• Drömsandra

sjukskrivning och barnomsorg

Hej,
    Jag har blivit diagnostiserad med Hypoteoros efter min första graviditet. Äter levaxin och har mått okej. När mitt andra barn blev två månader blev jag sämre igen och nya blodprover visade på en försämring.

Under sommaren har vi varit två som hjälpts åt med barnen och det har funkat okej. Nu när min sambo går tillbaka till jobbet känner jag en viss oro i hur jag ska klara av bägge barnen (äldsta går 15 timmar). Reagerar otroligt starkt på stress nu för tiden och är väldigt trött. Mina funderingar är om det går att sjukskriva sig så det äldsta barnet kan gå på förskola längre tid än 15 Tim/v. Måste då pappan vara hemma med barn nr 2 under tiden som jag är sjukskriven? Som jag känner nu kommer jag klara att vara hemma med den minsta själv med hjälp från våra föräldrar. Någon som vet hur det funkar?

• Svar på tråden sjukskrivning och barnomsorg
  • zemer
    Holma skrev 2016-08-21 23:11:08 följande:

Ja fast blir ts sjukskriven under föräldrarledigheten som är för bebisen så är hon inte sjukskriven från stora barnet , någon måste då ta hand om den lilla o den stora får gå 15 Tim i v på fsk

Ja är hon sjukskriven så måste någon annan ha ansvar för lilla. Men stora får gå heltid (8h/dag) om hon är sjukskriven.
  • zemer
    Holma skrev 2016-08-21 23:11:08 följande:

Ja fast blir ts sjukskriven under föräldrarledigheten som är för bebisen så är hon inte sjukskriven från stora barnet , någon måste då ta hand om den lilla o den stora får gå 15 Tim i v på fsk

Är mamman sjukskriven 100% och pappan jobbar så får stora gå heltid eller efter pappans arbetstider på dagis. Tar pappan föräldraledigt för att va hemma med lilla så gäller 15h fortfarande.
  • Holma
    zemer skrev 2016-08-21 23:53:41 följande:
    Är mamman sjukskriven 100% och pappan jobbar så får stora gå heltid eller efter pappans arbetstider på dagis. Tar pappan föräldraledigt för att va hemma med lilla så gäller 15h fortfarande.
    Fast hon är sjukskriven från föräldrarledigheten för den lilla ?
  • fjanten
    Holma skrev 2016-08-22 06:09:19 följande:

Fast hon är sjukskriven från föräldrarledigheten för den lilla ?

Japp, och då tar någon annan över fl. Så länge denna person INTE är pappan har storebror rätt att gå på fsk enligt pappans arbetstider - även fast hon är sjukskriven från fl.
  • Alexi

Fast återigen. Står det något om att kommunen kräver sjukskriven med rätt till sjukpenning från Fk? Eller är det sjukskriven - lika med läkarintyg som krävs?

• Holma
    fjanten skrev 2016-08-22 06:16:17 följande:
    Japp, och då tar någon annan över fl. Så länge denna person INTE är pappan har storebror rätt att gå på fsk enligt pappans arbetstider - även fast hon är sjukskriven från fl.
    Låter konstigt när hon är sjukskriven för den lilla bebisen o inte den stora
  • Kim Possible

Man behöver väl inte blanda in FK, det borde räcka med ett läkarintyg att visa upp för förskolan.

• Jennie med ie

Det styrs som sagt inte centralt utan kan variera, heltids sjukskrivning ger inte automatiskt rätt till heltids förskolevistelse/eftersändes förälderns tider även om det är en vanlig praxis.

zemer skrev 2016-08-21 23:53:41 följande:

• Holma
    Jennie med ie skrev 2016-08-22 11:26:41 följande:

Det styrs som sagt inte centralt utan kan variera, heltids sjukskrivning ger inte automatiskt rätt till heltids förskolevistelse/eftersändes förälderns tider även om det är en vanlig praxis.

