• Anonym (Orolig)

Missbrukande 17-åring, hjälp!

Det har framkommit att en 17åring i min närhet börjat att missbruka. Misstankarna om detta fanns redan i våras och då lämnades även ett urin prov som var negativt, sen gjordes inget mer.. Ungdomens beteende har skiftat enormt sen i våras och det har sökts hjälp på både bup o soc. Jag har även själv ringt runt och försökt få hjälp till detta barn.

För ca 1 månad sen så ändrades allt igen. Allt förvärrades. Orosanmälan kom till soc från en grannkommunens socialtjänst. Sen tog det ett par dagar innan barnet hittades (höll sig undan från föräldrarna) och togs in för att lämna ett nytt urinprov som denna gång var positivt. Ingen åtgärd från soc mer än att lämna ny prov 1ggr/vecka.

Sista provet visade sig vara positivt för mer än en drog. Soc vill avvakta helgen innan dom tar beslut för vad som ska göras. Mamman väntar soc beslut på måndag o ska försöka ha barnet hemma över helgen. Pappan känner dig maktlös och även jag (gift med pappan)

Vad händer under helgen när abstinensen kommer? När drogerna går ur kroppen? Kan man få in ett barn på behandling utan soc under helgen? Vad händer om soc beslutar att inte göra nåt? Framkom under dagen att barnet hade en psykos i våras, även då höll h*n dig undan alla..

Vad gör vi runt om ifall det händer igen?

Nån som har erfarenhet av sånt här? Vart kan man vända sig för stöd och hjälp om soc inte går in och stöttar? Detta är inget vi klarar av själva...

• Svar på tråden Missbrukande 17-åring, hjälp!
  • klyban

Vad är det för droger det handlar om och vilken av dessa anses som huvuddrogen?

Sen om personen ifråga ha anlag för psykos, så brukar dessa vara dubbelt så vanliga att söka sig till droger.
    Och än vanligare med att sen överdriva sin konsumtion och bli missbrukare.
    I det du skriver, så ser inte jag att det är nått missbruk diagnosmässigt.

Behandling kan vara meningslöst på vissa droger, så skicka dom till behandlingshem(=Drogskolor) bör undvikas vid vissa typ av substanser.
    På dessa är mer på sin plats och prata med en psykolog istället, än träffa likasinnade på behandlingshem som vanligtvis är överfulla med droger.

Abstinens frågan måste man veta vilka droger det handlar om och hur frekvent konsumtion har varit.
    Är det sporadisk konsumtion, så kommer det inte bli någon abstinens alls.
    Dock kan ju "bakfylla" förekomma.

Har du lite mer svar för mig, så kan jag säkert ge dig en mer detaljerad bild på ert problem.
    Dock ska man veta att en 17 åring med psykisk ohälsa i bagaget, kan vara mycket svåra att nå fram till och kanske tom omöjligt att nå fram till.
    Problemet är att kroppen/hjärnan känner ofta på sig att det är  nått på gång, vilket gör så den söker sig till droger för att lätta på besvären.
    Och det är ofta här problemen uppstår, och det är att de inte får adekvat hjälp av sjukvården till att få må som vi andra gör.
    Problemet är att de mediciner som är effektiva, är ofta narkotikaklassade.
    Så hur man än vrider och vänder på det, så är det svårt med psykisk ohälsa.
    Dock ska man vara medveten om att det är en människa som mår dåligt, och en som mår dåligt kan ta dumma beslut.
    Samtidigt så kan alla saker som nu sker, bara öka på farten in i ett riktigt missbruk.
    Samtidigt kan det vara räddningen, så hur vet man?
    Det vet man inte innan efteråt tyvärr.
    Dock undvika "drogskolorna" om nu vissa substanser använts, man ska hålla dom åtskilda om det är möjligt.

• Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2016-08-27 09:41:25 följande:

Vad är det för droger det handlar om och vilken av dessa anses som huvuddrogen?

Sen om personen ifråga ha anlag för psykos, så brukar dessa vara dubbelt så vanliga att söka sig till droger.

Och än vanligare med att sen överdriva sin konsumtion och bli missbrukare.

I det du skriver, så ser inte jag att det är nått missbruk diagnosmässigt.

