• Anonym (utsliten)

    Orkar inte med min man som beter sig som ett barn!

    Jag är så fruktansvärt genom slut så det finns inte!


    Jag är en kvinna på snart 30 år. Lever med en man sen snart 10 år tillbaka som börjar närma sig 40. Tillsammans har vi en underbar dotter på 8 år.


    Dottern har vissa svårigheter, såsom autism, lindrig utvecklingsstörning och adhd. Hon är underbar och fantastisk på alla sätt och vis, men också väldigt tidskrävande och det kan väldigt många gånger vara riktigt tufft.


    Sen kommer vi till min man. Han är snart 40, studerar och beter sig många gånger som en 2-åring. Han vet såklart om vår dotters svårigheter, men jag vet inte riktigt om han kan ta det till sig. När någonting blir svårt inom hans föräldraskap lastar han alltid, och då menar jag ALLTID över det på någon annan. Oftast mig. Dottern och mannen tjafsar varje dag. Oftast blir det tjafs över någonting som min man har sagt, som sedan dottern tolkar som något annat och sen är tjafset igång. Istället för att han som är vuxen och (vad jag vet) är neuropsykiatriskt frisk, beter sig därefter som en vuxen när dottern speedar loss, ska bitas, nypas och skrika och istället för att avleda henne eller säga åt henne, så sjunker han till dotterns nivå och börjar bete sig precis likadant. Det är något fruktansvärt jobbigt. Jag får säga till dom flera gånger varje dag. Det är ungefär såhär det ser ut: Dom tjafsar. Jag säger till. Det är lugnt i nån minut. Tjafset sätter igång igen. Jag säger till. Det är lugnt i nån minut, Tjafset sätter igång igen. Dottern kommer gråtandes till mig och säger att pappa är dum. Och sådär håller det på. Jag blir skogstokig!


    Och så har vi mig då. Jag är en kvinna på 29 år. Är sjukskriven sen 2 år tillbaka pga utbrändhet, panikångest, sömnsvårigheter och PTSD. Mina diagnoser som jag inte kan hjälpa att jag har blir knappast bättre av stressen som jag blir utsatt för pga det dagliga tjafset mellan mannen och dottern. Det känns som jag aldrig kommer bli frisk om det fortsätter såhär.


    Nu under sommaren så jobbar mannen, då han inte får något csn, så det är jag som måste ta hand om dottern nu när hon har sommarlov. När mannen sen kommer hem på eftermiddan och jag kanske vill ha lite avlastning och att han ska ta sitt ansvar nån gång också, så svarar han alltid: "Jag har faktiskt jobbat hela dagen. Vad har du gjort?" Som att jag har latat mig hela dagen och låtit dottern springa vind för våg.  


    Hemma är det jag som sköter allt, och då menar jag ALLT. Den ekonomiska biten, att få ihop en budget till mat, bensin och nöjen utöver räkningar och hyran (som jag också betalar). Mannen betalar några av räkningarna såsom sin fackräkning och Folksam-försäkring, allt annat betalar jag. Jag sköter även allt i hushållet såsom handling av mat, städning, tvätt, matlagning och tar 99,9% hand om vårt gemensamma barn. Det är JAG som ser till att hon kommer iväg till skolan (när hon inte har lov då) det är jag som ser till att hon kommer ut och rör på sig, då mannen oftast bara sitter inne och låter röven växa (ursäkta) och så vidare och så vidare.


    Jag håller på att gå under. Jag kan inte ta hand om en man som ska bete sig som en vuxen människa, men som beter sig som ett barn. Jag orkar inte det.
    Och innan ni predikerar om varför jag är kvar i detta förhållande, så har jag försökt många gånger. Jag har tagit upp om att vi kanske ska gå i par terapi, det gick han med på, men då pratades om allting annat förutom våra problem i förhållandet. Karln lyssnar fan aldrig. Jag har sagt att jag vill ta ut skilsmässa, men då har han bara sagt att jag ska sluta fåna mig eller startar tjafs och drar upp hemska saker från min barndom som triggar igång min PTSD. Och det är ingen dålig ursäkt, ärligt talat så räcker min ork inte till att ta mig ur detta äktenskap och vilka konsekvenser det leder till som vårdnadstvist och fan och hans moster. Har ingen att vända mig till. Har inga vänner eller någon nära relation till min familj.


