• Inga bekymmer

Så besviken på hur förskolans omorgsnisation gått tillväga. Kan man göra nåt??

Omorganisation på förskolan innebär för min son som är 3 år att han måste byta avdelning för andra gången på 2 år!! ????Dessutom ska han byta till en avdelning som inte ens är säkert att den får vara kvar..

Grunden till omorganisationen är bra, då syftet är att minska barngrupperna. Men beslutet om att avdelningen som min son nu går på ska göras om till småbarnsavdelning släpptes som en bomb på ett föräldramöte i tisdags!!

Jag är representant föräldraforum och har varit på varenda möte men det har aldrig nämnts någonting om det. Skolan däremot som ska byggas ut, där informerade man i god tid och visade ritningar för planen för de föräldrar som kom till forumet och hade man frågor eller synpunkter så fick man föra fram de då.

Det finns 5 olika avdelningar i dagsläget så detta hade kunnat gjorts på ett i mitt tycke mycket bättre sätt ut barnens perspektiv!! Färre barn hade utsatts för en andra separation inom förskolevärlden om en 1-5 avd hade gjorts om istället för en 3-5. Känns inte alls som detta är ordentligt genomtänkt, vilket är väldigt dåligt.

Riktigt dåligt också att de inte rörde om i grytan bland personalen när de ändå ska omorganisera! Hade varit ett ypperligt tillfälle nu och så välbehövligt, vilket jag påtalat för rektorn men mer eller mindre blev förlöjligad för att jag sa. Skönt att gamla rektorn slutar och det börjar en ny, fick iaf mkt bättre intryck av den nya!!

Kan man göra nåt för att påverka ett beslut som redan är taget?? Omorganisationen med nya inskolningar är inte påbörjade, men kommer påbörjas när som helst.

• Svar på tråden Så besviken på hur förskolans omorgsnisation gått tillväga. Kan man göra nåt??
  • Alexi

Omorganisation är en ledningsfråga och inget för föräldrar. Har barnet inte fått några kompisar eller känd personal med sig?

• elyse

Föräldraråd är oftast bara ett spel för kulisserna för det är så få organisatoriska frågor föräldrar kan/får ha inflytande i...

• Inga bekymmer

Så tycker du. Jag lämnar det dyrbaraste jag har där när jag arbetar, så jag tycker iaf att de som omorganisationen berör mest kunde fått göra sin åsikt hörd. Jag har knappast påstått att föräldrarna ska ta beslutet, det går ju inte men beslutet kanske hade blivit bättre med lite mer input och det hade definitivt tagits emot bättre.

Kompisar fick han med sig de viktigaste som han leker med mest så där är jag nöjd! Personal: En vikarie som arbetat en dag/v under våren kommer följa med, resten blir helt nya.

Det kändes inte som de kunde motivera beslutet speciellt bra. Större barn med 18 barn i gruppen kräver betydligt mkt mer utrymme än 8 småbarn. Småbarnen fick de rymligaste lokalerna i anslutning till den bästa gården som de små ändå inte kan utnyttja.

• mammalovis

Det är väl inte första gången som konstiga beslut tas. Vår dotter gick i höstas på en avdelning som småbarn, där nattisfröknarna jobbade någon timma på förmiddagen, så hon hade ca 8-10 olika personer att relatera till. Hon som aldrig varit blyg gömde sig bakom mig. Som tur var hann oftast en ordinarie fröken komma innan jag gick. Sedan bytte hon avdelning innan jul då sista avdelningen var färdigbyggd. Nu väntar vi besked på hur de ska organisera sig till hösten, kanske byter hon till stora avdelningen eller också blir hon kvar. Kanske vet vi dagen innan semesterstängningen som vanligt.

• Inga bekymmer

Säkert inte! Men Tycker du det är bra då för din blyga dotters utveckling? Låter riktigt dåligt. Störande så in i h-vete. Som sagt, bra att minska grupperna, men tanken är ju att alla grupper ska minska. Småbarnsgruppen går från 15 barn till 8 barn, stora grupperna minskar inte alls. Jag tror min sons grupp blir större. De sa att trenden med många nya barn i området har vänt så de hoppas väl att det ska ge sig självt om några år..

• Inga bekymmer
    elyse skrev 2016-06-02 13:06:17 följande:

Föräldraråd är oftast bara ett spel för kulisserna för det är så få organisatoriska frågor föräldrar kan/får ha inflytande i...