Behandling kan vara meningslöst på vissa droger, så skicka dom till behandlingshem(=Drogskolor) bör undvikas vid vissa typ av substanser.

På dessa är mer på sin plats och prata med en psykolog istället, än träffa likasinnade på behandlingshem som vanligtvis är överfulla med droger.

Abstinens frågan måste man veta vilka droger det handlar om och hur frekvent konsumtion har varit.

Är det sporadisk konsumtion, så kommer det inte bli någon abstinens alls.

Dock kan ju "bakfylla" förekomma.

Har du lite mer svar för mig, så kan jag säkert ge dig en mer detaljerad bild på ert problem.

Dock ska man veta att en 17 åring med psykisk ohälsa i bagaget, kan vara mycket svåra att nå fram till och kanske tom omöjligt att nå fram till.

Problemet är att kroppen/hjärnan känner ofta på sig att det är  nått på gång, vilket gör så den söker sig till droger för att lätta på besvären.

Och det är ofta här problemen uppstår, och det är att de inte får adekvat hjälp av sjukvården till att få må som vi andra gör.

Problemet är att de mediciner som är effektiva, är ofta narkotikaklassade.

Så hur man än vrider och vänder på det, så är det svårt med psykisk ohälsa.

Dock ska man vara medveten om att det är en människa som mår dåligt, och en som mår dåligt kan ta dumma beslut.

Samtidigt så kan alla saker som nu sker, bara öka på farten in i ett riktigt missbruk.

Samtidigt kan det vara räddningen, så hur vet man?

Det vet man inte innan efteråt tyvärr.

Dock undvika "drogskolorna" om nu vissa substanser använts, man ska hålla dom åtskilda om det är möjligt.

Tack för svar, ska se om jag får med allt som jag själv vet.

Hash finns ett beroende av, det har vederbörande talat om. Sista testet visade även amfetamin. Ungdomen visste inte ens att h*n hade fått i sig den, stoppar i sig allt som vänner visar/erbjuder utan att veta nåt.. finns en adhd diagnos i botten, jag misstänker även borderline, svårt att göra sån utredning på tonåring.
  • klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2016-08-27 14:23:51 följande:
    Tack för svar, ska se om jag får med allt som jag själv vet.
    Hash finns ett beroende av, det har vederbörande talat om. Sista testet visade även amfetamin. Ungdomen visste inte ens att h*n hade fått i sig den, stoppar i sig allt som vänner visar/erbjuder utan att veta nåt.. finns en adhd diagnos i botten, jag misstänker även borderline, svårt att göra sån utredning på tonåring.

Det blir genast mycket mer problematisk med när man har ADHD och droger finns i bilden.
    Och låter ju som h*n har impulsproblem, och det blir ju snabbt då att de tar allt som kommer i sin väg.
    Och låter som skicka h*n till drogskola(behandlingshem) inte ett bra alternativ.
    Och cannabis har man inget behov att behandlas som på en del andra droger.
    Här är prata betydligt bättre, och då med psykolog främst.

Sen kan man undra hur ofta han tar cannabis, då du sa att det har visat negativt också.
    Hade vi haft en fullt psykiskt frisk människa, så hade jag sagt att detta är bara en fas och bör lösa sig av sig självt.
    Nu med ADHD i grunden, då blir det väldans mycket besvärligare.
    Men fundera på CBD-olja kanske, det kan lugna vissa med ADHD.
    Ska tillägga att detta är ingen drog och den är laglig, det är fastställt i domstolen redan.
    Då det alltid kommer någon och kraxar om att den är olagligt.

• Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2016-08-28 09:40:23 följande:

Det blir genast mycket mer problematisk med när man har ADHD och droger finns i bilden.

Och låter ju som h*n har impulsproblem, och det blir ju snabbt då att de tar allt som kommer i sin väg.

Och låter som skicka h*n till drogskola(behandlingshem) inte ett bra alternativ.

Och cannabis har man inget behov att behandlas som på en del andra droger.

Här är prata betydligt bättre, och då med psykolog främst.

Sen kan man undra hur ofta han tar cannabis, då du sa att det har visat negativt också.

Hade vi haft en fullt psykiskt frisk människa, så hade jag sagt att detta är bara en fas och bör lösa sig av sig självt.

