det var för sent - för att kunna studera klart måste jag vinna på lotto eller liknande. 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Fia) skrev 2016-06-03 23:05:05 följande:

Det är inte orimligt eller något behov att vara synsk för att ha lite koll på om man riskerar finansiella svårigheter snart och även försöka ha lite buffert (vilket inte är omöjligt om man ligger rejält över normen). Skulle något hända som var helt omöjligt att förutse och dessutom raderat ut ens buffert precis innan är de inte heller omöjligt att få hjälp ändå, fast då får man nog naturligtvis visa det i detalj då man i normalfallet förväntas ha en framförhållning i ekonomin. 

Det är ingen "förnedrande process" med att lämna in kontoutdragen. Inte heller behöver man redogöra för varje liten utgift, de tittar efter inkomster på kontot samt att saker man får beviljat "at cost" (som t ex hyra och el) så att de verkligen är betalda (man kan dock även om man vill ta ut alla pengar kontant och betala och med t ex kvitton som visar det visa att hyran etc. är betald). 

Var tvungen att leva på försörjningsstöd i ca 4.5 år då jag hamnat utanför socialförsäkringssystemen under studier. Visst var det stressande att behöva göra ansökan med alla papper osv varje månad, men de gjorde det aldrig någonsin förnedrande. Den enda gången jag behövde reagera var när det med ca 2 månader till jag inte längre skulle behöva hjälp därifrån var nära att hamna hos kronofogden trots att jag alltid hållit mig därifrån trots tidigare skulder gjort jag levt ca 2000 kr under normen (så jo det går även om det inte är så kul) för att undvika det. De hade då ingen förståelse för det alls utan tyckte jag skulle bara strunta i att betala dem och därmed "i onödan" levt långt under normen i många år. Nu löste det sig i alla fall med ett uppskov, men då kände jag mig arg och ledsen på min handläggare och dennes oförstående. Fortfarande dock inte förnedrande. 

Kraven kring försörjningsstöd finner jag fullkomligt rimliga även om jag då blivit "utsatt" för det under lång tid, är istället väldigt glad och tacksam att jag lever i ett land som faktiskt har den sortens sista skyddsnät. Det enda som skulle vara mer "mänskligt" och mindre jobbigt vore sk "medborgarlön" vilket har ganska stora effekter på hur samhället fungerar (både positivt och negativt). Enda andra alternativet utöver de två är "sucks to be you" - hoppas du har generösa och mindre fattiga vänner och familj - det om något skulle jag inte finna hemma i ett modernt samhälle. Det är inte möjligt samhällsekonomiskt om sista skyddsnätet gavs helt utan prov på om man kan försörja sig på annat sätt (om man då inte går "medborgarlön"- vägen).

Att ha inställningen att man hellre tar livet av sig är seriöst tonårig dramaqueen inställning, det är ett generöst system som Sverige har. Det finns ju dock folk som begår självmord för alla möjliga och omöjliga anledningar och ska inte gå in på det. Kan dock inte hjälpa att jag blir ganska upprörd om man samtidigt antyder att det vore rättfärdigat och samhällets fel. 

Hoppas det löser sig din sjukersättning om du behöver den dock, kan inte säga mycket om överklagande processen då min 50% gick igenom direkt även om det luftats att det kanske skulle vara 75% men jag vill fortfarande försöka lyckas jobba 50%. 

Det är bra att du undersöker dispenser gällande CSN och studietakt innan du börjar, jag sökte aldrig hjälp innan jag inte kunde få mer studiemedel. Hade jag fått möjligheten att läsa på deltid hade jag nog lyckats slutföra mer - men jag lyckas alltid överskatta vad jag kommer klara av. 

Du är extremt osympatisk. Du har ingen aning om vad jag varit med om. Att jag sa att jag tar livet av mig i en sådan situation är för att det är sant, min läkare tog det på största allvar. Det är därför jag är sjukskriven nu och inte arbetssökande. Jag är inte den som självmordshotar i onödan, men jag ser ingen anledning att linda in saker i bomull heller. Jag var tvungen att säga som det var för att folk skulle förstå att det inte var ett altenativ, men du kanske tycker jag skulle ha ljugit istället? När har jag sagt att det är samhällets fel att jag tar livet av mig? Det är mitt beslut och ingen annans, men det är samhällets fel att jag är rädd för socialen.

