• driver28

vems jobb tar invandrarna egentligen?

De invandrare som kommit i arbete i Sverige sedan säg 90-talet. Vems jobb är det egentligen de påstås ta? De jobbar som läkare, undersköterskor och tandsköterskor. Alla bristyrken där det behövs personal. De jobbar som tolkar. Ett jobb få svenskar kan ta.
    De jobbar dessutom ofta som städare, taxiförare, bussförare, spärrvakter, telefonsäljare, McDonalds, jobb inga svenskar vill ha. De är i alla fall väldigt svåra att rekrytera till. Antingen får man få sökande eller så kommer de inte på intervju. Eller så kommer de för att kunna visa upp att de söker jobb och kan fortsätta få bidrag istället. En konstig och skrämmande utveckling för småföretagare. Som startar verksamheter, har kunder men inte kan rekrytera lika snabbt som behovet. Gäller även av invandrare drivna företag. De startar eget i rätt stor utsträckning. Grossistföretag, tvätterier, tobaksaffärer, caféer. Varför klarar de det bättre än svenskar? Det finns få svenskar häromkring som har sådana företag. (Storstockholm)

Så. Vems jobb tar de?

• Svar på tråden vems jobb tar invandrarna egentligen?
  • Wolt
    Anonym (X) skrev 2016-08-22 00:00:32 följande:
    Myt att svenskar inte vill ha jobb? Jag har erbjudit X antal svenskar tillsvidaretjänst, men de vägrar att flytta för ett jobb! De som gladeligen flyttar är invandrare!
    Jo det är sååå många som bara vill skita i sin egen familj för ett jobb på någon skitort, med otacksamma löner och otacksamma chefer.
  • Anonym (ingens)

Oftas vill dem inte jobba alls. Bidrag är bättre.

De tar pengar från sjukvård och skolor som går till bidrag.

• Anonym (Chef)
    Anonym (ingens) skrev 2016-08-22 06:17:35 följande:
    Jag arbetar som chef på ett medelstort företag inom verkstadsbranschen. Min erfarenhet är att invandrare ofta är såväl pålitliga som arbetssamma, kanske för att de så gärna vill komma in i det svenska samhället. Däremot har jag en hel del negativa erfarenheter av svenskar med främlingsfientliga åsikter. Tyvärr är det inte möjligt att fråga om politiska sympatier vid en anställningsintervju, men misslyckade rekryteringar visar sig ofta vara sverigedemokrater eller liknande. naturligtvis finns det undantag, men förbluffande ofta visar det sig att arbetsovilliga och odugliga medarbetare också är främlingsfientliga.
  • driver28
    Anonym (tina) skrev 2016-08-21 14:37:33 följande:

40% av flyktinginvandrarna tar ingens jobb alls för de kommer överhuvudtaget inte ut på arbetsmarknaden utan blir försörjda av samhället. Det känns som ett större problem än att invandrare "tar jobb".

Jag undrar också var ni bor där inga svenskar vill ha jobb på snabbmatskedjor, i mataffärer, som städare eller i vården. Där jag bor är det mestadels svenskar som har de jobben och jag inte hört att de inte vill ha dem. Däremot kanske de inte vill stå på McDo hela livet men då utbildar de sig och går vidare. Att svenskar inte vill ha vissa jobb känns som en rätt stor myt.

Är man arbetsgivare är det ingen myt längre tyvärr. Detta gäller Stockholmsregionen. Jag är aktiv på sociala media och erbjuder till och med arbetssökande som aktivt går ut och söker jobb i grupper för detta på Facebook till exempel. Fastän de skriver "allt av intresse" så svarar de inte ens nej tack när man hör av sig till dem. Fastän man ser att de läst meddelandet.
  • driver28
    Anonym (ingens) skrev 2016-08-22 06:17:35 följande:

Vi har haft invandring i många årtionden nu och ständigt har det sagts att de kommer hit och tar våra jobb. De tar ju oftast jobb som svenskar ändå nobbar. De set till att man kommer till jobbet, att det är rent och snyggt, att man får kläderna kemtvättade, håret klippt, bilen handtvättad. Sånt som svenskar fnyser åt. Så de tar egentligen ingens jobb alls. Det finns fortfarande många exempel på produktiva invandrare. Träffade häromdagen en Syrier som varit i Sverige i 2 år. Perfekt svenska, har tagit busskörkort och har heltidsjobb redan. 25 år gammal. Men som så många av de tidigare invandrarna har han likt dem universitetsexamen inom ekonomi.

