• Anef

    Kejsarsnitt tätt, sammanväxningar m.m?

    Någon som gjort fler än två kejsarsnitt och någon av snitten varit täta?

    Mitt senaste snitt var för 6 månader sedan och nu känns det redan som det stramar i ärret i grav.vecka 7. Är jätteroligt för hur det ska kunna hålla en 9 mån graviditet. Någon som haft så tätt inpå?

    Undrar också om det är vanligt att läkaren tar bort sammanväxningar från tidigare snitt under operationen och om det innebär ökade risker?

    Står nämligen i valet och kvalet att göra abort för min egen kropps och säkerhets skull eller om jag ska behålla vilket jag givetvis helst vill göra. Min man tycker det ska vara mitt beslut för det är min kropp men det är inte så lätt!

  • Svar på tråden Kejsarsnitt tätt, sammanväxningar m.m?
  • Onix

    En vän vart gravid 3 månader efter hon hade gjort sitt 4 snitt. Hon hade ont i ärret under graviditeten men allt gick bra.

  • cameleon

    Jag gjorde ett akut kejsarsnitt för två veckor sedan, är snittad två gånger tidigare (ej snittad genom livmodern då, bara magen) + några titthålsoperationer för några år sedan.

    Snittet skulle ta 20-30 minuter men pga massor med ärrbildningar/sammanväxningar som dom var tvungna att avlägsna och att min tunntarm lagt sig framför livmodern tog operationen runt tre timmar. Dom var tvungna att kapa tarmen, flytta den och sedan sy ihop den.

    Men som sagt, hade sjukt mycket sammanväxningar och det tog tid att få bort dom. Vet inte hur mycket dom tog bort, har inte läst journalen än.


  • Anef
    Onix skrev 2016-08-23 21:03:24 följande:

    En vän vart gravid 3 månader efter hon hade gjort sitt 4 snitt. Hon hade ont i ärret under graviditeten men allt gick bra.


    Oj så tätt och det gick ändå? Det trodde jag inte ens var möjligt. Kroppen är fantastisk! Tack för svar :)
  • Fia 28
    Anef skrev 2016-08-24 06:17:45 följande:
    Oj så tätt och det gick ändå? Det trodde jag inte ens var möjligt. Kroppen är fantastisk! Tack för svar :)
    Jodå det går visst. Har en kusin som har 13 månader mellan sina barn.
  • Anef
    cameleon skrev 2016-08-23 21:12:49 följande:

    Jag gjorde ett akut kejsarsnitt för två veckor sedan, är snittad två gånger tidigare (ej snittad genom livmodern då, bara magen) + några titthålsoperationer för några år sedan.

    Snittet skulle ta 20-30 minuter men pga massor med ärrbildningar/sammanväxningar som dom var tvungna att avlägsna och att min tunntarm lagt sig framför livmodern tog operationen runt tre timmar. Dom var tvungna att kapa tarmen, flytta den och sedan sy ihop den.

    Men som sagt, hade sjukt mycket sammanväxningar och det tog tid att få bort dom. Vet inte hur mycket dom tog bort, har inte läst journalen än.


    Men fy stackars dig!! :o det är just sånt jag är orolig för. Hur mår du nu?? Undrar om man kan se sammanväxningar på ultraljud? Jag ska till spec mödravården för att kolla hur snittärret läkt om en vecka iaf men ändå orolig för att man inte ser riktigt. Hujedamej vad svårt. Jag vill ju verkligen ha barnet men inte med vilka risker som helst för mig.
Svar på tråden Kejsarsnitt tätt, sammanväxningar m.m?