• Anonym (Ronja)

Hur samarbeta med en narcissist pappa

Mitt barns pappa är narcissist .Vi är separerade för 2 år sedan.Han gör allt så att jag ska må dåligt.Hotar,mobbar mig osv.Har förstått att jag kan inte göra nåt åt detta.Måste ju ha kontakt med honom.Hur acceptera mitt öde?Ibland känns det att jag orkar inte mera.Det går ju inte samarbeta och ha kontakt utan att det blir destruktivt 98 gånger av 100.Är rädd att jag ska bli sjuk av all stress.

• Svar på tråden Hur samarbeta med en narcissist pappa
  • Anonym (Didi)

Du skriver ett mail och talar om för honom att all er kommunikation från och med nu sker i form av mail och sms. Sedan gör du INGA undantag från detta. Låt honom inte dränera dig på energi!

• Anonym (Ronja)

Det är just genom sms jag får jämt höra vilken värdelös hora jag är .Och allt är ju fel vad jag gör som mamma och jag måste bevisa till honom att jag är bra.Tror inte ens polisanmälan hjälper.Han förändras ändå inte.

• Anonym (Didi)
    Anonym (Ronja) skrev 2016-08-16 22:12:51 följande:

Det är just genom sms jag får jämt höra vilken värdelös hora jag är .Och allt är ju fel vad jag gör som mamma och jag måste bevisa till honom att jag är bra.Tror inte ens polisanmälan hjälper.Han förändras ändå inte.

Spara alla sms och överväg att polisanmäla. Det här ska du absolut inte acceptera!
  • Anonym (Ronja)

Kan inte domstolen bestämma att förbjuda kontakten mellan oss?Det är det enda som hjälper.

• Anonym (E)
    Anonym (Ronja) skrev 2016-08-16 22:48:43 följande:

Kan inte domstolen bestämma att förbjuda kontakten mellan oss?Det är det enda som hjälper.

Du kan få ett kontaktförbud men för det krävs det att du har sagt till honom ordentligt att han ska lämna dig ifred och att du har bevis för detta. Det krävs också att du kan visa sms/e-post/telefonlista på hur han håller på. Absolut viktigaste är att du börjar anmäla för att annars händer ingenting. Vad som kan hända då är att polisen tar ett ordentligt snack med honom.
    Hoppas att det löser sig!
  • Anonym (.)
    Anonym (Didi) skrev 2016-08-16 22:06:31 följande:
    Du skriver ett mail och talar om för honom att all er kommunikation från och med nu sker i form av mail och sms. Sedan gör du INGA undantag från detta. Låt honom inte dränera dig på energi!
    Det här är ett jättebra råd. Ta ALL kommunikation skriftligt. Då har du bevis om du behöver kontaktförbud sen.
  • Anonym (Ronja)

Han hotade muntligt idag flytta bort med barnet utomlands.Senare samma dag skrev han :tänk på detta vad jag sa tidigare idag.och sen ett leende gubbe

• Anonym (E)
    Anonym (Ronja) skrev 2016-08-17 09:09:08 följande:

Han hotade muntligt idag flytta bort med barnet utomlands.Senare samma dag skrev han :tänk på detta vad jag sa tidigare idag.och sen ett leende gubbe

Försök att undvika muntliga samtal, men om det kommer hot av den typen ändå så anteckna vad han har sagt samt tid och datum.
  • Anonym (Didi)

Ts, ditt ex är riktigt sjuk. Du skriver att han är narcissist, men jag tycker att han har klara drag av sociopati. Han är fullkomligt likgiltig för dina känslor och verkar njuta av att plåga dig.

När man utsätts för sådana människor så normaliseras detta beteende, och man ser till slut inte hur sjukt det är. Hur är han mot barnen? Risken är stor att detta kommer att drabba även dem i framtiden.

Du skriver ner det han sa om att föra barnen utomlands och sparar sms:en från honom inför en polisanmälan.

Finns det anledning att misstänka att han skulle föra barnen utomlands? Har han något annat medborgarskap än svenskt?

Det är allvarliga hot han kommer med, och finns det anledning att misstänka att han sätter dessa planer i verket kan det vara anledning att söka enskild vårdnad och umgänge under övervakning.

Som sagt - ingen verbal kommunikation längre. När träffar du honom och hur kan du undvika dessa tillfällen?

• nevermind

Polisanmäl även om det inte kommer leda till nånting just nu. Man får inte skriva sådär. Dessutom behöver polisen veta att han hotat att ta med sig barnet. Förhoppningsvis blir han lite skraj.

• Anonym (Ronja)

Ja måste nog göra det snart.Han "njuter" av att plåga mig.Och tar inget ansvar över sina handlingar,vill att jag ska bevisa att jag är "bra mamma",för han är så bra pappa.Än då länge har han empati för barnet.

• Anonym (Ronja)

Och han vill gärna ha vårdnaden,för att bestämma.

• Anonym (SL)

Hej! Jag måste fråga hur det har gått för dig? Jag är precis i samma situation efter 1 1/2 år. Gjort flera polisanmälningar men det hjälper inte. 
    Ansökte du om kontaktförbud?

• Ninnaninna80

Tyvärr så går det inte att samarbet. Det gäller att vara kortfattad. Inte reagera på om han försöker trigga i gång bråk. Saklig o dokumenter ALLT.

Svar på tråden Hur samarbeta med en narcissist pappa