• Anonym (Lilja 4 ever)

måste man göra som soc säger

Är anmäld till soc, de vill att jag och barnet skall utföra en viss träning för barnet på Hab. Dock utför vi det själva hemma via en vän som är sjukgymnast. Men soc vill ändå att det skall gå via Hab. Måste vi gör som soc säger/rekommenderar ändå? Vad händer om vi nekar? Dagis har anmält då de trott att barnet inte fick någon träning (de har alltså bara anmält utan att fråga) samt att hab anmält att vi avbokat deras träning då vi upplever att barnet tillgodoser sig det bättre hemma med väninnan. Det finns alltså inget annat att klaga på men i och med att två ställen anmält så ligger det under utredning där vi varit på ett första samtal.

• Svar på tråden måste man göra som soc säger
  • Anonym (Lilja 4 ever)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-07 08:23:07 följande:

Gå på båda, förklara för hab vad din väninna gör så får de avgöra om det är nog? Jag utgår från att din väninna inte fört någon journal, jag tolkade det så.. Annars var det svaret bra, att visa den vad ni gjort :)

Vad soc kan göra annars vet jag inte, jag överlåter vetande till er andra :) Jag har varit under utredning pga att barnens pappa drack och var våldsam, jag välkomnade utredningen kan jag säga :) Jag vet det inte är samma sak, men det jag vill komma till var att de ville att våra barn skulle gå på samtalsgrupp med andra i samma situation. Vi hade redan en etablerad kontakt i en grupp för just missbrukare och deras familjer, jag förklarade vad det var för slags grupp, vad de gjorde, hur osv. De sa aldrig något mer än att det lät bra men att jag skulle få info om deras ifall att, ungefär.

Så jag tror att de kanske vill ha mer konkreta bevis på vad din väninna gör? Och hade en slags dokumentation funnits tror jag du hade haft det lättare.

Hoppas du inte tar illa upp av det här svaret, önskar lycka till och ja, soc har STOR makt... Men de finns inte för att bara jävlas :) De gör allt utifrån barnens bästa och för att familjer ska kunna leva i harmoni.

Tack för bra svar. Jag gjorde en anmälan för många år sedan ang barnmisshandel på barnets pappa. Soc erbjöd honom en utbildning/kurs i våld och agressivitet. Han nekade, soc sa att de bara kunde erbjuda i hans fall. Och det är ju mycket värre än att träna barnet på annat ställe än hab.
  • Anonym (Lilja 4 ever)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-07 08:30:44 följande:

Såg i dina senare svar att ditt barn har autism. Vet du? Jag tycker du ska begära att få byta handläggare till någon som har mer kännedom kring autism och lågaffektivt bemötande! Förstår nu mer än väl varför ni valt trygg hemmaträning, önskar dig stort lycka till än en gång!

Stort tack, tyvärr har soc väldigt bristfälliga kunskaper om Autism. Antar att det är därför de så starkt vill bolla över allt på hab. Vår "soctant" är va 23 år, inga barn och verkar väldigt förvirrad om det mesta gällande barn. Läser mest paragrafer vilket de ju skall gå efter, samtidigt tycker jag det varit viktigt att hon haft lite erfarenhet av barn/föräldraskap osv.
  • Kjell2
    Anonym (Lilja 4 ever) skrev 2016-07-07 08:30:38 följande:
    Dom? Antingen vet du svaret eller så inte. Uppenbarligen inte. Jag ville veta hur soc resonerar bla för att jag läst att handlar det inte LVU eller saker som kan ge LVU så kan soc bara erbjuda saker men inte tvinga.
    I extremfall, om soc tror att barnen far illa pga utebliven träning kan det bli LVU.

Vad ni bör göra, och som skrivit ovan, är att fixa en träff med soc, hab och väninnan där ni går igenom vilken träning de rekomenderar, vilken träning som väninnan gör och har gjort och bästa sättet att lägga upp träningen i framtiden.

Vad ni inte bör göra är att ignorerar soc och bara säga att ni inte kommer till hab.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Lilja 4 ever) skrev 2016-07-07 08:36:32 följande:

Stort tack, tyvärr har soc väldigt bristfälliga kunskaper om Autism. Antar att det är därför de så starkt vill bolla över allt på hab. Vår "soctant" är va 23 år, inga barn och verkar väldigt förvirrad om det mesta gällande barn. Läser mest paragrafer vilket de ju skall gå efter, samtidigt tycker jag det varit viktigt att hon haft lite erfarenhet av barn/föräldraskap osv.

