• volvo142

sockerskatt på gång

Nu ska man snart börja beskatta vanliga knegare ännu mer. sen kommer det höjas och höjas som med tobaken osv. Tycker inte om att man ska bestraffa dom som redan har det dåligt (det är ju nästan bara dom som redan är fattiga osv som påverkas av detta) Har svårt att tro att det har med sockrets skadlighet att göra. utan det är samma som med andra grejer det går till reformer osv. Min fråga är helt enkelt vad tycker ni? ska light drickorna få komma undan t.ex.?  Kan man få ner socker konsumtionen utan punktskatt? fler dör av sockret av tobak och alkohol fick jag lära mig.. Ändå är det dom ska få sönderbeskattas. på så vis tycker jag att det är bra att folk börjar förstå om hur farligt sockret är och att alla som gnäller på snusare får sin egna medicin

länk från agenda angående det här www.svtplay.se/video/8868422/agenda/agenda-partiledardebatt-29-maj-21-15

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden sockerskatt på gång
  • Mandel
    KillBill skrev 2016-06-20 14:34:31 följande:
    Jag trodde att du förespråkade helt fri handel. Nu låter det som att du tycker att det är positivt att begränsa utländska produkter i Sverige.
    Jag tycker att om det är olagligt att producera en vara på ett visst vis i Sverige pga lagar och regler (oavsett om det är livsmedel, kläder, heminredning osv) så ska det vara förbjudet att importera.
    Kan de utländska produkterna leva upp till samma djurskydd, personalpolitik, miljöpåverkan osv så är det inga som helst problem att importera.
    Frågan är bara vilka priser det skulle bli och om det skulle vara lönt att importera...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Flash Gordon skrev 2016-06-20 17:28:52 följande:

Angående trådens ämne så kan jag se poängen med att försöka beskatta bort sådant som inte är önskvärt

Samtidigt kostar redan idag lösgodis 80 kr/kg och äpplen 20 kr/kg så jag tror nog att det inte att en sockerskatt kommer att hjälpa så värst mycket.

Jag tror att det är i själva produktionsledet man måste börja. I fettskräckens spår har man valt att sockra/söta det mesta för att det ska bli gott så vi vill konsumera det. Bröd, dressing, halv/helfabrikat osv.
    Det värsta sockret man kan använda är väl dessa glukos/fruktossiraper - majssirapen, som är superbillig och sötare än vanligt socker men slår hårdare i våra kroppar än vanligt socker om jag förstått det hela rätt.
    Om producenterna fick betala mycket mer för detta så kanske de försöker lösa smaken på något annat mer hälsosamt vis?

Var i Danmark förra veckan och där är ex choklad mycket dyrare. I dag säljer Netto Marabou 200g för 9.95 och i Danmark tog de runt 24-25 danska krono (växlingskurs 1,3 förra veckan = 31,20 sek) för en kaka och då var de inte ens 200g utan 150g eller 180g.
    Om daimen vid den svenska kassadisken skulle kosta 55kr/st istället för 3st för 12kr så skulle nog konsumtionen minska. 
    Eller om det låg äpplen, bananer, apelsiner osv. vid kassadisken så skulle kanske folk plocka det, men nu är det ju fler meter med hyllor knökfulla med godis vid ingången till varje kassa i detta land...

Godis och läsk är alldeles för billigt. Det har gått ifrån att vara festtillbehör till att bli vardagsmat.
    När jag var liten fick vi dela på en 33cl flaska läsk någon helg ibland. Nu dricker folk 1,5-2 liter cola om dagen utan att blinka. Och läsk är helt värdelösa tomma kalorier. Det är flytande smågodis, men det verkar inte folk tänka på.
    Hur många av alla dessa läskdrickare skulle äta flera hekto smågodis om dagen utan att reflektera över det?
    För mig personligen är det snudd på ofattbart att folk ens dricker läsk. Vatten, socker och kemikalier...

Jag har alltså inget emot en sockerskatt, men hur den ska beräknas eller genomföras har jag inga förslag på än
  • Mandel
    KillBill skrev 2016-06-21 11:02:15 följande:

Du har fel.

Partierna i Knäckenrödhult har med dagens regler INTE rätt att i en offentlig upphandling gynna den lokala arbetsmarknaden. Det är liberala idéer som ligger bakom detta regelverk som stipulerar att alla Europas företag ska kunna konkurrera på lika villkor på en gemensam marknad.   

