• SandraS23

när började era barn leka med kompisar hemma?

Hej. Jag har en liten undran när började era barn ta hem kompisar och leka med kompisar utanför förskolan eller förskoleklass? Min dotter går endast 15 timmar på förskola eftersom jag är mammaledig hon är enda barnet som går 15 timmar men nu har hon sommarlov fram till augusti när börjar man ta med kompisar hem?

• Svar på tråden när började era barn leka med kompisar hemma?
  • Maloubo

3-4 år var många när de började leka.Vi bodde i ett barnvänligt område med många barn så det lektes jämt.Ibland hämtade vi deras kompis från dagis tex 12:00,då lekte barnen till föräldern slutat jobba.Men detta är olika för alla.

• Alexi

Mina har varit ungefär fem år. Mina går heltid på dagis och skola och då behövs inte så mycket mer lek förrän lite längre upp i åldrarna.

• Rani

Min dotter är snart fyra och har börjat fråga barnen i kvarteret om de vill följa med hem och leka. Ibland kommer det också någon och ringer på och frågar om de ska leka. Oftast ute men också inne. Från dagmamman har hon inte bjudit hem någon än.

• Carambolan

Runt fem. Innan dess har vi bara setts ute i parkerna i närområdet, de har inte haft önskan om att ta hem eller gå hem till någon.

• SandraS23

Vi bor i ett barn vänligt område men de barn som bor här är äldre än min dotter ca 1 eller 2 år äldre Så inte jättemycket. De lekte lite förra sommaren när vi precis flyttade till området men inte nu. Kan jag vara lugn då och vänta på att dottern ber själv om att då leka med kompisar?

• Dixie

från 4 års ålder har mina barn tagit med kompisar hem från förskolan och lekt - oftast har det bara blivit någon timme på em.  

• Fru Ve

Vid 4 år ungefär. Fast i början mest med barn som vi bor granne med eller där jag är väldigt väl bekant med föräldrarna. Och i den åldern räcker det med max 2 timmars lektid åt gången för att de inte ska tröttna, är min erfarenhet.

• fluu

De började vara själva hemma hos varandra nu när de är fyra år.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Vinterankan

Första strax innan hon blev tre, andra strax innan han blev fyra. Det som styrt har varit när de själva eller deras kompisar efterfrågat det.

Min erfarenhet säger mig att småsyskon ofta börjar senare då de leker med syskonet och inte känner samma behov. Baserat inte bara på mina barn utan även på grannarna och barnens vänner. Äldsta barnets kompisar som var småsyskon lekte hon inte med tidigt, bara de som var ensambarn eller storasyskon. Yngsta barnets kompisar som är storasyskon har lekt med vänner mycket mer än vad mitt barn gjort.

Svar på tråden när började era barn leka med kompisar hemma?