• Anonym (Isa)

Ändra barnets efternamn

I höstas flyttade sambons barn till oss då hans mamma inte längre kunde ta hand om honom. Barnet har bara mammans efternamn just nu och vi funderar lite på om vi borde lägga till sambons efternamn som mellannamn eller inte.

Främsta anledningarna till att lägga till namnet är väl att det kanske skulle ge honom mer "samhörighet" till familjen eller vad man ska säga då hans yngre syskon (våra gemensamma barn) har sambons efternamn. Dessutom sticker han redan ut då han inte ser ut som oss (vi andra i familjen är ljushåriga medan sambons barn har mörkt hår) och att lägga till efternamnet skapar ju en tydligare koppling till oss (eller sambon då :)). Kanske underlättar det även vid resor eller kontakt med sjukvård och dylikt om han har samma efternamn som sin pappa eftersom det då blir tydligare att han faktiskt är sambons barn?

Det som får oss att tveka är att det på något sätt känns att ändra hans namn som han faktiskt redan har. Ens namn är ju rätt ofta ganska starkt kopplat till ens identitet. Vi tycker ju så klart att han tillhör vår familj lika mycket oavsett vad han heter och vi vill inte att han i framtiden eventuellt ska få för sig att att vi var tvungna att "ändra honom" för att han ska få vara med eller vad man ska säga.

Att fråga barnet är inget alternativ just nu för att han känns för liten (fyller 6 i höst) för den typen av beslut samt att det eventuellt skulle kunna vara väldigt jobbigt för honom att behöva välja då han ännu inte är helt trygg i vår familj än efter flytten.

Vi kan ju så klart vänta tills han blir äldre och kan välja själv samtidigt känns det ganska smidigt att ändra nu och ha det klart tills han börjar skolan till hösten.

Är det någon som har några tankar kring hur vi borde göra så tar vi tacksamt emot dem!

• Svar på tråden Ändra barnets efternamn
  • Anonym (Isa)
    cosinus skrev 2016-06-23 15:37:41 följande:

Jag heter inte samma som mina barn men det har då aldrig varit någon som ifrågasatt.

Min yngsta har en helt annan kroppstyp och hårfärg än övriga syskon men det är det aldrig någon som tänker på.

Tror det här sitter mer hos er än hos sonen faktiskt :)

Jag tror att du har väldigt rätt i det du säger. Vi vill så klart göra allt vi kan för att barnet ska trivas hos oss, men att skapa problem som egentligen inte finns är ju inte bra för någon. Ska fundera vidare på detta :).
  • Anonym (Isa)
    Fjäril kär skrev 2016-06-23 15:42:11 följande:
    Aldrig haft problem med resor. Och då reser vi utomlands ett par gånger om året.
    Vad bra! Vi reser egentligen inte så mycket men då barnets mamma bor i ett annat land så måste det ju funka för barnet (och sambon) att resa dit och hälsa på.
  • Fjäril kär
    Anonym (Isa) skrev 2016-06-23 16:01:06 följande:

Pappan har enskild vårdnad så den biten är inget problem.

Jag tror inte heller att det är något barnet tänker på just nu men kanske kommer att göra längre fram i tiden. Kanske är det bäst att bara vänta och se, samtidigt är jag orolig att han kanske skulle gå runt och undra varför han inte också får heta som sina syskon och pappa utan att våga ta upp det. Han är väldigt "snäll" och vill inte vara till besvär (antagligen på grund av att det är rätt nytt fortfarande och vi jobbar på att han ska bli tryggare i familjen) men förhoppningsvis släpper det väl förr eller senare. 

Gör det inte till ett problem genom att ta upp det då och då. Han kommer själv komma underfund med hur det förhåller sig. Och kanske då frågar efter olika förklaringar.

Han kanske också vill heta som sin mamma . Just nu är läget som det är med mamman men det kan ju bli bättre på den fronten senare och då kanske det är viktigt att han behållit sitt namn.

Även om hon inte har vårdnaden kan hon givetvis motsätta sig namnbyte och ni kan då få problem i onödan.

