• Anonym (Isa)

Ändra barnets efternamn

I höstas flyttade sambons barn till oss då hans mamma inte längre kunde ta hand om honom. Barnet har bara mammans efternamn just nu och vi funderar lite på om vi borde lägga till sambons efternamn som mellannamn eller inte.

Främsta anledningarna till att lägga till namnet är väl att det kanske skulle ge honom mer "samhörighet" till familjen eller vad man ska säga då hans yngre syskon (våra gemensamma barn) har sambons efternamn. Dessutom sticker han redan ut då han inte ser ut som oss (vi andra i familjen är ljushåriga medan sambons barn har mörkt hår) och att lägga till efternamnet skapar ju en tydligare koppling till oss (eller sambon då :)). Kanske underlättar det även vid resor eller kontakt med sjukvård och dylikt om han har samma efternamn som sin pappa eftersom det då blir tydligare att han faktiskt är sambons barn?

Det som får oss att tveka är att det på något sätt känns att ändra hans namn som han faktiskt redan har. Ens namn är ju rätt ofta ganska starkt kopplat till ens identitet. Vi tycker ju så klart att han tillhör vår familj lika mycket oavsett vad han heter och vi vill inte att han i framtiden eventuellt ska få för sig att att vi var tvungna att "ändra honom" för att han ska få vara med eller vad man ska säga.

Att fråga barnet är inget alternativ just nu för att han känns för liten (fyller 6 i höst) för den typen av beslut samt att det eventuellt skulle kunna vara väldigt jobbigt för honom att behöva välja då han ännu inte är helt trygg i vår familj än efter flytten.

Vi kan ju så klart vänta tills han blir äldre och kan välja själv samtidigt känns det ganska smidigt att ändra nu och ha det klart tills han börjar skolan till hösten.

Är det någon som har några tankar kring hur vi borde göra så tar vi tacksamt emot dem!

• Svar på tråden Ändra barnets efternamn
  • Anonym (Isa)
    ungbrunett skrev 2016-06-23 19:56:08 följande:

Jag bytte från min mammas flicknamn till vår familjs gemensamma namn när jag var liten, dock ej så gammal som sex år. Jag hade folk i min gymnasieklass som bytte namn, exemplevis till sin förälders nya namn när hen gifte om sig. Man glömde snabbt vilket deras förra namn var. Barnet kanske kan ha kvar sitt namn men att ni även lägger till pappans (ert?) namn. Tror inte barnet tar så stor skada att byta namn vid sex års ålder, passa på innan skolan börjar vetja! Tror, som du resonerar också, att det skapar en större samhörighet. Det garanterar ju såklart inte det, men tror inte barnet förlorar på det heller. Tror att sannolikheten är större att barnet vinner på det.

Det är just att lägga till pappans namn som mellannamn som vi funderar på, skulle kännas fel att helt ta bort mammans namn.

Nej någon direkt skada borde han ju inte ta av att få ett till namn, han behöver ju inte använda det om han inte sen och det går ju alltid att ta bort.

Eftersom har han flyttat in i en redan existerande familj, eller vad man ska kalla det, tänker jag att det där med efternamnet kanske blir lite viktigare än vad det hade varit om han hade bott med oss sen start.
  • ungbrunett
    Anonym (Isa) skrev 2016-06-23 22:12:04 följande:
    Det är just att lägga till pappans namn som mellannamn som vi funderar på, skulle kännas fel att helt ta bort mammans namn.

Nej någon direkt skada borde han ju inte ta av att få ett till namn, han behöver ju inte använda det om han inte sen och det går ju alltid att ta bort.

Eftersom har han flyttat in i en redan existerande familj, eller vad man ska kalla det, tänker jag att det där med efternamnet kanske blir lite viktigare än vad det hade varit om han hade bott med oss sen start.
    Fast hans pappa är väl inte ny för honom? Rent krasst fanns han väl före resten av er familj fanns? Således har han ju samma rätt till sin pappa som övriga i familjen har. Jag tror väl att namnet kan vara lika viktigt oavsett hur det började, men att förneka han sin andra förälder är väl inte heller bra även om det såklart är bra att han involveras i sin pappas familj också. Men ni tänkte ju isåfall båda namnen och det är väl bra.
  • Anonym (Isa)
    ungbrunett skrev 2016-06-23 22:40:16 följande:

Fast hans pappa är väl inte ny för honom? Rent krasst fanns han väl före resten av er familj fanns? Således har han ju samma rätt till sin pappa som övriga i familjen har. Jag tror väl att namnet kan vara lika viktigt oavsett hur det började, men att förneka han sin andra förälder är väl inte heller bra även om det såklart är bra att han involveras i sin pappas familj också. Men ni tänkte ju isåfall båda namnen och det är väl bra.

