• blomman 2

garantidagarna

Hej! Jag hade planerat att ansöka om de 90 lägstanivådagarna/garantidagar nu till sommaren som lite xtra pengar till semestern. Sagt och gjort så anmälde jag föräldrapenning dagen innan skolavslutningen ( mitt barn blev 8 år i Mars) och jag tänkte begära alla 90 dagar på en gång. Men,om man nu har fått en blankett hemskickad,hur skriver jag upp 90 dagar..???? Finns ju inte tillräckligt med utrymme....

• Svar på tråden garantidagarna
  • Alexi

"Föräldrapenning lämnas inte för längre tid tillbaka än 90 dagar före den dag ansökan om föräldrapenning kom in till
    Försäkringskassan."

• Cadencee
    blomman 2 skrev 2016-06-26 11:56:06 följande:
    Hej,jag här! Ja,det är det jag tänkte göra,ansöka om de 90 dagarna retroaktivt. Garantidagarna. De på FK tipsade mig om att göra det och de dagarna skall hå att ta endast helger. Men,problemet är att jag har fått ansökan hem i pappersform och jag vet inte hur jag skall skriva upp 90 dagar. 90 dagar bakåt betyder att jag skall ansöka fr.o.m. 1/8-15 tom den 8/6-16= 90 dagar( garantidagar).
    Fast nej, 90 dagar bakåt betyder just 90 dagar bakåt. Alltså tex 90 dagar från idag vilket borde bli 26/3 typ. Inte 1/8-15 det är längre än 90 dagar!
  • Seven Costanza

TS du verkar tyvärr helt ha missförstått vad det innebär att ta ut dagarna retroaktivt, så dina 90 dagar lär ha brunnit inne vid det här laget.

• sportpappa
    Alexi skrev 2016-06-25 21:37:37 följande:
    Fast det är ju garantidagar det handlar om och de kan ju tas ut på helgen utan en vardag i anslutning.
    Tack för korrigeringen. Det kände jag inte till.
  • blomman 2
    Seven Costanza skrev 2016-06-26 20:15:24 följande:

TS du verkar tyvärr helt ha missförstått vad det innebär att ta ut dagarna retroaktivt, så dina 90 dagar lär ha brunnit inne vid det här laget.

Ha ha ja,virrpanna som jag är....mycket nu! Men,om jag har skickat efter FK papper den 14/3-16 samt den 8/6-16 för att söka garantidagarna,har jag rätt att räkna bakåt på båda så att det blir 90 dagar sammanlagt? Räknar jag 90 dagar bakåt från den 8/6-16 blir det sammanlagt 26 helgdagar,alltså = 26 garantidagar a 180kr. Kan jag då även räkna bakåt fr.o.m. Den 14/3-16 också,så att det sammanlagt blir 90 garantidagar..? Eller får man endast räkna bakåt en gång och därmed ha gått förlorad de resterande dagarna..? Har inte tagit ut dagar på flera år så jag har helt glömt bort hur man gör. Kan inte heller ringa och kolla på arbetstid och FK stänger innan jag hinner ringa..
  • Seven Costanza
    blomman 2 skrev 2016-06-28 18:53:09 följande:

Ha ha ja,virrpanna som jag är....mycket nu! Men,om jag har skickat efter FK papper den 14/3-16 samt den 8/6-16 för att söka garantidagarna,har jag rätt att räkna bakåt på båda så att det blir 90 dagar sammanlagt? Räknar jag 90 dagar bakåt från den 8/6-16 blir det sammanlagt 26 helgdagar,alltså = 26 garantidagar a 180kr. Kan jag då även räkna bakåt fr.o.m. Den 14/3-16 också,så att det sammanlagt blir 90 garantidagar..? Eller får man endast räkna bakåt en gång och därmed ha gått förlorad de resterande dagarna..? Har inte tagit ut dagar på flera år så jag har helt glömt bort hur man gör. Kan inte heller ringa och kolla på arbetstid och FK stänger innan jag hinner ringa..

Nej det tror jag inte. Det handlar om att det får gå max 90 _kalenderdagar_, alltså ca tre månader, från den dagen man vill ha ersättning för tills dess att man ansöker om ersättning för den dagen. Det handlar inte om att det skulle vara 90 _föräldrapenningsdagar_ man har rätt att få ersättning för i efterhand. Som jag förstått kan man alltså ansöka om ersättning för en dag max 90 dagar efter den dagens datum. Räkna när 90 dagar före idag var - det är bara dagarna mellan då och tills ditt barn slutade ettan som du kan ansöka för såhär i efterhand.