Din åsikt att en myndighet ska ha rätt att gynna lokala leverantörer/begränsa konkurrensen/diskriminera vissa leverantörer samtidigt som du inte anser att myndigheter ska ha rätt att ställa vilka krav på schysta villkor för en leverantörs anställda är mycket inkonsekvent (Vad är det för logik med att myndigheter ska få välja leverantör hur som helst men inte ska få ställa vilka krav som helst).

Det är stort problem för svenska företag (framförallt mindre företag) att utländska företag tillåts konkurrera ut svenska företag genom att betala lägre löner och erbjuda sämre anställningsvillkor. Jag tror att många svenska företagare håller med LO om att det är bra om svenska myndigheter fick möjlighet att ställa krav på avtalsenliga löner och anställningsvillkor så att svenska företag fick möjlighet att konkurrera på lika villkor.

Allt handlar om hur du formulerar allting kring din offentliga upphandling.
    Du har alltid rätt att ha krav och kan inte en leverantör leva upp till det oavsett om det är grannföretaget eller storfirman i Kina så vinner de inte upphandlingen.
    Allt handlar inte bara om pris hela tiden. Inte inom mat, vård, skola eller omsorg.
    Man kan få poäng som "leverantör" på andra punkter som gör att totalpoängen blir mycket högre än den med lägst pris.

Skriver du dock inte ned dina krav i specifikationen kan du inte i efterhand välja efter det. Då har de andra rätt att stämma dig/överpröva beslutet.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-06-21 15:07:33 följande:

Om någon överklagar en upphandling till förvaltningsrätten och kan påvisa att utländska leverantörer har blivit diskriminerade då kommer upphandlingen att ogiltigförklaras och måste göras om.

Jag skulle säga att det är ytterst svårt att begränsa en upphandling så att bara svenska leverantörer kan leverera en godkänd produkt. Det kan fungera om man har tur och ingen leverantör överklagar upphandlingen. 

Kräv att äggen ska komma från frigående höns så har du i praktiken reducerat anbudsgivarna till ett fåtal svenska leverantörer.

Det FINNS frigående höns även i andra länder men dessa ägg finns i mindre antal och är relativt dyra de också så producenterna av sådana har med all säkerhet fullt upp att leverera på sin egen hemmamarknad. I princip kan du kräva att varan uppfyller allt som ingår i exempelvis KRAV, men du får inte skriva att det skall vara KRAV-certifierat.

Du kan också ställa krav på leveranstider och leveranskapacitet och helt plötsligt blir det inte görbart att köra mjölk från Bulgarien eller Polen till svenska skolor.

Till exempel.

.

Felet är att kraven inte ställs för då går man miste om den billiga thailändska kycklingen.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-06-21 16:40:58 följande:
    Kräv att äggen ska komma från frigående höns så har du i praktiken reducerat anbudsgivarna till ett fåtal svenska leverantörer.

Det FINNS frigående höns även i andra länder men dessa ägg finns i mindre antal och är relativt dyra de också så producenterna av sådana har med all säkerhet fullt upp att leverera på sin egen hemmamarknad. I princip kan du kräva att varan uppfyller allt som ingår i exempelvis KRAV, men du får inte skriva att det skall vara KRAV-certifierat.

Du kan också ställa krav på leveranstider och leveranskapacitet och helt plötsligt blir det inte görbart att köra mjölk från Bulgarien eller Polen till svenska skolor.

Till exempel.

.

Felet är att kraven inte ställs för då går man miste om den billiga thailändska kycklingen.
    Det händer att sverige importerar ekologiska ägg från frigående höns (eftersom den svenska produktionen av ekoägg inte räcker till) och dessa ägg är inte dyrare än svenska. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    Mandel skrev 2016-06-21 15:54:26 följande:
    Var i Danmark förra veckan och där är ex choklad mycket dyrare. I dag säljer Netto Marabou 200g för 9.95 och i Danmark tog de runt 24-25 danska krono (växlingskurs 1,3 förra veckan = 31,20 sek) för en kaka och då var de inte ens 200g utan 150g eller 180g.
    Om daimen vid den svenska kassadisken skulle kosta 55kr/st istället för 3st för 12kr så skulle nog konsumtionen minska. 
    Ja, om man höjer priset till en hundralapp per chokladkaka (finns länder i tredje världen med motsvarande priser) så lär det inte bli så många sådana köpta. Men det känns orimligt att få genom att beskatta produkten så hårt.
    Godis och läsk är alldeles för billigt. Det har gått ifrån att vara festtillbehör till att bli vardagsmat.
    När jag var liten fick vi dela på en 33cl flaska läsk någon helg ibland. Nu dricker folk 1,5-2 liter cola om dagen utan att blinka. .
    Fast det är nog mer en attitydfråga än en prisfråga. Förr fanns det ett annat motstånd mot att dricka två liter läsk på en kväll. Fredagsmys existerade inte. Gick det ens att köpa en tvåliters läskflaska år 1980?

