• Anonym (Hur göra?)

Svårlöst problem

Min man har ett barn som han har umgänge med på helgerna pga avstånd.
    Eftersom avståndet är så långt så måste min man ta ledigt från jobbet de fredagarna han ska hämta och det har hittills inte varit något större problem, lite gnäll på arbetskamraterna men inte mycket. Han har alltid haft något lägre i lön än vanligt pga detta, han har inte känt att det är ok att kräva lika mycket i löneförhöjning.

Min man bytte jobb för några månader sen pga att det tidigare gick i konkurs, han fick jobb direkt och det skulle inte vara några problem att han åkte tidigare (kl 12 ungefär)  de fredagar han behövde. Han fick antingen ta sem eller jobba in vid annat tillfälle om det gick.

Nu säger arbetsgivaren ifrån. Det har blivit så krångligt att lösa arbetet för övriga när min man går för att arbetsgivaren (inte så stor firma) har blivit sjukskriven pga skada. Tidigare har han hoppat in och löst de fredagar som de övriga arbetskamraterna har behövt någon med min mans kunskaper på plats.

Detta gör att vi hamnar i ett dilemma. Vi vet inte hur länge arbetsgivaren blir sjukskriven, det är minst 6 månader iaf, troligen mer pga arbetsgivarens ålder.

Vi har föreslagit för mamman att vi hämtar på lördagen istället trots att det blir kort umgänge men hon säger nej.
    Vi har föreslagit att hon tar tåget och möter oss en bit på väg så att min man ändå hinner hämta i rimlig tid. Det är 30 mil ENKEL resa och bonusbarnet är i förskoleåldern. Maken slutar 16,15. KAN gå 16 om inget händer. Men nej, det är hans uppgift att lösa. umgängesavtalet ska gälla menar hon.

Hon har också varit ganska bitchig i sitt språk och även ringt flera gånger och avkrävt svar på hur han ska lösa det nästa helg men vi vet ju inte.

Att han åker på fredagen och sover på hotell är inget alternativ, de pengarna finns helt enkelt inte. Vi ringde soc och pratade med dem om de kan hjälpa till men det kunde de inte fick vi besked om.
    Flyg går inte för det finns ingen flygplats för inrikesflyg så pass nära att det fungerar.

Min man blev igår så förbannad så han sa att då har vi inget umgänge alls förrän chefen är frisk igen då. men det känns ju inte heller så bra.

Nu vänder jag mig till er, har vi förbisett något alternativ? Jag kan inte lämna mitt jobb, det har jag redan kollat och mamman har inte körkort så för hennes del är det tåget som gäller om hon ska lämna.
    Vi har erbjudit oss att betala tåget, men att vi då måste göra avkall på det extra 'underhåll' hon får genom att vi betalar ytterkläderna helt men det går hon inte heller med på.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-29 13:26
    Jag tillägger att jag framkastade förslaget att han kunde sova över hos henne men han bara stirrade på mig och sa: Är du inte klok! Aldrig i livet. Hon skulle nog inte heller gå med på det då hon brukar dejta när bonus är borta och då vill hon nog inte ha både barnet och pappan där...

• Svar på tråden Svårlöst problem
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-07-31 21:25:08 följande:

Ja, barnet vaknar sällan senare än 6.30 och om min man åker strax före kl 5 hemifrån så blir det nästan som vanlig jobbtid, lite tidigare bara. Tror inte det är så mycket trafik den tiden så det bör ta ca 3 tim.

Men kommer han orka stiga upp så tidigt och köra så långt? Med tanke på att han behöver mycket sömn och vila för att inte somna vid ratten? ;)
  • magdalena 80
    Anonym (Asdf) skrev 2016-07-31 21:49:03 följande:

Men kommer han orka stiga upp så tidigt och köra så långt? Med tanke på att han behöver mycket sömn och vila för att inte somna vid ratten? ;)

Det är ju dock en viss skillnad mellan att stiga upp vid 5, köra långt, ta en paus och sen köra tillbaka eller, stiga upp vid 5, jobba en hel arbetsdag, köra långt, ta en paus och köra tillbaka igen...