Jag har aldrig legat regält över normen, någonsin. Innan jag fick aktivitetsersättning hade jag en oerhört obalanserad ekonomi. Alla känner inte till socialens regler heller och då blir det omöjligt att planera.

Jag anser att det är en förnedrande process och det är många som håller med mig. Det finns fler sätt än medborgarlön att lösa det på, obligatorisk A-kassa som innefattar alla och ett minimi belopp i sjukförsäkringen för de som saknar SGI är två exempel.

Varför du pratar om vänner och familj föstår jag inte riktigt. Jag har vad jag vet inte nämnt något om det.
    Anonym (Fia) skrev 2016-06-03 23:13:59 följande:

Vet inte exakt hur ny, men den är en ny möjlighet de har. Naturligtvis kommer det finnas kvar i viss mån, men det blir mindre och kommer nog mer försvinna i framtiden. Försvinner ju inte över natt och än mindre för de som redan är "inne" i det. Det är i alla fall det de refererar till och då måste man ha mer än 50% annan sysselsättning. 

Jag ligger också i riskzonen för det problemet om jag inte måste acceptera att gå upp till 75% sjukersättning. Fast i mitt fall är det "rent tekniskt" då arbetsgivaren har tillgång till betydligt mer fördelaktiga specialanställningar för mig än standard varianterna - jag kommer troligen aldrig mer få en anställning på helt vanligt reguljärt sätt och då jag verkligen inte hör till rätt "klientel" för samhall och liknande lösningar på "gruppnivå" kommer det alltid vara fråga om en individuell förhandling om det hela. 

Jag tvivlar starkt på att timanställningar kommer försvinna inom snar framtid, utan dessa skulle inte vården gå runt och det skulle vara helt omöjligt att komma ut i arbetslivet i många branscher. Arbetsgivaren har heller inget rehabansvar och de vill ju att man är tillgänglig, dvs att plugga eller jobba någon annan stans är ofta negativt.

Nu kommer jag inte svara på fler av dina inlägg. Du tillför inget i tråden, du är otrevlig och jag mår bara dåligt av att läsa vad du skriver.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Fia) skrev 2016-06-03 23:21:31 följande:

Det handlar inte bara om huruvida man har läshuvud nog för att klara en heltidsutbildning om man inte har full "arbetsförmåga" - hade också 2.0 och började på en utbildning som jag både hade intresse för och inom ett område jag har fallenhet för men det gick inte ändå, blir oftast väldigt struligt och dåligt resultat att försöka med en heltidsutbildning om man egentligen inte riktigt klarar den takten. 

Däremot finns ganska goda möjligheter om man har funktionsnedsättningar att få speciallösningar gällande studietakt bara man ansöker om det redan innan man börjar. Jag sökte inte hjälp och blev därmed inte diagnostiserad ordentligt innan det var för sent - för att kunna studera klart måste jag vinna på lotto eller liknande. 

Vad negativ du är. Tycker du att ts ska lägga sig ner och dö bara för att hon har en funktionsnedsättning?

Ts, lyssna inte på sånt där. Satsa på stjärnorna istället! :)
  • Anonym (fråga?)

Fast kemist läste en vän till mig klarde examen men fick aldrig något jobb pga av ingen arbetslivserfarenhet jobbar på Ikea idag.

Tänk på det också när du söker...

• Anonym (mmm)
    Anonym (Clara) skrev 2016-06-03 22:01:21 följande:
    Vad menade du då?

Jag har inga kontakter som kan ge mig jobb (förutom jobbet på 12 timmar/vecka) men jag vet hur arbetsmarknaden fungerar och det var det jag försökte förklara för dig. Ett fast jobb kan man se sig om i himlen efter, det är ytterst svårt att få. Men är man inte kräsen kan man lätt få ett jobb, även ett extrajobb.

