• BlackFlyingBird

Fylla på olja men inte byta oljefiltret

Jag tittade av en ren slump till oljestickan idag, som visade sig vara helt tom, iallafall inget på stickan :O

Sååå, imorgon ska jag in och köpa billig motorolja på harald nyborg och fylla på. Jag har kollat lite bland priser för att byta oljefiltret också, men känns såå ovärt att lägga 2000 kr i oljebyte på verkstad på en så gammal bil, som inte haft några problem med att köra runt utan olja, haha :) Skämt åsido.

Men visst är det inte nödvändigt (även om jag förstått att det är bra att göra det)? Kan tyvärr inget om bilar och kan definitivt inte byta filtret på egen hand.

Själva oljan + filtret går på en knapp 200 kr, så det är ingen utgift, men arbetskostnaden är hutlös.

• Svar på tråden Fylla på olja men inte byta oljefiltret
  • BlackFlyingBird

Sådärja, det blev den där 5 liters dunken för 199 kr. Fyllde på, väntade en stund och kollade sedan nivån, den ligger perfekt nu! :) Körde ett varv runt kvarteret för och kollade nivån igen, fortfarande toppenbra :)

Tack för hjälpen, folket.

• StevenDiese
    BlackFlyingBird skrev 2016-06-17 18:24:49 följande:

Sådärja, det blev den där 5 liters dunken för 199 kr. Fyllde på, väntade en stund och kollade sedan nivån, den ligger perfekt nu! :) Körde ett varv runt kvarteret för och kollade nivån igen, fortfarande toppenbra :)

Tack för hjälpen, folket.

Hur mycket gick det i?
  • BlackFlyingBird
    StevenDiese skrev 2016-06-17 19:49:09 följande:
    Hur mycket gick det i?
    Skulle uppskatta som mest 2 liter... Trots att det stod 4 i boken, hehe :) Då har jag massa över, och det är bra för påfyllnad :) Eftersom att jag råkar vara en exceptionellt lite mekaniskt kunnig 25-årig kvinna så är det nog bra om jag har en del på lager, haha.
  • infochristina
    BlackFlyingBird skrev 2016-06-17 21:02:41 följande:
    Skulle uppskatta som mest 2 liter... Trots att det stod 4 i boken, hehe :) Då har jag massa över, och det är bra för påfyllnad :) Eftersom att jag råkar vara en exceptionellt lite mekaniskt kunnig 25-årig kvinna så är det nog bra om jag har en del på lager, haha.
    Sen kan du kolla de andra ställena det ska vara olja, bromsolja ocj styrservoolja. OBS du kan inte använda motorolja där
  • StevenDiese
    BlackFlyingBird skrev 2016-06-17 21:02:41 följande:
    Oj, 2 liter är ändå rätt mycket. Försök att kolla oljan lite oftare så det inte hinner gå så långt. Jag vet, det är lätt att glömma men bra för bilen.
  • BlackFlyingBird
    infochristina skrev 2016-06-18 06:51:50 följande:
    Sen kan du kolla de andra ställena det ska vara olja, bromsolja ocj styrservoolja. OBS du kan inte använda motorolja där
    Bromsolja har jag inte tittat på ännu. Styrservooljan behöver jag inte bry mig om, har ingen servostyrning alls på bilen (här har ni en sådan som hatar stadskörning, av just den orsaken). När man ska komma ur en parkeringsruta exempelvis, så får man ytterst sällan det utrymme man behöver för att kunna ratta runt. Folk är så bortskämda i de allra flesta bilarna idag eftersom dom har servostyrning, så dom tänker inte på stackars mig utan :C Vanlig kommentar är ju annars "öh, men du som har en så liten bil, du kommer väl in överallt!" Näää, det gör jag inte eftersom att styrningen i såå låga hastigheter är så gott som obefintlig.

En Twingo första generationen skall icke framföras i lägre hastigheter än 30, dock heller inte över 80. Den skall icke utsättas för våta, hala eller torra väglag. Den skall vidare icke utsättas för sommar eller vintersäsong och heller inte uppförsbackar eller ojämnt underlag. En Twingo uppskattar heller inte närvaro av andra bilar, framförallt inte större eller snabbare. Haha... Borde stå i deras instruktionsbok...
    StevenDiese skrev 2016-06-18 08:17:06 följande:
    Oj, 2 liter är ändå rätt mycket. Försök att kolla oljan lite oftare så det inte hinner gå så långt. Jag vet, det är lätt att glömma men bra för bilen.
    Mmm, skäms lite här, ja :/ Nu ska jag alltid ha minst en liter hemma/i bilen så han slipper köra runt på ångor av ingenting :)
  • zZzZz

Se till och byta oljefiltret med, ett igensatt filter är inge vidare för en bilmotor..

• Nyfikna72

Har du aldrig servat den en enda gång? Man ska ju göra det en gång om året åtminstone, det brukar vara lagom.

