• Anonym (Isa)

Ändra barnets efternamn

I höstas flyttade sambons barn till oss då hans mamma inte längre kunde ta hand om honom. Barnet har bara mammans efternamn just nu och vi funderar lite på om vi borde lägga till sambons efternamn som mellannamn eller inte.

Främsta anledningarna till att lägga till namnet är väl att det kanske skulle ge honom mer "samhörighet" till familjen eller vad man ska säga då hans yngre syskon (våra gemensamma barn) har sambons efternamn. Dessutom sticker han redan ut då han inte ser ut som oss (vi andra i familjen är ljushåriga medan sambons barn har mörkt hår) och att lägga till efternamnet skapar ju en tydligare koppling till oss (eller sambon då :)). Kanske underlättar det även vid resor eller kontakt med sjukvård och dylikt om han har samma efternamn som sin pappa eftersom det då blir tydligare att han faktiskt är sambons barn?

Det som får oss att tveka är att det på något sätt känns att ändra hans namn som han faktiskt redan har. Ens namn är ju rätt ofta ganska starkt kopplat till ens identitet. Vi tycker ju så klart att han tillhör vår familj lika mycket oavsett vad han heter och vi vill inte att han i framtiden eventuellt ska få för sig att att vi var tvungna att "ändra honom" för att han ska få vara med eller vad man ska säga.

Att fråga barnet är inget alternativ just nu för att han känns för liten (fyller 6 i höst) för den typen av beslut samt att det eventuellt skulle kunna vara väldigt jobbigt för honom att behöva välja då han ännu inte är helt trygg i vår familj än efter flytten.

Vi kan ju så klart vänta tills han blir äldre och kan välja själv samtidigt känns det ganska smidigt att ändra nu och ha det klart tills han börjar skolan till hösten.

Är det någon som har några tankar kring hur vi borde göra så tar vi tacksamt emot dem!

• Svar på tråden Ändra barnets efternamn
  • Mandelmjölk

Låt honom ha kvar mammans efternamn. Att lägga till pappans efternamn som mellannamn, ändrar ändå ingenting.

Min son har bott med mig på heltid sedan 1-års ålder (han blir 6 år i år). Han har sin pappas efternamn.

Min pojkväns dotter har bott med honom på heltid sedan tidigt, hon har mammans efternamn.

Så när vi flyttar ihop blir det fyra olika namn på brevlådan.

• Anonym (Isa)
    Fjäril kär skrev 2016-06-23 10:42:25 följande:

Vad säger mamman om att byta/lägga till ert namn?

Det vet vi inte i eftersom sambon inte pratat med henne om det. Bestämmer vi oss för att lägga till namnet kommer han givetvis att informera henne om det.
  • Anonym (Isa)
    Mandelmjölk skrev 2016-06-23 10:54:04 följande:

Låt honom ha kvar mammans efternamn. Att lägga till pappans efternamn som mellannamn, ändrar ändå ingenting.

Min son har bott med mig på heltid sedan 1-års ålder (han blir 6 år i år). Han har sin pappas efternamn.

Min pojkväns dotter har bott med honom på heltid sedan tidigt, hon har mammans efternamn.

Så när vi flyttar ihop blir det fyra olika namn på brevlådan.

Mammans efternamn kommer han givetvis att behålla, vi funderar enbart på om vi ska lägga till pappans namn också eller inte.

Ingen av er har alltså stött på några problem med att inte ha samma efternamn som barnen om jag förstått det rätt? Inte så att folk har undrat vilken relation till barnen ni har eller så?
  • Fjäril kär

Min äldsta son har namnet som jag hade behållt efter skilsmässa och han var inte pappa till honom heller då jag fick barn efter skilsmässan.

Det heter han än idag fast jag är omgift. Sonen är 18 år

Mitt mellanbarn har sin fars efternamn och inte mitt.

Vårt gemensamma barn i nuvarande äktenskap har vårt namn.

Ingen har över huvud taget reflekterat över att barnen har olika namn. Alla vet hur familjen ser ut och vem som är föräldrar.

• Anonym (Isa)
    Fjäril kär skrev 2016-06-23 11:46:01 följande:

Min äldsta son har namnet som jag hade behållt efter skilsmässa och han var inte pappa till honom heller då jag fick barn efter skilsmässan.

Det heter han än idag fast jag är omgift. Sonen är 18 år

Mitt mellanbarn har sin fars efternamn och inte mitt.

Vårt gemensamma barn i nuvarande äktenskap har vårt namn.

Ingen har över huvud taget reflekterat över att barnen har olika namn. Alla vet hur familjen ser ut och vem som är föräldrar.

Det låter ju bra, då behöver vi kanske inte lägga till namnet för den sakens skull.

Hur har det fungerat när (om) ni har rest med barnen? Inte varit några problem?
  • Anonym (hyuik)
    Anonym (Isa) skrev 2016-06-23 11:14:05 följande:
    Det vet vi inte i eftersom sambon inte pratat med henne om det. Bestämmer vi oss för att lägga till namnet kommer han givetvis att informera henne om det.
    Om hon inte är fråntagen vårdnaden måste ni ha hennes godkännande. 6-åringen själv tänker förmodligen inte på detta själv, men i skolan kanske frågor kommer. DÅ kan ni ta upp det med honom och säga att om han vill så ska ni försöka ordna så att han får samma efternamn som sin pappa också.
  • cosinus

Jag heter inte samma som mina barn men det har då aldrig varit någon som ifrågasatt.

Min yngsta har en helt annan kroppstyp och hårfärg än övriga syskon men det är det aldrig någon som tänker på.

Tror det här sitter mer hos er än hos sonen faktiskt :)

• Fjäril kär
    Anonym (Isa) skrev 2016-06-23 15:17:53 följande:

Det låter ju bra, då behöver vi kanske inte lägga till namnet för den sakens skull.

Hur har det fungerat när (om) ni har rest med barnen? Inte varit några problem?

Aldrig haft problem med resor. Och då reser vi utomlands ett par gånger om året.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (hyuik) skrev 2016-06-23 15:29:49 följande:
    Om hon inte är fråntagen vårdnaden måste ni ha hennes godkännande. 6-åringen själv tänker förmodligen inte på detta själv, men i skolan kanske frågor kommer. DÅ kan ni ta upp det med honom och säga att om han vill så ska ni försöka ordna så att han får samma efternamn som sin pappa också.
    Pappan har enskild vårdnad så den biten är inget problem.

Jag tror inte heller att det är något barnet tänker på just nu men kanske kommer att göra längre fram i tiden. Kanske är det bäst att bara vänta och se, samtidigt är jag orolig att han kanske skulle gå runt och undra varför han inte också får heta som sina syskon och pappa utan att våga ta upp det. Han är väldigt "snäll" och vill inte vara till besvär (antagligen på grund av att det är rätt nytt fortfarande och vi jobbar på att han ska bli tryggare i familjen) men förhoppningsvis släpper det väl förr eller senare. 
Svar på tråden Ändra barnets efternamn