• Handelstanken

Vilka däck måste man ha?

Måste återkomma i denna fråga då vi har en deadline imorgon med ledig tid och ska bjudas på hjulskifte.

Jag brukar alltid beställa de däck som står i bilregistret om man ska ha 2 eller 4. Eller likadant som sitter på om man ska ha ett enstaka.

Någon har menat att man måste ha det som står i papperen för polis och bes. Andra menar att det räcker med rätt storlek.
    Som säkerhet är nog bäst det som bilen typats för, dvs det fabrikanten anger.

Bäst att inte väcka den björn som sover med att fråga hos bilprovningen, så jag frågar här och avgränsar mig till just den frågan om vad man egentligen måste ha för sulor om någon är noga?

• Svar på tråden Vilka däck måste man ha?
  • Nyfikna72

Som jag skrev i andra tråden så tittar inte sbp på hastighetsindex. Som redan nämnts så kollar de i huvudsak mönsterdjupet och i förekommande fall att de inte sticker utanför karossen.

• Handelstanken
    Nyfikna72 skrev 2016-07-21 18:56:30 följande:
    Som jag skrev i andra tråden så tittar inte sbp på hastighetsindex. Som redan nämnts så kollar de i huvudsak mönsterdjupet och i förekommande fall att de inte sticker utanför karossen.
    Ska fråga där i ett annat ärende om dom bryr sig
  • Handelstanken
    Gäller lastindex nu 84/88
  • Aikido
    Fast man vet aldrig vad de har på "kampanj" för tillfället. Kommer han indruttandes med ett däck med för lågt belastningsindex och han träffar på någon petig djävel (och sådana finns det gott om på bilprovningen) torskar han.
  • Handelstanken
    Aikido skrev 2016-07-21 19:04:39 följande:
    Fast man vet aldrig vad de har på "kampanj" för tillfället. Kommer han indruttandes med ett däck med för lågt belastningsindex och han träffar på någon petig djävel (och sådana finns det gott om på bilprovningen) torskar han.
    Bäst att byta nu då, eller besa på vinterdäcken ifall det kan bli så.
  • Nyfikna72

Nä de kollar inget lastindex heller, finns inte en möjlighet att de slår ner på det om det i övrigt är något sånär rätt storlek för bilen. Skulle en caprice kombi komma in med 155-13 så kanske de skulle få upp ögonen och tycka saker.

• Aikido
    Handelstanken skrev 2016-07-21 19:14:15 följande:
    Bäst att byta nu då, eller besa på vinterdäcken ifall det kan bli så.
    Är 84 mindre än vad bilen får ha då?
  • Handelstanken
    Aikido skrev 2016-07-21 19:36:05 följande:
    Är 84 mindre än vad bilen får ha då?
    Står 88 i fordonsdata
  • Aikido
    Handelstanken skrev 2016-07-21 19:41:00 följande:
    Står 88 i fordonsdata
    Ok. Däckfirman nästa då.
  • Handelstanken
    Aikido skrev 2016-07-21 19:56:46 följande:
    Ok. Däckfirman nästa då.