• Sunny1995

Vad måste man ha och inte?

Frågan är väl mest ställd till er som redan har barn, men vad måste man verkligen ha den första tiden och vilka saker har egentligen bara fått stått och samlat damm? Väntar första barnet 30 oktober och vill inte köpa nåt som aldrig kommer användas ..

• Svar på tråden Vad måste man ha och inte?
  • Getalifeffs
    Rani skrev 2016-06-27 00:18:35 följande:

Ja bäst att undvika livet. Risken finns att man kan dö.

Man behöver ju inte utmana ödet.
  • Jemp
    Getalifeffs skrev 2016-06-27 00:12:13 följande:

Bättre att undvika dödsfällan, ehm, jag menar bilen, helt och hållet. Om man nu verkligen vill skydda sitt barn, menar jag.

Hur kommer man hem från BB då? Kommunalt är knappast bättre, särskilt inte med nyfödd under rs-säsong.
  • Getalifeffs
    Jemp skrev 2016-06-27 00:19:48 följande:

Hur kommer man hem från BB då? Kommunalt är knappast bättre, särskilt inte med nyfödd under rs-säsong.

Man köper väl knappast ett babyskydd för en resa?
  • Pastella

Vad man behöver ha är olika för alla, både vad föräldrar tycker är praktiskt och vad de små tycker om men det är ju bra att ha några ombyten och någon bekväm amnings bh(eller ett par). Jag hade aldrig klarat mig utan barnvagn heller. Babyskydd har vi hyrt på bb, man har ju det ändå bara i några månader så det känns onödigt att köpa. En spjälsäng är bra att ha även om man samsover för att kunna lägga ner barnet för vila på dagen. Inotyolkräm för rumpan skulle jag också se till att ha hemma redan innan.

• Anonym (Eva)

Vagn

Blöjor

Ev bärsjal eller bärsele

• Annelie 76

Blöjor
    Tvättlappar
    Små handdukar till att torka med bl.a. kräks
    1-2 filtar
    Kläder

Resten kan man ta om och när behov uppstår. Babyskydd till bilen, babynest, vagn och bärsjal har jag gillat när mina varit små. Babygym och Babysitter när de blir lite större. Skötbord använde jag första månaderna, i början kan de kissa och bajsa när man tar av blöjan och det vill man inte ha i säng eller soffa. När barnen blev större och rörligare tvättade jag av dem i badkaret och satte på blöjan i famnen istället. Det är lättare att hålla fast en ål i famnen än på skötbordet.

• Sannis123

Något som ja haft till alla mina 4 barn är en snuttefilt /spytrasa.

perfekt lägga över axeln då barnet rapar å kan komma lite spya.

har köpt på mig flera stycken då det kan gå åt några per dag.

• aleakim

Blöjor, tvättlappar, ett gäng filtar (första var en kräkis), kläder och vagn. Det har vart det enda vi behövt i början, sen att vi tillhörde den lättlurade skaran och köpte nästan allt är ju en annan femma, haha.

Babysittern användes dock en del efter ett par veckor, speciellt med lillebror. Storebror var bara ett när lillebror föddes och behövde fortfarande mycket hjälp såklart så då var det bra att kunna lägga ifrån sig lillebror och ändå se honom. Svägerskan köpte en elektrisk nu till sin minste och den är hon väldigt nöjd med, överväger en sådan jag också om det blir fler barn.

Fast nu spårade jag ur. Men det jag ville säga var att vänta med att köpa, och sen om ni tvivlar kanske ni kan låna t ex babygym och testa innan ni köper eget. Er bebis kanske inte alls gillar det och då är det ju pengar i sjön. Uppskattar att vi lade runt 25' innan första barnet kom. Hade hellre haft de till annat såhär i efterhand.

• LillaJag06

Måste
    Babyskydd
    Barnvagn
    Bärsele ( har problem med lederna så för mig var det väldigt viktigt) ergobaby
    Amningspads
    Blöjor
    Våtservetter/våtdukar ( något att torka rent med)
    Små handdukar till att torka mjölk/kräks
    Anti-kolik flaska om man inte ska amma
    Amningskudde ( samma anledning sombärsele men inget måste)
    Skötbord (som ovan) annars kan man byta i sängen/soffan
    Napp ( om man vill använda det)
    Jag älskade min Skötväska.
    Den heter ryco messenger
    Babylarm ( inget måste utan mer bekvämt för de som vill ha en)
    Babygym kommer senare men är inget måste.
    Babysitter ( baby Björns var väldigt bra för oss)
    Vi har en trip trap stokke stol men inte själva "babysittern" man kan haka fast. Den kommer vi skaffa om vi lyckas få fler barn.
    Babytermometer
    Windi pysventil ( vår son hade kolik och den hjälpte lite)
    Bumbostol ( underbar pryl att ha, den användes flitigt här hemma och har lånats ut till många bebisar efter det.

