• JohannaSaGo

Kan man ta ut dagar när som

Hej! Lite kort.. Min sambo har ett varierat jobb där han ibland får jobba 5 dagar i veckan och ibland 2 dagar i veckan. 

Låt säga att han bara jobbar 2 dagar i veckan en vecka,
    Kan han själv välja att ta ut 3 av sina "lediga" dagar som pappapeng då? 

Typ att jag tar ut 2 dagar mammapeng dom dagarna han jobbar och sedan tar han ut 3 st dagar.. får man mixa lite hur man vill? 

• Svar på tråden Kan man ta ut dagar när som
  • Carambolan

För att få ta ut föräldrapenning på lediga dagar måste man antingen ta minst 5 dagar i streck eller ta ledigt en jobbdag i anslutning till ledigheten. Undantaget är lägstanivådagar, de får man ta ut även om man skulle varit ledig.

• Alexi

Man får oftast (för arbetsgivare) bara ta ut fp tre perioder per år, det är viktigt att ha i åtanke.

• JohannaSaGo

men vad svårt det ska vara XD Är så dåligt insatt och tycker det är svårt att förstå allt det där på FK hemsida. 

Det är en vännina till mig vars man jobbar måndag-torsdag samt halva fredagen, då tar han ut (vad jag förstått) pappa pengar för halva fredagen, och helgen. 

Men det är ju inte minst 5 dagar i sträck? Har jag missuppfattat henne då :S 

• JohannaSaGo

Någon skrev detta i ett annat forum..

"Ett tips om man vill dela lika på dagarna, men vara hemma olika länge är att den ena jobbar 80% och är ledig måndag (eller fredag) och tar ut FP, lördag + söndag + måndag = får ut 3 FP-dagar varje vecka, men behöver bara söka 20% FL från jobbet. = får ut MER pengar än om man jobbar heltid.
    Den andre kan då vara hemma heltid och ta ut så få dagar som möjligt, eller max 4  FP-dagar/vecka för att undvika att ta ut dubbeldagar."

I det fallet är ju inte pappan ledig 5dagar i streck.. hmm, men kanske skillnad eftersom han jobbar 80% och inte varierat som min sambo gör.. 
  • Carambolan
    JohannaSaGo skrev 2016-08-17 10:11:00 följande:

men vad svårt det ska vara XD Är så dåligt insatt och tycker det är svårt att förstå allt det där på FK hemsida. 

Det är en vännina till mig vars man jobbar måndag-torsdag samt halva fredagen, då tar han ut (vad jag förstått) pappa pengar för halva fredagen, och helgen. 

Det de gör är fusk. Tar han ledigt från jobbet med fp halva fredagen hade han också fått ta fp halva lördagen och halva söndagen. Tar han ledigt hela fredagen (eller hela måndagen) får han ta ut fp hela lördag och hela söndag.
  • nnnnnnnn
    JohannaSaGo skrev 2016-08-17 10:11:00 följande:

Det beror på hur man gör.
    Är han föräldraledig någon av de dagarna tex fredagen (halva) så att han jobbar 90% så är det OK att ta ut halv FP fre + lör + sön, även om det inte är 5 dagar i sträck.

Det finns även varianter som är tveksamma tex att han är ledig 10%, dvs halva fredagen, men jobbar över 1 timme övriga dagar. Så då arbetar han 40 timmar på en vecka, men får ändå ta ut FP.
    Det svåra är bara att låtsas att det blivit så spontant vecka efter vecka... Om FK granskar...

Om din partner jobbar 3 dagar ena veckan och 2 dagar andra veckan så borde han kunna ta ut en hel del FP ändå, men frågan är om han vill slösa alla sina dagar på att få mer pengar för den tiden han ändå är ledig??? FP är ju till för att man ska ha råd att vara hemma MER tid med barnen...
    Ex:
    v. 1: jobb, mån, tis, onsdag;  ledig tors, fre, lör, sön, mån (=5 dagar => kan ta ut FP för alla dessa dagar)
    v. 2: jobb tis, ons;  ledig tors, fre, lör, sön, mån (=5 dagar => kan ta ut FP för alla dessa dagar)
    v. 3: jobb tis, ons, tors ledig fre,lör,sön, mån, tis (=5 dagar => kan ta ut FP för alla dessa dagar)
    v. 4: jobb ons, to ledig fre,lör,sön, mån, tis (=5 dagar => kan ta ut FP för alla dessa dagar)
    v. 5: jobb ons, tors, fre ledig lör, sö. (Kan INTE ta ut FP för dessa dagar)

Sen får han börja om lite igen och jobba tidigt i veckan...

Men detta kräver 2 saker:
    1) en otroligt flexibel arbetsgivare som tillåter detta
    2) att man vill slösa bort alla sina FP-dagar på dagar man ändå skulle vara ledig.

En kompromiss kan vara att bara ta ut FP där det slumpar sig så att man har 5 dagar i sträck, ledigt. Så varar dagarna längre och man kan tex använda dessa när det är jul, påsk, sommar eller man vill ha lite extra semester.

