• ssa123

Skrik och panik vid dusch/bad

Våran tvååring får total panik så fort dusch eller bad kommer på tal. Sedan gallskriks det genom hela proceduren.

Det har inte alltid varit så. Men sedan ett år tillbaka typ. Badhuset går fint, förutom duschen där.

Men hemma panik oavsett bad eller dusch?

Någon som känner igen sig? Hur kan vi hantera detta?

• Svar på tråden Skrik och panik vid dusch/bad
  • volvo142

Kan hon kanske bada badkar hos er eller hos nån förälder t.ex.? testat mutor? Du är inte ensam det går över ;) Tycker du ska testa allt möjligt. Hitta en lösning som är ok för er båda. Försök att avdramatisera. Vara pedagoisk även om det är lätt att säga.

• ssa123

Vi har testat både badkar och dusch, har bägge hemma och varvar. När jag orkar vara pedagogisk (oftast faktiskt) kör jag badet. Men ibland känner jag att det bara måste bli gjort och då ställer jag henne i duschen.

I dagsläget blir det bara typ 2-3 ggr i veckan eftersom det blir sånt ståhej.

Har ibland funderat på att bada henne varje dag för att vänja henne, men det känns lite grymt.

På badhuset plaskar hon glatt. Reagerar tex inte över vatten i ansiktet där

• Birgitta02

Kan det vara så att hon är rädd att få schampo i ansiktet? I så fall finns små badskärmar man kan sätta på som minimerar risken.

Mina ungar var lite såna under nåt år. Jag blev väldigt väldigt försiktig i hantering med tvål och schampo. Det löste sig efter ett tag.

Och det räcker väl med bad/dusch 3 ggr i veckan?

• Lillflickan

Testa badbalja i duschen, vattenkanna och några bunkar. Sonen duschar inte gärna men gillar att klättra i och ur baljan och hälla vatten. Kanske blir lite mer lekfullt och något vatten hamnar säkert på tvååringen också.

• Alvina

Har ni testat med lite leksaker som hon kan leka med i badkaret? Det finns ju olika badleksaker att köpa.

• Birgitta02

Badar du själv någonsin tillsammans med ditt barn? Dusch är ofta lite jobbigt för så små barn. Men jag badade med mina ungar. Lekte i vattnet. Och var väldigt försiktig med hårtvätt. Det finns schampon som inte svider i ögonen.

• Gravitation

Vår dotter blev livrädd för duschen när vi flyttade (fanns bara dusch här) för några månader sedan och gallskrek och grät i panik. Duschade tillsammans med henne, hon fick sitta på golvet och hålla duschen själv osv och det tyckte hon var superkul. Sedan dess är det inga problem att duscha henne, hon får sitta själv och duscha och ibland duschar vi tillsammans.

• katrinp

Min son var också extremt rädd för duschen. Så vi började med att han själv fick hålla i slangen och då gick det bättre????

• Alexi

Vi har haft ett helvete med hårtvätt, i år efter år. NU, vid 5 och 7 år börjar det bli bättre. Går fortfarande inte utan gnäll men nu skriks det åtminstone inte som att någon sticker kniven i dem. F*n vad jobbigt det har varit. Och vi har testat allt...

• volvo142
    Alexi skrev 2016-06-26 22:05:36 följande:
    Vi har haft ett helvete med hårtvätt, i år efter år. NU, vid 5 och 7 år börjar det bli bättre. Går fortfarande inte utan gnäll men nu skriks det åtminstone inte som att någon sticker kniven i dem. F*n vad jobbigt det har varit. Och vi har testat allt...t
    Vad skönt att det börjar gå över får trösta er med att sedan så bor tonåringarna i duschen ;)
Svar på tråden Skrik och panik vid dusch/bad