Så är det.. Jag är tyvärr alltför väl insatt i hur dålig utbildning myndigheter och läkare och annat har om autism, jag arbetar med personer som har autism.. Du har ändå rätt att byta handläggare, och om du orkar "tjafsa" med dom bör du nämna att du vill ha någon som vet lite om autism. De bollar förvisso "sina fall" sinsemellan på möten, men ändå. Hab är väldigt bra! MEN om ditt barn går i affekt av att behöva gå dit så ska du inte utsätta henne för det, säg det rakt ut till dom, det gör mer skada än nytta! Googla på Bo Heljskov och lågaffektivt bemötande, han är grym, och det är så vi arbetar mot våra klienter.

Vissa kallar det curlande, men de mår så mycket bättre och har mer självförtroende! Jag tycker att du genom att se att ditt barn mår dåligt av att gå till Hab har utvecklat en strategi i lågaffektivt bemötande-anda.. Och då ser du till ditt barns bästa.

Kan inte Hab göra hembesök och din väninna är med? Sen är besök av främmande i hemmet inte alltid en hit heller, men alla är olika
  • Anonym (Lvi)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-07 08:48:11 följande:

Så är det.. Jag är tyvärr alltför väl insatt i hur dålig utbildning myndigheter och läkare och annat har om autism, jag arbetar med personer som har autism.. Du har ändå rätt att byta handläggare, och om du orkar "tjafsa" med dom bör du nämna att du vill ha någon som vet lite om autism. De bollar förvisso "sina fall" sinsemellan på möten, men ändå. Hab är väldigt bra! MEN om ditt barn går i affekt av att behöva gå dit så ska du inte utsätta henne för det, säg det rakt ut till dom, det gör mer skada än nytta! Googla på Bo Heljskov och lågaffektivt bemötande, han är grym, och det är så vi arbetar mot våra klienter.

Vissa kallar det curlande, men de mår så mycket bättre och har mer självförtroende! Jag tycker att du genom att se att ditt barn mår dåligt av att gå till Hab har utvecklat en strategi i lågaffektivt bemötande-anda.. Och då ser du till ditt barns bästa.

Kan inte Hab göra hembesök och din väninna är med? Sen är besök av främmande i hemmet inte alltid en hit heller, men alla är olika

Nej man har inte alltid rätt att byta handläggare! På "mitt" sockontor nekas oftast byte av handläggare, krävs en hel del för att så ska ske!
  • Anonym (Lilja 4 ever)
    Kjell2 skrev 2016-07-07 08:40:44 följande:
    I extremfall, om soc tror att barnen far illa pga utebliven träning kan det bli LVU.

Vad ni bör göra, och som skrivit ovan, är att fixa en träff med soc, hab och väninnan där ni går igenom vilken träning de rekomenderar, vilken träning som väninnan gör och har gjort och bästa sättet att lägga upp träningen i framtiden.

Vad ni inte bör göra är att ignorerar soc och bara säga att ni inte kommer till hab.

Vi har kontakt med hab, dock i andra avseenden än detta tex läkarkontakt för medicinering, psykolog då barnet en tid mådde dåligt mm. Det är just träningen vi känner att vi inte behöver från dem. Hade det behövts på något sätt så hade vi självklart tagit en kontakt. Tyvärr verkar inte hab heller acceptera att man avbryter något från dem. Skall dock föreslå nåt likande ditt tips.
  • Anonym (Lilja 4 ever)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-07-07 08:48:11 följande:

Bo Hejlskov har vi tagit mycket inspiration ifrån, soc visste dock inte ens vem det var så det imponerade inte direkt på dem om man säger så. Kanske kunde man be om att de tar in en sakkunnig på just Autism? Dock är jag rädd att det blir just habiliteringen, tycker de har svårt att se individen. De har sin "mall" av Autism och tycker att all med Autism fungerar si eller så. Vårt barn är ganska "ojämt", tex älskar denna att duscha och det är aldrig problem, men han vill ändå få in det i ett bildschema och att vi ska ha möten som handlar om dusch/hygien trots att detta är en sak hen sköter med bravur. Däremot har vi haft andra frågeställningar tex att hen gärna "stjäl" mat och gömmer i sitt rum som de absolut inte vill tala om då de inte vet själva. Även detta med att träningen inte funkat hos dem ser de som att det är oss/barnet det är fel på, inte att det är miljön och att hem blir väldigt stressad när de skall ta i/röra henne. De kan liksom inte ta till sig att det är just det som det handlar om, och att detta fungerar i hemmiljö med en utbildad trygg person.
  • Anonym (X)

Om det inte gäller LVU - dvs rekvisit enligt lag inte uppfylls - så kan soc föreslå öppna, alltså frivilliga insatser. Om man INTE samtycker till dessa insatser kan det vara så att de inte kan göra något mer, utan bara registrerar icke-samtycke och avslutar utredningen.