Nu med ADHD i grunden, då blir det väldans mycket besvärligare.

Men fundera på CBD-olja kanske, det kan lugna vissa med ADHD.

Ska tillägga att detta är ingen drog och den är laglig, det är fastställt i domstolen redan.

Då det alltid kommer någon och kraxar om att den är olagligt.

Har förstått att många "självmedicinerar" sin adhd med bla alkohol och/eller droger. Min värsta fasa när min son blir äldre.

Har påtalat för barnet och dennes föräldrar länge om att psykolog hjälp behövs. Pratade själv med bup i våras och hon sattes i kö för ny utredning få det finns vissa saker som påvisar fler diagnoser, drogerna kan säkert vara en del av beteendet just nu och därför vill dom också veta att drogerna är borta så att ev utredning och ny diagnos blir rätt.

Första urinprovet gjordes i maj och var negativt. Har framkommit nu att hon hade druckit mängder med vatten vid detta tillfälle och blev lättad när det visade sig vara negativt. Vi har även fått veta att hela gänget dricker mycket citronsaft/dricka/vatten för att spä ut drogerna så att proverna ska visa så lite som möjligt eller helst inget. När det kom inte en orosanmäla i början på augusti så var det första provet positivt, sen bestämdes att det skulle lämnas ett prov/vecka.Ett prov är missat sen dess, ett var negativt och ett positivt. Vi vet inte hur ofta eller vilka droger som faktiskt snurrar runt i umgängeskretsen. Allt detta är nytt för oss och bra att få tips och idéer på vad man kan göra, vad kan hända osv osv. Väldigt tacksam för fina svar
  • klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2016-08-28 15:00:14 följande:
    Har förstått att många "självmedicinerar" sin adhd med bla alkohol och/eller droger. Min värsta fasa när min son blir äldre.
    Har påtalat för barnet och dennes föräldrar länge om att psykolog hjälp behövs. Pratade själv med bup i våras och hon sattes i kö för ny utredning få det finns vissa saker som påvisar fler diagnoser, drogerna kan säkert vara en del av beteendet just nu och därför vill dom också veta att drogerna är borta så att ev utredning och ny diagnos blir rätt.
    Första urinprovet gjordes i maj och var negativt. Har framkommit nu att hon hade druckit mängder med vatten vid detta tillfälle och blev lättad när det visade sig vara negativt. Vi har även fått veta att hela gänget dricker mycket citronsaft/dricka/vatten för att spä ut drogerna så att proverna ska visa så lite som möjligt eller helst inget. När det kom inte en orosanmäla i början på augusti så var det första provet positivt, sen bestämdes att det skulle lämnas ett prov/vecka.Ett prov är missat sen dess, ett var negativt och ett positivt. Vi vet inte hur ofta eller vilka droger som faktiskt snurrar runt i umgängeskretsen. Allt detta är nytt för oss och bra att få tips och idéer på vad man kan göra, vad kan hända osv osv. Väldigt tacksam för fina svar

Har din son också misstänkt/bekräftad psykisk ohälsa?

Det man uppnår med att dricka vatten, är att man får ökad urinutsöndring vilket då medför att koncentrationen av metaboliterna blir färre.
    Och att man kan uppnå ett negativt provresultat.

Är glad att ge svar, och att det kan leda till nått konkret.
    Det finns ingen manual här.
    Jag förespråkar ett öppet sinne och inte att man kör en slår-med-hela-handen sätt.
    Denna finns alltid att tillgå till slut om man så önskar.
    Sen även ställa överdrivna ultimatum ska man undvika, även om inte ni tycker det är överdrivet med drogfrihetet.
    Så är det definitivt det för personen ifråga.
    Och ställ inga ultimatum som ni inte genomför, för då kan ni glömma ställa några mer.
    Så ta dessa i små små steg, än ett stort.

• Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2016-08-28 15:50:25 följande:

Har din son också misstänkt/bekräftad psykisk ohälsa?

Det man uppnår med att dricka vatten, är att man får ökad urinutsöndring vilket då medför att koncentrationen av metaboliterna blir färre.

Och att man kan uppnå ett negativt provresultat.

