När jag var runt 8 år så försökte jag lära mig min mammas modersmål, finska. Senare I skolan så lärde jag mig Engelska, Svenska och Franska. Detta gjorde att jajg inte klarade av att bli flytande i något utav språken, jag hade dåligt betyg i både engelska och franska och blandade ofta grammatiska regler i alla fyra språken. Jag valde att hoppa av Franskan och Finskan, och idag minns jag inte ens grunderna i något av språken, jag förstår inte öht vad mina finska släktingar pratar om. Men jag lyckades få A i både Engelska och Svenska nu på gymnasiet. Svenskan kunde jag flytande sedan jag började prata, det pratades överallt, på skolan, på dagis, hemma, på tv osv. Svenska överallt. Engelska intresserade mig massor, jag kollade på Simpsons på tv och lyssnade på Eminem massor haha. Så det jag behövde lära mig var just Engelska, för svenska kunde jag ju redan flytande (eller ja, det var inte lika svårt). Så alla ni som pratar flera språk hemma och lär era barn flera språk - fortsätt med det. Jag önskar att mina föräldrar hade gjort detsamma, men min pappa hindrade folk att prata finska med mig :(
Jag planerar att prata Engelska och Svenska med mina barn i framtiden, och som ensamstående - vad är era tips? Kan man visa tv och filmer på tex engelska och prata det, läsa böcker osv med det, men att man pratar svenska mest och att alla andra pratar svenska med hen? Tror ni det skulle funka? För Hen kommer ju bli tvungen att lära sig svenska och engelska ändå så lika bra att börja i tid.Så kan hen kanske lära sig ett extra språk i framtiden, men kunna Engelska och Svenska flytande. Eller tror ni att det är bättre att jag bara pratar engelska med mitt barn, visar tv och filmer osv. Och att min familj (vi bor jättenära varandra och dom kommer träffas OFTA) pratar svenska, visar svenska filmer osv? och även dagis och kompisar och sånt kommer ju prata svenska. Kanske är lättare om olika personer pratar olika språk... Hmm, hjälp? :)