    Jag går i bitar om detta fortsätter, och det kommer det med största sannolikhet att göra.


    :(

  • Svar på tråden Orkar inte med min man som beter sig som ett barn!
  • Anonym (99)

    mannen kanske borde genomgå en undersökning, han kanske har "nåt" han också, om han nu inte bara är fånig, omogen och en usel pappa, om han ska retas och tjafsa med dottern. 
    det blir lite som att du har två barn. Vill du ha det så? Kanske dags tvinga mannen rycka upp sig? kan han inte, kanske separation är bättre, då får dottern det lugnare och troligen du också 

  • Anonym (Nej)

    Nej det låter allt annat än normalt för en 40-åring. Inte ens för en 20-åring egentligen. Jag tror du ska samla all kraft du kan uppbåda, och ta dig ur förhållandet NU, annars är risken stor att både du och dottern går under. Och jag säger detta på fullaste allvar.

  • Anonym (Heja dig!)

    Du orkar visst. Du orkar bryta upp ur ett destruktivt förhållande, du orkar kämpa för ditt barn. För i det långa loppet är det mer energikrävande och psykiskt påfrestande att stanna. Och din dotter förtjänar sundare förhållanden och en gladare mamma.

    Lycka till!

  • Anonym (Känner med dig)

    oj vad jag känner med dig? jag lever också med en äldre man som beter sig som ett barn. Jag är 28år och han är 41. Vi har varit tillsammans i 8 år där jag har under hela tiden varit den som är ekonomiskt försörjande för hyra och mat.


    Han har nyligen fått en ADHD diagnos där jag gjort allt för att stötta honom vilket har gjort att jag blivit utmattad och långtidssjukskriven. Under en period studerade jag på heltid och jobbade medan han ?inte ville inte ge upp sin frihet ? för att ta ett vanligt jobb utan ville satsa på sitt företag som genererar peanuts - alltså noll ekonomisk stabilitetet. 8år senare är det ingen skillnad. Vi har en son tillsammans som är 6år och har troligen också ADHD. Tillsammans är de som två barn och leker fantastiskt fint tills konflikter uppstår där jag tvingas vara den enda mogna föräldern. Jag får ofta höra att jag är överkänslig pga av min uppväxt och överreagerar, vilket gör att jag tvivlar på mig själv. 

    Jag jobbar nu heltid igen och måste planera allt runt omkring hemmet för annars blir det inte av. Jag har ställt ultimatum med är för medberoende för att kunna ta steget. Vi har gått i parterapi och till föräldrargrupper men orkar inte vara den drivande igen för att få honom att ändra på sig. 


    Jag vet precis som du att jag behöver sätta mig själv och min son först men jag har inte mage att slänga ut honom då han varken har någon familj i Sverige eller inkomst. Jag är också rädd över att jag inte ska orka med att vara ensamstående förälder.

    Jag sträcker ut en medkännande hand , kanske kan vi stötta varandra i detta? 



    Sänder all stryka till dig <3 

  • Anonym (S)

    Jaaaha, men när ska du skilja dig då? Och har du någonsin funderat på att dotterns diagnoser kan vara ärftliga...? Tänker på hur mannen beter sig. Ändå inget man måste leva med, men kan vara värt att fundera på.

  • Anonym (Emma)

    Jag tycker att du ska lämna. Han låter som att han är en bidragande orsak till din utbrändhet och din panikångest. Kanske inte att du har dem men att de blir värre.

    Du gör ju redan allt och betalar allt hemma. Jag hade det likadant och när jag lämnade fick jag mindre att göra hemma och bättre ekonomi. Jag hade ju inte en vuxen man att städa efter och betala för längre. 


    Alla bråk försvann också. Med honom var det bråk nästan varje dag, med bara jag och barnen så bråkar vi i stort sett aldrig! 


    Jag tror att om du lämnar kommer det vara lite tufft ett tag med allt som ska ordnas, skilsmässa och dela upp saker  och skaffa nytt boende, men så fort det är klart så kommer du kunna andas ut. Och må bättre!

Svar på tråden Orkar inte med min man som beter sig som ett barn!