Har tyvärr ingen bra lösning, men hur är det med nån farmor, farfar, mormor, vän...? Har ni någon i er närhet som kunde tänkas ställa upp och hjälpa till med hämtandet?
  • Brumma
    Anonym (tänk på barnet) skrev 2016-07-31 13:14:04 följande:

Men om pappan åker 16 på fredag och sedan 30 mil, det tar minst 3 timmar med bil. Då är han framme hos barnet kl 19. Sedan ska de åka hela vägen tillbaka i 3 timmar. När min son var 5 år gick han och la sig kl 19 jämt för att orka upp till dagis. Skulle han varit vaken till 22 på fredagkväll efter en vecka på dagis så hade han bara blivit trött och ledsen.

Längre umgänge mer sällan tror iaf jag är bättre för barnet som läget ser ut just nu.

Längre umgängen verkar ju inte möjligt för tillfället med det arbete pappan har och som det ser ut på arbetet just nu.

Vissa barn klarar av det, andra inte. Dock är väl inte hämtning på fredagen så sent ett alternativt om pappan känner att han är en trafikfara. Bra att han tar sitt ansvar och väljer att inte köra fredag kväll och utsätter sitt barn, sig själv och andra för fara. Bättre då med hämtning lördag morgon.

Sedan när chefen är tillbaka kan hämtning på fredag återupptas.
  • Vinterankan

Kolla upp alternativ till boende pch aktiviteter närmare mamman så behöver de inte åka så långt. Behöver inte vara dyrt, tex ta in på ett vandrarhem, campingstuga eller kolla om det finns något "bo på bondgård" i närheten. Så kanske de bara behöver åka 5-10 mil på lördagen och ha ett mysigt utflyktsumgänge istället för bilåkarumgänge.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Asdf) skrev 2016-07-31 21:49:03 följande:
    Om du inte inser skillnaden själv kan jag inte hjälpa dig att förstå för då handlar det om viljan att förstå saknas.
    magdalena 80 skrev 2016-07-31 22:12:28 följande:
    Det är ju dock en viss skillnad mellan att stiga upp vid 5, köra långt, ta en paus och sen köra tillbaka eller, stiga upp vid 5, jobba en hel arbetsdag, köra långt, ta en paus och köra tillbaka igen...

Har tyvärr ingen bra lösning, men hur är det med nån farmor, farfar, mormor, vän...? Har ni någon i er närhet som kunde tänkas ställa upp och hjälpa till med hämtandet?
    Mamman är osams med sina föräldrar och de bor en liten bit bort från vår ort. Pappan känner dem inte iom att han och mamman aldrig var ett par. De har setts på barnets dop bara och någon enstaka gång till. 

Farmor och farfar har jag redan skrivit att de inte är ett alternativ pga att de bor ännu längre bort från barnet än vi samt deras ålder och allmänna hälsotillstånd.

Vi har ingen vän som barnet känner så pass väl, om mamman har det vet vi inte, hon vägrar diskutera något annat alternativ än att vi hämtar vanlig tid.
    Vinterankan skrev 2016-08-01 06:43:10 följande:

Kolla upp alternativ till boende pch aktiviteter närmare mamman så behöver de inte åka så långt. Behöver inte vara dyrt, tex ta in på ett vandrarhem, campingstuga eller kolla om det finns något "bo på bondgård" i närheten. Så kanske de bara behöver åka 5-10 mil på lördagen och ha ett mysigt utflyktsumgänge istället för bilåkarumgänge.

Det finns hotell bara och det blir för dyrt, vi har helt enkelt inte de pengarna. Vi lever ur hand i mun just nu som jag skrivit.

• Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-08-01 13:42:03 följande:

Om du inte inser skillnaden själv kan jag inte hjälpa dig att förstå för då handlar det om viljan att förstå saknas.Mamman är osams med sina föräldrar och de bor en liten bit bort från vår ort. Pappan känner dem inte iom att han och mamman aldrig var ett par. De har setts på barnets dop bara och någon enstaka gång till. 

Farmor och farfar har jag redan skrivit att de inte är ett alternativ pga att de bor ännu längre bort från barnet än vi samt deras ålder och allmänna hälsotillstånd.

Vi har ingen vän som barnet känner så pass väl, om mamman har det vet vi inte, hon vägrar diskutera något annat alternativ än att vi hämtar vanlig tid.Det finns hotell bara och det blir för dyrt, vi har helt enkelt inte de pengarna. Vi lever ur hand i mun just nu som jag skrivit.

