• palmskan

Konstig kommentar vid RUL?

Var på rul idag, (v 19) allt såg fint ut och jag skrattade till lite när jag kände bebis röra sig där inne, kvinnan som utför ultraljudet frågar om det gör ont och jag svarar "haha nej men känner hur hen svarar där inne när du trycker mot magen", varpå hon säger att det är för tidigt för mig att känna sådana rörelser då bebisen är för liten. Sedan säger jag att jag känt dem i ca 2 veckor, och att de blir starkare och starkare, varpå hon svarar "mm visst kan ju inte säga hur du känner inuti såklart..."

Det är för övrigt min andra graviditet och jag känner väldig skillnad mot tarmrörelser osv som man annars kan förväxla det med k tidigt skede. Blir dock osäker när hon står och säger så? Är det något annat jag känner där inne, något som är fel? Har även sjukdomen endometrios, så blir lite orolig. Detta trots att det verkar vara vanligt att man känner bebis vid den här tiden?

• Svar på tråden Konstig kommentar vid RUL?
  • Syster86

Jag har inte varit fravid förut och är bara i v8+0 idag men jag har läst att om nån v börjar barnet kunna röra sig lite (inte så att det känns för modern så tidigt), men verkar väl inte orimligt att känna nåt i v19?! Det är ju för tusan halvtid... typ.

Men vad vet jag.

• Moorii

Konstigt att hon sa så! Ung och oerfaren bm? Vet många som känt bebis redan i vecka 16, så du behöver inte vara orolig! Känner du sparkar så är det inte alls ovanligt :)

• Carambolan

Att du känner bebisen röra sig är ju inget konstigt. Jag tolkar det som att hon trodde att du menade att bebisen "spjärnar emot" och gör ont när hon petar på magen och det är det ju för tidigt för däremot!

• tuuli

Nej, hon verkar ju helt förvirrad, och det är säkert ingen som helst fara med dig! Det är inte alls ovanligt att man kan känna fostret röra sig från vecka 17 eller till och med 15. Klart du kan känna den i vecka 19! Om den svarar på tryck utifrån eller ej är ju osäkert förstås, kan vara slump att hen rör sig mer under ultraljudet. Möjligt att det var det hon menade, men konstigt formulerat i så fall. 

• palmskan
    Moorii skrev 2016-06-27 18:33:22 följande:

Konstigt att hon sa så! Ung och oerfaren bm? Vet många som känt bebis redan i vecka 16, så du behöver inte vara orolig! Känner du sparkar så är det inte alls ovanligt :)

Hon var nog runt 50-55 men var över lag lite sur under besöket. Hon kanske hade en dålig dag! Men jag trodde de flesta bm ändå vill uppmuntra att man känner efter bebisens rörelser och lär känna dess rutiner osv, men hon sågade allt jag sa.. Och inte bara på ett sådant sätt som att det handlade om huruvida bebisen kunde känna smärta/obehag och spjärna emot. Hon sa själv "ja det är ju en livlig bebis iallafall, eller så är det stretig för att jag är där och knuffar bara".
    Carambolan skrev 2016-06-27 18:33:47 följande:

Att du känner bebisen röra sig är ju inget konstigt. Jag tolkar det som att hon trodde att du menade att bebisen "spjärnar emot" och gör ont när hon petar på magen och det är det ju för tidigt för däremot!

• palmskan
    tuuli skrev 2016-06-27 18:43:23 följande:

Nej, hon verkar ju helt förvirrad, och det är säkert ingen som helst fara med dig! Det är inte alls ovanligt att man kan känna fostret röra sig från vecka 17 eller till och med 15. Klart du kan känna den i vecka 19! Om den svarar på tryck utifrån eller ej är ju osäkert förstås, kan vara slump att hen rör sig mer under ultraljudet. Möjligt att det var det hon menade, men konstigt formulerat i så fall. 

Jaa men det verkar ju som att jag inte behöver oroa mig iallafall med tanke på vad ni alla svarar, vilket är skönt!

Jag kan känna att bebisen verkar tex flytta sig lite när jag trycker mot magen alt ligger på något sätt som trycker mot magen! Men det kan ju vara så att jag helt enkelt bars känner bebisens rörelse tydligare när det blir "trångt", utan att bebisen "svarar"! Eller något sådant.. Haha
  • corran

Eh ja det va konstigt sagt av henne...
    Jag har känt av båda mina barn från v 14-15, dagligen. Från v 16 har jag kunnat känna med handen utanpå magen. Spec med andra barnen då jag hade moderkakan i bakvägg vilket framhäver bebis rörelser så det känns tydligare för mig. 

Gjorde rul i v 20 och bebis sparkade så hårt mot ultraljudsgrejen så bm hade svårt att styra den ;) 

Sen finns det ju dom som inte känner något alls förrän v 25,inte heller konstigt.

Olika för alla helt enkelt. Man när man väl känt bebis så VET man att det är den och inte nå jäkla gaser.. :P

• LaOtona

Jag kände från vecka 16 med andra barnet. Vecka 18 eller 19 med första. I den hör graviditeten var det inget snack om saken att det var bebisen som rörde sig i vecka 19.

• Greger

Jag kände lite pirr i vecka 16 och är gravid med första barnet. Trodde verkligen inte att det var bebisen jag kände redan. Men insåg efter nån vecka att det var hon :)

• gruvan

Med andra barnet kände jag fladder i v 13. I v 15 kände jag tydligare rörelser där inifrån och i v 17 kunde min sambo känna små, små pickar från utsidan av magen. Min bebis var väldigt aktiv hela graviditeten efter det. Det var nästan aldrig lugnt i magen! Så jag är övertygad om att det är bebis du känner och att du inte behöver oroa dig för att nåt skulle vara fel. Grattis!

• Trippelmamma76

Första barnet började jag känna i v 13-14 någonting (moderkaka i bakvägg). Nästa ett par v senare (moderkaka i framvägg).

• MissHelene

Fösta gången jag kände ngt som inte gick att misstas var samma dag jag klev in i v.19 så lyssna inte på henne :D

• Jula

Fick en liknande kommentar av min BM idag och jag blev rasande. Hon sa typ "jag tänker inte säga att du hittar på, men det har aldrig tidigare hänt" och hon log på ett märkligt sätt och menade på att det känns väldigt likt med tarmrörelser. Jag är gravid i v 15 med mitt andra och jag känner tydligt att det är barnet och inte tarmarna. 

• Guldbarb

När jag gjorde RUL i v 18-19 så låg min pojk och gjorde rejäla sparkar (han drog in båda benen över sin mage och sparkade sedan rakt ut). Barnmorskan skrattade då och frågade "Det kände du va?". Jag hade känt min pojk i några veckor då. Så det är nog rätt olika mellan dom, hon antog mer att jag känt honom ett tag (jag kallade honom för kickboxaren...).

• LaOtona
    Jula skrev 2016-07-07 21:11:36 följande:

Fick en liknande kommentar av min BM idag och jag blev rasande. Hon sa typ "jag tänker inte säga att du hittar på, men det har aldrig tidigare hänt" och hon log på ett märkligt sätt och menade på att det känns väldigt likt med tarmrörelser. Jag är gravid i v 15 med mitt andra och jag känner tydligt att det är barnet och inte tarmarna. 

Men vad är det för konstig kommentar?! Hon kanske inte har känt så tidigt vid sina eventuella graviditeter men det verkar inte ovanligt att folk känner av rörelser rätt tidigt. Jag var sjukt skeptisk när jag kände tidigt men är säker på att det var så eftersom det sen kändes på samma sätt men starkare.
Svar på tråden Konstig kommentar vid RUL?