• JohannaSaGo
    nnnnnnnn skrev 2016-08-17 13:48:41 följande:

Det beror på hur man gör.
    Är han föräldraledig någon av de dagarna tex fredagen (halva) så att han jobbar 90% så är det OK att ta ut halv FP fre + lör + sön, även om det inte är 5 dagar i sträck.

Det finns även varianter som är tveksamma tex att han är ledig 10%, dvs halva fredagen, men jobbar över 1 timme övriga dagar. Så då arbetar han 40 timmar på en vecka, men får ändå ta ut FP.
    Det svåra är bara att låtsas att det blivit så spontant vecka efter vecka... Om FK granskar...

Om din partner jobbar 3 dagar ena veckan och 2 dagar andra veckan så borde han kunna ta ut en hel del FP ändå, men frågan är om han vill slösa alla sina dagar på att få mer pengar för den tiden han ändå är ledig??? FP är ju till för att man ska ha råd att vara hemma MER tid med barnen...
    Ex:
    v. 1: jobb, mån, tis, onsdag;  ledig tors, fre, lör, sön, mån (=5 dagar => kan ta ut FP för alla dessa dagar)
    v. 2: jobb tis, ons;  ledig tors, fre, lör, sön, mån (=5 dagar => kan ta ut FP för alla dessa dagar)
    v. 3: jobb tis, ons, tors ledig fre,lör,sön, mån, tis (=5 dagar => kan ta ut FP för alla dessa dagar)
    v. 4: jobb ons, to ledig fre,lör,sön, mån, tis (=5 dagar => kan ta ut FP för alla dessa dagar)
    v. 5: jobb ons, tors, fre ledig lör, sö. (Kan INTE ta ut FP för dessa dagar)

Sen får han börja om lite igen och jobba tidigt i veckan...

Men detta kräver 2 saker:
    1) en otroligt flexibel arbetsgivare som tillåter detta
    2) att man vill slösa bort alla sina FP-dagar på dagar man ändå skulle vara ledig.

En kompromiss kan vara att bara ta ut FP där det slumpar sig så att man har 5 dagar i sträck, ledigt. Så varar dagarna längre och man kan tex använda dessa när det är jul, påsk, sommar eller man vill ha lite extra semester.

Tanken med att han ska göra så är för att han ska ta ut lite av sina 90 reserverade dagar, så att jag kan ta ut mindre dagar, och vara hemma längre med vårt barn.

Då han ska avstå dom andra till mig.. 

Okej, så man får alltså inte bara ta ut 3 dagar FP här och där, utan 5 dagar är det som gäller. 

Arbetsgivaren kommer nog inte bry sig eftersom sambon är schemalagd redan i förväg och tanken var väl att utnyttja lite FP då han har lediga dagar så jag slipper ta ut för mycket. 

Men det verkar inte vara så simpelt :P Får ringa FK dessutom och försöka få det förklarat ytterligare. 

• nnnnnnnn
    JohannaSaGo skrev 2016-08-17 15:10:07 följande:

Tanken med att han ska göra så är för att han ska ta ut lite av sina 90 reserverade dagar, så att jag kan ta ut mindre dagar, och vara hemma längre med vårt barn.

Då han ska avstå dom andra till mig.. 

Okej, så man får alltså inte bara ta ut 3 dagar FP här och där, utan 5 dagar är det som gäller. 

Arbetsgivaren kommer nog inte bry sig eftersom sambon är schemalagd redan i förväg och tanken var väl att utnyttja lite FP då han har lediga dagar så jag slipper ta ut för mycket. 

Men det verkar inte vara så simpelt :P Får ringa FK dessutom och försöka få det förklarat ytterligare. 

Kolla på hans schema.
    När han har 5 dagar i sträck, så får han ta ut FP.
    Klart!
  • nnnnnnnn

Tänk på att det fungerar även över jul och andra ledigheter (om man har sådana) så har man lite klämdagar mm. så det blir 5 dagar ledig, så får man ta ut FP.

Tänk också på att det kan bli ett stort tillskott i kassan om han kan få många dagar i rad. Så om han tex är ledig många dagar i sträck ifall han tar FL 1-2 arbetsdagar här och där, så kan det vara värt att lägga in om lite FL.

• pigglet
    Alexi skrev 2016-08-16 22:04:45 följande:

Man får oftast (för arbetsgivare) bara ta ut fp tre perioder per år, det är viktigt att ha i åtanke.

Här är ju pappan redan ledig från jobbet, han ansöker alltså inte om föräldraledigt. Föräldrapenning får man ju ta hur många gånger/år man vill, det har arbetsgivaren inget att göra med.
    Carambolan skrev 2016-08-16 20:26:44 följande:

För att få ta ut föräldrapenning på lediga dagar måste man antingen ta minst 5 dagar i streck eller ta ledigt en jobbdag i anslutning till ledigheten. Undantaget är lägstanivådagar, de får man ta ut även om man skulle varit ledig.

