• Anonym (????)

Köpa bostadsrätt för första gången. Hur går det till?

En kille säljer privat sin etta i Hagfors.

När jag ringde upp så sa han att vi börjar med 10.000:-

Är lägenheterna så billiga där?

I alla fall så ska jag på visning imorgon och det är även en till kille som har hört av sig och också han ska på visning innan mig.

Säljaren sa att högsta bud kommer avgöra.

Det är första gången i mitt liv jag gör detta så jag behöver lite tips och har även lite frågor.

Är det något speciellt jag skall kolla under visningen?

Kommer det vara en mäklare där?

När kommer man ge högsta bud? Är det på plats? Ringer man? Hur funkar det? Hur gör man för att vinna en budgivning?

När skriver man på papper och sånt? För man vill ju inte bli lurad. Jag kanske betalar och sen blir utkastad.

Så kan någon förklara steg för steg hur detta går till?

Tackar för all hjälp.

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt för första gången. Hur går det till?
  • Anonym (per)
    birdie skrev 2016-07-13 19:46:36 följande:
    Går han på soc så får han inte äga en bostadsrätt. Det luktar skumt, hade jag varit du hade jag dragit mig ur.
    Jo om den är så lågt värderad och hans månadskostnad blir lägre än att hyra är det okey att äga
  • Anonym (????)

Han ringde mig och sa grattis till lägenheten.

Han ville också att jag ska skicka pengarna med posten till honom eftersom han behöver dom så han kan betala hyran till sin nya lägenhet.

Jag tycker detta börjar bli skumt. Tycker ni samma sak?

• Ms H
    Anonym (????) skrev 2016-07-13 21:25:58 följande:

Han ville också att jag ska skicka pengarna med posten till honom eftersom han behöver dom så han kan betala hyran till sin nya lägenhet.

Har du gett något bud?
  • Deceree1

Gör det inte! Han verkar oseriös. Hoppa över den, det blir fler chanser. Jag tror att han lurar dig.

• Deceree1

Ta kontakt med föreningen. Troligtvis känner dom till honom, eller så kanske han inte ens bor där. Gör inget överilat! Skicka inga pengar !

• Anonym (????)

Nu skriver han så här

Eventuellt på det nya, borde gå bra. Tänkte fixa det direkt så kan du föra över den 27e direkt när du blivit medlem o vi fixat papper.

• Anonym (per)
    Anonym (????) skrev 2016-07-13 21:25:58 följande:

Du vet ju inte ens att han äger den, han kanske hyr den av föreningen, skicka inga pengar . Ska du köpa måste ett riktigt köpekontrakt upprättas, Köper du och betalar och inte du blir godkänd av föreningen har han inga pengar kvar att betala tillbaka
  • Anonym (????)

Jag tänker inte skicka pengar på posten . Så dum är jag inte trots att jag har en funktionsnedsättning.

Men om papper är påskrivet och jag blivit godkänd av föreningen. KAN JAG BLI LURAD DÅ?

• Anonym (per)

År inte helt säker men kolla upp så inte lägehheten är pantsatt

• birdie

Ok, tack för upplysningen. Har aldrig sett bostadsrätter till så låga priser. Kan vara bra att veta. Tycker dock fortfarande att det hela här luktar skumt.

Anonym (per) skrev 2016-07-13 20:30:08 följande:

Jo om den är så lågt värderad och hans månadskostnad blir lägre än att hyra är det okey att äga

Svar på tråden Köpa bostadsrätt för första gången. Hur går det till?