MEN! Om det senare öppnas ny utredning om samma sak och soc kan påvisa att ni tidigare avvisat öppna insatser (det krävs upprepade försök och avvisningar) och att alla andra alternativ är uttömda så skulle de kunna försöka med LVU om de anser att barnets hälsa/utveckling står inför allvarlig risk. Och hävda att ni då "bromsar" barnet genom att inte gå på insatserna. Typ, kortfattat.

Men det krävs ju en hel del för ett LVU, men jag ville förklara att man kan stänga dörren genom att inte samtycka, och på så vis kan tvångsomhändertagning framtvingas som enda alternativ för soc. Men återigen: det krävs mycket och ska ha gått långt då. OCH framförallt ska ett samtycke till insats i princip genast genomföras om parter ändrar sig och ger sitt samtycke. Så länge man kan tänka sig att samtycket är uppriktigt.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Lvi) skrev 2016-07-07 09:26:38 följande:

Nej man har inte alltid rätt att byta handläggare! På "mitt" sockontor nekas oftast byte av handläggare, krävs en hel del för att så ska ske!

Jaså? Här blir man informerad om denna möjlighet om utredningen skulle gå vidare efter första samtalet. Det är trist att kontoren inte agerar lika.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lilja 4 ever) skrev 2016-07-07 09:39:08 följande:

Bo Hejlskov har vi tagit mycket inspiration ifrån, soc visste dock inte ens vem det var så det imponerade inte direkt på dem om man säger så. Kanske kunde man be om att de tar in en sakkunnig på just Autism? Dock är jag rädd att det blir just habiliteringen, tycker de har svårt att se individen. De har sin "mall" av Autism och tycker att all med Autism fungerar si eller så. Vårt barn är ganska "ojämt", tex älskar denna att duscha och det är aldrig problem, men han vill ändå få in det i ett bildschema och att vi ska ha möten som handlar om dusch/hygien trots att detta är en sak hen sköter med bravur. Däremot har vi haft andra frågeställningar tex att hen gärna "stjäl" mat och gömmer i sitt rum som de absolut inte vill tala om då de inte vet själva. Även detta med att träningen inte funkat hos dem ser de som att det är oss/barnet det är fel på, inte att det är miljön och att hem blir väldigt stressad när de skall ta i/röra henne. De kan liksom inte ta till sig att det är just det som det handlar om, och att detta fungerar i hemmiljö med en utbildad trygg person.

Hab är det nog som gäller, om du vill ha in expert. Kan man höra med bup kanske? Vild gissning :) Ja tyvärr dras man lätt över samma kant om man har fått en diagnos. Det är lite därför jag själv inte velat göra asperger utredning på min dotter.. Hon klarar vanlig skola osv, det är istället hygienbiten och det sociala på fritiden där det inte finns samma regler att följa som är svårt.
  • Asirna
    Anonym (Lilja 4 ever) skrev 2016-07-07 08:01:08 följande:

Hahaha, tror du det står på deras sida? Jag frågade hör för att jag inte visste, och du kan uppenbarligen inte svara så lämna då tråden istället

Man för söka på nätet vad som gäller för någonstans finns det. Gäller vara att använda rätt redskap när man söker.

Du förstår väl att om du inte lyssnar på soc så kan något ske som kan drabba er familj?

Alla vet ju vad SOC sysslar med, finns dock hur många fall som helst de sysslar med så man får själv ta och kolla upp vad som gäller i sitt fall.

Du skulle kunna ringa del o fråga skälv också. Är ju inte så att de bitter dig om du frågar.
  • Rixa

Jag går emot strömmen och tycker ni ska ifrågasätta och kräva att få köra ert race som ni tycker fungerar. Har personlig erfarenhet av hur dåligt det kan fungera med både rehab och hab. Men de envisas med att följa "sina mallar" trots att det inte fungerar för individen. 

Det är ett orosmoment och tar energi från er att ha dessa samtal och krav från soc. Jag tycker inte man ska "dansa med" och låta dem ta energi utan att de kan uppvisa något resultat. Var snabba och lägg in en motanmälan där ni påvisar att HAB inte kommit till resultat och att handläggaren på soc inte sett till individens behov vilket strider mot lagen. Kräv ut alla papper och all journal och lusläs. 