Ja visst fanns han innan resten av familjen och så klart har han samma rätt till sin pappa som sina syskon men innan han flyttade hit bodde han över 500 mil bort med mamman vilket gjorde att han och pappan tyvärr inte setts så ofta. Så att bo tillsammans och dela vardagen med pappan är nytt för barnet.
  • Anonym (Namn)

Handlingar kommer vara det som avgör om han känner sig som en del i familjen eller ej.

Frågan om efternamn kan ni väl diskutera med mamman, hon känner väl sonen bäst?

Annars hade jag nog bett om hjälp av BVC att få till samtalet på ett pedagogiskt sätt så ni kan ge honom chansen att lufta sina funderingar om han har några, och samtidigt undvika att sätta tankarna om att han är annorlunda i hans huvud om de inte fanns där tidigare.

Varesig ni har tänkt att fråga honom först eller ändra hans namn utan samtal med honom så kan han antingen bli jätteglad eller jätteledsen och må dåligt. Barn tänker ju i andra banor än vuxna ofta och risken finns ju att han känner att han gör något fel mot sin mamma eller något annat hemskt som inte är er avsikt.

• Anonym (Svra)

Jag tänker lite längre fram.

Ponera att ni gifter er om något år så alla får samma namn. Hur ska ni göra då med hans namn? Då blir det ju plötsligt en diskussion om hans mammas namn.

Jag tycker ni ska tänka mer långsiktigt. Har ni inga planer på att resa utomlands på länge tycker jag inte ni behöver fundera på namn och behöver ni ta den funderingen så är det väl väldigt passande att mamman bor utomlands. Ska han besöka henne behöver ni ju försäkra er om att alla papper är i ordning och det förstår säkert hon då.

• Anonym (Ggy)

[quote=76734659][quote-nick]Anonym (Isa) skrev 2016-06-23 11:14:05 följande:[/quote-nick]

Det vet vi inte i eftersom sambon inte pratat med henne om det. Bestämmer vi oss för att lägga till namnet kommer han givetvis att informera henne om det.

[/

Informera? Det krävs väl hennes tillåtelse o påskrift?

Jag tycker inte att minska göra nånting, låt barnet bestämma själv när han är äldre. Det är ju inte ovanligt att man i RN familj har olika hårfärg eller inte är lika...? Vår yngsta dotter är ljusare än både mig o min partner, ser supersvensk ut trots att hennes pappa är från ett medelhavsland o har väldigt mörka färger på både hy, hår o ögon.

• Anonym (Isa)
    Anonym (Namn) skrev 2016-06-24 07:12:20 följande:

Handlingar kommer vara det som avgör om han känner sig som en del i familjen eller ej.

Frågan om efternamn kan ni väl diskutera med mamman, hon känner väl sonen bäst?

Annars hade jag nog bett om hjälp av BVC att få till samtalet på ett pedagogiskt sätt så ni kan ge honom chansen att lufta sina funderingar om han har några, och samtidigt undvika att sätta tankarna om att han är annorlunda i hans huvud om de inte fanns där tidigare.

Varesig ni har tänkt att fråga honom först eller ändra hans namn utan samtal med honom så kan han antingen bli jätteglad eller jätteledsen och må dåligt. Barn tänker ju i andra banor än vuxna ofta och risken finns ju att han känner att han gör något fel mot sin mamma eller något annat hemskt som inte är er avsikt.

Självklart hänger det inte på namnet huruvida han känner sig tillhörig eller inte, men jag tänker att ibland kan symboliska saker som exempelvis ett efternamn faktiskt ge en liten skjuts i rätt riktning.

Tyvärr känns det i nuläget inte som någon bra ide att diskutera detta med mamman då hon mår väldigt dåligt och har svårt att prata om saker som rör barnet.

Väljer vi att lägga till pappans namn så är det ett beslut vi (pappan) fattar just för att barnet inte ska känna att han gör fel mot mamman eller vice versa. Dessutom känns han ännu för liten för att kunna fatta den typen av beslut.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Svra) skrev 2016-06-24 08:07:31 följande:

Jag tänker lite längre fram.

Ponera att ni gifter er om något år så alla får samma namn. Hur ska ni göra då med hans namn? Då blir det ju plötsligt en diskussion om hans mammas namn.

