• Virvelin

    Planerat snitt på BF fast första barnet kom en vecka för tidigt?

    Väntar mitt andra barn med BF 6-8/7. Detta barn liksom mitt först är i säte vilket betyder planerat snitt. Min första sons snitt planerades en vecka innan han var beräknad men förlossningen kom igång dagen innan snittet.

    Trots det får jag idag ett brev om planerat snitt på BF för denna bebis och jag är så ledsen och orolig. Min första son föddes som sagt en vecka innan BF och hade noll och ingenting lvar av fostervattnet.

    Anledningen till detta är enligt sjukhuset att de har många snitt och fä operationstider. Jag ringde i förtvivlan av rädsla för påbörja värkarbete igen med allt vad det innebar och bönade och bad dem försöka hitta en tid några dagar innan.. Dom skulle återkomma i nästa vecka.. Men vad är chansen?

    Tilläggas bör att TUL visade +10% i tisdags och förvärkar sen två veckor tillbaka och personalen sa då "de inte heller tror att bebisen stannar till BF"..

    Varför spela så på mariginalen?

    Kan jag ens göra nåt? Spelar någonting nån roll?

  • Svar på tråden Planerat snitt på BF fast första barnet kom en vecka för tidigt?
  • Rolls

    Hej!

    Jag tycker att det låter fullkomligt idiotiskt av dom att göra så. Jag är så TRÖTT på allt man ska behöva kämpa och oroa sig för som gravid.

    Jag ska ha planerat snitt i September (BF 18/9) och vet inte datumet för snittet ännu. Dom håller en väl gissande tills sista stund. Detta blir mitt andra planerade snitt, förra var i vecka 40 men som tur va hade inte förlossningen börjat. Dock vägde bebisen över 4 kg vid det laget.

    Jag stöter på miljoner grejor varje graviditet som jag har fått slåss och be för. T.ex är jag bärare av GBS och vill därför ha urinodlingar gjorda regelbundet - detta har jag fått byta MVC för att få. Samma gällande sköldkörtel prover, jag tar nämligen Levaxin och enligt all forskning ska man kolla sköldkörteln regelbundet genom blodprov typ var sjätte vecka och detta fick jag också kämpa för! Första stället sa blankt nej till fler prover vid vecka 12 ungefär!!?? Det är vansinnigt!

    Jag skulle lätt kunna skriva mer. Har väldigt mycket att säga om förra snittet också då jag hade väldigt ont timmarna efter (konstigt?) och dom sa att "du har fått smärtstillande så det räcker, du måste vänta några timmar". Detta trots att jag grät av smärta och skrek till sköterskan att jag höll på att bli vansinnig av smärta. Så OTROLIGT dåligt. Jag är själv sjuksköterska och har väl aldrig hört på maken.

    Att du ska behöva stressen av att dom ger dig ett datum som är PÅ TOK FÖR SENT (!!) är under all kritik. Ligg på och bli förbannad!

  • Virvelin

    Hej och tack för ditt svar! Ledsamt att jag inte är ensam om att känna besvikelse och frustration.

    Jag är också bärare av GBS och att låta förlossningen starta innebär (Rek. Socialstyrelsen) att jag ska ges antibiotika. Det stressar mig för jag vet att det är något som tas med en nypa salt i realiteten.

    Jag vet inte vad jag ska säga i veckan när dom återkommer? Förmodligen återkommer de med "tyvärr, vi kan inte erbjuda en tidigare tid utan du för komma in när du får värkar"! Det är ju som stt säga "vi vet, du får ett akutsnitt, någongång".. Känns jävligt bortprioriterad

  • Rolls

    Detta med GBS intressant. Jag har tänkt att skulle det visa sig i min urin så vill jag behandlas även under graviditeten. För då är bakterienivåerba väldigt höga. Det är bara en slump att jag ens vet att jag har det! Fick veta det av en gynekolog i England för flera år sedan vid en konusering (bodde där i många år). Han sa typ att jag skulle komma ihåg det vid en graviditet.

    Det har aldrig visat sig i min urin och dom har aldrig brytt sig om att göra vaginala prover här. Jag gör som så att jag upplyser alla att jag är bärare, vad en urinen visar. Jag hade otrolig tur sist, råkade nämligen ut för en visdomstandsinfektion precis veckan innan snittet. Behandlades då med Kåvepenin vilket, händelsevis, slår ut GBS också! Så jag hade typ behandlats i 10 dagar upp till snittet!

    Detta fick mig väldigt lugn eftersom att jag hade varit under behandling om vattnet gått. Denna gång klurar jag hysteriskt på hur jag ska kunna få ta samma antibiotika kur igen, typ 10 dagar innan snittdagen. Jag tycker att det är en utmärkt lösning för gravida med GBS som har just ett planerat snitt.

    Hade jag varit i din sits så skulle jag boka tid med läkare och grinat och tjatat. Hade dom nekat så hade jag bytt ställe. Även om det innebär att typ byta stad. Det är ju en av fördelarna med planerade snitt - man kan planera dom.

  • Virvelin

    Ja tanken har slagit mig att kontakta närmaste stora sjukhus härifrån men vi har ju vår lille treåring här hemma Vill vara nära honom och kunna möjliggöra stt han får komma så fort tid och möjlighet ges på sjukhuset.

    Jag blir ändå pepp av att du liksom några närstående tycker att det här är osmidigt och något jag kan reagera på. Det ger mig mod att återigen ifrågasätta på måndag/tisdag när de kontaktar mig. Stt sen höftledsluxation är något sonen haft och högst troligt detta barn med pga säte och ärftlighet gör mig mer arg. För plötsligt ska bebisen sitta "en vecka extra i onödan" och kötta på sig bara för att vården saknar resurser. Risken ökar alltså än mer för ytterligare ett barn med höftledsluxation och skena i flera veckor efter födelsen

  • Rolls

    Kan inte någon köra din son till dig/er om ni är tvungna att byta ställe? Vi har en liten kille som blir 1,5 år i Augusti och jag tänker att mamma och pappa passar honom ett par dygn. Så kan ju pappan åka hem från sjukhuset till honom på dagen, mm. Eller att dom kommer allihop och hälsar på oss. Hoppas inte behöva vara där mer än 2 nätter, det räckte sist men jag kanske hade tur då.

    Du har ju extremt mycket att säga här; du födde tidigare sist, barnet är stort och tros komma tidigare, du har GBS, detta som hände din son sist, samt att du kan påpeka hur detta påverkar din mentala hälsa i nuläget.

    Och att dom är idioter allihop. Att föda barn är för 17 påfrestande nog, jag begriper inte hur dom vågar ta risker med kvinnor och barn på det här sättet.

  • Virvelin

    Om jag kommer in akut innan datumet, vilket är högst sannolikt, så får dom ju skapa tid. Varför då inte göra det under lugna former när allt pekar på att bebisen kommer innan planerat datum?

Svar på tråden Planerat snitt på BF fast första barnet kom en vecka för tidigt?