• malintherese01

    Ni som fött tvillingar för tidigt?

    Jag är nu i vecka 30 med två tvillingpojkar, och vet inte hur jag ska orka dom sista veckorna!

    Vet att vecka 30 är alldeles för tidigt för dom att komma ut, men en del av mig vill inget hellre för kan inte göra nåt själv längre. Sambon får hjälpa mig med allt från att komma ur sängen till att hjälpa till att klä på mig :/

    Har sammandragningar ganska ofta, men inga som gör ont, så tror ju inte de är på G än. Men ofta är hela magen spänd en längre tid utan att de helt känns som en sammandragning..

    Ni som fött för tidigt, hur pass tidigt kom dom och hur startade det? (och hur mådde dom när dom kom?)

    Otroligt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ni som fött tvillingar för tidigt?
  • Lotchi

    Hej jag är i v 32 med tvillingar, vet hur otroligt tungt det är!!

    Jag fick värkar i v 30 och låg på förlossningen i 6 dygn! I detta tidiga skede så gör de allt för att stoppa värkar och för tidig förlossning vilket de också lyckades med för mig! Jag har otroligt mkt sammandragningar men jag kan säga att du kan inte gå minste om när du får riktiga värkar!

    Men håll ut, jobbigt om de mot förmodan skulle födas nu, mina läkare sa att tom v 34 så gör de allt de kam för att stoppa.

  • stormfågel

    Mina tvillingar kom i vecka 33 och med facit i hand ( de är nu sju år) så kändes det väldigt lagom. 

    Killarna vägde 1975, resp 1950 gram och mådde väldigt bra. De behövde inte ligga i kuvös utan bara på värmedkudde någon dag och sedan sambäddades de för att värma varandra. De kunde amma ganska från start (med amningsnapp på bröstet) men behövde sondmatas varannan gång för att de sov så mycket. Vi var bara kvar på neonatalavdelningen i tre dagar. Sen fick vi hemsjukvård vilket innebar att det kom en barnmorska hem och vägde och tittade till dem var tredje dag.

    Jag var också heeelt slut i kroppen av graviditeten och hade dessutom hepatos.

    Förlossningen stoppades spontant och det gjordes ingenting för att stoppa den. Men det var flera barnläkare och barnmorskor med under förlossningen. Killarna togs nästan genast till neonatalavdelningen medan jag fick ligga kvar på förlossningen, vilket förstås var jobbigt, men jag fick rapporter om att de mådde bra. 

Svar på tråden Ni som fött tvillingar för tidigt?