Jag tycker ni ska tänka mer långsiktigt. Har ni inga planer på att resa utomlands på länge tycker jag inte ni behöver fundera på namn och behöver ni ta den funderingen så är det väl väldigt passande att mamman bor utomlands. Ska han besöka henne behöver ni ju försäkra er om att alla papper är i ordning och det förstår säkert hon då.

Man ska aldrig säga aldrig men i nuläget finns inga som helst planer på något giftermål :)...

Tanken är att sambon och sonen ska åka ner och hälsa på mamman så snart hon känner att hon orkar/vill men vi vet inte hur långt fram det är. Eventuellt kanske de åker i höst oavsett för att hälsa på barnets mormor och morfar, men inget som är bestämt och helst vill vi ju att han ska få träffa sin mamma.
  • Anonym (Usch)

Vad tragiskt att han har förlorat son mamma, sitt hem och sin trygghet.

Namnet tycker jag inte ni ska röra alls!

• Anonym (Isa)
    Anonym (Ggy) skrev 2016-06-24 13:22:04 följande:

[quote=76734659][quote-nick]Anonym (Isa) skrev 2016-06-23 11:14:05 följande:[/quote-nick]

Det vet vi inte i eftersom sambon inte pratat med henne om det. Bestämmer vi oss för att lägga till namnet kommer han givetvis att informera henne om det.

[/

Informera? Det krävs väl hennes tillåtelse o påskrift?

Jag tycker inte att minska göra nånting, låt barnet bestämma själv när han är äldre. Det är ju inte ovanligt att man i RN familj har olika hårfärg eller inte är lika...? Vår yngsta dotter är ljusare än både mig o min partner, ser supersvensk ut trots att hennes pappa är från ett medelhavsland o har väldigt mörka färger på både hy, hår o ögon.

Eftersom sambon har enskild vårdnad så behövs inte mammans tillåtelse för att lägga till pappans namn också.

Självklart kan man se olika ut och heta olika saker i en familj utan att det för den sakens skull är något problem. Vi tänker väl dock lite så att med tanke på barnets bakgrund och hur han kom till oss så kanske det där med tillhörighet både är lite svårare och känsligare ön vad det hade varit om han vuxit upp med sin pappa sen start.
  • Anonym (Bytte namn)

Hej!

Min halvbror (äldre än mig) och jag har alltid haft olika efternamn, något jag funderade mycket på under min uppväxt. Men med tiden har jag förstått varför.

Jag hade min pappas efternamn som mellannamn och min mammas som efternamn. Eftersom jag inte ville förknippased min pappa tog jag bort det, mina helsyskon likaså.

Jag hade nog försökt ta upp det lugnt och fint med barnet och lagt fram det som så att barnet inte får press på sig men erbjuda att ni kan lägga till pappans namn om barnet vill. Men poängtera att han får behålla mammans efternamn också. Så får han göra som han vill när han blir äldre, om han vill behålla båda namnen, byta till något helt annat eller behålla ett av dem.

• Anonym (Bra!)

Instämmer med detta! Prata med barnet och se vad han vill. Personligen tycker jag det är en jättefin inbjudande och välkomnande gest att lägga till pappans efternamn!

Anonym (Bytte namn) skrev 2016-06-24 23:14:29 följande:

Hej!

Min halvbror (äldre än mig) och jag har alltid haft olika efternamn, något jag funderade mycket på under min uppväxt. Men med tiden har jag förstått varför.

Jag hade min pappas efternamn som mellannamn och min mammas som efternamn. Eftersom jag inte ville förknippased min pappa tog jag bort det, mina helsyskon likaså.

Jag hade nog försökt ta upp det lugnt och fint med barnet och lagt fram det som så att barnet inte får press på sig men erbjuda att ni kan lägga till pappans namn om barnet vill. Men poängtera att han får behålla mammans efternamn också. Så får han göra som han vill när han blir äldre, om han vill behålla båda namnen, byta till något helt annat eller behålla ett av dem.

• Anonym (And)
    Anonym (Usch) skrev 2016-06-24 18:27:20 följande:

Vad tragiskt att han har förlorat son mamma, sitt hem och sin trygghet.

Namnet tycker jag inte ni ska röra alls!

Ja, synd att mamman inte kan ta hand om sitt barn. Men så bra att pojken faktiskt har en pappa med familj som välkomnar honom med öppna armar och vill att han ska känna sig som en del av familjen. Inte alla i pojkens situation som har sådan tur, tyvärr.

Som jag förstått det så pratar de inte om att ta bort hans namn, utan att lägga till pappans efternamn som mellannamn som ytterligare ett sätt att få pojken att känna sig som en del av familj. Så fint!
Svar på tråden Ändra barnets efternamn