Sen finns det bidragssurfare men det är inte dem jag talar om
  • driver28
    Anonym (tina) skrev 2016-08-21 14:37:33 följande:

40% av flyktinginvandrarna tar ingens jobb alls för de kommer överhuvudtaget inte ut på arbetsmarknaden utan blir försörjda av samhället. Det känns som ett större problem än att invandrare "tar jobb".

Jag undrar också var ni bor där inga svenskar vill ha jobb på snabbmatskedjor, i mataffärer, som städare eller i vården. Där jag bor är det mestadels svenskar som har de jobben och jag inte hört att de inte vill ha dem. Däremot kanske de inte vill stå på McDo hela livet men då utbildar de sig och går vidare. Att svenskar inte vill ha vissa jobb känns som en rätt stor myt.

Stockholms län. Om svenskar inte vill ta alla jobb som står till buds, varför är det då till största delen så att det är utomeuropeiska invandrare som kör taxi, städar, sitter i spärren i tunnelbanan, har Pizzerian på hörnet, mm. mm.
  • Anonym (Pope)

Det är väl de som inte jobbar som är problemet. De som bara dräller runt, går på bidrag, kräver mer bidrag och gratis bostäder, vägrar integrera sig, lära sig svenska och sysslar med kriminalitet och terrorverksamhet som är problemet. All heder till de som gör rätt för sig.

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Ja..) skrev 2016-08-18 18:53:49 följande:

Många av invandrarna är ambitiösa människor. Många med bra utbildningar.

Ja, många är ambitiösa. Det är svårt att ta sig hit så man kan inte vara en mes.
    Nej, många har inte bra utbildningar. det är därför politikerna talar så bekymrat om att fler enkla jobb behövs. det är alltså de enkla jobben det är huggsexa om: lågutbildade svenskar och lågutbildade invandrare.
  • Anonym (Hmmmm)
    flygrl skrev 2016-08-18 19:32:53 följande:
    Har du källor va cheferna har för bakgrund? För jag märker många svenskar har synen på "invandrare" som det e en homogen grupp man enkelt kan skilja ut på utseendet. Men man missar många invandrare kommer från grannländerna och sen övriga Europa, USA mm och dom e inte med nödvändighet särskilt annorlunda till utseendet.

Sen finns såna som jag dvs personer födda här svenska medborgare sen födseln men med utseende som gör folk klassar en som "invandrare" för en eller båda föräldrar invandrat (mina från Latinamerika). Jag tycker inte jag e invandrare i egentlig mening MEN uppfattas som det till skillnad från Pekka från Finland & Åse från Norge som invandrade förra veckan.

Sen inte heller vi med utomeuropeisk bakgrund e en homogen grupp utan skiljer oss i kultur, religion, utseende mm. Just sayin.
    Min förra chef var dansk. Chefen innan dess kom från Ungern som barn.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (X) skrev 2016-08-22 00:00:32 följande:
    Myt att svenskar inte vill ha jobb?
    Jag har erbjudit X antal svenskar tillsvidaretjänst, men de vägrar att flytta för ett jobb! De som gladeligen flyttar är invandrare!
    Det beror kanske på att svenskens fru eller make har ett bra jobb på den ort de bor i nu medan invandrarens fru/make är arbetslös och lättflyttad.
  • Anonym (tina)

Det verkar vara stor skillnad på storstäder och glesbygd. Jag har rötterna i glesbygden och på de orterna jag känner till så är det så gott som uteslutande svenskar som jobbar i mataffärer, på äldreboendena, kör taxi, färdtjänst och buss, har städfirmor, frisörsalonger, masserar och fixar naglar. Restaurangerna drivs också av svenskar, men pizzeriorna har utländska ägare. Invandrare som har hamnat på de här små orterna har hittills snabbt flyttat därifrån och det är ett gäng slitstarka ortsbor som driver runt allt, oftast i ganska hård motvind.
Svar på tråden vems jobb tar invandrarna egentligen?