• infochristina
    Nyfikna72 skrev 2016-06-21 09:28:33 följande:
    Har du aldrig servat den en enda gång? Man ska ju göra det en gång om året åtminstone, det brukar vara lagom.
    Är man normalhändig kan man göra det mesta själv som olja,oljefilter, lampor,servooljenivå, bromsoljenivå, tändstift,luftfilter,smörja gångjärn, m.m
  • BlackFlyingBird
    zZzZz skrev 2016-06-21 09:25:06 följande:

Se till och byta oljefiltret med, ett igensatt filter är inge vidare för en bilmotor..

Ja, det får jag göra innan vinterkylan kommer. Tills dess får både filtret och oljan klara sig.

Är det värt det, är frågan jag ställer mig? Vi snackar alltså om en 18 ½ år gammal bil med närmare 23 000 mil på nacken, 58 hk. Köpt för 3 år sedan för 7000 kr, idag gissningsvis värd som mest 5000 (dock så har besiktningsmannen sagt att jag skulle kunna få 10 000 kr för att den är i så bra skick. Tror dock inte det stämmer).

Det känns liksom som helt värdelösa pengar. Tanken när jag köpte den var att den skulle överleva vintern, typ (=cirka 3-4 månader). Trodde aldrig den skulle överleva så här länge. Men nu är jag ju dock glad över det, och tanken är att jag ska köpa en likadan, fast yngre, när jag måste byta. Kommer då ha denna som reservdelsbil till den nya.

Vad görs på bilen när den servas? Och vad går kalaset på, ungefär?
    infochristina skrev 2016-06-21 12:13:29 följande:
    Är man normalhändig kan man göra det mesta själv som olja,oljefilter, lampor,servooljenivå, bromsoljenivå, tändstift,luftfilter,smörja gångjärn, m.m
    Jag är normalhändig på mycket, men inte på bilar. Vill dock lära mig, men har ingen som direkt har tiden till att göra det med mig. Jag snackade till råga på detta med besiktningsmannen om det. Han sa att det är så synd på de äldre bilarna när de inte kan underhållas av sina ägare. Firman hade som tanke att starta upp en mindre kurs/utbildning i enkel mekanik kring bilar. Vad man kan göra själv hemma för att förlänga bilens livslängd m.m. Det tyckte jag var en mycket bra idé! Har inte hört om dom startat upp det ännu, men vill definitivt vara med.
  • zZzZz
    BlackFlyingBird skrev 2016-06-24 23:11:29 följande:
    Ja, det får jag göra innan vinterkylan kommer. Tills dess får både filtret och oljan klara sig.

Är det värt det, är frågan jag ställer mig? Vi snackar alltså om en 18 ½ år gammal bil med närmare 23 000 mil på nacken, 58 hk. Köpt för 3 år sedan för 7000 kr, idag gissningsvis värd som mest 5000 (dock så har besiktningsmannen sagt att jag skulle kunna få 10 000 kr för att den är i så bra skick. Tror dock inte det stämmer).

Det känns liksom som helt värdelösa pengar. Tanken när jag köpte den var att den skulle överleva vintern, typ (=cirka 3-4 månader). Trodde aldrig den skulle överleva så här länge. Men nu är jag ju dock glad över det, och tanken är att jag ska köpa en likadan, fast yngre, när jag måste byta. Kommer då ha denna som reservdelsbil till den nya.

Vad görs på bilen när den servas? Och vad går kalaset på, ungefär?Jag är normalhändig på mycket, men inte på bilar. Vill dock lära mig, men har ingen som direkt har tiden till att göra det med mig. Jag snackade till råga på detta med besiktningsmannen om det. Han sa att det är så synd på de äldre bilarna när de inte kan underhållas av sina ägare. Firman hade som tanke att starta upp en mindre kurs/utbildning i enkel mekanik kring bilar. Vad man kan göra själv hemma för att förlänga bilens livslängd m.m. Det tyckte jag var en mycket bra idé! Har inte hört om dom startat upp det ännu, men vill definitivt vara med.
    Kan vara dumkorkat att inte byta filter, man ska byta det var 1500mil, ett igensatt filter förstör motorns flöde av olja, det kostar så lite och går så snabbt och byta så är dumsnålt att inte byta det...

men du gör som du vill, men en bil man sköter om håller längre än en bil man totalt skiter i...
  • Nyfikna72

Risken med att aldrig byta olja och filter är att oljan koksar i förtid och då bygger det på med koks och stelnad olja ganska fort i tråget och till slut kanske inte oljepumpen orkar suga nåt och motorn skär. Att man fyller på olja ganska ofta är ingen garanti för att den håller sig färsk och fin eftersom den hela tiden blandas med den som är på god väg att vara förbrukad. Vill man inte kosta på en bil nåt så kan man säkert hitta nån kompis eller nån annan som kan hjälpa till att byta olja och filter. Lär inte bli många kronor.