Så om du bara kan ta ut dagar på helgerna eftersom det är lägstanivådagar det gäller så kommer du inte kunna få ut alla dagar för att du ansöker för sent. Du skulle ju ha ansökt i förväg för att kunna få ut alla dagarna i och med att det sträcker sig över en längre period när du bara kan ta ut dagar på helgen.
  • blomman 2
    Seven Costanza skrev 2016-06-28 19:22:16 följande:
    Nej det tror jag inte. Det handlar om att det får gå max 90 _kalenderdagar_, alltså ca tre månader, från den dagen man vill ha ersättning för tills dess att man ansöker om ersättning för den dagen. Det handlar inte om att det skulle vara 90 _föräldrapenningsdagar_ man har rätt att få ersättning för i efterhand. Som jag förstått kan man alltså ansöka om ersättning för en dag max 90 dagar efter den dagens datum. Räkna när 90 dagar före idag var - det är bara dagarna mellan då och tills ditt barn slutade ettan som du kan ansöka för såhär i efterhand.

Så om du bara kan ta ut dagar på helgerna eftersom det är lägstanivådagar det gäller så kommer du inte kunna få ut alla dagar för att du ansöker för sent. Du skulle ju ha ansökt i förväg för att kunna få ut alla dagarna i och med att det sträcker sig över en längre period när du bara kan ta ut dagar på helgen.
    Hm...jag känner mig så otroligt trög nu...men du menar att jag endast kan räkna bakåt EN gång,oavsett om jag har ansökt vid två olika tidpunkter,ca tre månader emellan? Då kanske det är smartast att kolla vilken 90 dagars period som ger flest dagar..?
  • sportpappa
    blomman 2 skrev 2016-06-28 19:45:37 följande:
    Hm...jag känner mig så otroligt trög nu...men du menar att jag endast kan räkna bakåt EN gång,oavsett om jag har ansökt vid två olika tidpunkter,ca tre månader emellan? Då kanske det är smartast att kolla vilken 90 dagars period som ger flest dagar..?
    Enklast så loggar du in på fk.se så får ser du direkt hur långt tillbaka i tiden du kan ansöka.
    Jag loggade in själv och kollade. När jag försökte planera dagar i februari så står det:
    "Du kan bara ansöka om föräldrapenning för högst 90 dagar tillbaka i tiden. Den tidigaste dagen du kan ansöka om är den 30 mar."

Så du kan inte söka längre tillbaka i tiden än 30 mars om du gör en ansökan idag. Om du gör din ansökan i morgon så är det från den 31 mars som gäller. Om du gör din ansökan i övermorgon så är det 1 april osv.
  • Seven Costanza
    sportpappa skrev 2016-06-28 20:14:27 följande:

Enklast så loggar du in på fk.se så får ser du direkt hur långt tillbaka i tiden du kan ansöka.

Jag loggade in själv och kollade. När jag försökte planera dagar i februari så står det:

"Du kan bara ansöka om föräldrapenning för högst 90 dagar tillbaka i tiden. Den tidigaste dagen du kan ansöka om är den 30 mar."

Så du kan inte söka längre tillbaka i tiden än 30 mars om du gör en ansökan idag. Om du gör din ansökan i morgon så är det från den 31 mars som gäller. Om du gör din ansökan i övermorgon så är det 1 april osv.

Exakt.
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-06-26 12:05:18 följande:

"Föräldrapenning lämnas inte för längre tid tillbaka än 90 dagar före den dag ansökan om föräldrapenning kom in till

Försäkringskassan."

Det är alltså detta som gäller, TS. En del dagar kommer du kunna få ut, en del kommer brinna inne för att du inte ansökt i tid.
  • Seven Costanza
    blomman 2 skrev 2016-06-28 19:45:37 följande:

Nej man kan räkna bakåt flera gånger MEN det verkar ju som att du vill ansöka NU för dagar som ligger längre än 90 dagar bakåt i tiden och det går inte. Du kan bara ansöka om dagar från 90 dagar före dagens datum fram tills ditt barn slutade ettan dvs det är endast lördagar och söndagar från 30/3 fram till söndagen före skolavslutningen som du kan få ut.

Vad menar du med ansökt vid två olika tidpunkter? Om du redan lämnat in och gjort klart allt med ansökan för den första perioden så borde du ju ha fått de pengarna för länge sedan? Men det verkar det ju inte som eftersom du fortfarande klurar på detta.
Svar på tråden garantidagarna