Är glad att ge svar, och att det kan leda till nått konkret.

Det finns ingen manual här.

Jag förespråkar ett öppet sinne och inte att man kör en slår-med-hela-handen sätt.

Denna finns alltid att tillgå till slut om man så önskar.

Sen även ställa överdrivna ultimatum ska man undvika, även om inte ni tycker det är överdrivet med drogfrihetet.

Så är det definitivt det för personen ifråga.

Och ställ inga ultimatum som ni inte genomför, för då kan ni glömma ställa några mer.

Så ta dessa i små små steg, än ett stort.

Ja, min 13åring har också adhd, dock har han en annan personlighet och dras till annat umgänge än vad 17åringen gör. Än så länge är jag inte orolig för att han kommer att använda droger, men jag kommer ju givetvis vara uppmärksam på alla förändringar som kommer.

Den här 17åringen har aldrig fått några ultimatum eller konsekvenser under sin uppväxt. Har alltid gjort vad hon vill, sticker från problemen oavsett om det är hemma, i skola eller vänner. Förlorat många bra vänner pga det. Jag är den elaka, jag har sagt ifrån när hon har varit respektlös, skolkat, rymt på nätterna, när hon har trott att hela familjen ska anpassas efter henne. Listan kan göras lång.. har föräldrarna nångång sagt ifrån så har hon bara skrattat åt dom o gått..
  • Anonym (Mamma)

Hej Ts.

Jag har en liknande situation med min 17-åring. Droger, alkohol, suicidförsök och depression. Vi upptäckte att något inte stämde tidigt i våras och har stångat oss blodiga för att få hjälp av samhället.

Idag är mitt barn sol-placerat på hvb vilket ger lite andrum åtminstone.

• klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2016-08-29 07:41:15 följande:
    Ja, min 13åring har också adhd, dock har han en annan personlighet och dras till annat umgänge än vad 17åringen gör. Än så länge är jag inte orolig för att han kommer att använda droger, men jag kommer ju givetvis vara uppmärksam på alla förändringar som kommer.
    Den här 17åringen har aldrig fått några ultimatum eller konsekvenser under sin uppväxt. Har alltid gjort vad hon vill, sticker från problemen oavsett om det är hemma, i skola eller vänner. Förlorat många bra vänner pga det. Jag är den elaka, jag har sagt ifrån när hon har varit respektlös, skolkat, rymt på nätterna, när hon har trott att hela familjen ska anpassas efter henne. Listan kan göras lång.. har föräldrarna nångång sagt ifrån så har hon bara skrattat åt dom o gått..

Med din beskrivning där, så låter det som att det är en extrem uppförsbacke ni har framför er.
    Och då enbart med beteende, sen har vi två saker till på detta, som eventuell psykisk ohälsa och droger.
    Bara så man vet, drogerna är antagligen en symtom av hennes psykiska ohälsa.
    Men givetvis finns så kan konsumtionen ge resonans tillbaka på hennes psykiska ohälsa och beteende.
    Men man är alltid snabba att och skylla allt på drogerna, vilket jag tror är kontraproduktivt.
    Man måste urskilja ett problem i taget, det är dock inte lika enkelt som det är sagt.

Även din beskrivning visar att det antagligen en gång existerat nått ultimatum som aldrig genomfördes.
    Och då står man där med en människa som vet att du kommer inte genom föra dessa ändå.
    Hade jag haft en 17åring som börjat använda droger som minderårig, så hade jag strypt vart enda öre och även säkerställa det inte går hitta några i hemmet heller.
    Även kontrollera så saker inte försvinner.

Byte av umgänge kan gå fort, även för de som inte ligger i farozonen att vara predisponerade av nått.
    Ett vaksamt öga är alltid ett bra råd.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-08-29 09:46:28 följande:

Hej Ts.

Jag har en liknande situation med min 17-åring. Droger, alkohol, suicidförsök och depression. Vi upptäckte att något inte stämde tidigt i våras och har stångat oss blodiga för att få hjälp av samhället.

Idag är mitt barn sol-placerat på hvb vilket ger lite andrum åtminstone.

Inte lätt med dessa tonåringar.. den här har tack och lov inga suicdförsök el depression bakom sig, men en massa annat istället..

