• Emelieeme

    När kan man tests?

    Jag tog ut min spiral 2 augusti. Fick en liten blödning ( vet ej om det räknas som mens)

    Så som jag skrev vet inte alls när jag ska ha mens eller inte. Och vi har haft regelbundet med sex vi försöker bli gravida. När man ta ett test?

  • Svar på tråden När kan man tests?
  • Cyanea

    Svårt att säga, precis som du redan konstaterat ;) 

    Du kan ju självklart testa redan nu. Är det positivt så vet du ju, är det negativt är det tyvärr lite knivigare. 

    Jag personligen hade nog gjort så att jag testat nu (eftersom jag vet hur man kan gå och mala över det annars). Hade det varit negativt hade jag väntat ett par veckor och testat igen. Om du hade mens när du trodde så skulle det ju rent datummässigt vara troligt med ägglossning ungefär nu, och skulle så vara fallet bör du kunna få svar på test om ytterligare två veckor. 

    Med det sagt kan det ju även vara så att både ägglossning och mens dröjer, framförallt om det var en hormonspiral. Jag är dålig på hur kroppen mår efter uttag av spiral, men slutar man med piller kan det ta flera månader innan varken ägglossning eller riktig mens dyker upp. Man kan ha blödningar ändå. 

    Lycka till :) 

  • Lotesse

    En liten blödning när spiralen är normalt. Var det en hormon- eller kopparspiral?

    Var det en hormonspiral så tar det tid för hormonerna att gå ur kroppen så du har troligen inte haft en riktig ägglossning än om du tog ut den för två veckor sedan. Vilket betyder att du inte ska testa förrän du åtminstone haft en riktig mens och nästa mens är sen.

    Var det en kopparspiral så har inga hormoner stört din naturliga ägglossning, alltså kan du testa när nästa mens är sen.

  • Emelieeme

    Pratade med min barnmorska. Hon sa att man kan bli gravid direkt efter en hormon spiral. De sa hon när jag tog ut. Hat försökt att ringa idag och fråga dem. Men ingen har svarat än. Dem har mycket att göra.

  • Cyanea

    Kan kan man, men det kan även dröja. Så är det med hormonella p-medel över lag, man kan bli fertil direkt efter att man slutat med dem men det kan även dröja. Var det en hormonspiral känns det dock inte särskilt troligt att du hunnit ha en ägglossning ännu (eller att den var väldigt nyligen). 

    Eftersom det var hormonspiral går jag på Lotesses linje - vänta tills beräknad mens innan du testar. 

  • BeautifulMoments
    Emelieeme skrev 2016-08-16 13:36:20 följande:

    Pratade med min barnmorska. Hon sa att man kan bli gravid direkt efter en hormon spiral. De sa hon när jag tog ut. Hat försökt att ringa idag och fråga dem. Men ingen har svarat än. Dem har mycket att göra.


    Det stämmer! Hormonspiral verkar lokalt och hormonerna försvinner på bara någon dag. Jag tog ut min i april och testade positivt i maj :)
    My life, My choice!
  • Cyanea

    Det står på t.ex. UMOs hemsida att det kan dröja innan ägglossning och mens kommer igång som vanligt efter uttag av hormonspiral. Inte att det är så för alla, men att det kan vara så. Stämmer inte det? 

Svar på tråden När kan man tests?