Onödigt
    Babybalja och insats ( sonen hatade, HATADE att bada som liten. Han bara skrev så den användes inte. När han kunde sitta ville han bada och då passade Balkan jättebra men insatsen behövdes aldrig.
    Hmm. Kan inte komma ngt mer just nu.

Sorry om det blir jobbigt att läsa. Skriver från mobilen.

• Kasperina

Det är väldigt individuellt vad som blir viktigt och vad som kan avvaras, då det beror på bebisen
    Det som varit absolut måste för mina barn:
    Blöjor (mina barn klarar bara Pampers, jag vet andra som bara klarar Libero, köp inte för mycket innan ni vet), kläder (stlk 40/44 för första, 50/56 för andra så köp bara några få plagg innan ni vet), Inotyol, babyolja, tvättlappar, nappflaskor & ersättning (båda har koppmatats på BB av olika orsaker, båda dissade amningen tidigt av olika anledningar), napp, sovplats (babybay för första, babynest för andra), Babysitter (från 6v med första, 3v med andra), Babygym från ca 3v med båda, Barnvagn (första behövde vänja sig, andra älskade den från dag 1), Babyskydd, babyinsats till tripptrappstolen var ett absolut måste med andra barnet, då gick det plötsligt att laga mat

Helt bortkastat på mina:
    Bärsjal, bärsele. Båda har HATAT dessa tingestar med kraft trots dagar, veckor och månader av försök till tillvänjning.

• Cadencee

För mig var vagn och skötbord väldigt bra! Bytte enstaka gånger i sängen men det var jobbigt för ryggen. Och det är smidigt att ha allt nära till hands i skötbordet så som blöjor, tvättlappar, salvor mm. Vagnen hade vi mycket inne första tiden så del var ovärderlig. Sen åkte jag mycket kommunalt så då var vagnen bra också. Babyskydd såklart. Babynest är jättebra också, sonen använde det mycket. Dels i vår säng men även i spjälsängen och tex i soffan å så :)

• Emmask

Det där varierar mycket. Vår minst använda grej var hoppgungan. Spjälsäng behövdes mycket senare än jag trott. Eget rum var inte "nödvändigt" på ett halvår för oss. Skötbord i anknytning till sovrummet var onödigt, vi bytte bara två gånger på det och sålde det snabbt.

• Kasperina
    Lilla Luna skrev 2016-06-28 18:47:16 följande:

Hur tidigt bör man beställa vagn? Vad är leveranstiderna på såna?

Det är väldigt olika för olika märken och olika säsonger, bäst att höra dig för där du hittar vagnar som intresserar dig.
  • Lilla Luna
    Kasperina skrev 2016-06-28 20:06:56 följande:

Det är väldigt olika för olika märken och olika säsonger, bäst att höra dig för där du hittar vagnar som intresserar dig.

Vet i princip vilken vagn vi vill ha och den är mycket dyrare i butik så vi kikar runt på lite hemsidor nu och ser vad de har för leveranstider. Ingen brådska då bebis är beräknad i nov.
  • MrMack

Mycket finns att köpa begagnat, inte minst kläder till nyfödd. Billigt och man slipper fundera lika mycket på ev kemikalierester som troligen tvättats bort.

• Fru Ve

Måste ha:
    - Blöjor samt tvättlappar av något slag. Lite Idominsalva om bebin blir röd i rumpan. Barnolja att ha på tvättlapparna för att få bort bajs med.
    - Kläder, några ombyten i stl 56 skulle jag rekommendera
    - Amningsinlägg (om man ska amma, annars ersättning och flaskor)
    - Någon typ av babysäng att använda inne. Räcker egentligen med mjukliften till vagnen, eller en korg. Något som går att flytta runt så man kan ha bebisen med sig där man är även om den sover. Spjälsäng behövs inte enligt mig, det kan man ordna när bebin är större. Mina barn har sovit i min säng i babyliften bredvid mig i början. I sängen bredvid sig kan man annars ha babynest.
    - Vagn är bra att ha, behöver inte vara en dyr och ny.
    - Skötbädd är bra (däremot skötbord måste man inte ha, går lika bra med skötbädd på säng/soffa/golv). 
    - Något att bära bebin i, sjal eller sele. Låna gärna i början av någon och testa vad du gillar istället för att köpa direkt.
    - Bilstol om man ska åka bil

Annars vet jag inte om man behöver något mer alldeles i början?

