JohannaSaGo skrev 2016-08-17 10:11:00 följande:
men vad svårt det ska vara XD Är så dåligt insatt och tycker det är svårt att förstå allt det där på FK hemsida.
Det är en vännina till mig vars man jobbar måndag-torsdag samt halva fredagen, då tar han ut (vad jag förstått) pappa pengar för halva fredagen, och helgen.
Men det är ju inte minst 5 dagar i sträck? Har jag missuppfattat henne då :S
Det beror på hur man gör.
Är han föräldraledig någon av de dagarna tex fredagen (halva) så att han jobbar 90% så är det OK att ta ut halv FP fre + lör + sön, även om det inte är 5 dagar i sträck.
Det finns även varianter som är tveksamma tex att han är ledig 10%, dvs halva fredagen, men jobbar över 1 timme övriga dagar. Så då arbetar han 40 timmar på en vecka, men får ändå ta ut FP.
Det svåra är bara att låtsas att det blivit så spontant vecka efter vecka... Om FK granskar...
Om din partner jobbar 3 dagar ena veckan och 2 dagar andra veckan så borde han kunna ta ut en hel del FP ändå, men frågan är om han vill slösa alla sina dagar på att få mer pengar för den tiden han ändå är ledig??? FP är ju till för att man ska ha råd att vara hemma MER tid med barnen...
Ex:
v. 1: jobb, mån, tis, onsdag; ledig tors, fre, lör, sön, mån (=5 dagar => kan ta ut FP för alla dessa dagar)
v. 2: jobb tis, ons; ledig tors, fre, lör, sön, mån (=5 dagar => kan ta ut FP för alla dessa dagar)
v. 3: jobb tis, ons, tors ledig fre,lör,sön, mån, tis (=5 dagar => kan ta ut FP för alla dessa dagar)
v. 4: jobb ons, to ledig fre,lör,sön, mån, tis (=5 dagar => kan ta ut FP för alla dessa dagar)
v. 5: jobb ons, tors, fre ledig lör, sö. (Kan INTE ta ut FP för dessa dagar)
Sen får han börja om lite igen och jobba tidigt i veckan...
Men detta kräver 2 saker:
1) en otroligt flexibel arbetsgivare som tillåter detta
2) att man vill slösa bort alla sina FP-dagar på dagar man ändå skulle vara ledig.
En kompromiss kan vara att bara ta ut FP där det slumpar sig så att man har 5 dagar i sträck, ledigt. Så varar dagarna längre och man kan tex använda dessa när det är jul, påsk, sommar eller man vill ha lite extra semester.