Sant det med , jag frågade vår fsk nu när jag lämnade bonusen om just vid sjukskrivning o det är 15 Tim om inte intyg från läkare finns att man är oförmögen att ta hand barnen
  • Drömsandra
    Holma skrev 2016-08-22 11:44:39 följande:
    Sant det med , jag frågade vår fsk nu när jag lämnade bonusen om just vid sjukskrivning o det är 15 Tim om inte intyg från läkare finns att man är oförmögen att ta hand barnen
    Hm... Har lite svårt att förstå vad du menar? Vill du försöka förklara så jag hänger med?

Jag har nu pratat med barnomsorgen som säger att jag måste lämna in ett intyg som visar på att jag inte klarar av att tillgodose mitt barns behov. Läkarintyget måste kunna styrka detta. Därefter görs en utredning som ska visa på om barnet har det bättre på dagis. Verkar vara krångligt och inte alls säkert att det skulle innebära att jag skulle ha rätt till mer tid... Sen skulle jag vara stämplad som oförmögen känns det som. Usch! Som att det inte är tillräckligt jobbigt att känna som jag känner. ????
  • Kim Possible

[quote=76904099][quote-nick]Drömsandra skrev 2016-08-22 14:26:11 följande:[/quote-nick]Hm... Har lite svårt att förstå vad du menar? Vill du försöka förklara så jag hänger med?

Jag har nu pratat med barnomsorgen som säger att jag måste lämna in ett intyg som visar på att jag inte klarar av att tillgodose mitt barns behov. Läkarintyget måste kunna styrka detta. Därefter görs en utredning som ska visa på om barnet har det bättre på dagis. Verkar vara krångligt och inte alls säkert att det skulle innebära att jag skulle ha rätt till mer tid... Sen skulle jag vara stämplad som oförmögen känns det som. Usch! Som att det inte är tillräckligt jobbigt att känna som jag känner. ????[/

Det brukar inte vara någon stor utredning eller krångligt, de läser bara igenom läkarintyget och tar ett beslut. Inte heller är det någon stämpel på att man är "dålig" eller "olämplig" på något vis, bli sjuk kan man inte rå för att man blir, så känn inte så!

Ibland blir inte livet som man tänkt, då får man tänka om och göra det bästa av det som är. I det här fallet tycker jag det verkar solklart att stora barnet får gå mer på förskolan, men det finns ju grinollar också som vill sätta sig på tvären (märks ju även i tråden...).

Varken barnen eller du kommer att må bättre av att du försöker bita ihop och vara duktig, troligare kommer ni alla att må sämre. Håller tummar för att allt funkar med läkarintyg o h utökad förskoletid, ge inte upp!

• Kim Possible

Förtydligande; du ska inte behöva sjukskriva dig hos FK, de har inget med barnomsorgen och förskolan att göra.

• Jennie med ie

Sjukskriven blir man för att ens förmåga att sköta sin ordinarie sysselsättning (arbete, föräldraledighet, studier o s v) är nedsatt och anger alltså inte behovet av eller rätten till barnomsorg. Det är två olika saker. Hur bedömningen av barnomsorsbehovet ser ut varierar mellan olika kommuner. En vanlig policy är att heltidssjukskrivning = barnet får gå heltid, en annan är att är att den icke sjukskrivnes tider styr, ytterligare en variant kan vara att sjukskrivning = barnet får gå 15 timmar om inte ett särskilt läkarintyg som styrker ett större barnomsorgsbehov lämnas in (inte samma som sjukskrivning alltså). Så verkar det ju vara i din kommun och det är vad du får utgå från.

Drömsandra skrev 2016-08-22 14:26:11 följande:

Hm... Har lite svårt att förstå vad du menar? Vill du försöka förklara så jag hänger med?

Jag har nu pratat med barnomsorgen som säger att jag måste lämna in ett intyg som visar på att jag inte klarar av att tillgodose mitt barns behov. Läkarintyget måste kunna styrka detta. Därefter görs en utredning som ska visa på om barnet har det bättre på dagis. Verkar vara krångligt och inte alls säkert att det skulle innebära att jag skulle ha rätt till mer tid... Sen skulle jag vara stämplad som oförmögen känns det som. Usch! Som att det inte är tillräckligt jobbigt att känna som jag känner. ????

Svar på tråden sjukskrivning och barnomsorg