• Anonym (Trasig)

Idag dog mitt 10v gamla barn

Jag var hemma med min två-åriga dotter. Vi lagade mat och såg på film, pratade och myste. Helt plötsligt började det göra ont i skinkorna som när jag förlöste min redan tvååriga dotter. Jag blir som "bajsnödig" och springer på toaletten. Något är fel, det känns dom att jag "bajsar med fel hål". Tittar ner i toaletten och ser allt blod, tänker herregud!

Då kommer klumpen, rakt ner i toaletten. Jag tar ett djupt andetag och plockar upp den med handen, trots att jag anar vad det är. Sakta vänder jag på mitt lilla 10 veckors foster i handen. Klarar inte av att titta på det mer utan släpper ner det i toaletten igen. Får panik efter att ha spolat, vad har jag gjort? Spolat ner mitt barn?

En bit av mig dog idag, inte bara det lilka livet i magen utan en del av mig djälv, mitt inre jag. Fy f*n att vara med om detta. Och att sedan möta min glada tvååring i köket och laga klart middagen...

Är så glad att min lilla tvååring finns för jag vet ärligt talat inte hur jag skulle tagit mig igenom detta och komma ut så hel som jag ändå är annars.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-26 17:47
    Men snälla, tycker ni verkligen att ni måste ägna halva tråden åt att diskutera rubriken? Känns som att en kommentar hade räckt, det är ju inte precis som att man satt här och tänkte hm, hur ska jag uttrycka detta? Vilka ord låter bra och vad är rätt grammatiskt? Ni har fört fram er poäng, tack.

• Svar på tråden Idag dog mitt 10v gamla barn
  • klyban
    Anonym (K) skrev 2016-08-27 10:52:04 följande:
    Jag blir så trött på folk som anser sig rätten att säga att jag har inte förlorat ett barn, utan ett FOSTER. Som om mitt barn skulle ha varit mindre värd, mindre värd att sörja och att jag egentligen överdriver min sorg. Jag födde fram mitt BARN i vecka 17, fick se hur hon såg ut som en liten docka med fingrar och tår på plats till och med naglar.

Vi begravde henne naturligtvis för det var vårt BARN som vi förlorade, som jag födde fram och som vi älskade. Men jag vet folk vill klassa barnet som ett missfall, som ett foster och det gör ju inget.... Ingen förstår den sorgen att fölora sitt barn även när det sker under graviditeten som inte upplevt det själv. Jag vill inte att någon ska förminska min sorg eller säga att jag inte får känna på det sätt som jag känner. Så lågt!

Det är väl folk vill vara korrekta, deras tanke är väl inte i första hand då att förolämpa dig eller din sorg  på nått sätt.
    Men sen blir ju du förolämpad pga att du inte ser det som ett foster.
    Mitt råd till dig, det är sluta säga barn så att det kan missförstås vad du menar.
    Exakt hur du ska gå till väga kan man väl fundera över.
    Men jag förlora mitt blivande barn, borde funka så du aldrig behöver bli ifrågasatt igen.
    Och du kommer antagligen må betydligt bättre, än ta en sån här diskussion ytterligare en gång.

Sen kanske du säger, jag har rätten och säga vad du vill.
    Det stämmer till 100%, men du får man tyvärr räkna med att bli tillrättalade ibland.
    Och då är frågan vilket som är värst, nått som BARA du kan svara på.

Jag hade valt och anpassa mig och slippa ta en sådan diskussion, men det är jag det.
    Själv förlorat ett blivande barn, så vet vad jag pratar om.
    Men det betyder inte att du kommer till samma slutsats givetvis.

• Jennie med ie

Att liksom _känna_ "barn" är inget anmärkningsvärt alls, det gör nog de flesta åtminstone vid önskade graviditeter. Det är ju ett barn man tänkt få... Att däremot skriva/säga att man förlorat sitt 10 veckor gamla barn och därefter visa sig oförstående för att andra tolkat det som just ett tio veckor gammalt fött barn och reagerat därefter, ja att det väcker en hel del negativa känslor känns ganska naturligt. Kanske kan TS också förstå det framöver när den mer akuta sorgen lagt sig.

När det gäller hur ett missfall i v 10 ser ut och hur kroppen beter sig är det som sagt väldigt olika, men det är absolut fullt rimligt att kunna urskilja ett tydligt foster. Inte fullt mänskligt i sitt utseende men ändock tydligt.

• Anonym (Trasig)
    klyban skrev 2016-08-28 13:29:59 följande:

Det är väl folk vill vara korrekta, deras tanke är väl inte i första hand då att förolämpa dig eller din sorg  på nått sätt.

Men sen blir ju du förolämpad pga att du inte ser det som ett foster.

