Flash Gordon skrev 2016-06-20 17:28:52 följande:
Angående trådens ämne så kan jag se poängen med att försöka beskatta bort sådant som inte är önskvärt
Samtidigt kostar redan idag lösgodis 80 kr/kg och äpplen 20 kr/kg så jag tror nog att det inte att en sockerskatt kommer att hjälpa så värst mycket.
Jag tror att det är i själva produktionsledet man måste börja. I fettskräckens spår har man valt att sockra/söta det mesta för att det ska bli gott så vi vill konsumera det. Bröd, dressing, halv/helfabrikat osv.
Det värsta sockret man kan använda är väl dessa glukos/fruktossiraper - majssirapen, som är superbillig och sötare än vanligt socker men slår hårdare i våra kroppar än vanligt socker om jag förstått det hela rätt.
Om producenterna fick betala mycket mer för detta så kanske de försöker lösa smaken på något annat mer hälsosamt vis?
Var i Danmark förra veckan och där är ex choklad mycket dyrare. I dag säljer Netto Marabou 200g för 9.95 och i Danmark tog de runt 24-25 danska krono (växlingskurs 1,3 förra veckan = 31,20 sek) för en kaka och då var de inte ens 200g utan 150g eller 180g.
Om daimen vid den svenska kassadisken skulle kosta 55kr/st istället för 3st för 12kr så skulle nog konsumtionen minska.
Eller om det låg äpplen, bananer, apelsiner osv. vid kassadisken så skulle kanske folk plocka det, men nu är det ju fler meter med hyllor knökfulla med godis vid ingången till varje kassa i detta land...
Godis och läsk är alldeles för billigt. Det har gått ifrån att vara festtillbehör till att bli vardagsmat.
När jag var liten fick vi dela på en 33cl flaska läsk någon helg ibland. Nu dricker folk 1,5-2 liter cola om dagen utan att blinka. Och läsk är helt värdelösa tomma kalorier. Det är flytande smågodis, men det verkar inte folk tänka på.
Hur många av alla dessa läskdrickare skulle äta flera hekto smågodis om dagen utan att reflektera över det?
För mig personligen är det snudd på ofattbart att folk ens dricker läsk. Vatten, socker och kemikalier...
Jag har alltså inget emot en sockerskatt, men hur den ska beräknas eller genomföras har jag inga förslag på än