I alla fall glass går det ju att hitta dåtidens priser på. En Cornetto kostade 4.75 år 1984:
    http://www.unileverhistoria.se/GB/GB-bildgalleri/

Vilket motsvarar 10.50 kr idag, maj 2016.
    http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

En Cornetto kostar väl bra mycket mer än tio kronor när du köper den på bensinstationen idag? Uppåt en 20 kr skulle jag gissa. Alltså har glassen till och med blivit relativt sett dyrare. Ändå köper vi mer av den.

.
    Och det går knappt att hitta en 100g chipspåse eller ostbågepåse. Tack och lov har de ändå tagit tillbaka de små godispåsarna (de där med bollarna på) vid smågodiset. Men vilka påsar är det mammorna lassar i lösgodiset till sina ungar i, de små eller de stora?

Attityder.

Snarare än pris.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-06-21 16:59:49 följande:
    Det händer att sverige importerar ekologiska ägg från frigående höns (eftersom den svenska produktionen av ekoägg inte räcker till) och dessa ägg är inte dyrare än svenska. 
    Med betoning på "händer".

Vilket är precis poängen.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-06-21 17:08:36 följande:
    Med betoning på "händer".

Vilket är precis poängen.
    Scandic köper in 180 ton ägg från frigående höns eftsrsom de är billigare än svenska ägg: www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/finska-agg-pa-scandic 

Jag är tämligen säker på att en hel del finska ägg har levererats till sjukhus och skolor runt om i landet...
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mandel
    Flash Gordon skrev 2016-06-21 17:07:49 följande:
    Ja, om man höjer priset till en hundralapp per chokladkaka (finns länder i tredje världen med motsvarande priser) så lär det inte bli så många sådana köpta. Men det känns orimligt att få genom att beskatta produkten så hårt.
    När jag var liten fick vi dela på en 33cl flaska läsk någon helg ibland. Nu dricker folk 1,5-2 liter cola om dagen utan att blinka. .
    Fast det är nog mer en attitydfråga än en prisfråga. Förr fanns det ett annat motstånd mot att dricka två liter läsk på en kväll. Fredagsmys existerade inte. Gick det ens att köpa en tvåliters läskflaska år 1980?

I alla fall glass går det ju att hitta dåtidens priser på. En Cornetto kostade 4.75 år 1984:
    http://www.unileverhistoria.se/GB/GB-bildgalleri/

Vilket motsvarar 10.50 kr idag, maj 2016.
    http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

En Cornetto kostar väl bra mycket mer än tio kronor när du köper den på bensinstationen idag? Uppåt en 20 kr skulle jag gissa. Alltså har glassen till och med blivit relativt sett dyrare. Ändå köper vi mer av den.

.
    Och det går knappt att hitta en 100g chipspåse eller ostbågepåse. Tack och lov har de ändå tagit tillbaka de små godispåsarna (de där med bollarna på) vid smågodiset. Men vilka påsar är det mammorna lassar i lösgodiset till sina ungar i, de små eller de stora?

Attityder.

Snarare än pris.

Största "problemet" idag är väl att folk tjänar för bra och därför inte behöver tänka på samma ekonomiska vis som på 70-80-talet.
    Alltså spelar det ingen roll att glassen relativt sett blivit dyrare. Folk har mer pengar.

• Flash Gordon
    Mandel skrev 2016-06-21 18:57:40 följande:

Största "problemet" idag är väl att folk tjänar för bra och därför inte behöver tänka på samma ekonomiska vis som på 70-80-talet.
    Alltså spelar det ingen roll att glassen relativt sett blivit dyrare. Folk har mer pengar.