Mitt råd till dig, det är sluta säga barn så att det kan missförstås vad du menar.

Exakt hur du ska gå till väga kan man väl fundera över.

Men jag förlora mitt blivande barn, borde funka så du aldrig behöver bli ifrågasatt igen.

Och du kommer antagligen må betydligt bättre, än ta en sån här diskussion ytterligare en gång.

Sen kanske du säger, jag har rätten och säga vad du vill.

Det stämmer till 100%, men du får man tyvärr räkna med att bli tillrättalade ibland.

Och då är frågan vilket som är värst, nått som BARA du kan svara på.

Jag hade valt och anpassa mig och slippa ta en sådan diskussion, men det är jag det.

Själv förlorat ett blivande barn, så vet vad jag pratar om.

Men det betyder inte att du kommer till samma slutsats givetvis.

Jennie med ie skrev 2016-08-28 13:45:48 följande:

Att liksom _känna_ "barn" är inget anmärkningsvärt alls, det gör nog de flesta åtminstone vid önskade graviditeter. Det är ju ett barn man tänkt få... Att däremot skriva/säga att man förlorat sitt 10 veckor gamla barn och därefter visa sig oförstående för att andra tolkat det som just ett tio veckor gammalt fött barn och reagerat därefter, ja att det väcker en hel del negativa känslor känns ganska naturligt. Kanske kan TS också förstå det framöver när den mer akuta sorgen lagt sig.

När det gäller hur ett missfall i v 10 ser ut och hur kroppen beter sig är det som sagt väldigt olika, men det är absolut fullt rimligt att kunna urskilja ett tydligt foster. Inte fullt mänskligt i sitt utseende men ändock tydligt.

Nu vet inte jag om ni vänder er till mig dom TS eller den som ni citerade. Ber er, återigen (har bett upprepade gånger om detta och även familjelivs moderator har bett er) snälla sluta diskutera ett felvalt ord i rubriken. Tycker det är fruktansvärt okändligt när jag redan noterat detta och halva tråden redan tagit upo felsteget. Måste ni verkligen fortsätta skriva en pånäsan för något man gjorde fel under en väldigt pressad stund? Som jag sagt förut - det blev fel pga att jag var väldoft upprörd när jag skrev detta. Har samlat mig nu och mår bättre men fattar ändå inte varför ni måste älta detta? Kan ni inte starta en egen tråd rörande foster och barn? Snälla sluta...
  • Anonym (Trasig)
    Anonym (MA) skrev 2016-08-28 13:12:23 följande:

För er som inte tror att det är ett synligt foster i v10. Jag hade ett foster som dog i v10, och eftersom det inte kom ut (missed abortion) fick jag hjälp att stöta ut det i v12. Jag fick ett rum på gyn, vilket var skönt. När jag hade blött ett tag och flera klumpar kommit ut trodde jag att det var ute (ville åka hem till mina barn efteråt), men då gjorde de ett ultraljud och såg att fostret var kvar och låg väldigt nära öppningen. En stund därefter kom fostret ut och det var liksom ingen tvekan om vad det var!

Otroligt okänsligt av er som inte tror på TS historia för att ni inte haft samma upplevelse själva. Min upplevelse var inte helt olik TS (trots att mitt inte kom ut av sig själv), med skillnaden att jag inte spolade ned mitt foster (klarade inte det).

Jag förstår TOTALT känslan av att en bit av dig dog, TS. Så kändes det för mig också då. Jag hade otroligt mörka tankar och känslor under tiden efteråt. Ett minne är att jag ska köra och hämta pizza, och så fort jag sätter mig i bilen börjar jag gråta och tänker "barnet* VILLE inte stanna", "jag har ingen bra miljö för ett foster", "jag är inte värd att få ett barn som stannar" m.m. Sedan tar jag mig samman och går in på pizzerian, hämtar pizzorna och går ut, och i bilen på väg tillbaka storgråter jag igen.

Så var tiden efteråt, men det blir bättre. Någon sa till mig att man är extra fertil efter att man precis varit gravid (vare sig det rör sig om en fullgången graviditet eller ett missfall), och jag vet inte om det stämmer men det hände både mig och min kusin att vi blev gravida inom några månader igen. Det finns inget som får en att gå vidare som en ny graviditet... Eftersom en del av sorgen handlar om "löftet" att få ett barn (för den delen av sorgen spelar det ingen roll om fostret är ett embryo, foster eller barn).