Jag vet inte vem som sorterar jackor i garderoben, jag har aldrig haft ett sådant jobb i alla fall.
    Jo, jag märker att du vill "förklara för mig". Jag har aldrig sagt att man inte kan gå in lite som "timmis" i kommunen eller liknande. Det jag sagt är att möjligheterna till långvarig försörjning på 50% har minskat kraftigt sedan det nya ramavtalet kom. Det är bara så det är.

Tyvärr är möjligheterna att jobba som "timmis" också begränsade eftersom man med sjukersättning inte får jobba mer än 4 timmar / dag, och vilken arbetsgivare vill ha en vikarie som tar halva passet?

Jag skrev om det här som ett råd om att i alla fall söka på 75%. Efter ett år kan du ha 25% vilande i två år medan du hittar en lösning. Men att ha sjukersättning på 50% är jättesvårt.
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (Fia) skrev 2016-06-03 23:05:05 följande:

2000 under normen? Har svårt att tro att man alls kan leva på det utan att svälta.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Skumt) skrev 2016-06-04 11:00:57 följande:

2000 under normen? Har svårt att tro att man alls kan leva på det utan att svälta.

Vi gjorde det under dryga halvåret då socialtjänsten strulade. Det gick bra men vi var så fattiga att jag var tvungen att välja mellan mat och exempelvis nya batterier till väckarklockan eller ny diskborste. Man klarar sig ett tag utan både batterier och diskborste..
  • Anonym (Clara)
    Anonym (mmm) skrev 2016-06-04 10:29:16 följande:

Jo, jag märker att du vill "förklara för mig". Jag har aldrig sagt att man inte kan gå in lite som "timmis" i kommunen eller liknande. Det jag sagt är att möjligheterna till långvarig försörjning på 50% har minskat kraftigt sedan det nya ramavtalet kom. Det är bara så det är.

Tyvärr är möjligheterna att jobba som "timmis" också begränsade eftersom man med sjukersättning inte får jobba mer än 4 timmar / dag, och vilken arbetsgivare vill ha en vikarie som tar halva passet?

Jag skrev om det här som ett råd om att i alla fall söka på 75%. Efter ett år kan du ha 25% vilande i två år medan du hittar en lösning. Men att ha sjukersättning på 50% är jättesvårt.

Att man får tacka nej då man har kommit upp i 20 timmar en vecka är helt klart en nackdel för arbetsgivaren, å andra sidan ringer de sällan in än på heltid då man är timmis. Att hitta ett fast jobb eller ett långvarigt jobb är nästan omöjligt på heltid också, jag har inte lyckats med det i alla fall.

75% sjukersättning kommer jag aldrig få genom, jag fick inte igenom 50% nu, då FK ansåg att jag var för frisk.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Clara) skrev 2016-06-05 05:17:08 följande:
    Att man får tacka nej då man har kommit upp i 20 timmar en vecka är helt klart en nackdel för arbetsgivaren, å andra sidan ringer de sällan in än på heltid då man är timmis. Att hitta ett fast jobb eller ett långvarigt jobb är nästan omöjligt på heltid också, jag har inte lyckats med det i alla fall.

75% sjukersättning kommer jag aldrig få genom, jag fick inte igenom 50% nu, då FK ansåg att jag var för frisk.
    Det är just så jag menade att de inte räknar. Det är inte 20 timmar / vecka, då hade det varit mycket lättare.

Numera räknar FK per dag och du får alltså inte jobba mer än 4 timmar om dagen och ringer de om pass som är längre så går det inte. De som fått sjukersättning beviljat tidigare får jobba enligt de gamla reglerna, men inte vi som fått nu.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (mmm) skrev 2016-06-05 07:14:24 följande:

Det är just så jag menade att de inte räknar. Det är inte 20 timmar / vecka, då hade det varit mycket lättare.

Numera räknar FK per dag och du får alltså inte jobba mer än 4 timmar om dagen och ringer de om pass som är längre så går det inte. De som fått sjukersättning beviljat tidigare får jobba enligt de gamla reglerna, men inte vi som fått nu.

