• Ilse79

Fritids när jag är föräldraledig i Stockholm?

Hej, förstått att det här med att ha barn på fritids när man är föräldraledig är olika i olika kommuner. Men hittar väldigt lite information om det, är det någon som har vet hur det är nu i Stockholms kommun, har mina skolbarn rätt att gå på fritids om jag är hemma med bebis, och hur många timmar i så fall?

Verkar dumt att detta skiljer sig åt i olika kommuner..

• Svar på tråden Fritids när jag är föräldraledig i Stockholm?
  • Lia4
    Ilse79 skrev 2016-08-23 09:28:45 följande:

Hittade gammal tråd från 2013 som sa 10 h i veckan på fritids (30 h på förskola) i Stockholm. Vet någon möjligen om detta fortfarande gäller?

30 h på förskola när man ändå är hemma med syskon. Så sjukt tragiskt.
  • Fairydust
    Ilse79 skrev 2016-08-23 10:34:32 följande:

Är det så? Inga max 10 h? Och du har ingen nyfödd för då får de ju gå.

Vore ju fint. Även 10 h vore bra, men noll vore jättejobbigt..

Skickat fråga till kommunen och skolan, väntar på svar.

Det här är andra syskonet jag är hemma med nu (han är ett halvår). När första syskonet kom frågade jag både skola/fritids och kommunen och fick svaret att hon fick gå som vanligt.

Jag blir lite fundersam nu när några säger att 10h/v är det som gäller. Det är inte den informationen jag fått.

Fritids vet ju dessutom att jag är föräldraledig igen men ingen har nämt något om det.
  • Fairydust

Hon brukar gå ca 3h om dagen kan jag tillägga.

• Mrs Green

Skoltid + 10 tim fritids blir kanske 30 tim i veckan?

På min dotters skola går alla barn på fritids, då kunde de ägna fritidstid åt t.ex sånt som att öva till luciatåget och annat som annars skulle tagit tid från skolarbetet. Så jag tror skolan ser det som en fördel att även de som har småsyskon hemma är med på fritids åtminstone någon timme efter skoldagens slut.

• Lotchi
    Fairydust skrev 2016-08-23 11:06:55 följande:

Det här är andra syskonet jag är hemma med nu (han är ett halvår). När första syskonet kom frågade jag både skola/fritids och kommunen och fick svaret att hon fick gå som vanligt.

Jag blir lite fundersam nu när några säger att 10h/v är det som gäller. Det är inte den informationen jag fått.

Fritids vet ju dessutom att jag är föräldraledig igen men ingen har nämt något om det.

Tror nog att vissa pedagoger inte bryr sig! Det har hos oss aldrig varit ett problem när i hämtat senare nån gång och om det är tillexempel nån utflykt eller nåt annat speciellt är det aldrig nå snack om saken att han inte får gå. Det är väl mer det att de kan neka och har då en regel att hänvisa till kanske?!
  • Lotchi
    nnnnnnnn skrev 2016-08-23 08:47:32 följande:

Jag tycker att det verkar dumt att ha barnen på fritids, utöver tiden de är i skolan, när man är hemma med syskon.

Tiden i skolan är mer än 15 h/vecka, så man hinner göra saker med det lilla syskonet med. Samtidigt så har man mycket tid med äldre syskonet, att stötta med läxläsningen, diskutera vad som hänt i skolan, kanske även hinna gör annat som är svårt att få tid med när man jobbar såsom att besöka badhuset eller skjutsa till simskola...

Fast för en 6+ åring kan det vara helt förödande att inte "få" vara på fritids med sina kompisar efter skolan då allt det roliga händer! Vår kille skulle bli jätteledsen så han och kompisarna har superkul på fritids!
  • Fairydust
    Lotchi skrev 2016-08-23 12:06:52 följande:

Tror nog att vissa pedagoger inte bryr sig! Det har hos oss aldrig varit ett problem när i hämtat senare nån gång och om det är tillexempel nån utflykt eller nåt annat speciellt är det aldrig nå snack om saken att han inte får gå. Det är väl mer det att de kan neka och har då en regel att hänvisa till kanske?!

Ja kanske är det så..
  • Ilse79

Hej alla och tack för era svar!

Fick svar från skolan och de har inga restriktioner vad gäller timmar och fritids. Så det var ju toppen, kan man ju göra som man vill och som passar oss bäst! (Förskolan däremot har 30 h, så henne får jag ju hämta vid tre).

• Fairydust
    Ilse79 skrev 2016-08-23 12:10:57 följande:

Hej alla och tack för era svar!

Fick svar från skolan och de har inga restriktioner vad gäller timmar och fritids. Så det var ju toppen, kan man ju göra som man vill och som passar oss bäst! (Förskolan däremot har 30 h, så henne får jag ju hämta vid tre).

Så bra!
  • Charlotte N

Jag har två barn i skolan och låter dem vara på fritids till klockan 14:30, utom på fredagar då jag tar hem dem när de slutar 13:30. Detta för att sexåringen ska ha en chans att komma in i nya gruppen och för att nioåringen ska få fortsätta träna på att leka. Alla lov och klämdagar är de hemma. Det är inte för att jag vill slippa dem, längtar ihjäl mig efter dem och de är till stor hjälp med bebis, utan för deras skull.

• Alexi

I vår kommun är det noll rätt till fritids för barn till föräldralediga, helt sanslöst dåligt för barnen.

• Fairydust
    Alexi skrev 2016-08-23 21:00:09 följande:

I vår kommun är det noll rätt till fritids för barn till föräldralediga, helt sanslöst dåligt för barnen.

Verkligen. Min dotter skulle bli jätteledsen om hon inte fick vara kvar på fritids med kompisarna efter skolan.
  • narie24

Jag jobbar på fritids i Sthlm och här finns enligt chefen inga restriktioner. Man kan ha barnet på fritids så mkt man vill.
    Jag håller med om att det vore negativt för barnet att inte få ta del av fritidsverksamheten. Ofta är det en pedagogisk tanke med varierade aktiviteter utformade i linje med läroplanen. Fritids och skola kompletterar varandra.
    Jag vet att i vissa kommuner måste barnet tacka för sig kl 12, medan resten av klassen leker och utvecklas tillsammans.

Sedan kan man fråga sig hur föräldrar tänker när de har sina barn på fritids till 17.30, och på alla lov....

Svar på tråden Fritids när jag är föräldraledig i Stockholm?