• Alexi

Vid vilka åldrar kan två syskon vara ensamma hemma en kortare stund?

Jag är nyfiken på vad ni tycker utifrån följande scenario: Två syskon, som är två år emellan. Båda är "normalfungerande".

Hur gamla bör de vara för att kunna vara ensamma hemma i ca 20 min i dagsljus medan föräldrarna uträttar ett ärende en kort bit bort?

Motivera gärna era val!

Är det det äldsta eller yngsta barnets ålder som är viktigast?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilka åldrar kan två syskon vara ensamma hemma en kortare stund?
  • Mascaraklumpar

Två olika barn kan vara på väldigt olika nivå mognadsmässigt, trots att båda är "normalfungerande". Jag svarade 5 och 7 eftersom det är det tidigaste jag skulle kunna tänka mig, men jag tror absolut inte att det är lämpligt att lämna _alla_ barn så tidigt.

Yngsta barnets ålder är viktigast i det här fallet, tycker jag.

• Fru Ve

Röstade 6 och 8 år. Yngsta barnets ålder viktigast. Jag tycker att båda barnen ska kunna ringa till föräldrarna innan jag skulle känna mig trygg att lämna dem.

• LeiaBus2010

Hade egentligen velat sätta inget! Haha. För jag kan lämna min 6 åring hemma själv i 20 min. Men definitivt inte båda!!! Då kan man räkna med hyss. Haha. Mina barn är 4 och 6. Kommer inte lämna dom själva tillsammans förens dom går i högstadiet :-P *asgarv* Däremot ena... Vid 6 år. Funkar.

Leia 2010-09-19
  • lövet2

För mina barn är det 6 och 8 år som gällt. Den äldsta måste klara av att ringa efter hjälp om något händer och måste dessutom kunna hantera ev "påhittighet" från 6-åringens sida.

• Holma
    Kina79 skrev 2016-08-16 11:16:24 följande:

Mina tjejer fixade det när de var 3

Är du galen ? Lämnade du en treåring själv ?
  • nnnnnnnn
    Vad fixade de?
    Att ringa 112 om tex det ena barnet blir akut sjukt?
    Att kunna evakuera huset/lägenheten vid ev fara såsom brand, pågående inbrott?
    Att kunna ringa och berätta om något oväntat inträffar tex blir kräksjuk?
    Ta beslut om dörren ska öppnas om någon ringer på? Kanske ropar att de måste öppna för att mamma har ramlat och slagit sej?

Mina barn är nog väldigt outvecklade mentalt, men de har inte vid 3 års ålder klarat av att göra riskanalyser av oväntade situationer som de ovan. De har inte heller varit så bekanta med olika larmnummer att de kunnat kontakta oss eller larmcentralen vid behov. De har inte heller varit helt pålitliga, rätt som det är så kan det verka vara en bra idé att klättra på något eller leka med en elsladd...

• nnnnnnnn

Och för att svara TS, jag tycker att det är en kombination av de olika barnens åldrar och kunnande.

Vi har tex lämnat 12,5-åringen och 2,5-åringen inomhus, ensamma. När de har lekt fint tillsammans tex med duplo eller dockorna. Och vi har varit i trädgården eller gått iväg max 5 minuter från tomten.
    Vi skulle aldrig lämnat 2,5-åringen med 7,5-åringen! Det är för liten skillnad på deras åldrar, den lilla är för liten för att vara pålitlig och den "stora" är för liten för att kunna ta rationella beslut i krissituationer.
    När de två små blivit tex 6 och 11 är det kanske läge att lämna dem ensamma om man måste...

• nnnnnnnn

?
  • LeiaBus2010

Jag tror Kina menar att hennes barn klarade att vara hemma när dom var 3 stycken

För inte lämnar man barnet hemma själv vid 3 års ålder.

Jag tror bara hon skrev lite tokigt.

Leia 2010-09-19
  • Kina79

De var 3 och 5. Då var de ensamma korta stunder.
    Sista delen av meningen kom inte med av nån konstig anledning

• Sous
    nnnnnnnn skrev 2016-08-16 11:22:08 följande:
    Vad fixade de?
    Att ringa 112 om tex det ena barnet blir akut sjukt?
    Att kunna evakuera huset/lägenheten vid ev fara såsom brand, pågående inbrott?
    Att kunna ringa och berätta om något oväntat inträffar tex blir kräksjuk?
    Ta beslut om dörren ska öppnas om någon ringer på? Kanske ropar att de måste öppna för att mamma har ramlat och slagit sej?

Mina barn är nog väldigt outvecklade mentalt, men de har inte vid 3 års ålder klarat av att göra riskanalyser av oväntade situationer som de ovan. De har inte heller varit så bekanta med olika larmnummer att de kunnat kontakta oss eller larmcentralen vid behov. De har inte heller varit helt pålitliga, rätt som det är så kan det verka vara en bra idé att klättra på något eller leka med en elsladd...

Bli akut sjuk och hantera inbrott på de 20 minuter som ts gällde? Allvarligt?
  • Gummisnoddsburk

Har fullt förtroende för min sexåring, både själv och med en jämnårig kompis. Men absolut inte med det 3 år äldre bonussyskonet.

Men generellt skulle jag nog säga 6-8 eller 7-9 ungefär.

• Froken Lokens

7 och 9 år då jag vill att sjuåring en ska kunna ringa 112 eller någon närstående om något händer. För vad säger att det är den äldre som inte skulle kunna råka illa ut. Sen kan ju vad som helst hända när jag är några minuter bort, jag kan hamna i en bilolycka, svimma ja vad som helst som gör att de blir hemma längre än planerat.

• ostpaj
    Sous skrev 2016-08-17 17:45:21 följande:
    Bli akut sjuk och hantera inbrott på de 20 minuter som ts gällde? Allvarligt?

Saker händer när man minst anar det. En inbrottstjuv tog sig in och slog ned mamman som ligger medvetslös i köket och lillebror sätter eld på dockornas hår i vardagsrummet och ensam blev sjuåringen som precis drabbades av akut mag- och kräksjuka, skiter och spyr medan denne försöker ringa sjukvårdsupplysningen. Inte ett helt ovanligt scenario i var och varannat svenskt hem idag :')
Svar på tråden Vid vilka åldrar kan två syskon vara ensamma hemma en kortare stund?