Håller inte med. Den arbetsfria perioden måste vara minst 5 dagar, men man väljer själv hur många dagar man ansöker om fp för. Så tolkar jag sidan 53 (ex med Botvid) i "Vägledning för föräldrapenning".

• Carambolan
    pigglet skrev 2016-08-18 21:53:41 följande:

Här är ju pappan redan ledig från jobbet, han ansöker alltså inte om föräldraledigt. Föräldrapenning får man ju ta hur många gånger/år man vill, det har arbetsgivaren inget att göra med.Håller inte med. Den arbetsfria perioden måste vara minst 5 dagar, men man väljer själv hur många dagar man ansöker om fp för. Så tolkar jag sidan 53 (ex med Botvid) i "Vägledning för föräldrapenning".

Ja, absolut, det har du rätt i.
  • SoKawaii

Hej, jag har svårt att förstå detta och har frågor.
    Jag jobbar heltid må-fr.

1. Ledig från jobbet 1 vecka, kan jag ta ut 9 dagar fp (lö-sö,må-sö)?
    2. Kan jag ta ledigt en fredag och ta ut 3 dagar fp (fr-sö)?
    3. Vid långhelg (ex jul 3 dagar), kan jag ta ledigt en dag i anslutning och ta ut 4 dagar fp?

"Vägledning för föräldrapenning" som nämsn i tråden, var kan man hitta den?
    Tack på förhand.

• SoKawaii

Tack så mycket, pigglet!
    Det där med röda dagar förstår jag inte riktigt, jag får undersöka det.
    Tack för länken, hittade det dokumentet tidigare men trodde det var föråldrat, men ser nu att det är löpande uppdaterad och aktuellt.

• nnnnnnnn
    SoKawaii skrev 2016-11-05 17:36:50 följande:
    Hej, jag har svårt att förstå detta och har frågor.
    Jag jobbar heltid må-fr.

1. Ledig från jobbet 1 vecka, kan jag ta ut 9 dagar fp (lö-sö,må-sö)?
    2. Kan jag ta ledigt en fredag och ta ut 3 dagar fp (fr-sö)?
    3. Vid långhelg (ex jul 3 dagar), kan jag ta ledigt en dag i anslutning och ta ut 4 dagar fp?

"Vägledning för föräldrapenning" som nämsn i tråden, var kan man hitta den?
    Tack på förhand.

1) Ja
    2) Ja
    3) Jag har för mig att det är MER än 4 dagar arbetsledigt som man kan ta ut FP för och ändå ha ut full lön. Så hade du varit ledig från arbetet 5 dagar i sträck, så kunde du tagit ut FP för dessa dagar utan att ta FL en enda dag.
    Du får ta ut FP de dagar du är hemma med ditt barn och tar hand om det, oavsett om din AG betalar dej lön eller ej, så du borde kunna ta ut 4 dagar FP om din FL-dag ligger i anslutning till de 3 röda arbetsfria dagarna.

• SoKawaii

Hej, kan ni hjälpa mig som är totalt okunnig? Jag har sökt men förstår inte.

Jag ansökte den 19/10 om FP för 22-30/10. Den ansökan är under behandling och ska betalas ut nu i dagarna, så det verkar OK.

Jag vill nu ansöka om FP för 25-27/11, men då står det att jag ansöker fr o m 22/10.
    Jag har ju redan sökt för de dagarna i oktober, jag vill ju nu bara ansöka för de 3 dagarna  i november.

Hur hänger detta ihop och hur gör man?
    Förresten, ska ansökan göras före eller efter ledighet (hur långt efter)?

• pigglet
    SoKawaii skrev 2016-11-27 23:52:28 följande:

Hej, kan ni hjälpa mig som är totalt okunnig? Jag har sökt men förstår inte.

Jag ansökte den 19/10 om FP för 22-30/10. Den ansökan är under behandling och ska betalas ut nu i dagarna, så det verkar OK.

Jag vill nu ansöka om FP för 25-27/11, men då står det att jag ansöker fr o m 22/10.
    Jag har ju redan sökt för de dagarna i oktober, jag vill ju nu bara ansöka för de 3 dagarna  i november.

Hur hänger detta ihop och hur gör man?
    Förresten, ska ansökan göras före eller efter ledighet (hur långt efter)?

Det där med hur man fyller i vet jag inte, har alltid kört med papper och då fyllt i vilka datum jag vill ta vad.

Anmälan gör man innan man ska börja ta fp.
    Ansökan kan man fylla i antingen innan eller efter liksom. Nu för tiden tror jag det finns en regel om hur långt efter anmälan man måste skicka in ansökan, kan det vara 3 månader?
  • SoKawaii

Sent tack för svar, även för dina bra svar i andra trådar.
    Eftersom det gick bra att vänta lite med ansökan (trodde den behövde göras ungefär samma dag), så ordnade det sig med detta.

Svar på tråden Kan man ta ut dagar när som