• Förkunnaren

Fattig mamma behöver tips: sommarlovsaktiviteter med barn?

Jag är ensamstående och arbetslös, alltså har jag en väldigt snäv ekonomi. Jag har en son på 8 år som snart går på sommarlov och jag behöver tips på vad man kan göra som är gratis eller som kostar väldigt lite för barn i åttaårsåldern? Cool

Vill gärna även ha tips om vad man kan hitta på själv som är mer eller mindre gratis Drömmer åka och bada, tälta, ha picknick... vad mer kan man hitta på för grejer? Har dålig fantasi, haha Skrattande

Vi bor i Upplands Väsby och har nära till Stockholm 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-09 13:26
    Lite mer info om mina ekonomiska ramar på begäran :)

Efter att allt är betalt (inkl. mat för månaden) har jag ungefär 500 kr. till roligheter, om jag har tur, beroende på a-kassan. Jag har inget körkort. Jag tror att man kan köpa något lags sommar-kort hos SL dock, vilket vore guld.
    Tält kan vi låna av pappan. Vi har cyklar :)

Min son gillar att röra på sig, han är inte så intresserad av historia, vetenskap etc. (tyvärr! jag som är så nördig...) och han är intresserad av grejer som kräver lite tankeövning :)

Ingen släkt eller vänner kan bidra med sponsring, men det är helt ok. :)
  • Svar på tråden Fattig mamma behöver tips: sommarlovsaktiviteter med barn?
  • tobbe01
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-06-11 20:43:41 följande:
    Att vara kritisk och nedlåtande är två helt skilda saker. Du var/är nedlåtande. Det fanns ingen som helt anledning för dig att vara kritiskt i en tråd som denna. Bara för att din tillvaro är tråkig så ger det inte dig rätten att trycka ner andra för ditt eget höga nöjes skull.
    Men snälla du sluta fokusera på mig och hjälp TS att hitta på aktiviteter med lillgrabben. Du vill väl inte att lillpojken ska bli sittande inne på pojkrummet hela sommaren blek och sorgsen? eller?
  • minerva123
    tobbe01 skrev 2016-06-11 21:03:03 följande:

Ja typ så. Jag tycker det är bättre att människor tränar upp sin fantasi än att de ska serveras färdiga lösningar. Kreativitet är kanske en träningssak?

Okej. Att ge folk som inte efterfrågat råd femtioelva tips om ett random ämne är väl kanske kreativt. Eller så är det bara jättekonstigt. Ännu konstigare är det att skriva folk på näsan och ge dem tips de själva kan tänka ut. Men var och en roar sig väl på det sätt man kan.
  • tobbe01
    minerva123 skrev 2016-06-11 21:13:02 följande:
    Okej. Att ge folk som inte efterfrågat råd femtioelva tips om ett random ämne är väl kanske kreativt. Eller så är det bara jättekonstigt. Ännu konstigare är det att skriva folk på näsan och ge dem tips de själva kan tänka ut. Men var och en roar sig väl på det sätt man kan.
    Que? Jag har väl inte kommit med ett enda tips? Jag nämnde att jag SKULLE kunna komma med femtioelva dylika men att jag avstår emedan jag tror att TS behöver träna upp sin fantasi och hitta barnasinnet i sig.
  • Utflykt i verkligheten
    tobbe01 skrev 2016-06-11 21:05:06 följande:

Men snälla du sluta fokusera på mig och hjälp TS att hitta på aktiviteter med lillgrabben. Du vill väl inte att lillpojken ska bli sittande inne på pojkrummet hela sommaren blek och sorgsen? eller?

Så vem är det nu som är trådpolis?

Tips har både jag och andra redan gett och fortsätter att ge, nu ville jag att hon och du skulle veta att din kommentar och ditt sätt inte var/är ok.
  • aleydis

Vi åkte på dagstur till Åland med Eckerölinjen när vi var typ i den åldern. Ta med sig matsäck och badkläder :). Biljetterna kostar inte mycket alls!

• Läskande

Såg att de har ett mysigt bad i Märsta! Där jag bor kan man köpa badkort för hela sommaren för en billig peng.
    Tälta kan vara kul en varm sommardag!
    Kolla kommunens hemsida, de brukar ha vissa gratisaktiviteter för barn. Även kyrkan.
    Ta cyklarna till ett högt "berg", bestig och ät picknick på toppen!
    Gå på museum!

• Betty Boop

Kolla in hemisdan "Barn i stan"! Det är tips på lite allt möjligt! En hel del är gratis men inte allt.

www.barnistan.se/

Annra skan jag rekommendera ett besök på Akalla 4H-gård! Helt gratis!

• Förkunnaren
    tobbe01 skrev 2016-06-10 21:39:18 följande:
    För det första så vill jag säga GRATTIS till dig om du tänker vara ledig hela din lille sons sommarlov och ändå ha en inkomst. Fantastiskt. Jag lovar att många avundas dig. Jag skulle kunna räkna upp femtioelva roliga saker du kan göra med din lille pojke men om du inte har fantasin själv så är det ingen idé
    Jaha. Nähe.
  • Fjäril kär
    Förkunnaren skrev 2016-06-20 08:46:56 följande:

Tack alla för jättebra tips och idéer!!! 

Glöm inte bort ditt barns kompisar. Att följa med nån annan på en strand eller dagsutflykt kan vara kul också för honom.
Svar på tråden Fattig mamma behöver tips: sommarlovsaktiviteter med barn?