Tänk på det hela ur flera perspektiv.

Tillhörighet och gemenskap i en familj sitter inte i ett namn.
  • Anonym (Hmmm)

Vi är separerade och vår ungdom fick resa utomlands med en av föräldrarna. Vi var förberedda och hade utskrift från skatteverket, personligt brev om att hen fick åka, samt alla kontaktuppgifter och bevittning. Vårt barn blev stoppad i England och höll inte på att bli insläppt pga att alla intyg inte var tillräckliga... Jag tror att man ska se till att ha med moderskapsbevis och faderskapsbevis samt godkännande för att resa.

• Anonym (bibo)

Här heter vi alla samma. Mannen, jag, gemensamma barnen och mina bonusbarn.

Mamman har ett annat, men bonusbarnen är ändå tajtare och bor mest med sin mamma. Så det sitter inte i ett namn.

Däremot så lät jag våra gemensamma heta mannens namn i efternamn (mitt i mellannamn) när dom föddes. Vi var inte gifta då. Jag gjorde så för att barnen skulle få mer syskon känsla. Jag förstod också att det var viktigt för dom äldre att dom små fick samma. Annars hade jag alltid sagt att mina barn skull heta samma som mig tills vi gifte oss.

Men jag tyckte att det var viktigare att dom stora kände sig så nära sina syskon som möjligt trots vh boende och olika mammor.

Så ha is i magen och gör inget av det nu. Skulle han fundera och ställa frågor i framtiden så ta det då.

• Anonym (Isa)
    Fjäril kär skrev 2016-06-23 16:29:08 följande:
    Gör det inte till ett problem genom att ta upp det då och då. Han kommer själv komma underfund med hur det förhåller sig. Och kanske då frågar efter olika förklaringar.

Han kanske också vill heta som sin mamma . Just nu är läget som det är med mamman men det kan ju bli bättre på den fronten senare och då kanske det är viktigt att han behållit sitt namn.

Även om hon inte har vårdnaden kan hon givetvis motsätta sig namnbyte och ni kan då få problem i onödan.

Tänk på det hela ur flera perspektiv.

Tillhörighet och gemenskap i en familj sitter inte i ett namn.
    Nej väljer vi att avvakta med att lägga till pappans efternamn (vilket det lutar åt just nu) så kommer vi att vänta med det att ta upp det med honom till dess att han själv verkar vilja det. Han kanske aldrig kommer att tycka att det vare sig är konstigt eller problematiskt med namnen och då är det ju dumt om vi är där och tjatar :).

Vi vill absolut inte ta bort mammans efternamn, det skulle kännas helt fel och till och med elakt mot barnet. Mamman är ju jätte viktig för honom även om de inte längre bor tillsammans. Vill han av någon anledning inte ha det kvar får han själv ta bort det när han blir gammal nog. Vi har bara funderat kring att också lägga till pappans namn som mellannamn.

Som vi har förstått det får pappan lägga till sitt namn utan hennes medgivande (men inte ta bort hennes), men oavsett så är det ju så klart bäst om hon är okej med det även vi inte måste ha hennes godkännande. Bestämmer vi oss för att lägga till pappans namn så kommer vi att prata med henne om det. Sambon som ju känner henne bäst tror inte att hon skulle ha några direkta invändningar mot att barnet också får hans efternamn men eftersom han inte pratat med henne så vet vi ju så klart inte säkert hur det ligger till med den saken.

Du har rätt i att tillhörighet inte sitter i ett namn, snarare är det kanske något som mest spelar roll när man faktiskt INTE känner sig tillhörig.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-06-23 17:54:13 följande:

Vi är separerade och vår ungdom fick resa utomlands med en av föräldrarna. Vi var förberedda och hade utskrift från skatteverket, personligt brev om att hen fick åka, samt alla kontaktuppgifter och bevittning. Vårt barn blev stoppad i England och höll inte på att bli insläppt pga att alla intyg inte var tillräckliga... Jag tror att man ska se till att ha med moderskapsbevis och faderskapsbevis samt godkännande för att resa.