Det låter extremt märkligt att det ska vara fyra timmar om dagen, isåfall är man per automatik arbetslös för alltid. Det går säkert att ordna med ett läkarintyg, så var det förra året då det var tal om att jag skulle börja jobba halvtid. Är man lite fräck så kan man strunta i det också, hur timmarna är fördelade per månad rapporteras inte in någonstans.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Clara) skrev 2016-06-05 07:47:53 följande:
    Det låter extremt märkligt att det ska vara fyra timmar om dagen, isåfall är man per automatik arbetslös för alltid. Det går säkert att ordna med ett läkarintyg, så var det förra året då det var tal om att jag skulle börja jobba halvtid. Är man lite fräck så kan man strunta i det också, hur timmarna är fördelade per månad rapporteras inte in någonstans.
    Du kan tycka att det låter märkligt, men det gör det inte mindre sant. Du kan testa att skicka in intyg, bara du tänker på att varje intyg som kommer in som tyder på att du är bättre kan göra att rätten till sjukersättning omprövas. Detta framför allt om de innehåller information om att du faktiskt kan jobba 8 timmar.

Det är klart att det kan gå att komma undan om man fuskar, men glöm inte hur många rena kontrollanter som anställdes på FK under alliansregeringen. De har som enda uppgift att ringa runt och kolla upp personer med ersättningar. Alla fusk ska idag polisanmälas.

Jag hör att jag låter urbota pessimistisk när jag skriver det här. Det är bara som en varning. Det är verkligen svårt idag med sjukersättning. Själv har jag tänkt att enda sättet att få till det nog är att starta något eget. Det finns det ju också hjälp till hos AF (med extra hjälp till startbidrag för sådana som oss). Det är nog den vägen man får gå.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (mmm) skrev 2016-06-05 08:11:08 följande:

Du kan tycka att det låter märkligt, men det gör det inte mindre sant. Du kan testa att skicka in intyg, bara du tänker på att varje intyg som kommer in som tyder på att du är bättre kan göra att rätten till sjukersättning omprövas. Detta framför allt om de innehåller information om att du faktiskt kan jobba 8 timmar.

Det är klart att det kan gå att komma undan om man fuskar, men glöm inte hur många rena kontrollanter som anställdes på FK under alliansregeringen. De har som enda uppgift att ringa runt och kolla upp personer med ersättningar. Alla fusk ska idag polisanmälas.

Jag hör att jag låter urbota pessimistisk när jag skriver det här. Det är bara som en varning. Det är verkligen svårt idag med sjukersättning. Själv har jag tänkt att enda sättet att få till det nog är att starta något eget. Det finns det ju också hjälp till hos AF (med extra hjälp till startbidrag för sådana som oss). Det är nog den vägen man får gå.

Man får fortfarande jobba heldagar trots att man är deltidssjukskriven om läkaren tillåter/rekommenderar det i sjukintyget.

Och ja, du låter extremt pessimistisk. Skärp dig.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (asdf) skrev 2016-06-05 11:39:23 följande:
    Man får fortfarande jobba heldagar trots att man är deltidssjukskriven om läkaren tillåter/rekommenderar det i sjukintyget.

Och ja, du låter extremt pessimistisk. Skärp dig.
    Det är inte samma regler för sjukskrivning och sjukersättning (tillfällig sjukdom / förtidspension).

Jag säger bara vilka regler som gäller. Dont't kill the messenger. . .
  • Anonym (asdf)
    Anonym (mmm) skrev 2016-06-05 12:24:15 följande:

Det är inte samma regler för sjukskrivning och sjukersättning (tillfällig sjukdom / förtidspension).

Jag säger bara vilka regler som gäller. Dont't kill the messenger. . .

Om inte annat borde det vara generösare regler vid förtidspension.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (asdf) skrev 2016-06-05 12:25:46 följande:
    Om inte annat borde det vara generösare regler vid förtidspension.
    Det har det också varit tidigare men de har skärps successivt under många år. Ändringen om att man räknar arbete per dag kom för bara några år sedan.
Svar på tråden Har fått avslag på sjukersättning- vilka andra bidrag finns det?