Förvisso har reallönen ökat sedan 80-talet men en arbetarlön har "ökat mindre" än vad den där glassen har ökat i pris.
    http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/

Problemet är snarare vår attityd till snask än att snasket har blivit "för billigt". Päron är fortfarande billigare än en Snickers.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-06-21 17:22:03 följande:
    Scandic köper in 180 ton ägg från frigående höns eftsrsom de är billigare än svenska ägg: www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/finska- agg-pa-scandic .
    Vilket de får kritik för eftersom de ratar svenska ägg, inklusive ekologiska.

.
    Ja, det händer att utländska frigående ägg importeras men 180 ton frigående ägg är en ytterst, minimalt liten del av svensk äggkonsumtion och äggimport. 

Länk

Ställer en kommun krav på att äggen ska vara ekologiska eller frigående eller liknande så stoppar du i praktiken allt utom svensk produktion.

Men, som du också skriver, då blir det dyrare.
  • Mandel
    Flash Gordon skrev 2016-06-22 13:05:52 följande:
    Förvisso har reallönen ökat sedan 80-talet men en arbetarlön har "ökat mindre" än vad den där glassen har ökat i pris.
    http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/

Problemet är snarare vår attityd till snask än att snasket har blivit "för billigt". Päron är fortfarande billigare än en Snickers.
    Visst spelar attityden en stor roll, men nu är det mer regel än undantag att om ett hushåll består av två vuxna så är båda förvärvsarbetande och tjänar pengar.
    På 70-talet och början av 80-talet var hemmafruar fortfarande ganska vanligt.
  • Flash Gordon
    Mandel skrev 2016-06-22 13:23:34 följande:
    Visst spelar attityden en stor roll, men nu är det mer regel än undantag att om ett hushåll består av två vuxna så är båda förvärvsarbetande och tjänar pengar.
    På 70-talet och början av 80-talet var hemmafruar fortfarande ganska vanligt.
    OK.

Jag menar dock att den tillåtande attityden till att dricka läsk och äta godis är en mycket större faktor än priset på detsamma.
  • Mandel
    Flash Gordon skrev 2016-06-22 13:45:16 följande:
    OK.

Jag menar dock att den tillåtande attityden till att dricka läsk och äta godis är en mycket större faktor än priset på detsamma.
    Jag är med på vad du menar.
    Jag tror dock att det är en kombo av attityd, det tämligen låga priset samt att vi har mer pengar nu än tidigare att röra oss med.
    Det är inte "lyx" längre att unna sig en chokladkaka utan vi har råd att köpa en varje dag även om priset generellt sett blivit högre och att det är billigare med frukt.
  • Flash Gordon

I Mexiko har det gått ... sådär ...

http://www.foxnews.com/leisure/2016/07/08/tax-on-junk-food-reduced-consumption-in-mexico-study-finds/

En extra skatt på 8% på "junk food" har givit en viss minskning (ca 6-10%) på inköp hos de fattigaste och hos den lägre medelklassen. Inga skillnader på inköp hos de rikare.

Man vet inte om minskingen av inköp av "junk food" istället har inneburit att man istället köpt med mat och snacks från gatustånd.

Verkar inte vara en särskilt effektiv metod.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-07-09 11:10:44 följande:

http://www.foxnews.com/leisure/2016/07/08/tax-on-junk-food-reduced-consumption-in-mexico-study-finds/

En extra skatt på 8% på "junk food" har givit en viss minskning (ca 6-10%) på inköp hos de fattigaste och hos den lägre medelklassen. Inga skillnader på inköp hos de rikare.

Man vet inte om minskingen av inköp av "junk food" istället har inneburit att man istället köpt med mat och snacks från gatustånd.

Det är oftast bland de fattigaste och den lägre medelklassen som problemen med fetma är störst. Skulle det vara så att en skatt på junkfood med 8% skulle sänka konsumtionen med 6-10% (vilket inte är säkerställt) borde reformen betraktas som framgångsrik.
  • Aniiee
    Flash Gordon skrev 2016-07-09 11:10:44 följande:

Samtidigt har försäljningen av rent socker och sockersubstitut, fruktkonserver (behöver ju inte vara sötade), och godis ökat marginellt. 
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
Svar på tråden sockerskatt på gång