Oj det lät ju knepigt! Berodde det på att hen inte hette som föräldern hen åkte med eller var det så generellt? Märkligt att det var så annorlunda för er mot de andras erfarenheter. Sambon har ju enskild vårdnad om barnet så mammans godkännande ska väl inte behövas, men kanske är det bra att ha något bevis på att han är enda vårdnadshavaren med sig.

Barnet har dubbla medborgarskap så ska han hälsa på mamman så ska han som vi förstått det resa in och ut i landet med det passet och bara det känns ju lite knepigt när pappan bara har svenskt pass. Kan ju förstå om de skulle tycka att det är märkligt att pappan och barnet har både olika namn och nationaliteter. Vi får väl se hur det går när det är dags för det.
  • Åsa

Om barnet både skiljer sig utseendemässigt från pappan och saknar hans efternamn skulle jag nog rekommendera hans efternamn som mellannamn om ni ska ut och resa eller att ha myndighetspapper om faderskap och vårdnad med, översatta till engelska eller vederbörande språk. De fall jag vet där det blivit problem har det varit mamman som åkt och man har inte betvivlat moderskapet, bara att hon haft tillstånd att resa själv med barnet (talar om barn som är svenska medborgare)  men jag såg en krönika av Anna Mannheimer nyligen där hon skrev om hur man kontaktat henne från England då man ifrågasatte släktskapet mellan hennes man och deras (adopterade) dotter som bara har hennes efternamn. Gränsvakten hade aldrig stött på att barnet hade mammans namn i ett äktenskap. I ert fall är du inte mamman och har inte heller samma efternamn som barnet. Om mamman inte klarar att ha hand om barnet gissar jag att hon kanske kan ha problem med att hjälpa till med sådant här på distans också.

• ungbrunett

Jag bytte från min mammas flicknamn till vår familjs gemensamma namn när jag var liten, dock ej så gammal som sex år. Jag hade folk i min gymnasieklass som bytte namn, exemplevis till sin förälders nya namn när hen gifte om sig. Man glömde snabbt vilket deras förra namn var. Barnet kanske kan ha kvar sitt namn men att ni även lägger till pappans (ert?) namn. Tror inte barnet tar så stor skada att byta namn vid sex års ålder, passa på innan skolan börjar vetja! Tror, som du resonerar också, att det skapar en större samhörighet. Det garanterar ju såklart inte det, men tror inte barnet förlorar på det heller. Tror att sannolikheten är större att barnet vinner på det.

• Anonym (Isa)
    Åsa skrev 2016-06-23 19:27:33 följande:

Om barnet både skiljer sig utseendemässigt från pappan och saknar hans efternamn skulle jag nog rekommendera hans efternamn som mellannamn om ni ska ut och resa eller att ha myndighetspapper om faderskap och vårdnad med, översatta till engelska eller vederbörande språk. De fall jag vet där det blivit problem har det varit mamman som åkt och man har inte betvivlat moderskapet, bara att hon haft tillstånd att resa själv med barnet (talar om barn som är svenska medborgare)  men jag såg en krönika av Anna Mannheimer nyligen där hon skrev om hur man kontaktat henne från England då man ifrågasatte släktskapet mellan hennes man och deras (adopterade) dotter som bara har hennes efternamn. Gränsvakten hade aldrig stött på att barnet hade mammans namn i ett äktenskap. I ert fall är du inte mamman och har inte heller samma efternamn som barnet. Om mamman inte klarar att ha hand om barnet gissar jag att hon kanske kan ha problem med att hjälpa till med sådant här på distans också.

Ja det är ju sånt där man inte vill behöva oroa sig för när det gäller att resa och antagligen så underlättar det nog om de har samma namn (ett av dem då :)).

Oavsett så får vi nog vara noggranna med att kolla upp vad som gäller inför att resa med barnet för som du är inne på kan vi nog inte räkna med att mamman kan lösa det om det blir problem även om hon säkert skulle vilja.
Svar på tråden Ändra barnets efternamn