• Asirna

Leva billigt, mat

Hej!
    Ska nu snart flytta, och i och med jag inte har varken studie bidrag eller lån än (förrän om va två veckor)
    så kommer jag behöva leva extra billigt!

Så jag undrar om ni har förslag på billiga mat rätter?

Äter inte så många grönsaker utan älskar kött. Men tacksam för alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Leva billigt, mat
  • Asirna
    nnnnnnnn skrev 2016-10-01 21:48:09 följande:

Och baka allt bröd själv.
    Även fikabröd...

En kopp kaffe eller te som man gör hemma och tar med i termos till plugget kostar nästan inget jämfört med att ta en kopp på espresso house...

Bjud hem folk på knytkalas! Eller be dem ta med något tex jag gör en paj - kan du ta med vaniljsås? En liter mjölk? Ett paket kaffe?
    Om du inte fortsätter såhär hela livet så förstår folk att du var tillfälligtvis snål pga pressad ekonomi!

Tigg äpplen hos folk med trädgård - de är oftast glada om någon kommer och plockar.

Tack för tipsen, speciellt med tacosen ;)
    När jag väl umgås med vänner så bruka vi alla stå för middagen, vi alla är studenter också så är det inga problem :P
    Äter dock nästan aldrig bröd, speciellt inte nu när jag har flyttat :)
    Ewald01 skrev 2016-10-01 23:35:56 följande:

Grönsaker.

Annars skulle jag inte bara fundera över vad för mat som är billig utan också om maten är bra för kroppen ... 

Du läste då inte mitt inlägg.
    Jag skrev att jag älskar kött ;)

När man är student har man inte råd med att köpa bla. ekologiska varor osv. 

Hade kunnat köpa en cheeseburgare varje dag på donken för 10kr, klarar mig lätt på en sådan burgare, men trots det billiga priset vill jag ändå ha riktig mat.

Så, vad var det du skrev?
  • Ewald01

Men kött är inte billig mat .... och jag tycker att vitlök, kryddor, lök osv. smackar bättre än kött .... prova pasta med vitlök och basilika t.ex.

• Asirna
    Ewald01 skrev 2016-10-02 00:25:51 följande:

Men kött är inte billig mat .... och jag tycker att vitlök, kryddor, lök osv. smackar bättre än kött .... prova pasta med vitlök och basilika t.ex.

Nhe det är just det som är problemet, saknar bla. fläskfilé och en riktigt god kött stek!
    Låter spännande det du skrev där! Får ta och testa det någon kväll nu i veckan. Vad är det för typ av pasta du använder? :)
  • Aniiee

Här har de haft fläsklägg för 20 kr/kg den här veckan. Perfekt att slänga in i ugnen, äta en portion med mos, dela resten av köttet på två och göra en paj på hälften och en tomatsås på andra hälften och sedan knäcka benen, slänga i en gryta och göra soppa på. Vips har man nästen en hel veckas middagar på en köttbit för 10 spänn. Och ilte annat jox.....

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Asirna
    Aniiee skrev 2016-10-02 00:35:00 följande:

Här har de haft fläsklägg för 20 kr/kg den här veckan. Perfekt att slänga in i ugnen, äta en portion med mos, dela resten av köttet på två och göra en paj på hälften och en tomatsås på andra hälften och sedan knäcka benen, slänga i en gryta och göra soppa på. Vips har man nästen en hel veckas middagar på en köttbit för 10 spänn. Och ilte annat jox.....

Vad är fläskägg? :s
  • Aniiee
    Asirna skrev 2016-10-02 01:43:01 följande:
    Vad är fläskägg? :s
    Det är "smalbenet" på grisen. 
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • nnnnnnnn

Hel färsk kyckling brukar ha bra pris lite då och då, 20-25 kr/kg.
    En hel kyckling väger 1 - 1,5 kg och räcker till många, många middagar. Helstek i stekpåse i ugnen med bara lite smör och kryddor. Blir otroligt mört och gott.
    Sen kan du använda den till en uppsjö av saker:
    + sås och potatis = klassisk söndagsmiddag
    + sallad = kycklingsallad
    + wraps = kycklingwrap
    + pajingredienser = kycklingpaj

osv.

• Talgoxina

Ärtsoppa, linssoppa, gröt. Så här års är rotfrukter billigt, så soppor, gratäng och mos på det.

Byt ut hälften av köttfärsen mot linser när du gör köttfärssås, likadant i kålpudding, färsbiffar mm. Blir billigare (och nyttigare och mer miljövänligt).

• Asirna
    Talgoxina skrev 2016-10-02 18:47:21 följande:

Ärtsoppa, linssoppa, gröt. Så här års är rotfrukter billigt, så soppor, gratäng och mos på det.

Byt ut hälften av köttfärsen mot linser när du gör köttfärssås, likadant i kålpudding, färsbiffar mm. Blir billigare (och nyttigare och mer miljövänligt).

Det var nytt! Vilken typ av linser föreslår du? :)
  • Asirna

Har nu testat späda ut köttfärsen med röda linser och det är väldigt gott faktiskt!
    Delar upp en köttfärs förpackning på ca 500g i fyra delar nu. Också testat späda ut det med paprika!
    Tänkte nu i veckan att testa göra Rödlinssoppa nu när det börjar bli så kallt! :)

Dessutom äter jag köttfärs med stekta ägg!

Svar på tråden Leva billigt, mat