Idag tänker jag sällan på barnet jag förlorade, utan kommer mest ihåg det som en traumatisk upplevelse för mig. Min kusin som gick igenom två missfall (ett missfall, sedan en fullgången graviditet, sedan ett missfall till innan en fullgången graviditet till) har ett väldigt praktiskt/jordnära sätt att se på saker och ting, och hon sa efter sina missfall "men då var det något som inte stod rätt till med fostret, det var sjukt". Det hjälpte mig lite att se det så, faktiskt. Hoppas det känns bättre snart, TS, och att ni kan börja om igen snart, om det är vad ni vill.

*ja jag tänkte "barnet", inte det tekniskt korrekta "fostret"

Tack för ett fint och personligt inlägg. Började gråta När Jag läste det för en del av det du beskriver speglar vad jag känner. Den delen om att jag inte är värd att få ett friskt barn träffade hårt. Skönt att läsa om attdu kommit över det. Känns hoppfullt då min man precis tog upp om vi kanske skulle försöka igen efter nästa mens.
  • Anonym (S)
    Anonym (Amal) skrev 2016-08-28 13:25:31 följande:

Vem är det som REKOMMENDERAS EJ  det då?

Vet inte om jag förstår vad du menar men 1177 och Gyn.
  • Anonym (lost)

Säg det till de som fortsätter ta upp det, d v s de som kritiserar de som reagerar negativt, och inte de som faktiskt bara bemöter dem.

Och sluta själv ta upp det.

Eller kanske det säkraste och bästa, visa att du förstår att det tolkas som det verkligen står och be om ursäkt för dina angrepp på de som gjorde så.

Och reagera

Anonym (Trasig) skrev 2016-08-28 18:29:37 följande:

Nu vet inte jag om ni vänder er till mig dom TS eller den som ni citerade. Ber er, återigen (har bett upprepade gånger om detta och även familjelivs moderator har bett er) snälla sluta diskutera ett felvalt ord i rubriken. Tycker det är fruktansvärt okändligt när jag redan noterat detta och halva tråden redan tagit upo felsteget. Måste ni verkligen fortsätta skriva en pånäsan för något man gjorde fel under en väldigt pressad stund? Som jag sagt förut - det blev fel pga att jag var väldoft upprörd när jag skrev detta. Har samlat mig nu och mår bättre men fattar ändå inte varför ni måste älta detta? Kan ni inte starta en egen tråd rörande foster och barn? Snälla sluta...

• Påven Johanna
    Anonym (lost) skrev 2016-08-28 20:27:53 följande:

Säg det till de som fortsätter ta upp det, d v s de som kritiserar de som reagerar negativt, och inte de som faktiskt bara bemöter dem.

Och sluta själv ta upp det.

Eller kanske det säkraste och bästa, visa att du förstår att det tolkas som det verkligen står och be om ursäkt för dina angrepp på de som gjorde så.

Och reagera

Vilka angrepp? Man måste vara överkänslig på ett helt nytt sätt för att kunna uppfatta något som ts skrivit som angrepp. 
  • Anonym (lost)

Raderat

Påven Johanna skrev 2016-08-29 07:44:40 följande:

Vilka angrepp? Man måste vara överkänslig på ett helt nytt sätt för att kunna uppfatta något som ts skrivit som angrepp. 

• Anonym (Man40)

Men det var då ett J*VLA svammel i den här tråden! :(

TS har haft ett missfall och upplevelsen var att det var ett barn som dog.

Jag känner precis igen den känslan - det v a r ett iaf blivande barn som dog, tillsammans med all glädje, alla tankar, alla förhoppningar.

Respektera TS och förpesta en egen tråd i stället!

• Anonym (lost)

Men fortsätt inte dra upp det då!!!!

Anonym (Man40) skrev 2016-08-29 11:28:52 följande:

Men det var då ett J*VLA svammel i den här tråden! :(

TS har haft ett missfall och upplevelsen var att det var ett barn som dog.

Jag känner precis igen den känslan - det v a r ett iaf blivande barn som dog, tillsammans med all glädje, alla tankar, alla förhoppningar.

Respektera TS och förpesta en egen tråd i stället!

• Anonym (jag med)

Har haft två missfall, det ena i vecka 7 och det andra ett MA i v 10 men där fostret dött i vecka 8. Ingen av gångerna hade jag särskilt ont så jag tycker att folk är onödigt hårda mot dig TS, man kan visst ha missfall utan att det gör så ont och alla behöver inte åka in och bli skrapade efteråt. 

Kram till dig TS, tillåt dig att sörja för så fort man ser plusset så börjar man ju fundera och se "målet" framför sig och det gör oerhört ont att inte få gå i mål och få ett färdigt barn. Till tröst kan jag säga att jag blev gravid direkt efteråt o har en jättefin dotter så det där att man är extra fertil efter ett missfall ligger det nog något i. 

Svar på tråden Idag dog mitt 10v gamla barn