Organisatoriska frågor kanske är svårt att påverka, men innehållet i barnens dag går att påverka. Tex tog de bort ninjagospel på fs och film varje fred eftermiddag som de hade som ett stående inslag...
  • elyse
    Inga bekymmer skrev 2016-06-02 13:49:16 följande:

Organisatoriska frågor kanske är svårt att påverka, men innehållet i barnens dag går att påverka. Tex tog de bort ninjagospel på fs och film varje fred eftermiddag som de hade som ett stående inslag...

Man baxnar... Det var ju bra att ni fick till det!
  • Inga bekymmer
    elyse skrev 2016-06-02 15:56:57 följande:

Man baxnar... Det var ju bra att ni fick till det!

Eller hur! Brist på omdöme hos personalen på denna avdelning tyvärr och många gånger ett inte speciellt trevligt bemötande:( Sen att inför barnen skylla på mammorna när barnen undrar varför de inte längre ska få se på film varje fredag, hur oprofessionellt är inte det? Men det hade de förstås inte gjort när man påtalade det olämpliga i det (trots att minst två barn hemma berättade att de sagt det). Känns så skönt att slippa lämna där till hösten iaf, då sonen som gått där börjar förskoleklass.

Två av de andra avdelningarna som min andra son nu har gått på har jättebra personal och med båda dessa avd har jag varit jättenöjd. Stor skillnad!!

Det tråkiga är att det känns som beslutet om hur de ska göra omorganisationen fattats väldigt hastigt och att det inte verkar speciellt genomtänkt. När man pratar med personalen så märker man ju att de håller med, och de säger själva att det har gått väldigt snabbt.
  • jennyz

Jag tycker att ni ska informera rektorn hur ni tycker åtminstone, om ni har tur så kanske de ändrar något, för oss lyckades vi få en ändring när de helt plötsligt skulle flytta bort all ordinarie personal, så då hjälpte det. Dock har vi en rektor som hela tiden vill att det händer saker så nu ska hon byta plats på avdelningarna helt så nu vet vi väldigt lite hur hösten ser ut tyvärr, ruskigt jobbigt!!
    Dock bra att de minskar grupperna, på vår förskola är det nu 16 barn (efter ett slutat nyss), på småbarnsavdelning 1-3 med 3 fröknar, hörde att storbarnsavdelning skulle bli 22 st till hösten, skrämmande många tycker jag!!! Känns inte alls bra när man lämnar dottern då personalen känns stressad ð??¬

• Inga bekymmer

[quote=76681773][quote-nick]jennyz skrev 2016-06-03 06:47:41 följande:[/quote-nick]Jag tycker att ni ska informera rektorn hur ni tycker åtminstone, om ni har tur så kanske de ändrar något, för oss lyckades vi få en ändring när de helt plötsligt skulle flytta bort all ordinarie personal, så då hjälpte det. Dock har vi en rektor som hela tiden vill att det händer saker så nu ska hon byta plats på avdelningarna helt så nu vet vi väldigt lite hur hösten ser ut tyvärr, ruskigt jobbigt!!

Dock bra att de minskar grupperna, på vår förskola är det nu 16 barn (efter ett slutat nyss), på småbarnsavdelning 1-3 med 3 fröknar, hörde att storbarnsavdelning skulle bli 22 st till hösten, skrämmande många tycker jag!!! Känns inte alls bra när man lämnar dottern då personalen känns stressad ð??¬[/

Tack för peppning! Jag kommer idag skriva vad jag tycker och tänker och skicka till den rektor som ska ta över helt om två veckor. Jag kommer också maila alla föräldrar på berörd avdelning och be dem göra samma sak. Jag förstår att inte alla kan bli nöjda vid en omorganisering men jag anser att man måste se till att så många barn som möjligt får deg så bra som möjligt.

• Anonym (Förskollärare)

Nu var det ett tag sedan som ni skrev, men jag tycker det låter klokt att ni kontaktar förskolechefen (om ni inte redan har gjort det). Förskolechefens syfte verkar som nämnt ovan - att barnantalet ska minska i barngruppen, men då funderar jag: vad får det pedagogiska arbetet för möjligheter och utmaningar? På vilka sätt kommer omorganisationen att påverka barnen, samt hur kommer personalen att bemöta och arbeta kring dem möjligheter och utmaningar som de kommer att möta efter omorganisationen? Är det kvalitetssäkert att barnen får göra täta avdelningsbyten? 

Självklart ska ni vårdnadshavare kunna påverka organisationen, eftersom det är ni som lämnar era dyrbara skatter till deras verksamhet. Dessutom står det i förskolans läroplan att verksamheten ska ha god kontakt med hemmet.

Svar på tråden Så besviken på hur förskolans omorgsnisation gått tillväga. Kan man göra nåt??