• Skorpion76

Smal kropp men ingen anorexia

Jag har en fråga som jag inte riktigt vet var jag ska posta. Föreställ dig att du är en ung tjej som ser anorektisk ut, men du äter som värsta hästen! Du skulle kunna ge vad som helst för att gå upp i vikt, men ingenting hjälper! Vad vet man om detta tillstånd? Hur vanligt är det? Vad beror det på? Har det här tillståndet något namn? Vad jag har hört ska det ha med ämnesomsättningen att göra och att den inte fungerar som den ska. 
    Silver Pethead
  • Svar på tråden Smal kropp men ingen anorexia
  • Zadre
    Skorpion76 skrev 2016-07-10 11:56:26 följande:
    60 kg? Oj jösses!
    Vad menar du? Vikten skiter jag ärlig talat i (äger ingen våg) men folk säger jag ser mer hälsosam ut än tidigare. Bara positiva saker.
  • Meriall

Det beror på hur smal personen är. Har personen bmi kring 19ish så är denne nog bara naturligt smal med snabb ämnesomsättning. Det brukar förändras i 30-40årsåldern då den blir lite långsammare. Men det finns allvarliga sjukdomar där kroppen inte lagrar fett och man måste äta sjukt mycket för att ens överleva. Då har man nog lägre bmi än 19 och ser ut som ett skelett.

• Skorpion76
    Meriall skrev 2016-07-10 13:26:13 följande:

Det beror på hur smal personen är. Har personen bmi kring 19ish så är denne nog bara naturligt smal med snabb ämnesomsättning. Det brukar förändras i 30-40årsåldern då den blir lite långsammare. Men det finns allvarliga sjukdomar där kroppen inte lagrar fett och man måste äta sjukt mycket för att ens överleva. Då har man nog lägre bmi än 19 och ser ut som ett skelett.

Så spännande! 
    Platinum Pethead
  • fluu
    fluu skrev 2016-07-10 12:10:35 följande:
    Min sambo är sådan(han är dock man). Han äter som tre hästar och hoppar han någon gång över ett mål är det något fel.
    Han har bmi 16 komma något.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • K grrl

Ämnesomsättningen (den basala) skiljer sig inte mer än ca 200 kcal/dag mellan människor med samma vikt och längd. Sen skiljer sig det mellan människors NEAT, alltså rörelse som inte är träning, och förstås hur mycket de tränar.

Jag ligger en bra bit över vad som sägs om man går efter de vanliga ekvationerna för kaloriintag och skulle jag äta så att jag var nöjd skulle jag väga en bra bit mindre än jag gör. Jag kaloriräknar för att äta tillräckligt.

• Aniiee
    Skorpion76 skrev 2016-07-10 11:56:26 följande:
    60 kg? Oj jösses!
    Vad menar du med det?
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Skorpion76
    Aniiee skrev 2016-07-10 21:31:30 följande:
    Vad menar du med det?
    Jag tycker att det lät riktigt mycket att gå upp så oerhört mycket i vikt när hon började äta lchf. 
    Platinum Pethead
  • Zadre
    Skorpion76 skrev 2016-07-11 06:15:53 följande:
    Jag tycker att det lät riktigt mycket att gå upp så oerhört mycket i vikt när hon började äta lchf. 
    Det är uppenbarligen den vikt som passar min kropp bäst. Normalt BMI (om man tror på BMI) och som sagt, ser mer hälsosam ut är förut.
  • hejnina
    Skorpion76 skrev 2016-07-11 06:15:53 följande:

8 kilo upp, från att ha sett anorektisk ut? Det är inte så jävla mycket faktiskt.
  • hejnina
    Zadre skrev 2016-07-11 09:11:47 följande:

Det är uppenbarligen den vikt som passar min kropp bäst. Normalt BMI (om man tror på BMI) och som sagt, ser mer hälsosam ut är förut.

Hen måste ha läst att du gick upp 60 kilo, inte att du gick upp till 60 kilo. Eller? Då känns reaktionen lite mer normal.
  • Skorpion76
    Zadre skrev 2016-07-10 10:10:51 följande:

Jag var så. Långt up i trettioårsåldern. 169 lång och vägde runt 52 kilo fast jag åt precis vad jag ville så mycket som jag ville (vanlig mat men även mycket skräp, godis och läsk också). I skolan trodde folk jag hade anorexia och min sambos mor och syster kommenterade tydligen hur smal jag var (till honom, sa aldrig nåt till mej antagligen för att de såg att jag faktist åt). Sen började jag äta LCHF för några år sedan, gick upp till runt 60 kilo dår jag sen legat sen dess. Sambon säger att jag ser mer hälsosam ut nu och även andra har kommenterat det.

Jag ber om ursäkt! Nu läste jag ditt inlägg en gång till och okej. Det verkar vara mycket bättre. Grattis! 
    hejnina skrev 2016-07-11 10:12:36 följande:
    Hen måste ha läst att du gick upp 60 kilo, inte att du gick upp till 60 kilo. Eller? Då känns reaktionen lite mer normal.
    Ja, det var så jag tolkade det! 
    Platinum Pethead
  • Zadre
    Skorpion76 skrev 2016-07-11 11:35:38 följande:
    Jag ber om ursäkt! Nu läste jag ditt inlägg en gång till och okej. Det verkar vara mycket bättre. Grattis! 
    hejnina skrev 2016-07-11 10:12:36 följande:
    Ja, det var så jag tolkade det! 
    Ah, förklarar saken. :) Carry on then.
Svar på tråden Smal kropp men ingen anorexia