• zZzZz
    Nyfikna72 skrev 2016-07-01 18:19:58 följande:

Risken med att aldrig byta olja och filter är att oljan koksar i förtid och då bygger det på med koks och stelnad olja ganska fort i tråget och till slut kanske inte oljepumpen orkar suga nåt och motorn skär. Att man fyller på olja ganska ofta är ingen garanti för att den håller sig färsk och fin eftersom den hela tiden blandas med den som är på god väg att vara förbrukad. Vill man inte kosta på en bil nåt så kan man säkert hitta nån kompis eller nån annan som kan hjälpa till att byta olja och filter. Lär inte bli många kronor.

oljepumpen orkar nog suga, men den koksade oljan sätter igen pickupens "nät" som den suger olja igenom, och vips ingen smörjning i motorn :)
  • Anonym (Kalle)

Dumsnålt att inte byta oljefilter. Leta efter en annan verkstad om du inte har en kompis som fixar detta. 2000 för ett oljebyte och filter är rent ocker.

• kalmarpiraten

Läste någonstans i tråden att du inte bytt olja och filter på 9.000 mil?????

Var det fakta eller bara rykten eller bara skitsnack?

Motoroljan är ju till för att båda smörja och kyla motorn. Även om inte en Twingo är värd en förmögenhet så är den enl min åsikt värd både oljebyte och oljefilter med jämna mellanrum.

Du behöver definitivt inte köpa dyraste helsyntetoljan för en tusenlapp för en 4 liters dunk utan vanlig mineralolja för en hundring från Biltema funkar lika bra. Men visst borde du kunna hitta en svartverkstad som byter olja och filter för en eller ett par hundringar. Finns mängder med araber (asylsökande) som utför jobbet för en hundring svart förutsatt att du redan inhandlat olja och filter. Tiden för jobbet ligger på ca 10 - 15 minuter även för den som inte är Twingokunnig.

Lycka till!

• zZzZz

Byta olja och filter innebär att lossa en oljeplugg i botten på tråget, skruva loss ett filter, smörja in packningen på det nya och skruva dit, när oljan runnit ut, skruva dit en ny oljeplugg med packning, sen bara fylla på angiven mängd olja, ALLA kan göra detta, det är inte svårt..

OKQ8 har gds mackar, ofta går verktyg att låna på plats, tar 15-30min beroende på hur noga man är med att all olja ska rinna ur...

• Noname00

Tyvärr har okq8 slutat med att låna ut verktyg en del har knappt några lyftar kvar.

En oljesticka indikerar aldrig hela oljevolymen i en motor.
    Om en motor rymmer 4 liter så är den inte graderad från 0-4 utan det brukar skilja 1,5 liter mellan sträcken det är för att man alltid ska ha marginal att fylla på innan det blir helt  tomt.

Om du har insatsfilter som sitter uppe på motorn så kan du lätt byta det ovanifrån utan att byta oljan.
    Men det bästa är alltid ett komplett oljebyte, är den värd 5k och kankse inte går igenom besiktningen så är det inte alltid värt att lägga ned pengar.

• zZzZz
    Noname00 skrev 2016-07-27 13:45:15 följande:

Tyvärr har okq8 slutat med att låna ut verktyg en del har knappt några lyftar kvar.

En oljesticka indikerar aldrig hela oljevolymen i en motor.
    Om en motor rymmer 4 liter så är den inte graderad från 0-4 utan det brukar skilja 1,5 liter mellan sträcken det är för att man alltid ska ha marginal att fylla på innan det blir helt  tomt.

Om du har insatsfilter som sitter uppe på motorn så kan du lätt byta det ovanifrån utan att byta oljan.
    Men det bästa är alltid ett komplett oljebyte, är den värd 5k och kankse inte går igenom besiktningen så är det inte alltid värt att lägga ned pengar.

Inte min gds, har två lyftar och verktyg, även om jag har allt jag behöver med mig:)  

Sen är det 1l mellan min-max på stickan :)
  • Noname00
    zZzZz skrev 2016-07-30 21:59:56 följande:
    Inte min gds, har två lyftar och verktyg, även om jag har allt jag behöver med mig:)  

Sen är det 1l mellan min-max på stickan :)
    Beror på vad det är för bil.
    Hur som helst så är det ingen fara bara fylla på olja.
  • Decx

2000 för att byta olja och filter är ocker.
    www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Garagedomkraft-2-ton-2000017050/
    www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Pallbock-15-ton-2000017052/
    www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Hylsnyckelsats/Hylsnyckelsats-12-20-delar-2000034884/
    www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljefilteravdragare-2000017005/
    www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorolja/OLJA-HELSYNTET-LL-5W-30-4L-2000035845/Vet inte vad du har för bil men med ovan byter du på dom flesta. (detta var ett snabbt ihoplock så finns säkert varianter som kanske passar bättre)
    Kostnad ca 1100kr plus att du får lite verktyg på köpet, lägg till en hundring för ett filter.

Om du har ett intresse av att börja skruva lite själv skulle jag rekomendera en större verktygssats och kanske en Haynes rep.handbok för aktuell bil (ca 300kr).

Svar på tråden Fylla på olja men inte byta oljefiltret