zZzZz skrev 2016-06-21 09:25:06 följande:
Se till och byta oljefiltret med, ett igensatt filter är inge vidare för en bilmotor..
Ja, det får jag göra innan vinterkylan kommer. Tills dess får både filtret och oljan klara sig.
Nyfikna72 skrev 2016-06-21 09:28:33 följande:
Har du aldrig servat den en enda gång? Man ska ju göra det en gång om året åtminstone, det brukar vara lagom.
Är det värt det, är frågan jag ställer mig? Vi snackar alltså om en 18 ½ år gammal bil med närmare 23 000 mil på nacken, 58 hk. Köpt för 3 år sedan för 7000 kr, idag gissningsvis värd som mest 5000 (dock så har besiktningsmannen sagt att jag skulle kunna få 10 000 kr för att den är i så bra skick. Tror dock inte det stämmer).
Det känns liksom som helt värdelösa pengar. Tanken när jag köpte den var att den skulle överleva vintern, typ (=cirka 3-4 månader). Trodde aldrig den skulle överleva så här länge. Men nu är jag ju dock glad över det, och tanken är att jag ska köpa en likadan, fast yngre, när jag måste byta. Kommer då ha denna som reservdelsbil till den nya.
Vad görs på bilen när den servas? Och vad går kalaset på, ungefär?
infochristina skrev 2016-06-21 12:13:29 följande:
Är man normalhändig kan man göra det mesta själv som olja,oljefilter, lampor,servooljenivå, bromsoljenivå, tändstift,luftfilter,smörja gångjärn, m.m
Jag är normalhändig på mycket, men inte på bilar. Vill dock lära mig, men har ingen som direkt har tiden till att göra det med mig. Jag snackade till råga på detta med besiktningsmannen om det. Han sa att det är så synd på de äldre bilarna när de inte kan underhållas av sina ägare. Firman hade som tanke att starta upp en mindre kurs/utbildning i enkel mekanik kring bilar. Vad man kan göra själv hemma för att förlänga bilens livslängd m.m. Det tyckte jag var en mycket bra idé! Har inte hört om dom startat upp det ännu, men vill definitivt vara med.