Vad innebär en sol-placering? Har den hjälpt ditt barn eller dig något?
  • Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2016-08-29 11:24:19 följande:

Med din beskrivning där, så låter det som att det är en extrem uppförsbacke ni har framför er.

Och då enbart med beteende, sen har vi två saker till på detta, som eventuell psykisk ohälsa och droger.

Bara så man vet, drogerna är antagligen en symtom av hennes psykiska ohälsa.

Men givetvis finns så kan konsumtionen ge resonans tillbaka på hennes psykiska ohälsa och beteende.

Men man är alltid snabba att och skylla allt på drogerna, vilket jag tror är kontraproduktivt.

Man måste urskilja ett problem i taget, det är dock inte lika enkelt som det är sagt.

Även din beskrivning visar att det antagligen en gång existerat nått ultimatum som aldrig genomfördes.

Och då står man där med en människa som vet att du kommer inte genom föra dessa ändå.

Hade jag haft en 17åring som börjat använda droger som minderårig, så hade jag strypt vart enda öre och även säkerställa det inte går hitta några i hemmet heller.

Även kontrollera så saker inte försvinner.

Byte av umgänge kan gå fort, även för de som inte ligger i farozonen att vara predisponerade av nått.

Ett vaksamt öga är alltid ett bra råd.

Ja du, detta a barn och dennes föräldrar har inte tagit nåt ansvar nångång utan skyllt på alla andra. Hela tiden. När föräldrarna är såna blir barnen lätt med det. Detta barn har dessutom alltid varit pappas favorit bland barnen och försvarat o skyddat i alla lägen. I vissa lägen är det självklart nödvändigt, men i vissa är barnet själv orsaken till att det skurit sig mellan vänner tex.. alltid spelat ut sina föräldrar mot varann, lärde sig väldigt tidigt att det gick. Får jag ibte som jag vill hos mamma då går jag till pappa o gråter o säger hur elak mamma är, pappa håller med o vipps så fick man som man ville o vise versa.. klart jag blir elaka styvmor som sett genom det och sett att det har behövts sättas ner en fot eller mer... barnet behöver extremt mycket hjälp nu, speciellt psykisk hjälp.. den hjälpen soc erbjöd nu på sista mötet var att utöka proverna från 1 ggr/vecka till 2 och samtal via soc, tveksam att det blir av, vi får ingen info längre vilket oxå är helt fel.. jag hade hoppats på att soc såg allvaret i drogerna och föräldrarnas kassa förmåga att samarbeta och hjälpa varandra i detta och beslutat om ett LVU.. barnet hade behövt komma långt härifrån, till ett hem/boende/familj som har många årig erfarenhet av droger och psykisk ohälsa och sett barnet istället för att bara sitta i snacka skit och framhäva sig själva som föräldrarna i detta fall har gjort i alla år. Deras brist på samarbete, kommunikation ihop med att inte ta ansvar för sina egna eller barnen handlingar och skylla ifrån sig om allt har resulterat i att ett av deras barn har vänt sig till drogerna.. jag tror inte att nån av dom är medvetna om att dom själva tillsammans är en bidragande faktor till att hon har sökt sig till fel umgänge o ser trösten i drogerna.. nu är hon boende hos sin mamma, det var, såklart, vårat fel att hennes barn vänt sig till drogerna.. jag är tveksam till att barnet har lämnat sina 2 provar denna veckan, har inte hört varken bu eller bä om det, mamma litar på att barnet går själv och lämnar trots att det har ljugit om det innan.. vill hjälpa ungen innan det är för sent, men känns inte lätt när man inte har en förälder med sig, eller tom båda ibland.. vet inte vad man kan göra själv längre, eller vart man kan vända sig.. känns hopplöst just nu...

Vänskap kan ändras fort, även dom bra vännerna nu kan hamna snett och dra med sig resten av gänget. Alltid varit min värsta fasa att min son ska vända sig till droger när han blir äldre. Idag hatar han dom, hostar o fnyser så fort en vanlig cigg kommer fram för att uttrycka sitt missnöje över rökare. Men det kan ändras fort och jag kommer att hålla stenkoll på honom.
Svar på tråden Missbrukande 17-åring, hjälp!