Det ska finnas en plan, en kartläggning och uppsatta mål. Saknas det (vilket det förmodligen gör) är det anmälningsbart. 

Jag har stridit för min son och vunnit en del såsom att Landstinget blev återbetalningsskyldig vilket kändes så j..... skönt! Ingen stor summa men jag fick rätt mot enhetschef m fl. Anmälan till IVO lämnades utan åtgärd men vips så fick jag remiss till annat Landsting där vi fick tid omgående. Något jag kämpade för i tre år och efter anmälan som lämnades utan åtgärd hände det ändå grejer. 

Så nog gjorde den nytta allt. Jag tycker inte man ska anpassa sig av rädsla för vad soc ska göra för felaktiga beslut. Driv frågan stenhårt från början och kräv att de ska ha uppfyllt vad lagen säger, begär rättningar i all dokumentation på sådant som är felaktigt inskrivet lr egna antaganden från handläggaren. Begär svar på vad denna grundar påståenden på. Var sakliga. Korta stycken, meningar och frågeställningar. 

"Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Miriami

Jag har en handikappad son och har varit i många vändor i liknande situation som du. Ni behöver inte göra som soc säger eller habliteringen säger. Habliteringen är frivillig att gå till. Om barnets behov blir tillgodosedda så är det bra. Barnet far ju inte illa vad jag förstår. Ni kan ju be soc prata med er vän som styrker att ert barn får träningen. Jag hade bytt dagis till barnet om det hade gått.

Jag har avsagt habliteringen. Har blivit anmäld av dom till soc flera gånger. Men det ledde ingenstans. Soc ville tvinga mig att ha sonen på kortidshem där han blev misshandlad. Gjorde visserligen som de sa men tog bort sonen därifrån rätt fort igen.

Har lärt mig genom åren som ensamstående mamma att inte ha att göra med "experterna" alltså kommunala instutioner mm. Expert på ditt barn är du själv. Om du behöver råd och stöd så sök själv.

Anmäla har blivit en maktmedel för dagis och habliteringar vårdcentraler .mm. och även privatpersoner kan anmäla anonymt!

Jag är inte ensamstående längre. Har en bebis som går inte till bvc! Och mår hur bra som helst. Jag är förälder och expert på just mitt barn. Och jag bestämmer själv över mitt barn. Ingen utomstående bvc eller annat som bestämmer och ger sina råd.

Har förståelse över din situation och hoppas innerligt att det löser sig!

Kram

Miriam

• Eszra
    Anonym (Lilja 4 ever) skrev 2016-07-07 00:32:44 följande:

Är anmäld till soc, de vill att jag och barnet skall utföra en viss träning för barnet på Hab. Dock utför vi det själva hemma via en vän som är sjukgymnast. Men soc vill ändå att det skall gå via Hab. Måste vi gör som soc säger/rekommenderar ändå? Vad händer om vi nekar? Dagis har anmält då de trott att barnet inte fick någon träning (de har alltså bara anmält utan att fråga) samt att hab anmält att vi avbokat deras träning då vi upplever att barnet tillgodoser sig det bättre hemma med väninnan. Det finns alltså inget annat att klaga på men i och med att två ställen anmält så ligger det under utredning där vi varit på ett första samtal.

Nja, tydligen gör din vän inte sitt jobb? 
  • Anonym (Ira)
    Anonym (Lilja 4 ever) skrev 2016-07-07 00:32:44 följande:

Om redan 2 ställen anmält dig, är det nog bara bra att samarbeta med soc? 
  • Anonym (Lilja 4 ever)
    Eszra skrev 2016-07-08 12:44:41 följande:
    Nja, tydligen gör din vän inte sitt jobb? 
    Varför skulle hon inte göra det?
  • Anonym (Lilja 4 ever)
    Anonym (Ira) skrev 2016-07-08 12:53:41 följande:
    Om redan 2 ställen anmält dig, är det nog bara bra att samarbeta med soc? 
    Samarbeta-ja, att gå tvärtemot vad som är bra för barnet pga andras okunnighet så- helt inte.
  • Eszra
    Anonym (Lilja 4 ever) skrev 2016-07-08 13:28:37 följande:
    Varför skulle hon inte göra det?
    För att du ändå blivit soc anmält?
Svar på tråden måste man göra som soc säger