Anonym (Sofia) skrev 2016-10-12 20:02:55 följande:
Jag vill lova dig att jag är den första att erkänna att det dels är ett "trögt" system, och att det finns många sätt att falla mellan stolarna och bli felaktigt behandlad, men jag tycker för den sakens skull inte att det är rätt att påstå att soc är värdelösa eller gör ett uselt jobb.
För allt som går bra syns i regel inte, utan då flyter världen bara på och alla är ovetande om det lyckade resultatet. Men inifrån kan man se tanken bakom och att - ja, det kan bli fel ibland, men avsikten är i regel alltid god och i syfte att hjälpa folk.
Det finns alltid för- och nackdelar. Och den mänskliga faktorn kommer man inte ifrån. Men det gör mig arg när alla KOMPETENTA och riktigt skickliga socialarbetare som gör ett superjobb inte får cred för det. Och att säga att hela socialtjänsten är dålig gör ju bara att alla socialarbetare måste jobba ännu mer i motvind med mer stress, förutfattade meningar och klienter som inte har tilltro till systemet pga hörsägen.
Sen ÄR det många som är kritiska på utbildningen också, att det inte alltid går så väl som tänkt, och därför får vi lära oss att vara reflekterande och kritiska i vår kommande yrkesroll.
Systemet är mer än "trögt", det börjar närma sig fullkomlig katastrof. Arbetsgrupper som ska bestå av runt 6 personer består i vissa fall av hälften så många, många erfarna säger upp sig, nyexaminerade utan arbetslivserfarenhet får ta hand om "tunga" fall som exempelvis omhändertaganden av barn... Svensk socialtjänst verkar sakta men säkert vara på väg utför. Och detta är inget jag eller andra kritiker säger, detta läste jag i en artikel i DN för något eller ett par år sedan, det var någon kvinna som skrivit den (kan försöka kolla vem det var och när artikeln skrevs, hade den på datorn förut, kanske finns den kvar).
Socialtjänsten är en samhällstjänst, de ska finnas för medborgarna och hjälpa dem. Som det är nu är det "upp-och-nervända-världen" i socialtjänsten. Man omhändertar barn där det kanske hade funkat bättre med föräldrautbildning, terapi och annan hjälp. Det är ingen hjälp att ta ifrån folk deras barn, det enda som händer är att föräldrarna blir så psykiskt belastade att de klappar ihop totalt.
(OBS! Nu talar jag inte om föräldrar som har grava missbruksproblem, eller som utnyttjar barnen sexuellt eller misshandlar dem. Jag pratar om vad som kallas "omsorgssvikt" eller "omsorgsbrist". Finns bevis för att föräldrarna inte riktigt klarar föräldrarollen kan man ge dem annan hjälp, att placera barnen långt ifrån dem är ingen hjälp ö.h.t.)
För inte så länge sedan i vår kommun gick en kvinna till soc och bad om ekonomisk hjälp. Hon var ensamstående mamma. Soc kom fram till att hon, p.g.a sina ekonomiska bekymmer, inte kunde möta sina barns behov. Så vad gjorde man? Det vettiga, gav henne hjälp på det området? Icke. Man såg till att barnen blev omhändertagna (något som kostar kommunen åtskilligt mer än att ge kvinnan ekonomisk hjälp). Nu när barnen var omhändertagna förlorade kvinnan barnbidrag, underhållsbidrag och bostadsbidrag. Hon tvingades flytta till en mindre lägenhet. Hon försökte få hem sina barn, men fick då vet att hon inte kunde bo i en så liten lägenhet om hon ville ha hem sina barn. Men hon kunde ju inte få en större när alla bidrag var borta. Moment 22...
Du tycker att soc ska få "cred" för sitt jobb. Då ska väl snabbköpskassörskor som är trevliga och vänliga och gör sitt jobb också få det? Busschaufförer som kör dag ut och dag in utan att krocka, de ska väl också ha "cred"? Byggnadsarbetare, T-baneförare, sjuksköterskor, bankdirektörer - ja, kanske inte de. Min poäng är att många förtjänar "cred" men får det inte. Och är det några som bör göra sitt jobb utan att göra fel är det väl just socialtanter (kallar dem alla soctanter, oavsett ålder och kön) då deras jobb är att hjälpa människor.
Jättebra att ni får lära er att vara reflekterande och kritiska, tyvärr lär det inte göra varken till eller från när ni väl sitter i något kommunalhus. Att komma som ung ivrig socialsekreterare och vilja göra förändringar och förbättringar är, efter vad jag hört, ganska futilt. De äldre vill jobba som de alltid gjort och motarbetar nya friska idéer med näbbar och klor (detta har jag hört av folk som utbildat sig till socialsekreterare, börjat jobba och snabbt fått sina idéer nedröstade av de äldre. Om det är sant vet jag inte, det är vad jag fått höra).
Systemet är inte bara "trögt", det måste göras om fullständigt. Inte genom att montera ned hela soc, det tycker jag inte man ska göra. Men en hel del förändringar och förbättringar finns det onekligen plats till.