• daniel2003

Fortsätta amma utan ersättning trots "dålig" viktuppgång och inte rött på kurvan

Vår dotter har gått upp i vikt lite långsamt då mjölkproduktionen inte riktigt kom igång i början utan det tog typ 10 dagar innan det började komma ordentligt. Hon är nu 3,5 veckor och är snart uppe i födelsevikten på 3080g. Första veckan gick hon upp bara 45g men andra veckan så gick hon upp 140g så hon verkar vara på gång. Har börjat väga henna hemma varje dag och nu verkar hon öka typ 20-25g per dag.

På BVC har de tjatat om ersättning sedan första vägningen då hon ligger under -SD2-kurvan. Dock så verkar hon ha en uppåtgående trend och hon verkar ju följa sin egen kurva. Hon växer på längden och huvudet som hon ska, hon är pigg och kissar typ 6-7 blöjor per dag och bajsar minst 1 gång per dag. Så allt verkar bra förutom vikten som kanske skulle varit lite längre men det var ju en långsam start som kanske kan bli svår att hämta igen?

Vi vill försöka utan ersättning då vi är oroliga att det ska förstöra amningen som vi kämpat för att få igång. Känns som att BVC bara tjatar om ersättningen och inte lyssnar på att vi vill helamma. 

Har någon erfarenhet av liknande situation? Är vi tokiga som inte börjat med ersättning redan trots BVCs tjat? Vi känner oss inte så oroliga då allt utom vikten är toppen och lilltjejen verkar ju må bra. Kanske helt galet av oss att inte vara det? 

• Svar på tråden Fortsätta amma utan ersättning trots "dålig" viktuppgång och inte rött på kurvan
  • Jasmin Karlsson

För mig skulle det avgörande vara om man riskerar bebisens hälsa på något sätt av att fortsätta försöka amma och om det finns goda utsikter för att amningen kommer fungera på lång sikt. Om hon kissar och bajsar som du skriver och går upp i vikt och amningen nu fungerar så låter det ju bra. Så fort jag började med ersättning blev amningen omöjlig, eftersom min bebis blev otålig av amningen (eftersom det knappt kom något), hon började då dra i bröstvårtan och det blev en plåga att försöka amma. Så ja, ersättning på flaska kan förstöra amningen. För mig gjorde det inget eftersom jag var förberedd på det och är ok med ersättning. Har du testat andra sätt, ge ersättning med kopp och sånt? (Har inte testat det själv)

• daniel2003

Precis. Vill inte riskera hennes hälsa men verkar ju inte vara någon fara med den.

Vi provade med hon och då spydde hon så känns att hon får tillräckligt med mat. Dock måste vi truga lite med maten för att hon ska äta ordentligt men gör vi det så kommer det. Bara vi ger henne lite tid så verkar det komma mjölk iaf. Hon är nog mest långsam på att äta och vi upplever att hon är lite nöjdare nu och kan sova lite längre perioder och vara vaken utan att vilja äta.

Tråkigt att amningen slutade funka för sig, är lite det vi är rädda för här och skulle inte kännas ok för oss.

• Skånetjej01

Jag hade samma problem med mun första, hon somnade alltid när hon skulle amma o gick inte o väcka så BVC ca att jag skulle ge ersättning innan hon somnade. Funkade bra men jag var med orolig.
    Men det låter ju som att din bebis har börjat komma igång med vikt ökningen. Hon kanske inte har så bra sug så när hon äter behöver hon kanske ligga länge o amma.

• Alexi

Min dotter hade väldigt långsam tillväxt. Nu helammade vi dock inte från början utan pga amningsstrul så körde vi ersättning parallellt i början men sen efter en månad fasade vi ut nästan all ersättning. Hon mådde bra, var pigg och glad men väldigt liten. Låg på -2-kurvan och sjönk till -3 någon gång runt tre månader men sen tillbaka till -2 igen. Bvc var väldigt bra, de var aldrig stressade (var sig sköterskan eller läkaren), de tittade på allmäntillstånd, längd och huvudtillväxt osv. Så vi ammade på. Men jag var tvungen att amma rejält ofta hela perioden, jag hade väl i inte den där fetaste typen av mjölk som nockar bebisar.

Men amningen var väldigt viktig för mig och dottern gillade det och det funkade bra helt enkelt.

• Jasmin Karlsson
    daniel2003 skrev 2016-06-24 08:15:51 följande:

Precis. Vill inte riskera hennes hälsa men verkar ju inte vara någon fara med den.

Vi provade med hon och då spydde hon så känns att hon får tillräckligt med mat. Dock måste vi truga lite med maten för att hon ska äta ordentligt men gör vi det så kommer det. Bara vi ger henne lite tid så verkar det komma mjölk iaf. Hon är nog mest långsam på att äta och vi upplever att hon är lite nöjdare nu och kan sova lite längre perioder och vara vaken utan att vilja äta.

Tråkigt att amningen slutade funka för sig, är lite det vi är rädda för här och skulle inte kännas ok för oss.

Kräkning behöver inte betyda att magen är full. Med vårat första barn började vi ge ersättning med spruta för att inte riskera amningen. Vi gav då 20 ml och då kräktes bebisen så vi trodde att det var för mycket. Men det visade sig att han bara var en bebis som hade lätt för att kräkas. Anledningen till att han inte hade kräkts innan av amningen var att han inte hade någon mjölk att kräkas upp. En bebis som är 2-4 veckor kan dricka 60 ml åt gången. Hur jag ser på min bebis nu om hon är mätt/fått tillräckligt är att hon vänder bort ansiktet när jag försöker mata, eller inte vill svälja eller suga. Kräks gör hon om hon inte har rapat ordentligt.
  • Tess1990

Om de funkar bra nu och hon mår bra så tycker iaf jag att ni kan fortsätta amma på utan tillägg, för ja de kan sabba amningen (gjorde det för oss, vet att de funkar för vissa men långt ifrån alla!)

Se till att du får i dig massa bra grejer!

Havregryn och nötter är ett jättebra sätt att både öka och förbättra mjölken, finns havrekakor som man kan göra som sägs boosta rejält men även vanliga hederliga havrebollar funkar också :P

Havregrynsgröt också!

• Kristalii

Jag har samma problem. Ger ersättning nu.

Jag dricker amningste från Minimundus. Jag tycker det hjälper för att hålla uppe mjölkproduktionen. Ska prova havrekakor!

• Ingrediensen

Nej du är inte tokig! Jag tycker att både BVC och BB blivit väldigt snabba att ta till ersättning. Stor skillnad jämfört med mitt första barn för 14 år sen.
    Denna gången hade jag laddat för att värja mig mot BVCs påtryckningar. Mina har nämligen alla följt samma mönster, de har fötts jättestora och sedan rätt snabbt tagit sig ner till en normalkurvan.
    Jag kan inte säga att jag lyckades jättebra denna gång men det berodde på att babyn skrek och verkade bli mer nöjd med tillägg. Jag trodde knappt att jag skulle kunna helamma men det har gått bra att få bort tillägget efter ca 2 månader.

I vilket fall: lita på dig själv och hur du tycker din bebis verkar. BVC har bara sin statistik att gå på och träffar ditt barn väldigt kort.

Sägs dessutom att vikt statistiken är framtagen under 70-talet då det var standard att ge tillägg, inte konstigt att kurvorna går ordentligt uppåt och att nyfödda ökar snabbt i vikt.

Svar på tråden Fortsätta amma utan ersättning trots "dålig" viktuppgång och inte rött på kurvan