• CarroAN

Många skriver blöjor och tvättlappar och salvor hit och dit. Det kanske är olika i olika länder men jag födde i Stockholm i februari och vi fick en massa sånt.

Det vi behövt var några omgångar kläder, hellre för stora. Vagn, bärsele, skötbädd, bebisbadkar, babyskydd typ. Vi fick en babykorg av mina föräldrar som vi använde i typ en månad när han sov på dagen men det hade funkat lika bra att lägga honom i vagnen, nu sover han inte alls på dagen och på natten i sängen med mig så den är helt onödig. Amningskudde använde jag i början men absolut inget man behöver - hade aldrig lagt ut pengar för en ny. Köpte en begagnad för ca 100 kr och det var det väl värt.

• Spegelbilden
    LillaJag06 skrev 2016-06-27 10:10:20 följande:

Måste
    Babyskydd
    Barnvagn
    Bärsele ( har problem med lederna så för mig var det väldigt viktigt) ergobaby
    Amningspads
    Blöjor
    Våtservetter/våtdukar ( något att torka rent med)
    Små handdukar till att torka mjölk/kräks
    Anti-kolik flaska om man inte ska amma
    Amningskudde ( samma anledning sombärsele men inget måste)
    Skötbord (som ovan) annars kan man byta i sängen/soffan
    Napp ( om man vill använda det)
    Jag älskade min Skötväska.
    Den heter ryco messenger
    Babylarm ( inget måste utan mer bekvämt för de som vill ha en)
    Babygym kommer senare men är inget måste.
    Babysitter ( baby Björns var väldigt bra för oss)
    Vi har en trip trap stokke stol men inte själva "babysittern" man kan haka fast. Den kommer vi skaffa om vi lyckas få fler barn.
    Babytermometer
    Windi pysventil ( vår son hade kolik och den hjälpte lite)
    Bumbostol ( underbar pryl att ha, den användes flitigt här hemma och har lånats ut till många bebisar efter det.

Onödigt
    Babybalja och insats ( sonen hatade, HATADE att bada som liten. Han bara skrev så den användes inte. När han kunde sitta ville han bada och då passade Balkan jättebra men insatsen behövdes aldrig.
    Hmm. Kan inte komma ngt mer just nu.

Sorry om det blir jobbigt att läsa. Skriver från mobilen.

Håller med i nästan allt så skriver här istället för att radda upp allt själv. Saknar dock två saker på "måste ha listan" en näsfrida. Åh denna underbara pryl! Samt babynestet! Älskar babynest! Kan vara bra att ha ersättning hemma med. För oss funkade amningen bra på bb men funkade inte när vi kom hem. BB tipsade då om att ge lite ersättning (som vi tack och lov hade hemma) och då blev bebis glad igen, och sen funkade amningen bättre men fick ibland komplettera med ersättning.

Tycker dock att babygymmet är överskattat. Iaf tycker inte vårt barn att det är skitkul att ligga i, så det hade vi klarat oss utan. Sen håller jag med om badstolen. Användes enbart en gång innan jag kom på att det var mycket smidigare att bada med henne och ha henne i knät.
  • NollÅtta

Skriver det som vi verkligen hft nytta av, säkert klarar man sig bra utan flera av dessa grejer men det har underlättat för oss. Självklart behöver man också kläder, tvättlappar och blöjor.

Vagn
    skötbord
    Babysitter med spädbarnsläge (händerna fria så man kan gå på toa,dusha,äta med bebisen precis bredvid)
    Ergonomiskt bärsele (manduca)
    Liten elektrisk bröstpump
    Ersättning, alltd bra att ha hemma.
    Nappflaska, så pappa kan ge mat ibland
    Skötväska
    Rumptermometer
    Salva till röd rumpa
    Näsfrida
    Plastad frotté till säng och soffa. (Skyddar mot kräk, kiss, bajs och bröstmjölk)
    Babyskydd till bilen, med en bas så man bara kan "klicka" i och ur stolen.
    Amningsbh:ar
    Amningsinlägg
    Bepanthen salva (till såriga bröstvårtor de första dagarna).
    Kräk/dreggellappar som man knäpper runt halsen. Kommer ofta kräk efter amning och med dessa lappar så slapp man byta tröja hela tiden.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
Svar på tråden Vad måste man ha och inte?