Vad tror ni själva skulle vara den bästa och mest realistiska lösningen?
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Asdf) skrev 2016-08-01 13:56:13 följande:
    Vad tror ni själva skulle vara den bästa och mest realistiska lösningen?
    Ett tips: Klicka under det alias du vill läsa så ser du alla mina inlägg. Läser du dem får du svaret.
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-08-01 15:00:47 följande:

Ett tips: Klicka under det alias du vill läsa så ser du alla mina inlägg. Läser du dem får du svaret.

Men du mal ju bara på om hur svårt och omöjligt allting är rad efter rad efter rad.. Orkar inte läsa dem.

Men jag förstår att din man gett mamman förslag på lördag kl8 till söndagkväll varannan helg. Toppen, kör på det!
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Asdf) skrev 2016-08-01 15:06:16 följande:
    Men du mal ju bara på om hur svårt och omöjligt allting är rad efter rad efter rad.. Orkar inte läsa dem.

Men jag förstår att din man gett mamman förslag på lördag kl8 till söndagkväll varannan helg. Toppen, kör på det!
    Lat, var det nån som skrev det?
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-08-02 11:05:27 följande:

Lat, var det nån som skrev det?

Handlar om att jag inte vill slösa min tid på oväsentligheter och negativ energi.
  • WinterDawn

Det smartaste måste väl ändå vara att åka halva vägen var. Om mamman tar tåget 15-20 mil (går ju snabbare än bilen) och pappan kör 10-15 mil med bilen och möts där för att hämta och lämna av barnet. Då gör det ju inget att pappan slutar lite senare eftersom han slipper halva sträckan. Annars tar pappan också tåget (halva vägen) och umgås med barnet medan de åker tåg.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Asdf) skrev 2016-08-02 11:13:20 följande:
    Handlar om att jag inte vill slösa min tid på oväsentligheter och negativ energi.
    Och ändå skriver du gång på gång... Är inte det ganska dumt att skriva flera gånger när du inte ens läst det som jag har skrivit? Extremt slöseri enligt mig. Jag ska hjälpa dig, jag kommer inte att svara på något mer som du skriver så slipper du slösa bort din tid.
  • Anonym (Hur göra?)
    WinterDawn skrev 2016-08-02 14:42:03 följande:

Det smartaste måste väl ändå vara att åka halva vägen var. Om mamman tar tåget 15-20 mil (går ju snabbare än bilen) och pappan kör 10-15 mil med bilen och möts där för att hämta och lämna av barnet. Då gör det ju inget att pappan slutar lite senare eftersom han slipper halva sträckan. Annars tar pappan också tåget (halva vägen) och umgås med barnet medan de åker tåg.

Jo, fast mamman vägrar alla såna lösningar. Han ska hämta och han ska hämta vanligt tid, det är allt hon tänker gå med på. Idag har hon meddelat att barnet finns klart att hämta vanlig tid, hämtas inte barnet då så är de inte hemma sen.

Maken har kontaktat familjerätten men de har semester där så han fick prata med en som inte är insatt i just deras ärende. Hon skulle dock återkomma snarast. Hon vet om vad mamman har sagt kring detta.
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-08-02 20:39:35 följande:

Jo, fast mamman vägrar alla såna lösningar. Han ska hämta och han ska hämta vanligt tid, det är allt hon tänker gå med på. Idag har hon meddelat att barnet finns klart att hämta vanlig tid, hämtas inte barnet då så är de inte hemma sen.

Maken har kontaktat familjerätten men de har semester där så han fick prata med en som inte är insatt i just deras ärende. Hon skulle dock återkomma snarast. Hon vet om vad mamman har sagt kring detta.

Ja pappan kan inte kräva att mamman ska ändra på sina planer bara för att han inte kan hämta på utsatt tid. För det krävs det en ändring på umgängesavtalet. Vilket i och för sig inte är svårt att få igenom om pappan orkar dra det till rätten.

Vad tror ni att familjerätten kan bidra med? Är mamman ens villig att ta sig dit för samarbetssamtal?

