• MariaLinnea

Döpa barn efter släkting som dog ung?

Ett av våra favoritnamn är Ingrid, men det namnet bar också min farfars syster som dog när hon var 14 år i en medfödd sjukdom. Min mamma avråder mig därför att använda detta namn, då hon är vidskeplig och orolig att mitt barn ska bli sjukt,. Hur tänker ni om detta?
    1. Hade valt det som tilltalsnamn. Fint att hedra en släkting.
    2 Valt det som andra förnamn
    3. Undvikit namnet pga detta. 

• Svar på tråden Döpa barn efter släkting som dog ung?
  • sagoskog

Jag är döpt efter grannflickan som blev mördad av sin egen pappa. Jag har inte blivit mördad än iaf.

• Litet My
    MariaLinnea skrev 2016-06-15 16:21:09 följande:
    Att hon tog livet av sig kan såklart vara extra känsligt. jag hade nog frågat först om det känns ok för släkten. De kanske blir väldigt glada ändå. Är det ett vanligt namn? 
    Fråga först tycker jag. Min bror tog livet av sig och hans bästa kompis ville ha hans namn som andranamn på sitt barn och frågade. Det fick han självklart ha men det kändes ändå fint att bli tillfrågad.
  • gbgumman

Hade funderingar på liknande men tyckte inte namnet var så kul. Därför blev det inte så.

• Swagger

Men om ni har släkt som verkligen rekommenderar er att välja annat, så hade troligen jag lyssnat på det i alla fall. Jag är inte vidskeplig, men funderar över hur kul barnet tycker det är att få ett namn efter någon som dog mycket ung. Det finns ju massor mednamn att välja på.

• liji83

Vår dotter har samma tilltalsnamn som min mamma hade (död sedan 14 år). En och annan i släkten behövde lite tid att vänja sig, men de flesta tyckte att det var hur fint som helst.

• MariaLinnea
    liji83 skrev 2016-06-15 21:08:51 följande:

Vår dotter har samma tilltalsnamn som min mamma hade (död sedan 14 år). En och annan i släkten behövde lite tid att vänja sig, men de flesta tyckte att det var hur fint som helst.

Vad fint. det kan jag förstå, men tror din mamma hade tyckte det var fint också:)
  • MariaLinnea

Min släkting dog för ca 73 år sedan tro ingen tar illa upp. 
    Min mamma har alltså inte träffat denna flicka utan bara tycker allmänt att det känns obehagligt att välja namn efter någon som gick bort så tidigt

• Physalis

Tycker inte att man behöver fråga eller måste ta hänsyn om personen varit död väldigt länge eller om man själv hade en relation till personen.

Om någon uppenbart blir upprörd får man ju fråga sig själv om man ska ta hänsyn till det.

I ditt fall hade jag kört på och döpt flickan till Ingrid, vilket dessutom är ett riktigt vackert namn.

Berättar man namnet innan barnet fötts så kommer nästan alltid någon ha något att säga om saken verkar det som.

• Alexi

Min pappas kusin dog i cancer som treåring och det var verkligen ett totalt nej från hans sida på att vi skulle använda det namnet. Nu var det aldrig aktuellt men helt klart klingar det namnet oerhört negativt för släkten.

• fluu

Jag får lätt hang ups, men inte ens jag hade tagit det som ett argument. Det är fint att hedra släktingar och hade jag velat ha namnet så hade jag tagit det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Och hände det för 73 år sedan är det dags för din mamma att släppa det...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Döpa barn efter släkting som dog ung?