• Rille91

Företag och ens personuppgifter

Hej

Va på en arbetsintervju för ett tag sedan.
    VD:n på företaget var väldigt intresserad av mig och jag kände väl lite sådär efter intevjun.

Vi båda skulle tänka på saken över helgen och VD:n skulle skicka anställningsavtalet på måndag.

Fick det idag på mejlen och jag har nu läst igenom det. Till min förvåning så har han tagit reda på vart jag bor och mitt personnummer inklusive dem sista 4a siffrorna och fyllt i dem i avtalet.

Har företag rätt att göra så?

Personligen kan jag tycka att det är lite respektlöst. Men jag kanske bara är negativ.

//Rille

• Svar på tråden Företag och ens personuppgifter
  • Anonym (K)

Det brukar man väl själv uppge i cv?

Och hur ska han kunna skicka avtalet utan adress?

• Anonym (K)

Jaha han mailade. Bortse från sista delen

• katrinp

Skulle han skicka ett anställningsavtal så måste han ju ha ditt personnummer...

• Rille91
    Anonym (K) skrev 2016-08-03 17:41:27 följande:

Det brukar man väl själv uppge i cv?

Och hur ska han kunna skicka avtalet utan adress?

Inte personnummer. Inte jag i allafall.

Det är ju inte mina personuppgifter som är intressanta i avtalet utan vad som står i det plus företags policyn.
  • Nyfikna72

Det är ju allmänna uppgifter så vad spelar det för roll vad de har för policy? Personnummer får man ju fram på fem röda för vem som helst så länge de inte har skyddade uppgifter.

• Carambolan

Jag hade hellre haft en chef som tog reda på det själv på tre sekunder istället för att bolla onödiga frågor fram och tillbaka.

• Anonym (K)
    Rille91 skrev 2016-08-03 18:01:43 följande:

Det är ju inte mina personuppgifter som är intressanta i avtalet utan vad som står i det plus företags policyn.

Har alltid fått lärt mig att man ska ha det med.

Ska avtalet kunna skrivas under behöver ju uppgifterna vara med, ser det inte alls som konstigt att man skriver i allt direkt för att behöva ändra så lite som möjligt sen.
  • sportpappa

På ett anställningsavtal är det viktigt att ditt personnummer och namn står och även företagets organisationsnummer och namn.

Om man har det minsta ovanligt namn eller uppgett sin adress till någon så går det blixtsnabbt att ta reda på hela personnumret.  Ditt personnummer finns ute på många olika tjänster på nätet till allmän beskådning.
Svar på tråden Företag och ens personuppgifter