Förresten är det standard att umgängesföräldern hämtar och lämnar samt står för kostnaderna.
  • Brumma
    Anonym (Asdf) skrev 2016-08-02 20:55:15 följande:

Ja pappan kan inte kräva att mamman ska ändra på sina planer bara för att han inte kan hämta på utsatt tid. För det krävs det en ändring på umgängesavtalet. Vilket i och för sig inte är svårt att få igenom om pappan orkar dra det till rätten.

Vad tror ni att familjerätten kan bidra med? Är mamman ens villig att ta sig dit för samarbetssamtal?

Förresten är det standard att umgängesföräldern hämtar och lämnar samt står för kostnaderna.

Dock står det i föräldrabalken att boendeföräldern ska bidra efter förmåga. Nu bidrar hon ju inte med något. Trots att det var hon som flyttade..
  • Vinterankan
    Anonym (Hur göra?) skrev 2016-08-01 13:42:03 följande:

Om du inte inser skillnaden själv kan jag inte hjälpa dig att förstå för då handlar det om viljan att förstå saknas.Mamman är osams med sina föräldrar och de bor en liten bit bort från vår ort. Pappan känner dem inte iom att han och mamman aldrig var ett par. De har setts på barnets dop bara och någon enstaka gång till. 

Vi har ingen vän som barnet känner så pass väl, om mamman har det vet vi inte, hon vägrar diskutera något annat alternativ än att vi hämtar vanlig tid.Det finns hotell bara och det blir för dyrt, vi har helt enkelt inte de pengarna. Vi lever ur hand i mun just nu som jag skrivit.

Det behöver ju inte vara i samma stad utan bara närmare än 30 mil, tror absolut att ni kan hitta ett vandrarhem, camping eller bo på bondgård inom en 10-milsradie och det kostar bara några hundralappar för en natt. Den typen av boende har ju också självhushåll s det blir ju inga extra kostnader för mat då heller jämfört med att bara hemma.
  • Anonym (Hur göra?)
    Vinterankan skrev 2016-08-03 06:09:21 följande:
    Det behöver ju inte vara i samma stad utan bara närmare än 30 mil, tror absolut att ni kan hitta ett vandrarhem, camping eller bo på bondgård inom en 10-milsradie och det kostar bara några hundralappar för en natt. Den typen av boende har ju också självhushåll s det blir ju inga extra kostnader för mat då heller jämfört med att bara hemma.
    Jag tror inte ni riktigt förstår.. Vi hade exakt 473 kr kvar denna månaden när allt är betalt. Det ska räcka till sån mat som inte kan köpas i hur långt som helst i förväg, som tex mjölk. Någon glass till barnen (totat fyra st) om det går. DET FINNS INGA PENGAR att lägga på enkom detta barn.

Nästa månad får vi båda full lön, men denna finns inga pengar. Allt på sparkontot är slut pga att de pengarna (jag upprepar mig känner jag...) har använts till att pappan först har åkt upp på samarbetssamtal (han har då fått ta ledigt och då fick han bo på billigast möjliga ställe) och sen har de använts till advokatkostnader och andra kostnader i samband med deras tvist.
    Nej, hemförsäkringen täcker inte, eller vår gjorde inte det iaf, umgängestvister.
    Ovanstående innebar att vår bensinräkning har blivit väldigt hög de senaste månaderna vilket också såklart spelat in.

Vi fick också en räkning pga vi var tvungna att reparera bilen, så denna månad är jävligt tuff ekonomiskt.

Nu lämnar jag tråden, pappan har talat om för mamman vad som gäller, familjerätten är informerad men kan inget göra. Å andra sidan kan inte mamman göra nåt heller, ett umgängesavtal är bara tvingande när det kommer till tillbakalämnandet eller för all del utlämnandet av barnet. Men eftersom pappan inte kan komma utsatt tid så kunde vi inte tvinga mamman att vänta in pappan, men mamman kan heller inte tvinga pappan att komma på utsatt tid.

Hur det blir har jag ingen aning om. Tack alla som har försökt hjälpa.

• Anonym (Hmmm)

Du vill inte hitta lösningar bara slippa barnet!

• Alexsandria

Har bara läst trådstarten.

Han har ju rätt att gå ner 25% i tid om han har ett barn under 8 år. Dock är det upp till arbetsgivaren att avgöra hur dessa -25% ska fördelas under arbetsveckan.

Svar på tråden Svårlöst problem