• Sofia1988

    Akutsnitt med första, funderar på planerat snitt den här gången

    För fyra år sedan födde jag min son med akut kejsarsnitt. Det var en traumatisk upplevelse som tog länge att återhämta sig i från, det var också en del komplikationer efter snittet.

    Men nu är det alltså dags igen i januari 2017. I går träffade jag min barnmorska som tog upp frågan om hur jag ser på kommande förlossning, och jag svarade att jag inte hade någon aning om hur jag ville göra. Tanken på en vaginal förlossning känns ändå på något konstigt sätt som lockande, men jag är så sjukt rädd för att det ska gå som det gick förra gången. Därför lutar det mot att försöka få ett planerat snitt istället, det känns mer kontrollerat och lugnare om nu en förlossning kan vara så. Jag är så kluven, men vet att om jag vill försöka få planerat snitt så bör jag börja prata med vården om det snart.

    Men det jag undrar egentligen är väl hur andra gjort och varför ni valde att göra planerat snitt/ försöka vaginalt igen?

  • Svar på tråden Akutsnitt med första, funderar på planerat snitt den här gången
  • Mammia

    Jag har fött vaginalt efter ett akutsnitt. Mitt första barn fastnade i bäckenet, navelsträngen klämdes och hjärtljuden gick ner. Snittet gick bra och barnet mådde också bra. Några år senare när det var dags för syskonet var jag givetvis orolig att samma sak skulle hända igen. Jag fick gå och samtala med en barnmorska lite som terapi och sedan beslutade jag att jag ville försöka föda vaginalt. Man noterade i min journal att jag hade rätt att önska snitt under pågående förlossning om den inte framskred som den skulle. Men den här förlossningen gick fantastiskt bra och jag är tacksam att jag försökte. Prata med en barnmorska som kan läsa dina anteckningar från förlossningen och nysta ut om komplikationerna berodde på slumpen eller om det finns misstanke att det kan hända igen. Följ sedan det som känns rätt för dig. Lycka till.

  • Sofia1988
    Mammia skrev 2016-07-05 16:04:24 följande:

    Jag har fött vaginalt efter ett akutsnitt. Mitt första barn fastnade i bäckenet, navelsträngen klämdes och hjärtljuden gick ner. Snittet gick bra och barnet mådde också bra. Några år senare när det var dags för syskonet var jag givetvis orolig att samma sak skulle hända igen. Jag fick gå och samtala med en barnmorska lite som terapi och sedan beslutade jag att jag ville försöka föda vaginalt. Man noterade i min journal att jag hade rätt att önska snitt under pågående förlossning om den inte framskred som den skulle. Men den här förlossningen gick fantastiskt bra och jag är tacksam att jag försökte. Prata med en barnmorska som kan läsa dina anteckningar från förlossningen och nysta ut om komplikationerna berodde på slumpen eller om det finns misstanke att det kan hända igen. Följ sedan det som känns rätt för dig. Lycka till.


    Tack för ditt inlägg:) Jag ska absolut be min barnmorska att ta fram anteckningarna så vi kan gå igenom dessa tillsammans. Det var ett jättebra förslag! Det kommer nog handla om att väga fördelar/nackdelar och utifrån det fatta ett beslut.
Svar på tråden Akutsnitt med första, funderar på planerat snitt den här gången